למעלה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
למעלה
Up
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי בוב פטרסון, פיט דוקטר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ונאס ריברה
תסריט פיט דוקטר, בוב פטרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קווין נטינג
מדבבים אדוארד אסנר
ג'ורדן נגאי
כריסטופר פלאמר
ג'ון רצנברגר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייקל ג'אקינו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פיקסאר ואולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 29 במאי 2009
ישראלישראל 23 ביולי 2009
משך הקרנה 96 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט קומדיה, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $175,000,000
הכנסות $735,099,082
הכנסות באתר מוג'ו up
פרסים 2 פרסי אוסקר
3 פרסי גלובוס הזהב
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

למעלהאנגלית: Up) הוא סרט הרפתקאות דרמטי-קומי בהנפשה ממוחשבת של פיקסאר ודיסני. זהו סרטה הראשון של פיקסאר אשר בו נעשה שימוש בטכנולוגיית תלת-ממד (3D). הסרט יצא לאקרנים בשנת 2009, כאשר לפני הקרנתו בבתי הקולנוע הוקרן הסרט הקצר "מעונן חלקית".

הסרט הוא הסרט העשירי של חברת פיקסאר, ואחד הסרטים המכניסים ביותר של החברה ($723,005,700). הסרט זכה בפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר ובפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר, וכן היה לסרט האנימציה השני בכל הזמנים שהיה מועמד לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר.

בהשראת הסרט הופקו שני סרטים קצרים, "המשימה המיוחדת של דוג" ו"ג'ורג' ואיי. ג'יי.", כמו כן הופקה סדרת טלוויזיה בשם "הימים של דוג" שאותה סיים הסרט הקצר "הדייט של קארל".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל פרדריקסון הוא ילד ביישן ושקט, המעריץ בשנות ה-30 המאוחרות את צ'ארלס מאנץ. צ'ארלס מאנץ הוא חוקר מפורסם שהואשם כי הראה שלד מזויף של ציפור ענקית וטען כי גילה אותה במפלי גן עדן הנמצאים בוונצואלה. צ'ארלס התחייב לשוב לשם כדי ללכוד ציפור כזו בחיים ולהוכיח כי השלד לא היה מזויף.

מעט אחר כך, קארל פוגש ילדה בשם אלי, אף היא מעריצת צ'ארלס מאנץ. היא מגלה לקארל את רצונה להעביר את "המועדון" שלה - בית נטוש בשכונה - לצוק המשקיף על מפלי גן עדן, גורמת לו להבטיח כי יעזור לה, ומעניקה לו תג. הם מתחתנים ומעבירים את השנים יחדיו בבית המשוחזר של ה"מועדון" של אלי. קארל עובד כמוכר בלונים בגן חיות. למרבה צערם, לא נולדים להם ילדים. הם צוברים שוב ושוב את חסכונותיהם לטיול במפלים, אך תמיד נאלצים להוציאם על צרכים דחופים יותר. לעת זקנתו מארגן קארל את הטיול, אך אלי מגלה כי חלתה במחלה קשה. לפני פטירתה, היא מביאה לו את אלבום הילדות שלה, ומותירה אותו לבדו.

זמן מה לאחר מכן, קארל עדיין גר בבית, המוקף כעת בפיתוח עירוני. קארל מסרב למכור את הבית ליזמים. הוא פוגע בטעות בפועל בניין שגרם נזק לתיבת הדואר של קארל תוך כדי עבודה, ובית המשפט מצווה עליו לעבור לבית אבות. קארל ממאן להשלים עם הצו, ובבוקר המעבר לבית האבות הוא מחבר בלונים רבים לגג ביתו, המאפשרים לו להטיס את ביתו למקום אליו הוא רוצה להגיע - מפלי גן עדן בוונצואלה. ראסל, סייר מדבר צעיר (ארגון בדיוני), היה בטעות בביתו של קארל כשטס, כשניסה להרוויח תג כישרון לסיוע לקשישים (התג היחיד החסר לו מבין סדרת תגים).

לאחר ששרד גשם, רעמים, וברקים, הבית נוחת ליד נקיק מול מפלי גן העדן בוונצואלה. קארל וראסל מחברים את עצמם בחבלים לבית, על מנת שלא לאבד אותו. הם מתחילים ללכת עם הבית לכיוון המפלים, בתקווה להגיע אליהם בטרם יאזל הגז מן הבלונים. מאוחר יותר הם מתחילים להתיידד, ופוגשים ציפור צבעונית גבוהה המנסה להגיע לאפרוחיה. הם מעניקים לה את השם "קווין". בהמשך מתברר כי היא ה"מפלצת" של צ'ארלס מאנץ. הם גם פוגשים כלב בשם דוג, הלובש קולר מיוחד המאפשר לו לדבר.

קארל וראסל פוגשים להקה של כלבים (ואת מנהיגם - אלפא) ובדומה לדוג - גם הם מדברים. מתברר כי הכלבים שייכים לצ'ארלס מאנץ שהזדקן מאוד. צ'ארלס מזמין את קארל וראסל אל סיפון ספינת האוויר שלו, שם הוא מסביר להם כי בילה את השנים בגן עדן מפני שהוא מחפש את הציפור הענקית (המפלצת) שהבטיח למצוא. כאשר ראסל מבין שהוא מתכוון לקווין (אך הוא לא ידע שזאת ציפור נדירה שצ'ארלס רוצה להשתמש בה לצרכיו), הוא אומר לו שהוא ראה את הציפור הזאת. צ'ארלס הופך להיות עוין, מה שגורם להם לברוח עם קווין ודוג.

צ'ארלס, בסופו של דבר, בוגד בהם ומתחיל להילחם בהם מתחת לביתו של קארל. הוא מצית שרפה בביתו של קארל, ומאלץ אותו לבחור בין ביתו לבין קווין. קארל ממהר לכבות את האש, ומאפשר לצ'ארלס לקחת את הציפור. קארל וראסל מצליחים להגיע למפל, אולם ראסל כועס על קארל שהחליט להציל את ביתו במקום להציל את קווין, והוא בורח בהכרזה כי הוא הולך להציל את קווין לבד.

כשקארל חוזר לביתו, הוא מוצא את אלבום ילדותה של אלי, ומדפדף בו. תחילה הוא מתעצב מתמונות מהילדות, ומהמחשבה שלא הצליחו להגשים את מה שחלמו. להפתעתו הוא מתרגש למצוא תמונות של הנישואין המאושרים שלהם יחד ובסיומו פתק מאלי בו היא מודה לו על "ההרפתקה" שהם חוו יחד, ובו היא מעודדת אותו ללכת למקום חדש ולחוות הרפתקאות חדשות. מעודד, קארל הולך לחפש את ראסל. הוא מרוקן את הבית וזורק החוצה את כל תכולתו, כדי שיוכל לרחף שוב. על הדשא בחוץ לצד כל הציוד ההרוס, הכיסאות של קארל ואלי נשארים יפים זה לצד זה. באמצעות הבית שחזר לרחף, קארל רודף אחרי צ'ארלס.

ראסל נתפס על ידי צ'ארלס, אך קארל מצליח לעלות על ספינת האוויר שלו בטיסה ומשחרר את ראסל וקווין. דוג מצליח להביס את אלפא, והופך למנהיג החדש של הכלבים. צ'ארלס רודף אחריהם סביב ספינת האוויר, ולבסוף דוג, קווין, וראסל נמצאים בתוך הבית הקשור של קארל. הם מתחילים לעוף וכאשר צ'ארלס מנסה לתפוס את קווין (שרגליה היו בחוץ), הוא נופל ומת. הבית ממשיך לטוס למקומו הרגיל.

קארל וראסל מניחים לקווין להתייחד עם אפרוחיה, ואז טסים בחזרה עם ספינת האוויר לעיר מגוריהם. מדריך המחנה סטראץ רוצה לחלק את התג של עזרה לקשישים לראסל. אביו של ראסל עסוק בעניניו כרגיל, ולכן קארל מגיע להעניק לו את התג במקומו. במקום התג הרגיל, מעניק לו קארל תג משמעותי יותר - התג שנתנה לו אלי בילדותם. קארל מאמץ את ראסל לנכדו ואת דוג לחיית מחמד, והם משחקים ביחד את המשחק של הצבעים עם המכוניות תוך כידי אכילת גלידה ביחד עם דוג. שאר הכלבים אומצו על ידי קשישים בבית אבות.

הסרט מסתיים בכך שרואים שהבית נמצא על הצוק המשקיף על מפלי גן עדן כפי שאלי וקארל חלמו בילדות.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הוקרן הסרט גם בדיבוב עברי, שהופק באולפני אלרום, בבימויו של שרון כהן.

דמות תיאור הדמות בסרט מדבב בגרסה האנגלית מדבב בגרסה העברית
קארל פרדריקסון אדם זקן שבצעירותו היה חובב הרפתקאות. לאחר שאשתו נפטרה והעירייה רוצה לקחת את ביתו הוא יוצא למסע עם הבית שלו במטרה להגשים את חלומם המשותף שלו ושל אשתו. אדוארד אסנר יוסי קאנץ
ראסל חניך תנועת נוער. מצטרף להרפתקה של קארל במטרה לקבל את תג ה'עזרה לקשיש' שלו כדי שיהיה צופה בוגר. ג'ורדן נגאי רועי רביב
דוג כלב מדבר שנמצא על ידי קארל וראסל באזור גן העדן בוונצואלה. בוב פטרסון שרון כהן
צ'ארלס מאנץ מחפש את הציפור הענקית (קווין) תוך התעלמות מוחלטת מהאנשים שבדרכו. כריסטופר פלאמר אילן דר
בטא כלב מדבר מהכלבים של צ'ארלס דלרוי לינדו לירון ברנס
גמא כלב מדבר מהכלבים של צ'ארלס ג'רנוי רנפט שמחה ברבירו
אלפא מנהיגם של הכלבים המדברים של צ'ארלס בוב פטרסון עידו מוסרי

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה אחד הסרטים המצליחים של פיקסאר בקופות. הוא זכה בשני פרסי אוסקר, לסרט המונפש הטוב ביותר ולפסקול הטוב ביותר, והיה מועמד בשלוש קטגוריות נוספות, ובהן פרס הסרט הטוב ביותר. זהו הסרט המונפש השני בהיסטוריה שהיה מועמד לפרס אוסקר בקטגוריה זו, לאחר ש"היפה והחיה" היה מועמד ב-1991. כמו כן זכה הסרט בפרס גלובוס הזהב בקטגוריות סרט האנימציה הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר והפסקול המקורי הטוב ביותר, בפרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר, ובשני פרסי אנני ובהם הפרס לסרט האנימציה הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למעלה בוויקישיתוף


למעלה – פרסים