גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו
Guillermo del Toro's Pinocchio
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "הרפתקאותיו של פינוקיו" מאת קרלו קולודי
בימוי גיירמו דל טורו, מארק גוסטאפון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גיירמו דל טורו
ליסה הנסון
גרי יונגר
אלכס באלקלי
גרי יונגר
קורי קאמפודוניקו
תסריט גיירמו דל טורו
פטריק מק'הייל
עריכה קן שרטזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים גרגורי מאן
יואן מקגרגור
דייוויד בראדלי
רון פרלמן
טילדה סווינטון
כריסטוף ואלץ
פין וולפהארד
קייט בלאנשט
טים בלייק נלסון
ברן גורמן
ג'ון טורטורו
מוזיקה אלכסנדר דספלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקסיקומקסיקו מקסיקו
חברת הפקה The Jim Henson Company
ShadowMachine
Double Dar
You Productions
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 15 באוקטובר 2022 (פסטיבל הסרטים של לונדון)
ארצות הבריתארצות הברית 9 בנובמבר 2022
9 בדצמבר 2022 (נטפליקס)
משך הקרנה 114 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט מוזיקלי, סרט מבוסס יצירה ספרותית
פרסים פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - הנפשה
פרס איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי לסרט האנימציה הטוב ביותר
פרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר
פרס אנני לסרט הטוב ביותר
פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פינוקיו כפי שהוא נראה בסרט
סבא ג'פטו כפי שהוא נראה בסרט

גיירמו דל טורו מציג: פינוקיואנגלית: Guillermo del Toro's Pinocchio) הוא סרט מוזיקלי סטופ מושן אמריקאי-מקסיקני מסוגת פנטזיה אפלה בבימויו של גיירמו דל טורו ומארק גוסטפסון, המבוסס על איוריו של גריז גרימלי למהדורה שיצאה בשנת 2002 לרומן האיטלקי "הרפתקאותיו של פינוקיו" שיצא בשנת 1883 מאת קרלו קולודי. הסרט מדמיין מחדש את הסיפור באיטליה הפשיסטית של שנות ה-30 כ"סיפור של אהבה ואי ציות כאשר פינוקיו נאבק לעמוד בסיפור של אביו ציפיות, ללמוד את המשמעות האמיתית של החיים."[1] בסרט מדבבים בין היתר יואן מקגרגור, דייוויד בראדלי, גרגורי מאן, ברן גורמן, רון פרלמן, ג'ון טורטורו, פין וולפהארד, קייט בלאנשט, טים בלייק נלסון, כריסטוף ואלץ וטילדה סווינטון.

הסרט הוכרז על ידי דל-טורו ב-2008 ובמקור היה אמור לצאת לאקרנים ב-2013 או 2014, אבל הפרויקט נכנס לגיהנום פיתוחי. בינואר 2017, מקהייל הוכרז כשותף בכתיבת התסריט, אך ההפקה הושעתה בנובמבר 2017 מכיוון שאף אולפן לא היה מוכן לספק מימון. הוא קם לתחייה בשנה שלאחר מכן לאחר שנרכש על ידי נטפליקס.

הסרט הוצג בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים של לונדון ב-15 באוקטובר 2022. כמו כן, הסרט יצא לאקרנים בבתי קולנוע נבחרים ב-9 בנובמבר באותה שנה ויצא בסטרימינג ב-9 בדצמבר על ידי נטפליקס. הסרט זכה לשבחים רבים על ידי המבקרים, ששיבחו את הבימוי של דל טורו וגוסטפסון, התסריט, ההנפשה והוויזואליות של סטופ-מושן, פרטיטורה מוזיקלית, עבודת הדיבוב ונאמנות לחומר המקורי. הסרט הוקדש גם לזכר הוריו של דל טורו.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - הנפשה בטקס פרסי גלובוס הזהב ה-80, בפרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע ה-76 ובפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-95. כמו כן, קיבל הסרט את פרס אנני לסרט הטוב ביותר ועוד מספר פרסים נוספים בטקס פרסי אנני ה-50.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיטליה במהלך מלחמת העולם הראשונה, הנגר ג'פטו מאבד את בנו קרלו במהלך הפצצה אווירית בשוגג. ג'פטו מכבד את זכרו על ידי נטיעת אצטרובל ליד קברו ומבלה את עשרים השנים הבאות באבל על אובדנו. צרצר אנתרופומורפי בשם סבסטיאן מתגורר בעץ האורן שנוצר. ג'פטו כורת לאחר מכן את העץ בהתקף זעם שיכור כדי ליצור בן חדש מהעץ שלו. הוא מתעלף שיכור כשהוא משאיר את הבובה לא גמורה. ורוח היער מעוררת את הבובה לחיים, ונותנת לו את השם פינוקיו. הרוח פוגשת את סבסטיאן, צרצר עם שאיפות ספרותיות, ומבטיחה להעניק לו משאלה, בה הוא מתכוון להשתמש כדי להתפרסם, בתמורה לאחריות להשגיח על פינוקיו.

מאוחר יותר ג'פטו מגלה שפינוקיו חי וסוגר אותו בארון בזמן שהוא הולך לכנסייה, אך פינוקיו עוקב אחריו ומפחיד את תושבי הכפר. למחרת בהוראת קצין המשטר הפשיסטי הפודסטה, הוא שולח את פינוקיו לבית הספר, בדרך הוא פוגש את האריסטוקרט לשעבר שהפך למנהל תיאטרון בובות נודד הרוזן וולפה והקוף שתום העין המבצע שלו ספצטורה. וולפה משכנע את פינוקיו להצטרף לקרקס שלו וגורם לו לחתום על חוזה. לאחר שג'פטו מגיע להביא את פינוקיו הביתה ונאבק ברוזן וולפה, פינוקיו נזרק לכביש שם הוא נפגע ממכונית ומת.

פינוקיו נשלח לעולם הבא שם הוא פוגש את המוות, אחותה של פיית העץ. היא מסבירה לפינוקיו שהוא בן אלמוות ושהוא יחזור לממלכת התמותה ברגע ששעון חול יזרום, ומזהירה שהזמן שהוא מבלה בחיים שלאחר המוות יגדל בכל פעם שהוא יחזור. כשהוא חוזר לממלכת התמותה, פינוקיו מחליט להצטרף לקרקס של וולפה, הן כדי להרוויח כסף עבור ג'פטו והן כדי להימנע מגיוס לצבא המלכותי האיטלקי על ידי הפודסטה. כאשר סבסטיאן וג'פטו מחפשים אותו בים, הם נבלעים על ידי מפלצת ים (לווייתן טורף). במהלך אחת ההופעות שלו, פינוקיו שר פארודיה גסה על שיר פטריוטי שהוקדש לראש הממשלה בניטו מוסוליני כנקמה על ההתעללות של וולפה, הוא נורה על ידו ומת שוב. הוא זוכה לתחייה מחדש, אך נלקח על ידי הפודסטה למחנה אימונים שבו מתאמנים נערים קטנים אחרים להילחם במלחמה. פינוקיו מתיידד עם בנו של הפודסטה, קנדלוויק, שמפחד לאכזב את אביו ולהיראות כחלש. בעצתו של פינוקיו, קנדלוויק עומד מול אביו אך מחנה האימונים מופצץ, והורג את הפודסטה.

פינוקיו מצליח להימלט ונלכד על ידי וולפה שרוצה לנקום בו על שהשפיל אותו מוקדם יותר, אבל ספצטורה מתערב ומשחרר אותו והם נופלים אל צוק, כשוולפה נופל אל מותו. כאשר פינוקיו מציל את ספצטורה, הם נבלעים על ידי מפלצת הים (לוייתן טורף), שם הם מתאחדים במהרה עם ג'פטו וסבסטיאן. פינוקיו מספר כמה שקרים כדי לגרום לאף שלו לגדול כדי ליצור גשר שמוביל אל מחוץ לחור הנשיפה של הליוייתן. בדיוק כשהם בורחים, הליוייתן מנסה לאכול אותם שוב, ומאלץ את פינוקיו להקריב את עצמו על ידי פיצוץ מוקש ימי. כשהוא פוגש שוב את המוות, הוא דורש להישלח בחזרה מוקדם כדי שיציל את ג'פטו מטביעה, למרות העובדה שזה יהפוך אותו לבן תמותה. לאחר שהציל את ג'פטו, פינוקיו מת, מה שגרם לסבסטיאן להשתמש במשאלה כדי לגרום לפינוקיו לחזור.

עם זאת, כפי שסיפרה המוות לפינוקיו, הוא מצליח להאריך ימים יותר מכל אהוביו, כאשר נראה כי ג'פטו, סבסטיאן וספצטורה מתו ופינוקיו מחליט לנסוע לחלקים לא ידועים להרפתקאות חיים חדשות עד ליום שבו זמנו יסתיים.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יואן מקגרגור - סבסטיאן ג'יי צרצר, צרצר נודד ומספר הסיפור, שחי בתוך פינוקיו כמדריך ומצפונו.[2] (בדיבוב העברי: עידו מוסרי)
  • דייוויד בראדלי - אדון ג'פטו, אביו של פינוקיו, גילף עץ איטלקי שבור לב המתאבל על בנו המנוח קרלו.[2] (בדיבוב העברי: עמי מנדלמן)
  • גרגורי מאן - פינוקיו, בובת עץ חיה שופעת ורועשת והגיבור הראשי.[2] (בדיבוב העברי: איתמר אולייר)
    • מאן גם מדבב את קרלו, בנו המנוח של ג'פטו שנהרג בפשיטה. הוא נקרא על שמו של קרלו קולודי, מחבר הסיפור המקורי.
  • ברן גורמן - הכומר, כומר כנסייה ולקוחו לשעבר של ג'פטו.[3] (בדיבוב העברי: שמחה ברבירו)
  • רון פרלמן - הפודסטה, אביו של קנדלוויק, פקיד ממשלתי פאשיסטי שהופך את פינוקיו לחייל. מבוסס על דמותו של העגלון מהסיפור המקורי.[2] (בדיבוב העברי: יגאל שדה)
  • ג'ון טורטורו - איל דוטורה, רופא בכפר של ג'פטו.
  • פין וולפהארד - קנדלוויק, בנו של הפודסטה שמציק לפינוקיו לפני שהתיידד איתו.[2] (בדיבוב העברי: גיא גולדברג)
  • קייט בלאנשט - ספצטורה, קוף העוזר המושפל של הרוזן וולפה. פירוש שמו הוא "זבל" באיטלקית והוא מבוסס על דמותו של החתול מהסיפור המקורי.[2] (בדיבוב העברי: דניאל מגון)
  • טים בלייק נלסון - הארנבים השחורים, להקת ארנבים שחורים שעובדים בשביל המוות.
  • כריסטוף ואלץ - הרוזן וולפה, אריסטוקרט לשעבר שאפתן שהיה פעם מפעיל בובות ומנהל קרקס החי בחוסר. פירוש שמו באיטלקית הוא "שועל", והוא מבוסס על דמויותיהם של מאנג'ופוקו והשועל מהסיפור המקורי.[2] (בדיבוב העברי: דדי זוהר)
  • טילדה סווינטון בתור רוח היער, רוח קסומה חכמה שנותנת לפינוקיו חיים, דמותה מבוססת על הפיה הכחולה מהסיפור המקורי.[4] (בדיבוב העברי: שרה וינו אלעד)
    • סווינטון גם מדבבת את המוות, אחותה של רוח היער שמפקחת על החיים שלאחר המוות.
  • טום קני - בניטו מוסוליני, דיקטטור איטלקי. (בדיבוב העברי: צביקה פורמן)
    • דמויות נוספות שקני דיבב הן איש יד-ימינו של מוסוליני וקפטן הים.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-17 בפברואר 2011, הוכרז כי גריס גרימלי ומארק גוסטפסון יביימו יחד סרט אנימציה של פינוקיו על פי תסריט של גיירמו דל טורו ומת'יו רובינס, על בסיס עיצוביו של גרימלי, עם דל טורו כמפיק יחד עם חברת ג'ים הנסון וחברת Pathé.[5]

ב-17 במאי 2012, דל טורו נכנס לתפקיד הבמאי במקום גרימלי.[6] ב-23 בינואר 2017, הודיע פטריק מק'הייל שהוא יכתוב יחד עם דל טורו את התסריט.[7] ב-31 באוגוסט 2017, דל טורו אמר בריאיון לאתר IndieWire שהסרט זקוק ל-35 מיליון דולר נוספים או שהוא יבוטל[8] וב־22 באוקטובר 2018 רכשה נטפליקס את זכויות הסרט.[9]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 בינואר 2020, הוכרז שרון פרלמן, טילדה סווינטון, יואן מקגרגור, כריסטוף וולץ ודייוויד בראדלי הצטרפו לצוות הסרט.[10] דניאל רדקליף, טום ווייטס וכריסטופר ווקן נחשבו בעבר. רדקליף יישאר מאוחר יותר כמפיק בפועל של הסרט.[11] ב-19 באוגוסט 2020, גרגורי מאן, קייט בלאנשט, טים בלייק נלסון, פין וולפהארד, ג'ון טורטורו וברן גורמן הצטרפו לקאסט הסרט.[12] ההופעה הווקאלית של מאן בתור פינוקיו העניקה לו אישיות "מטופשת ושטופת שמש" שכמהה ללמוד על העולם ולפגוש את כולם, אבל בהתחשב באיך שהוא נוצר עם עץ העץ ליד קברו של קרלו, השורשים שלו עצובים איכשהוא.[2]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 בינואר 2020, אלכסנדר דספלה החל להלחין את פרטי הסרט והשירים המקוריים של הסרט.[13] זה שיתוף הפעולה השני של דספלה ודל טורו, אחרי הסרט "צורת המים".[13] רובן כץ כתב את שירי הסרט.[14] ב-23 באוגוסט 2012, ניק קייב צורף במקור להלחין את הפרטיטורה, אך הוחלף על ידי דספלה כעבור שנים.[15]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2018 קבעה נטפליקס את מועד יציאת הסרט לשנת 2021.[16] בינואר 2021, מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס, חשף שניתן להעביר את ההפצה ל-2022 או מאוחר יותר, עם הרעיון של נטפליקס להוציא שישה סרטי אנימציה בשנה.[17] בדצמבר 2021, דל טורו הצהיר שהוא ישוחרר ברבעון האחרון של 2022.[18] בינואר ויולי 2022, עם יציאת הפרולוג הראשון של הסרט, הוכרז על הפצת הסרט בדצמבר 2022.[19]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד (ים) תוצאה
פרס סטלייט הסרט הטוב ביותר - אנימציה או מדיה מעורבת גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו מועמדות
פרס סאטורן[20] סדרת הטלוויזיה או הספיישל המונפש הטוב ביותר מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Netflix Film [@NetflixFilm] (19 באוגוסט 2020). "Set during the rise of Fascism in Mussolini's Italy, PINOCCHIO — a musical directed by del Toro and Mark Gustafson (FANTASTIC MR. FOX) with a score by Alexandre Desplat — is a story of love and disobedience as Pinocchio struggles to live up to his father's expectations" (Tweet) – via Twitter. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 Breznican, Anthony (14 ביוני 2022). "Guillermo del Toro's Pinocchio Carves a New Path: An Exclusive First Look". Vanity Fair. ארכיון מ-14 ביוני 2022. נבדק ב-14 ביוני 2022. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ Pinocchio LFF Premiere - Burn Gorman on his love of stop motion& Guillermo del Toro's bold vision, נבדק ב-2022-12-12
  4. ^ "Guillermo del Toro's Pinocchio Puts a Fantastical Spin on a Classic Tale".
  5. ^ Fleming Jr., Mike (17 בפברואר 2011). "Guillermo Del Toro Starting Stop-Motion 'Pinocchio' Feature With Henson And Pathe". Deadline Hollywood. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Kroll, Justin (17 במאי 2012). "Del Toro to helm 'Pinocchio' for Jim Henson Co". Variety. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Trumbore, Dave (23 בינואר 2017). "Guillermo del Toro's Stop-Motion Movie 'Pinocchio' Adds 'Over the Garden Wall' Creator". Collider. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Sharf, Zack (31 באוגוסט 2017). "Guillermo del Toro's 'Pinocchio' Isn't Dead Yet, But He Needs $35 Million to Make It". IndieWire. נבדק ב-25 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Lang, Brent (22 באוקטובר 2018). "Guillermo del Toro Directing 'Pinocchio' for Netflix". Variety. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "David Bradley: Nie chciałem być znany jedynie jako facet z Harry'ego Pottera [WYWIAD]". 31 בינואר 2020. ארכיון מ-31 בינואר 2020. נבדק ב-31 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Guillermo Del Toro Approached by Daniel Radcliffe, Wants Tom Waits and Christopher Walken for 'Pinocchio'". 18 במאי 2012. ארכיון מ-9 ביולי 2021. נבדק ב-30 באפריל 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ D’Alessandro, Anthony (19 באוגוסט 2020). "Cate Blanchett, Ewan McGregor, Tilda Swinton & More Round Out Cast For Guillermo del Toro Netflix 'Pinocchio' Movie". Deadline Hollywood. ארכיון מ-19 באוגוסט 2020. נבדק ב-19 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ 1 2 "Alexandre Desplat to Reteam with Guillermo del Toro on Netflix Animated Movie 'Pinocchio'". Film Music Reporter. 8 בינואר 2020. ארכיון מ-7 בפברואר 2020. נבדק ב-8 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ McIntyre, Gina (16 באוגוסט 2022). "Guillermo del Toro's Pinocchio". Netflix Queue. ארכיון מ-24 באוגוסט 2022. נבדק ב-8 בדצמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Radish, Christina (23 באוגוסט 2012). "Screenwriter/Composer Nick Cave Talks LAWLESS, Transitioning into Screenwriting, Guillermo del Toro's PINOCCHIO, THE THREEPENNY OPERA, and More". Collider. ארכיון מ-14 ביולי 2020. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Trumbore, Dave (6 בנובמבר 2018). "Netflix Sets Guillermo del Toro's 'Pinocchio' and Henry Selick's 'Wendell & Wild' for 2021". Collider. נבדק ב-19 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ De Wit, Alex (14 בינואר 2021). "Netflix Unveils 2021 Animated Film Slate, Including Sony Pictures Animation's 'Wish Dragon' And Two Aardman Specials". Cartoon Brew. ארכיון מ-29 באפריל 2021. נבדק ב-11 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Mancuso, Vinnie (1 בדצמבר 2021). "Exclusive: Guillermo del Toro Offers Update on His 'Frankenstein'-Inspired 'Pinocchio', Reveals Release Window". Collider. ארכיון מ-2 בדצמבר 2021. נבדק ב-2 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Sharf, Zack (24 בינואר 2022). "Guillermo del Toro's 'Pinocchio' Debuts First Stop-Motion Footage, Netflix Sets December Release". Variety. ארכיון מ-1 במרץ 2022. נבדק ב-24 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)