המכשפות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המכשפות
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 19921997 (כ־5 שנים)
סוגה רוק
חברת תקליטים אן אם סי
חברות
ענבל פרלמוטר
יפעת נץ
יעל כהן
חברות לשעבר
גל אשכנזי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכשפות היא להקת רוק ישראלית שפעלה במהלך שנות התשעים. הלהקה הוקמה ב-1992 והתפרקה ב-1997, לאחר מות הסולנית ענבל פרלמוטר בתאונת דרכים. הלהקה נחשבת לאחת מלהקות הרוק המשפיעות והבולטות שפעלו בישראל.[1][2]

בשנת 2012 חזרה הלהקה לפעול בהרכב שונה, תחת השם המחשפות.[3]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה החלה להופיע במועדונים בישראל בסוף שנת 1992, ותחילת הצלחתה הייתה בפסטיבל עין גב שהתקיים בכנרת ב-1993, ובו ביצעה גרסת פאנק לשירו של מרדכי הוניג "קסם על ים כנרת", והפתיעה את המנחה של הפסטיבל נעמי שמר שהגיבה בהומור: "היהפוך כושי עורו? יהפוך גם יהפוך רבותי!". גרסה זו הוקלטה באפריל של אותה השנה ויצאה בתקליט שדרים שפרלמוטר ציירה את עטיפתו.

בתחילת 1994 יצא אלבומה הראשון של המכשפות שנקרא "עד העונג הבא". ענבל פרלמוטר כתבה והלחינה את כל השירים, פרט ל"ציפור" (כתבה יעל כהן) ול"מתח מיני" (כתבה יפעת נץ) ובעיבוד והפקה מוזיקלית של קורין אלאל. האלבום נחשב כאלבום רוק נשי ואנרגטי, זכה להצלחה רבה ואף זכה בתקליט זהב. בשנת 2018 זכה האלבום במקום השני במצעד האלבומים הנשיים הגדולים בישראל שנערך באתר וואלה.[4]

אחרי הוצאת האלבום הופיעה הלהקה בעשרות הופעות ומועדונים, חלקן בימי שישי ב-13 בחודש תחת הכותרת "ליל המכשפות", ועם זמרות אורחות כמו קורין אלאל, אלונה דניאל ודנה ברגר.

במרץ-אפריל 1995 הלהקה הקליטה את אלבומה השני שנקרא "זמנים מוזרים", הפעם בעיבודים והפקה של הלהקה פרט ל"מרדף לא ידוע" (כתבה יעל כהן). פרלמוטר כתבה והלחינה את שירי האלבום שלחלקם אף צולמו קליפים בפריז. האלבום זכה להצלחה פחותה, אך עם הזמן שירי האלבום התקבלו וכיום שני האלבומים נחשבים לתור הזהב של הלהקה.

המכשפות המשיכו להופיע בתדירות גבוהה בין השאר במופע בקיסריה, כחימום להופעתה של ביורק, ובאמפי ווהל עם אוהד נהרין.

באפריל 1996 יצא מיני-אלבום בשם "המכשפות מתכסות" ובו כל גרסאות הכיסוי שהקליטה הלהקה מתחילת דרכה, ובשיתוף פעולה עם אמנים אחרים בהם קורין אלאל, אלונה דניאל, וניק קייב שהקליט עם הלהקה את שירו "Shivers" בזמן שהותו בארץ לשם הופעה. הקלטה זו היוותה אירוע חשוב במוזיקה הישראלית. בנוסף הופיע יואב קוטנר בתקליט בשיר סמוי. הלהקה רצתה להוסיף את השיר "Sweet Dreams", אך הוצאתו נאסרה על ידי אנני לנוקס מיוריתמיקס, ופרלמוטר כמחאה הפיצה את השיר בקלטת מחתרתית שהיא עיצבה את עטיפתה וכתבה בה "חרא זכויות", משפט שעורר סערה רבה. אחרי הוצאת האלבום הלכה פעילות הלהקה ונמוגה, ללא הודעה רשמית על פירוק, וההופעה האחרונה של הלהקה התקיימה בספטמבר 1996.

ב-2 באוקטובר 1997 תוכננה הופעת קאמבק של המכשפות במועדון הלוגוס שלא התקיימה בסופו של דבר, וזאת בגלל שיום לפני ההופעה סולנית הלהקה פרלמוטר נהרגה בתאונת דרכים.

לאחר מותה של ענבל פרלמוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחשפות
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות מ-2012
סוגה רוק
חברת תקליטים אן אם סי
חברות
יפעת נץ
יעל כהן
קרן ברנר
חן יאני
חברות לשעבר
ליעד שר
מלי שלום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הופעת המחווה בירושלים, 8 בספטמבר 2006. מימין לשמאל - יפעת נץ, יעל כהן וליעד שר

בשנת 1999 יצא האלבום המכשפות - האוסף הכפול, ובו דיסק אחד עם מיטב להיטיהן (17 שירים ושני קליפים) ודיסק שני עם הקלטות מהופעות (13 שירים וקליפ אחד). בשנת 2004 החלו יפעת נץ, יעל כהן וליעד שר (חברתה של יעל כהן ללהקתה הנוכחית ליידיD) במופע מחווה למכשפות שנקרא "שני שלישים מכשפות ושליש". המופע סיפר את סיפורה של הלהקה מרגע הקמתה ועד סופה הכואב, והורכב משלושה חלקים. החלק הראשון הוא שילוב של שירים וטקסטים, וכלל בתוכו עשרה שירים נבחרים של המכשפות וקטעי משחק שתיארו דיאלוגים בין ענבל וחברותיה ללהקה. בחלק השני של המופע הוקרן סרט של עשר דקות על המכשפות שכלל ראיונות וקטעים מהופעותיהן. החלק השלישי הציג המשכיות, ובו עלו יעל ויפעת לארבעה שירים, כל אחת עם להקתה. המופע הסתיים עם השמעת שיר של פרלמוטר.

בשנת עלייתו נכלל המופע בסל התרבות של משרד החינוך והוצג בבתי ספר רבים ברחבי הארץ. זאת עקב המסרים החדים שכלל נגד תאונות דרכים ושימוש בסמים. ב-2005 נפתח המופע גם לקהל הרחב.

בשנת 2012 הלהקה חזרה לפעול כרביעייה שכוללת את מלי שלום, ליעד שר, יפעת נץ ויעל כהן, תחת השם החדש והסמלי המחשפות.[5] בשם זה הוחלפה האות כ' באות ח', כדי להדגיש שפרלמוטר היא החברה החסרה בהרכב. הרביעייה, הוציאה לרדיו שני שירים: גרסה חדשה ל"עד העונג הבא" ושיר חדש ששמו "לגעת בשמיים".

בתחילת 2013 קרן ברנר הצטרפה כגיטריסטית הלהקה במקומה של ליעד שר.

באותה שנה הופק פרק בסדרה התיעודית "האלבומים" בעריכת יואב קוטנר ובבימוי אבידע ליבני שהתמקד בהפקת אלבום הבכורה של הלהקה. הפרק שודר לראשונה בערוץ 8 בדצמבר אותה שנה.[6]

בשלהי 2013 הצטרפה חן יאני כסולנית הלהקה,[7] היא החליפה בתפקיד את מלי שלום. "המחשפות" מקליטות שירים חדשים בהפקתה המוזיקלית של קורין אלאל.

חברות ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יפעת נץ - בס, קולות, מילים.
  • יעל כהן - תופים, קולות, מילים.
  • קרן ברנר - גיטרה (מחליפה את ליעד שר שפרשה מהלהקה).
  • חן יאני - שירה (מחליפה את מלי שלום שפרשה מהלהקה).
  • ליעד שר - גיטרה (הייתה הגיטריסטית בתחילת דרכה של הלהקה עד שהחליטה לפרוש. את מקומה תפסה קרן ברנר).
  • מלי שלום - שירה (הייתה הסולנית בתחילת דרכה של הלהקה עד שהחליטה לפרוש. את מקומה תפסה חן יאני).

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]