הארי פן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הארי פן
Harry Fenn
לידה 14 בספטמבר 1845
ריצ'מונד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 באפריל 1911 (בגיל 65)
מונטקלייר, ניו ג'רזי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור
זרם באמנות אוריינטליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כיכר השוק בבית לחם, 1908[1]

הארי פֶֿןאנגלית: Harry Fenn;‏ 14 בספטמבר 1837, אנגליה22 באפריל 1911, ארצות הברית) היה צייר אמריקני, יליד אנגליה. בסוף המאה ה-19 נחשב למאייר הנופים הבולט ביותר בארצות הברית. נודע באיוריו מארץ ישראל.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פֶֿן נולד בריצ'מונד שליד לונדון (אנ'). הוא החל את דרכו כשוליה במפעל הדפסי העץ של האחים דלזיאל (אנ') בלונדון ובתוך כך התמסר לרישום ולציור בצבע מים. ב-1857 נסע לארצות הברית, השתקע בעיר ניו יורק וקנה לו שֵׁם כמאייר וכתחריטן.

תרומתו הבולטת של הארי פֶֿן הייתה באיורים ובתחריטים בעץ ובמתכת שיצר, בצד חברו ג'ון דאגלס וודוורד, עבור האנתולוגיות המצוירות בהוצאת אַפְּלְטוֹן (אנ') בניו-יורק – "אמריקה הציורית" (אנ') (1870) ו"אירופה הציורית" (אנ') (1875–1879). בעקבות הצלחתם נקראו השניים לצייר ממראות ארץ ישראל, סוריה, סיני ומצרים עבור סדרת "ארץ ישראל הציורית" בעריכת צ'ארלס וילסון שראתה אור בשנים 1881–1884. בסדרות הללו הופיעו איוריהם של ציירים נוספים, אבל הארי פֶֿן היה התורם הפורה מכולם.

בתקופת עבודתו על האיורים של ארצות אירופה והלבנט (1873–1881) התגורר עם משפחתו באנגליה, ובשובו ב-1881 לארצות הברית היה פֶֿן צייר מבוקש מאוד. הוא הועסק באיור ספרים וכתבי עת וקיבל הזמנות לציורי נוף ברחבי העולם ובארצות הברית וכן לציורי מונומנטים אדריכליים ופרטים מעולם הצומח. פֶֿן המשיך לשאוב נושאים לציוריו מתוך הרשמים שספג בשני מסעותיו במזרח. הוא בחר ליצור את ציוריו בצבע מים, מדיום אמנותי פָּסִיד שנחשב כמתאים לציירים חובבים, שלא כציור השמן היוקרתי, והתמיד בהפקתם לתערוכות ולמכירה. בצד עיסוקיו כצייר חָבַר לאגודות ציירים והיה ממייסדי אגודת ציורי המים האמריקנית (American Watercolor Society).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sue Rainey, Creating a World on Paper: Harry Fenn's Career in Art, UMass Amherst Press, 2013

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הארי פן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הציור, בצבעי מים וגואש, נוצר ב-1908 על סמך רישומים שביצע פֶֿן במקום ב-1878 ועל סמך תצלום של מחלקת הצילום של המושבה האמריקאית בירושלים; אוסף ספריית הוטון (אנ') באוניברסיטת הרוורד