נאזים חכמת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עברית, ארגון, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עברית, ארגון, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
נאזים חכמת
Nâzım Hikmet Ran
צילום מביקורו של המשורר בברלין ב-21 במאי 1952
צילום מביקורו של המשורר בברלין ב-21 במאי 1952
לידה 15 בינואר 1902
סלוניקי, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 ביוני 1963 (בגיל 61)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה העות'מאנית, טורקיה, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Orhan Selim עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר התיכון של הצי הטורקי, תיכון גלאטסראיי, אוניברסיטת מוסקבה, האוניברסיטה הקומוניסטית של פועלי המזרח, Turkish Naval Academy עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה טורקית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Münevver Andaç עריכת הנתון בוויקינתונים
www.nazimhikmet.org.tr
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאזים חכמתטורקית: ‏Nâzım Hikmet?‏; 20 בינואר 1902, סלוניקי - 3 ביוני 1963, מוסקבה) היה משורר ומחזאי טורקי. הוא נחשב למייסד השירה הטורקית החדשה ואחד המשוררים הטורקים החשובים ביותר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חכמת נולד בסלוניקי, שם שימש אביו כפקיד ממשל עות'מאני. מצד אמו הוא היה ממוצא צ'רקסי, גרמני ופולני. סבה של אמו היה מהמט עלי פאשה. הוא למד בבית הספר היסודי ברובע גוזטפה באיסטנבול, בגיל 11 החל לכתוב את שיריו הראשונים. בנערותו למד בבית הספר התיכון היוקרתי גלאטסראיי ברובע ביוגלו, שם החל ללמוד צרפתית. בשנת 1918 סיים את לימודיו בבית הספר הימי העות'מאני בהייבליאדה, באחד מאיי הנסיכים הממוקם בים מרמרה. במשך תקופה קצרה שירת כקצין חיל הים העות'מאני; אולם בשנת 1919 הוא חלה במחלה קשה ולא החלים לחלוטין, ולכן קיבל פטור משירות בשנת 1920.

חכמת הושפע ממהפכת אוקטובר, והצטרף לתנועת השחרור. ב-1921 הוא נסע עם חבר לאורכה ולרוחבה של אנטוליה במטרה לחיות "עם העם הפשוט". הם נשלחו לאינבולו(אנ') על חוף הים השחור, ובסוף השנה נכנסו באופן לא-חוקי לברית המועצות הצעירה, שם חוו את זוועות הרעב בערבות דרום אוקראינה. חכמת הגיע למוסקבה ולמד באוניברסיטה הקומוניסטית של המזרח ויצר קשר עם פוטוריסטים רוסיים. שירתו הושפעה במיוחג מסרגיי יסנין וולדימיר מאיאקובסקי. מאז 1924 היה חבר במפלגה הקומוניסטית הטורקית, וב-1925 שוב ברח מטורקיה למוסקבה. ב-1928 ניסה לחזור לטורקיה, נאסר וישב בכלא במשך שמונה חודשים. כתביו החלו להתפרסם.

בשנים 1933 עד 1935 ישב בכלא בבורסה. שם יצר את האפוס "שיח בדרדין". בשנת 1938 הוא נשפט למאסר של 28 שנים, אך הוא לא הפסיק ליצור. בין היתר תרגם את "מלחמה ושלום" של לב טולסטוי לטורקית. בשנות הארבעים מצב בריאותו החל להידרדר. בשנת 1950 החל שביתת רעב[1], שהצליחה והוא שוחרר.

לצורך פרנסה החל לכתוב תסריטים. אולם, שוב ברח למוסקבה, כאשר נשלח אליו בגיל 49 צו גיוס לצבא. במוסקבה הוא חי כאינטלקטואל מפורסם, נסע לארצות שונות במזרח אירופה, עד שנפטר בגיל 61 [2]. הוא קבור בבית העלמין נובודוויצ'יה. עד שנת 1965 נאסר בטורקיה לפרסם את כתביו. ורק בשנת 2009 הוחזרה לו בדיעבד אזרחותו שנלקחה ממנו.

תרגום יצירתו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נאזים חכמת בוויקישיתוף

משיריו בתרגום לעברית של רמי סערי:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]