אפו נהספימפטילון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפו נהספימפטילון
Apu Nahasapeemapetilon
תוכנית טלוויזיה "משפחת סימפסון"
הופעה ראשונה "The Telltale Head"
(עונה ראשונה, פרק שמיני)
יוצרים מאט גריינינג, סם סימון, אל ג'ין ומייק רייס
דיבוב האנק עזריה (1990–2020)
מידע
תאריך לידה 28 בספטמבר 1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה הודוהודו הודו
מין זכר
מקצוע בעלי המכולת "Kwik-E-Mart"
תואר דוקטור למדעי המחשב
דת הינדואיזם
מקום מגורים ספרינגפילד
דמויות קשורות
משפחה מאנג'ולה (אישה)
אנופ, אומה, נבנדו, פונאם, פרייה, סאנדיפ, סאשי וגית (ילדים)
ג'יי נהספימפטלון (אחיין), Pahusacheta Nahasapeemapetilon (אחיינית)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפו נהספימפטילוןאנגלית: Apu Nahasapeemapetilon) הוא דמות בדיונית בסדרת טלוויזיה המצוירת האמריקנית "משפחת סימפסון". הוא מדובב על ידי השחקן האנק עזריה. אפו הוא מהגר הודי בעל חנות המכולת הפופולרית Kwik-E-Mart והוא חבר קרוב של הומר סימפסון.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפו הוא יליד הכפר רחמפור שבמערב בנגל. הוא מהגר מהודו שהפך לאזרח אמריקני. בעל תואר שלישי (Ph.D) במדעי המחשב. הוא למד במכון הטכני של קולקטה ובהמשך קיבל את הדוקטורט שלו במכון הטכנולוגי של ספרינגפילד. אפו החל לעבוד בחנות המכולת Kwik-E-Mart בשנותיו בקולג' על מנת שיוכל לשלם את ההלוואות שלקח לצורך לימודיו, אף על פי כן הוא החליט להמשיך לעבוד בחנות המכולת. אפו היה מהגר לא חוקי עד אשר ראש העיר קווימבי העלה הצעת חוק לגרש את כל הזרים השוהים במדינה ללא היתר. בתגובה אפו רכש תעודת לידה מזויפת מהמאפיה של ספרינגפילד אשר בה היה רשום כי הוריו הם האזרחים האמריקנים הרב וג'ודי נהספימפטילון, אבל לבסוף הוא החליט לנטוש תוכנית זו ובמקום זאת הוא הצליח לעבור בהצלחה את מבחן האזרחות בעזרתם של ליסה והומר סימפסון. במהלך 1985 אפו היה חבר ברביעיית ברברשופ, יחד עם הומר סימפסון, ששרה בסגנון עממי של מוזיקת א-קפלה ללא ליווי כלי נגינה. הוא היה בחבורת באולינג יחד עם הומר סימפסון שנקראה - "The pin pals". כמו כן, אפו הוא טבעוני ומעריץ גדול של ספורט הקריקט.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "The Two Mrs. Nahasapeemapetilons" (הפרק השביעי של העונה התשיעית) בסדרה אפו הופך במהלך תקופה קצרה יחסית לרווק המבוקש בספרינגפילד לאחר שהוא משתתף במכרז רווקים. במהלך הימים שלאחר המכרז הוא יוצא לדייטים רבים עם נשות ספרינגפילד עד שאמו מודיעה לו כי הגיע הזמן לשדך אותו לאישה מהודו בשם מאנג'ולה, אותה הוא לא ראה שנים רבות. אפו מנסה להתחמק מההסדר בתחילה, כאשר הומר מכריח את מארג' להתחזות לאשתו של אפו, עד שאמו של אפו רואה אותה בהמשך בחברתו של הומר. לבסוף אפו ומאנג'ולה מחליטים לתת צ'אנס זה לזה והם מחליטים להתחתן לאחר שאפו רואה לראשונה את מאנג'ולה פנים אל פנים בחתונתם (מאנג'ולה מציינת כבדרך אגב, כי הם תמיד יוכלו להתגרש). בהמשך הזוג מתאהב זה בזה. בפרק "Eight Misbehavin", מאנג'ולה לוקחת בטעות יותר מדי מנות של תרופות פריון, משום שהיו לה קשים להיכנס להריון. בעקבות כך מאנג'ולה יולדת בהמשך שמינייה - אנופ, אומה, נבנדו, פונאם, פרייה, סאנדיפ, סאשי וגית. שמונת הילדים גורמים לקשיים כלכליים למשפחה. בפרק "Bart-Mangled Banner", כאשר ראש העיר משנה את שמה של ספרינגפילד לליברטיוויל לאחר שנטען לשווא כי תושבי ספרינגפילד שונאים את אמריקה, אפו מחליט לגלות פטריוטיות ולשנות באופן זמני את שמות ילדיו ללינקולן, פרידום, קונדוליזה, קוקה-קולה, פפסי, מאניפסט דסטיני, אפל פאי, וסופרמן.

אפו ומאנג'ולה נשואים באושר, על אף בעיות שונות בחיי הנישואין שנובעות מכך שאפו מכור לעבודה ומכך שהוא עובד שעות ארוכות בחנות המכולת, ומהקושי של מאנג'ולה בטיפול בשמונה ילדים. באחד הפרקים בגד אפו במאנג'ולה כאשר ניהל רומן חשאי עם הגברת שאחראית על אספקת משקה ה-Squishee בחנות המכולת שלו. במהלך הרומן עזב אפו את ביתו במהלך תקופה קצרה ואף שקל התאבדות.

סנג, אחיו של אפו, מסייע לו לנהל את חנות המכולת. לסנג יש בת בשם פאהאסאטירה ובן בשם ג'משיד. לאפו יש אח צעיר נוסף, אשר מוזכר רק בפרק "The Two Mrs. Nahasapeemapetilons". כאשר הוריהם של אפו ושל מאנג'ולה ארגנו את השידוך ביניהם, הוצג אפו על גבי תרשים בתור הבן הבכור מבין שלושה.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפו הופיע לראשונה בסדרה בפרק השמיני של העונה הראשונה בשם "The Telltale Head". תוך כדי יצירת הדמות, הכותבים החליטו בתחילה שהוא לא יהיה מקבוצה אתנית מסוימת שכן הם חששו כי השימוש בסטריאוטיפים עשוי לפגוע או להעליב חלק מהצופים. עם זאת, כאשר האנק עזריה הקריא במהלך הפגישה עם הכותבים את המשפט "שלום, מר הומר" במבטא הודי, הכותבים התחרטו והחליטו באופן סופי שהוא יהיה ממוצא הודי. עזריה ביסס את קולו של אפו על העובדים ההודים הרבים בחנויות המכולת ברחבי לוס אנג'לס עמם נהג לדבר כאשר הוא עבר לראשונה לאזור. כמו כן הוא ביסס את הקול של אפו גם באופן רופף על בסיס קולו של פיטר סלרס כאשר גילם את הדמות הרונדי בקשי בסרט "The Party" משנת 1968, אשר עזריה סבור שלו אישיות דומה לזו של אפו. שמו הפרטי של אפו הוא מחווה לדמות הראשית בטרילוגיית סרטי אפו בבימויו של סטיאג'יט ריי. שם המשפחה שלו הוא נהספימפטילון, והוא מוצג לראשונה בפרק "A Streetcar Named Marge". השם הוא שילוב של השם הפרטי ושם המשפחה של חבר לספסל הלימודים של תסריטאי משפחת סימפסון, ג'ף מרטין.

קבלת פנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפו הוא אחת מהדמויות הדרום אסיאתיות הבולטות ביותר בשעות הפריים טיים בטלוויזיה האמריקנית. לאורך השנים זכה האנק עזריה בשלושה פרסי אמי בקטגוריית הדיבוב - בשנת 1998 זכה בפרס אמי על גילום קולו של אפו, ושוב בשנים 2001 ו-2003 עבור דיבוב דמותו של אפו ומספר דמויות נוספות בפרקים "Worst Episode Ever" ו-"Moe Baby Blues".

במשך שנים, נטען שדמותו של אפו היא קריקטורה גזענית של קהילת המהגרים ההודים בארצות הברית. על טענה זו הופק הסרט "הבעיה עם אפו", אשר שודר לראשונה בשנת 2017.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפו נהספימפטילון בוויקישיתוף