ג'נדרסייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ג'נדרסיידאנגלית: Gendercide) הוא השמדה שיטתית של בני מגדר מסוים, בעיקר סמוך להולדת תינוק ממגדר זה או קודם לכן, באמצעות הפלה מלאכותית בעקבות גילוי מין העובר. בתקופתנו רווחת גישה זו במדינות מסוימות כהשמדה שיטתית של בנות, בזמן ההיריון, בהפלה מלאכותית, או מיד לאחר הלידה, ברצח תינוקות בנות.[1]. אזכור ראשון לרעיון מופיע בספר שמות, בציווי של פרעה: ”כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן”[2].

מקור המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המונח ג'נדרסייד טבעה בשנת 1985 הפמיניסטית האמריקאית מארי אן וורן, בספרה "Gendercide: The Implications of Sex Selection":

"ג'נדרסייד" הוא השמדה שיטתית של בני מגדר מסוים. מונחים אחרים, כגון "gynocide" ו-"femicide", מתייחסים להשמדה של ילדות ונשים. אבל "ג'נדרסייד" הוא מושג נייטרלי-מגדר, בכך שהקורבן עלול להיות גבר או אישה. נחוץ מושג נייטרלי-מגדר כזה, משום שרצח על בסיס מגדרי הוא עוול גם כאשר הקורבנות הם גברים. המושג מסב תשומת לב לכך שלהטיה מגדרית יש תוצאות קטלניות, בדומה לתוצאות הקטלניות של אפליה מטעמי גזע, דת או מעמד.

ג'נדרסייד בהיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזכור הראשון לתופעה זו, הוא כאמור בספר שמות כאשר פרעה גזר על השמדת הזכרים של עם ישראל בתקופת השעבוד במצרים.

בקרב שבטי ערב, בתקופת הג'אהליה, היה מקובל מנהג "ואד אל-בנאת". כאשר הייתה תקופה קשה של רעב או בצורת, היו קוברים תינוקות נקבות מיד לאחר הלידה, מתוך העדפה להשקיע את מלאי המזון, בגבר שיוכל בעתיד להצטרף כלוחם בשבט, ולא באישה.

ג'נדרסייד כלפי נשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – רצח נשים, רצח תינוקות בנות

היחס הנורמלי בלידה הוא 102 עד 106 זכרים לכל 100 נקבות. עם זאת, במדינות מסוימות באסיה נצפה יחס גבוה יותר, שמגיע עד ל-130 זכרים ל-100 נקבות.[3] יחס חריג כזה מעיד על העדפה להולדת בנים, כתוצאה מגורמים חברתיים, תרבותיים וכלכליים שלהם יש שורשים עמוקים.

התפתחותה, בחצי השני של המאה העשרים, של בדיקת אולטרה סאונד להיריון, המאפשרת לזהות את מין העובר בשבוע ה-15 להיריון, יצרה אפשרות להפסיק היריון לאחר שנודע שהעובר הוא נקבה. התפתחות זו מומחשת בהשתנות היחס בין זכרים לנקבות בלידה בסין, שבה מדיניות הילד האחד מחזקת את התופעה:[4]

בהודו הורים מעדיפים בנים על פני בנות, על מנת שאלה ידאגו להם בזקנתם, משום שהבת שנישאת מצטרפת למשפחת בעלה. בנוסף, המוהר הנדרש לנישואי בת גבוה מאוד.

בנוסף למדינות במזרח אסיה ובמרכזה, התופעה נצפתה גם בגאורגיה ובארמניה. קוריאה הדרומית, שבה הייתה התופעה נפוצה, נקטה צעדים אחדים למניעתה, והגיעה ליחס נורמלי בין זכרים לנקבות בלידה.[5]

במדינות שבהן מקובל ג'נדרסייד נגד נשים נוצר מחסור בנשים כבנות זוג הגורם לרווקים בעל כורחם, וגורר בעיות נוספות, כגון סחר בנשים ותקיפה מינית של נשים.

רצח על חילול כבוד המשפחה, שקורבנותיו הם בדרך כלל נשים, הוא סוג נוסף של ג'נדרסייד. על פי הערכות הקרן לאוכלוסייה של האומות המאוחדות, עד כ-5,000 נשים נרצחות מדי שנה ברחבי העולם על רקע חילול כבוד המשפחה. אמדנים אחרים מדברים על מספרים גדולים בהרבה - למעלה מ-20,000 בשנה.[6] התופעה מתרחשת בעיקר במדינות מוסלמיות במערב אסיה, בצפון אפריקה וגם בחלקים מדרום אסיה.

ג'נדרסייד כלפי גברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמות נצפית לעיתים השמדה שיטתית של גברים בוגרים. בשנים 1986–1989 ערך המשטר בעיראק את מבצע אל-אנפאל נגד האוכלוסייה הכורדית בצפון המדינה. המבצע הפך לרצח עם, שבו נרצחו גברים ונשים, אך ניתנה בו תשומת לב מיוחדת להשמדת גברים "בגיל לחימה" (15–50 שנים). בטבח סרברניצה, שהתרחש ביולי 1995 בסביבות העיר סרברניצה בבוסניה והרצגובינה, נרצחו בין 7,800 ל-8,000 גברים בוסנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]