הילד והאנפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הילד והאנפה
君たちはどう生きるか
כרזת סרט בעברית
כרזת סרט בעברית
בימוי הייאו מיאזאקי
הופק בידי טושיו סוזוקי
תסריט הייאו מיאזאקי
עריכה טקאשי סאיאמה
מוזיקה קנשי יונזו, ג'ו היסאישי
צילום אטסושי אוקוי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן
חברת הפקה סטודיו ג'יבלי
חברה מפיצה טוהו, קולנוע לב
הקרנת בכורה 14 ביולי 2023
משך הקרנה 124 דקות
שפת הסרט יפנית
סוגה סרט מונפש, סרט דרמה, סרט הרפתקאות
פרסים
www.ghibli.jp/info/013702/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הילד והאנפהיפנית: 君たちはどう生きるか, מילולית: "כיצד אתם חיים?"; באנגלית: The Boy and the Heron) הוא סרט אנימה פנטזיה אפלה יפני משנת 2023. הוא נכתב ובוים בידי הייאו מיאזאקי, והופק על ידי סטודיו ג'יבלי. הסרט עוקב אחר ילד בשם מהיטו מאקי, שמגלה מגדל נטוש בעיירה החדשה שלו, ונשאב לעולם פנטזיה בליווי אנפה מדברת. שם הסרט ביפנית ("כיצד אתם חיים?") זהה לשמו של ספר ילדים יפני שהיווה השראה לעלילת הסרט.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - הנפשה בטקס פרסי גלובוס הזהב ה-81 ובפרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע ה-77 ובפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-96.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1943, במסגרת המערכה באסיה ובאוקיינוס השקט של מלחמת העולם השנייה, אמו של מהיטו מאקי בן ה-12 נהרגת בשריפה של בית חולים בטוקיו. שנה לאחר מכן, אביו של מהיטו שויצ'י, בעל מפעל לתחמושת מטוסים, נישא בשנית לנאטסוקו, אחותה הצעירה של אשתו המנוחה. מהיטו, אביו ונאטסוקו עוברים לגור באחוזה באזור כפרי בו גרות גם שבע עוזרות זקנות. מהיטו מתקשה להסתגל לחיים בעיירה החדשה בעוד ממשיך להתמודד עם האבל על מות אימו, אינו משתלב בבית הספר, ומפתח יחס מסויג אל נאטסוקו, אשר כעת היא בהריון. בנוסף לכך מהיטו גם נתקל באנפה אפורה מסתורית שמתחילה להציק למהיטו באופן תדיר. בעת מרדף אחרי האנפה מהיטו מגלה מגדל נטוש מסתורי אשר דלת הכניסה שלו חסומה. אחת המשרתות מספרת לו שהמגדל נבנה על ידי הדוד-רבא של מהיטו אשר נעלם בעבר באופן מסתורי. מהיטו מכין בהמשך חץ וקשת מנוצה של האנפה.

ביום אחד מהיטו מתקוטט בדרך הביתה עם ילדים אחרים מבית הספר, ולאחר מכן פוצע את עצמו בראשו בכוונה באמצעות אבן. בהמשך היום הוא מגלה ספר עם הקדשה מאמו שרצתה לתת לו את הספר כאשר הוא יהיה מבוגר. מהיטו מגלה שבאותה העת המשרתות מחפשות אחר נאטסוקו אשר נעלמה, והוא מבחין כי היא הייתה בדרכה למגדל. מהיטו ואחת המשרתות הזקנות, ששמה קיריקו, הולכים בעקבותיה לעבר המגדל. בדרך אל המגדל הם נתקלים באנפה המסתורית ומגלים כי היא מסוגלת לדבר. האנפה לועגת למהיטו, וטוענת שאמו של מהיטו עודנה בחיים. היא אומרת לו להיכנס למגדל על מנת שיצליח להציל אותה ואת נאטסוקו. לאחר שהוא נכנס לתוך המגדל האנפה מציגה בפניו אשליה אשר נראית בדיוק כמו אימו לפני שנעלמה. מהיטו יורה לעבר האנפה חץ אשר חודר למקורה וחושף אדם שנמצא בתוכה. האיש שבאנפה, אשר מרגיש מובס לאחר שאדון מסתורי אמר לו להוביל את מהיטו, מוביל את מהיטו לעולם חלופי יוצא דופן.

בעולם החלופי מהיטו נתקל בדמויות שונות, כולל אשת הים הנועזת קיריקו, שהיא גרסה צעירה בהרבה של המשרתת הזקנה שהתלוותה אליו אל המגדל, וכמו כן אישה צעירה בשם הימי שהיא בעלת כוחות קסם ומסייעת לו. מהיטו פוגש גם רוחות דמויות בועות שעושות את דרכן לעולם המציאות על מנת להיוולד כתינוקות אנושיים וגם את הדוד-רבא שלו ששולט בעולם החלופי כקוסם רב כוחות. מהיטו, הימי והאנפה מצליחים להגיע לטירה המשמשת תוכיים אנתרופומורפיים קניבלים ושם הם מוצאים את נאטסוקו, אשר עומדת ללדת בקרוב. בתחילה היא מתנגדת לעזוב את המקום, עד שמהיטו מחליט להתייחס אליה כאמו האמיתית. במהלך החיפושים אחר השלישייה הנעדרת בעולמו של מהיטו, אחת המשרתות מספרת לאביו של מהיטו שהמגדל נבנה סביב מטאוריט מסתורי שהתרסק באותו המיקום, וכי כאשר אימו של מהיטו הייתה צעירה היא נעלמה פעם למשך שנה שלמה ויום אחד שבה באופן בלתי מוסבר.

התוכים מצליחים לתפוס את הימי בעת שהחבורה מנסה לברוח. מהיטו מנסה להציל את הימי ממלך התוכים ובאותה עת הוא פוגש בדוד-רבא שלו, שמבקש ממנו להחליפו בתפקיד השליט בעולם החלופי. אך מהיטו בוחר לחזור לעולמו שלו. ואז מלך התוכים, מתוך חופזה ויהירות, גורם לעולם החלופי לקרוס. כשהם מנסים לברוח מהעולם החלופי מהיטו מציע להימי להצטרף אליהם לעולמו שלו. הימי מסרבת ומגלה לו שהיא גרסה צעירה יותר של אימו ולכן היא וקיריקו חייבות לחזור לזמן שלהן על מנת להבטיח שמהיטו ייוולד. מהיטו, נאטסוקו והאנפה חוזרים בהמשך לעולמם. שנתיים לאחר מכן, מהיטו חוזר לטוקיו עם משפחתו לאחר תום המלחמה.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מדבבים ביפנית מדבבים באנגלית
מהיטו מאקי סומה סנטוקי לוקה פדובן
האנפה האפורה מאסאקי סודה רוברט פטינסון
הימי איימיון קארן פוקהארה
נאצוקו יושינו קימורה ג'מה צ'אן
שואיצ'י מאקי טקויה קימורה כריסטיאן בייל
הדוד רבא שוהי הינו מארק המיל
קיריקו קו שיבסאקי פלורנס פיו
השקנאי הזקן קאורו קובאיאשי וילם דפו
מלך התוכים יון קונימורה דייב בטיסטה

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 בדצמבר 2022 הכריזה חברת טוהו, מפיצת הסרט, כי תאריך היציאה המתוכנן שלו הוא ב-14 ביולי 2023.

הסרט יצא בלא כל קידום מכירות, כאשר ג'יבלי בחרה שלא לפרסם טריילרים, תקציר, תמונות או פרטי ליהוק של הסרט לפני הקרנתו ביפן, למעט פוסטר בודד.

ב-7 בספטמבר 2023 הסרט הוקרן לראשונה מחוץ ליפן בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו 2023, כסרט האנימציה הראשון שפתח את הפסטיבל. הסרט יוקרן גם בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי סן סבסטיאן, וגם בפסטיבל הקולנוע של ניו יורק. הסרט הוקרן בארצות הברית ב-8 בדצמבר של אותה שנה, בתוספת דיבוב אנגלי הכולל בין השאר כוכבים גדולים כגון כריסטיאן בייל, וילם דפו, קארן פוקהארה ואחרים.

בישראל, הסרט קיבל הפצה מצומצמת בסניפי קולנוע לב בינואר 2024, וב-1 בפברואר 2024 הסרט הופץ באופן נרחב גם ברשתות הקולנוע האחרות.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה
פרסי אגודת מבקרי הקולנוע של סן דייגו[1] סרט האנימציה הטוב ביותר הילד והאנפה זכייה
פרס גלובוס הזהב[2] סרט הטוב ביותר - הנפשה זכייה
הפסקול הטוב ביותר ג'ו היסאישי מועמדות
פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי[3] סרט האנימציה הטוב ביותר הילד והאנפה מועמדות
פרס אנני[4] סרט האנימציה הטוב ביותר מועמדות
הנפשת הדמות הטובה ביותר בסרט אנימציה טאקשי הונדה זכייה
הבימוי הטוב ביותר בסרט אנימציה הייאו מיאזאקי מועמדות
המוזיקה הטובה ביותר בסרט אנימציה ג'ו היסאישי מועמדות
עיצוב ההפקה הטוב ביותר בסרט אנימציה יוג'י טאקשיגה מועמדות
הסטוריבורד הטוב ביותר בסרט אנימציה הייאו מיאזאקי זכייה
הכתיבה הטובה ביותר בסרט אנימציה מועמדות
פרס האקדמיה הבריטית לקולנוע[5] סרט האנימציה הטוב ביותר הילד והאנפה זכייה
פרס סטלייט[6] הסרט הטוב ביותר - אנימציה או מדיה מעורבת זכייה
פרס אוסקר הסרט המונפש הטוב ביותר זכייה

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הילד והאנפה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ San Diego Film Critics, 2023 San Diego Film Critics Society Award Winners, San Diego Film Critics Society, ‏2023-12-19 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Horton, Adrian (2024-01-08). "Golden Globes 2024: the full list of winners". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2024-02-15.
  3. ^ Critics Choice Awards 2024: All the Winners, TIME, ‏2024-01-15 (באנגלית)
  4. ^ Patrick Hipes, Annie Awards: ‘Spider-Man: Across The Spider-Verse’ Takes Best Feature And Tops Winners List; ‘Blue Eye Samurai’ Dominates TV, Deadline, ‏2024-02-18 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ film, Guardian (2024-02-18). "Baftas 2024: the complete list of winners". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2024-02-19.
  6. ^ Matt Neglia, The 2023 Satellite Award (IPA) Winners, Next Best Picture, ‏2024-03-04 (באנגלית אמריקאית)


הקודם:
2023: מרסל הקונכייה עם הנעליים
פרס סטלייט – הסרט הטוב ביותר - אנימציה או מדיה מעורבת
2024: הילד והאנפה
הבא: