חולית: חלק שני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חולית: חלק שני
Dune: Part Two
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
מבוסס על "חולית" מאת פרנק הרברט
בימוי דני וילנב
הופק בידי דני וילנב
מרי פארנט
קייל בויטר
ג'ו קרציולו ג'וניור
תסריט דני וילנב
אריק רות'
ג'ון ספאייטס
עריכה ג'ו ווקר
שחקנים ראשיים טימותי שאלאמה
זנדאיה
רבקה פרגוסון
ג'וש ברולין
אוסטין באטלר
פלורנס פיו
דייב בטיסטה
כריסטופר ווקן
לאה סדו
סטלאן סקושגורד
שרלוט רמפלינג
חוויאר בארדם
מוזיקה הנס צימר
צילום גרג פרייזר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קנדהקנדה קנדה
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
הונגריההונגריה הונגריה
חברת הפקה אולפני לג'נדרי
Villeneuve Films
חברה מפיצה סרטי האחים וורנר
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 1 במרץ 2024
ישראלישראל 27 בפברואר 2024
משך הקרנה 167 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני
סרט פעולה
סרט הרפתקאות
סרט פנטזיה
תקציב 190 מיליון דולר[2][3]
הכנסות 626.1 מיליון דולר (אפריל 2024)
סרט קודם "חולית" (2021)
סרט הבא untitled Dune: Part Two sequel עריכת הנתון בוויקינתונים
www.dunemovie.net
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חולית: חלק שניאנגלית: Dune: Part Two) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי בבימויו של דני וילנב על פי תסריט מאת ג'ון ספאייטס, וילנב ואריק רות'. הסרט הוא חלקו השני של הסרט "חולית", שעלה לאקרנים בשנת 2021. זוהי הפקה בינלאומית משותפת של קנדה, הונגריה, בריטניה וארצות הברית, והוא השני מתוך עיבוד דואולוגי לרומן באותו השם שיצא לאור בשנת 1965 מאת פרנק הרברט המתמקד בחציו השני של הרומן. בסרט מככבים אנסמבל שחקנים הכולל את טימותי שאלאמה, זנדאיה, רבקה פרגוסון, ג'וש ברולין, אוסטין באטלר, פלורנס פיו, דייב בטיסטה, כריסטופר ווקן, לאה סדו, סטלאן סקושגורד, שרלוט רמפלינג וחוויאר בארדם.

פיתוחו של הסרט החל לאחר שזכויות הפקת עיבודיה הקולנועיות והטלוויזיוניות של הרומן "חולית" נרכשה על ידי אולפני לג'נדרי בשנת 2016. בשנת 2017, הוכרז כי את העיבוד הקולנועי יביים וילנב וכי בכוונתו להפיק עיבוד בן שני חלקים לרומן בשל מורכבותו. עם זאת, נמסר כי החלק השני יזכה לאור ירוק רק על סמך הצלחתו הקופתית והמסחרית של החלק הראשון, דבר שהדאיג את וילנב לאור הפצתו הסימולנטית בבתי הקולנוע ובשירות המדיה "HBO Max". לאחר הצלחתו הביקורתית והמסחרית של החלק הראשון, נמסר באוקטובר 2021 כי אולפני האחים וורנר ואולפני לג'נדרי נתנו אור ירוק להפקת הסרט. צילומי הסרט התקיימו בבודפשט, איטליה, ירדן ואבו דאבי בין החודשים יולי ודצמבר 2022.

בכורתו של הסרט התקיימה בכיכר לסטר שבלונדון ב-15 בפברואר 2024. בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-27 בפברואר 2024, ולאקרנים בארצות הברית ב-1 במרץ 2024, תחת הפצתם של אולפני האחים וורנר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרולוג הסרט, כותבת הנסיכה אירולן קורינו בחשאי כי ייתכן שפול אטראידיס עודנו בחיים, בעוד שאביה, הקיסר שדאם הרביעי, שוקע בדכדוך לאחר נפילת בית אטראידיס.

בכוכב אראקיס, נופלים שבט הדררים, בהנהגתו של סטילגאר, פול וליידי ג'סיקה, למארב של בית הארקונן בדרכם אל סיטש טאבר, אך גוברים עליהם בהצלחה. בהגיעם לסיטש, מתעורר בקרב חלק מהדררים חשד לגבי היותם של פול וליידי ג'סיקה מרגלים מטעם בית הארקונן; כשמנגד דררים אחרים מאמינים בהם לאור נבואה העוסקת באם ובנה שיביאו שגשוג לאראקיס.

סטילגאר מודיע לג'סיקה שאם המנזר גוססת, וכופה עליה להפוך למחליפתה על ידי שתיית מי החיים, רעל מעורר תודעה הנחשב כקטלני לגברים ולנשים שטרם אומנו בדרכי "בנות גשרית". ליידי ג'סיקה ממירה את הרעל ועל ידי כך, שורדת ויורשת את זיכרונותיה של כל אם קדמונית בשושלת הגנטית שלה. ללא ידיעת אף אחד מלבד פול, ליידי ג'סיקה הרה; ומי החיים מעוררים בטרם עת את מוחה של בתה. בעקבות זאת, מתחילה ליידי ג'סיקה לנהל שיחות רוחניות עם בתה שבבטנה ומאמינה כי ראשית יש לשכנע את הדררים המתגוררים בצפון אראקיס בנבואה, החל מרפי-השכל שבהם. צ'אני וידידתה, שישקלי, חושבות שהנבואה שקרית, אך כשפול נואם על כך שהוא אינו מעוניין בכוח אלא להילחם לצדם, צ'אני מתחילה לכבדו ולהתאהב בו.

בהדרגה, מאמץ פול את דרכי הדררים, לומד את שפתם ועובר מבחנים כמו רכיבה על עקלתון. פול אף מתחיל לנהל מערכת יחסים עם צ'אני, הופך ללוחם ומסייע בפשיטות על קוצרי המרקוח של בית הארקונן, וזוכה בקרב שבט הדררים לכינויים "מוא'דיב" ו"אוסול". ליידי ג'סיקה, שלה מניעים משלה, מנחה רוחנית את פול בניגוד לשיקול דעתו שלו, ואף מזינה בקרב הדררים את האמונה בדת המוא'דיב, שבה היא הופכת לדמות בולטת.

גלוסו ראבאן, שאחיזתו בהפקת המרקוח הולכת ומתרופפת, מגביר את הפשיטות על שבט הדררים במטרה לרצות את דודו, הברון ולדימיר הארקונן, ששב בינתיים לכוכב גידי פריים. שם, אחיינו המועדף של הברון, פייד-ראוטה, נלחם בטורנירי גלדיאטורים כתחביב. ליידי מרגו פנרינג, אקוליטה מטעם "בנות גשרית" שנשלחה על ידי אם המנזר גאיוס מוהיאם, מפתה את פייד-ראוטה להבטיח את הגנים שלו עבור תוכנית הרבייה של המסדר אם לא יהיה ניתן להבטיח את המשכיות השושלת של פול.

בינתיים, משלימה ליידי ג'סיקה את מסעה הדתי בצפון, והיא שמה את פעמיה דרומה במטרה להתאחד עם הפונדמנטליסטים שם. עם זאת, פול זועם על מעשיה וחושש מהתלקחותה של מלחמת קודש אם ימשיך דרומה כמשיח אראקיס; ומחליט להישאר בצפון על מנת להמשיך להילחם בבית הארקונן. ג'סיקה מגלה במהרה שמי החיים הם נוזל המופרש על ידי עקלתון מתבגר ברגע שהוא מוטבע. הברון מוריד את ראבאן בדרגה בשל כשלונו לעצור את מרידותיהם של שבט הדררים, מה שהופך את פייד-ראוטה הלכה למעשה לשליטה החדש של אראקיס. פול מתאחד עם גורני האלק, שהצטרף למבריחים לאחר נפילת בית אטראידיס.

כשהוא מבין שפול מתכונן למלחמה, גורני מוביל אותו אל ראשי הנפץ האטומיים החבויים של בית אטראידיס. חייליו של פיד תוקפים את סיטש טאבר, הורגים את שישקלי ומאלצים את הניצולים, כולל פול, לנסוע דרומה. בניגוד לרצונה של צ'אני, פול שותה ממי החיים; ועל אף שהוא אינו מת, אלא מתעורר עם תחושה ברורה יותר של העבר והעתיד, מקבל פול חיזיון העוסק באחותו, עאליה, ומבין שהברון הוא סבו מצד אמו.

בדרום, מנהיגי שבטי הדררים מקווים שפול יאתגר את מנהיגותו של סטילגאר, אך פול מסרב ומגנה את רצונם. כשלבסוף הוא מקבל את גורלו כמשיח הדררים, פול מכריז על עצמו כליסאן אל גאיב ומסרב לסלק בכוח את סטילגאר. הוא מקבל את מלוא שלטונו על הדררים ומערער על שלטונו של הקיסר, שמגיע לאראקיס עם אירולן, מוהיאם וחיילי הסרדאוקאר. פול קוטע את עימותו של הקיסר עם הברון באמצעות שיגור ראשי הנפץ האטומיים אל מבצר המעוז של ארקין. כשהם רכובים על עקלתונים, הדררים משתלטים על כוחות הסרדאוקאר ופורצים את הגנותיה של ארקין, ואילו גורני מצליח להרוג את ראבאן בעוד זה האחרון מנסה להימלט.

בארקין, פול נכנס לחדר הכס והורג את הברון בעודו חושף בפניו כי הוא נכדו, ומצווה להעביר את הקיסר ושאר הנוכחים אל תוך המעון, שם הוא מאיים להשמיד את המרקוח לנצח אלא אם כן ימסור לו הקיסר את כס המלכות הקיסרי. פייד-ראוטה מאתגר את פול להילחם נגדו בדו-קרב כשבידו להב הקיסר, ובסופו של דבר מפסיד לו. לאחר מכן, מציעה אירולן לפול את ידה בברית נישואין על מנת לחתום את ניצחונו. ללא ברירה אחרת, נכנע הקיסר לאולטימטום של פול בעוד שצ'אני, שכועסת על החלטתו של פול להינשא לאירולן, עוזבת ונעלמת כשהיא רכובה על גב העקלתון.

מעל שמי ארקין, מגיעות ספינות המכילות בתים גדולים רבים המסרבים לקבל את עלייתו של פול לשלטון, מה שגורם לו להורות לצבא הדררים שלו "לשלוח אותם לגן עדן". במקביל, חוזות ג'סיקה ועאליה, ש"נולדה לפני לידתה", כי זו היא תחילתה של מלחמת הקודש של המוא'דיב.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טימותי שאלאמהפול אטראידיס, דוכס בית אטראידיס הגולה והמוא'דיב שמיועד להושיע את אראקיס.
  • זנדאיהצ'אני, אחייניתו של סטילגאר ושותפתו בהנהגת שבט הדררים, שהופכת לאהובתו של פול.
  • רבקה פרגוסוןליידי ג'סיקה אטראידיס, פילגשו של לטו אטראידיס ואמו של פול, אותו היא מדריכה בדרכיו של מסדר "בנות גשרית", אליהן היא משתייכת.
  • ג'וש ברוליןגורני האלק, המנטור של פול ומומחה כלי הנשק של בית אטראידיס, אשר צולק בידי ראבאן.
  • אוסטין באטלרפיד-ראוטה הארקונן, אחיינו הצעיר של הברון הארקונן.
  • פלורנס פיוהנסיכה אירולן קורינו, בתו של הקיסר.
  • דייב בטיסטהגלוסו "החיה" ראבאן, אחיינו האכזרי של הברון הארקונן.
  • כריסטופר ווקןשדאם הרביעי, פאדישאה הגלקסיה וקיסר בית קורינו.
  • לאה סדוליידי מרגו פנריג, חברת "בנות גשרית" ויועצתו הקרובה של הקיסר.
  • סוהילה יעקובשישקלי, לוחמת משבט הדררים וידידיתה של צ'אני.
  • סטלאן סקושגורדהברון ולדימיר הארקונן, ראש בית הארקונן, שליט כוכב גאידי פריים ושליט אראקיס לשעבר.
  • שארלוט רמפלינג – אם המנזר גאיוס הלן מוהיאם, חברה בכירה במסדר "בנות גשרית" ודוברת הקיסר.
  • חאווייר ברדםסטילגאר, מנהיגם של שבט הדררים, המבקש להגשים את נבואת המוא'דיב ולשחרר את אנשיו משליטת בית הארקונן.
  • אניה טיילור-ג'ויעאליה אטראידיס, בתה של ליידי ג'סיקה אשר "נולדה לפני לידתה", ואחותו של פול, המופיעה בפניו בחזיונותיו.[4]

בנוסף, סטיבן מקינלי הנדרסון, שגילם בסרט הקודם את דמותו של תופיר האווט, וטים בלייק נלסון, שלוהק לתפקיד שטרם פורסם,[5] לקחו חלק בצילומי הסרט, ועל אף שהסצנות בהן השתתפו נחתכו בשלב העריכה הסופי, זכו ל"תודה מיוחדת" מווילנב בכתוביות הסיום.[6]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

על בימוי שני חלקי עיבודו הקולנועי של "חולית" הופקד הבמאי דני וילנב. וילנב נשכר על ידי אולפני לג'נדרי לבימוי הדואולוגיה לאחר שהבינו את גודל תשוקתו לבימוי העיבוד הקולנועי.

בנובמבר 2016, נמסר כי זכויות הפקתה הקולנועיות והטלוויזיוניות של זיכיון "חולית", שהחלה עם הוצאתו לאור של הרומן "חולית" מאת פרנק הרברט בשנת 1965, נרכשו על ידי אולפני לג'נדרי.[7] סגנית יו"ר זרוע ההפקה העולמית של "אולפני לג'נדרי", מרי פארנט, החלה לנהל משא ומתן עם הבמאי דני וילנב על בימוי העיבוד הקולנועי, ושכרה אותו במהירות לאחר שהבינה את גודל תשוקתו לבימוי עיבוד קולנועי ל"חולית".[8] בפברואר 2018, אושר רשמית כי העיבוד הקולנועי יבוים על ידי וילנב, שהצהיר נחרצות על כוונתו לעבד את הרומן כעיבוד דואולוגי, וכי לא יהיה מוכן לעבד את הרומן כסרט בודד, שכן עלילתו "מורכבת מדי" ו"עשירה בפרטים" שלא יוכלו להיכנס בסרט אחד.[9][10] בהמשך, נמסר כי וילנב חתם על עסקה מול אולפני האחים וורנר על הפקת דואולוגיה, בסגנון זהה לשל העיבוד הקולנועי לרומן האימה "זה" מאת סטיבן קינג, שחלקו הראשון הופץ בשנת 2017 וחלקו השני הופץ בשנת 2019.[11]

בינואר 2019 אושר כי ג'ו ווקר יהיה אמון על עבודת העריכה.[12] בין שאר חברי צוות ההפקה של שני הסרטים נכללים בראד ריקר כמפקח אמנותי; פטריס ורמטה כמעצב הפקה; פול למברט כמפקח אפקטים חזותיים; גרד נפזר כמפקח אפקטים מיוחדים; ותומס סטרוטרס כרכז פעלולים.[13] הסרט יופק על ידי וילנב, מרי פארנט וקייל בויטר, ואילו טניה לאפוינט, בריאן הרברט, ביירון מריט, קים הרברט, תומאס טול, ג'ון ספאייטס, ריצ'רד פ. רובינשטיין, ג'ון הריסון והרברט וו. ישמשו כמפיקים בפועל וקווין ג'יי. אנדרסון כיועץ יצירתי.[14] מנכ"ל אולפני לג'נדרי, ג'ושוע גרוד, אישר באפריל 2019 כי בכוונת האולפנים להפיק סרט המשך, והוסיף כי "יש מקום הגיוני לעצור את הסרט [הראשון] לפני סיומו של הספר ".[15]

בדצמבר 2020 הודיע וילנב כי בשל תוכניתם של אולפני האחים וורנר להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע ובשירות "HBO Max" באותו זמן, הסרט הראשון עלול להיכשל בקופות, דבר שיגרור לביטול סרט ההמשך המתוכנן.[16] בהקרנת גרסת ה-IMAX של הסרט הראשון, נחשף בעשר הדקות הראשונות כי שמו קרוי "חולית: חלק ראשון", עובדה שאישרה את אמונם של האולפנים בתוכניות להפקת סרט המשך.[17] באוגוסט 2021, וילנב דיבר בביטחון רב יותר על סיכוייו של סרט ההמשך ועל התרגשותו לעבוד שוב עם טימותי שאלאמה וזנדאיה,[18] והעיר כי לדמותה של צ'אני עתיד להיות תפקיד גדול יותר בסרט ההמשך.[19] לפני הקרנת הבכורה של הסרט הראשון בפסטיבל הסרטים של ונציה, וילנב חשף כי הוא מתכנן להפוך את הדואולוגיה לטרילוגיה, כאשר "חלק שני" יתבסס על חצייו השני של הרומן הראשון ואילו הסרט השלישי יתבסס על הרומן השני "משיח חולית".[20] עוד נמסר כי באולפני האחים וורנר הובטח לווילנב כי סרט ההמשך יקבל אור ירוק כל עוד הסרט יזכה להצלחה בשירות "HBO Max".[21] ימים ספורים לפני עליית הסרט הראשון לאקרנים אמרה מנכ"לית "האחים וורנר", אן סרנוף: "האם יהיה לנו סרט המשך לחולית? אם אתה צופה בסרט אתה רואה איך הוא מסתיים, אני חושבת שאתה יודע את התשובה לזה."[22]

ב-26 באוקטובר 2021 נמסר על ידי אולפני לג'נדרי כי הפקת הסרט אושרה רשמית. בהודעה רשמית מטעם האולפנים נמסר כי "לא היינו מגיעים לנקודה הזו ללא החזון יוצא הדופן של דני והעבודה המדהימה של הצוות המוכשר שלו, הכותבים, צוות השחקנים המרהיב שלנו, השותפים שלנו באחים וורנר, וכמובן, המעריצים! לחיי סרט "חולית" נוסף".[23] תהליך הפקת הסרט התקיימה בשיטת "גב-אל-גב" במקביל להפקת הסרט הראשון, שכן וילנב ואשתו, לאפוינט, נסעו מיד לבודפשט במטרה להתחיל את תהליך הפרה-פרודקשן.[24] אחת הנקודות המרכזיות שעמדו במרכז המשא ומתן לפני קבלת האור הירוק להפקת לסרט ההמשך, הייתה ההבטחה שלסרט ההמשך יהיה חלון-זמן בלעדי שבו יופץ רק בבתי הקולנוע, נקודה לה הסכימו "אולפני לג'נדרי ואולפני האחים וורנר, שנתנו לסרט חלון-זמן של 45 יום לפני שיופץ דרך ערוצים אחרים. וילנב ציין שבלעדיותו הקולנועית של הסרט היא "תנאי שאינו ניתן למשא ומתן", וכי "החוויה הקולנועית היא בלב ליבה של השפה הקולנועית עבורי."[25] לאחר אישור הפקת הסרט, העיר וילנב כי דאגתו העיקרית הייתה להשלים את צילומי הסרט בהקדם האפשרי, כשלכל הפחות הוא מצפה להתחיל אותם ברבעון האחרון לשנת 2022. עם זאת, ציין וילנב כי תהליך ההפקה של הסרט הראשון עתיד לסייע לזרז את הפקת סרט ההמשך.[25]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2017 נמסר כי אריק רות' נשכר למלאכת כתיבת התסריט,[26] ומאוחר יותר אושר כי ג'ון ספאייטס יהיה שותף בכתיבת התסריט לצדם של רוט ווילנב.[27] באפריל 2019, נמסר כי דייוויד פיטרסון, אשר עזר לעצב את מגוון השפות בסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס", יהיה אמון על פיתוח השפות המדוברות השונות בשני הסרטים.[28][29] בנובמבר 2019, הודיע ספאייטס על עזיבתו את הפקת סדרת הפריקוול, "חולית: האחיות", על מנת להתמקד בהפקת סרט ההמשך.[30] ביוני 2020, הצהיר צלם הסרט, גרג פרייזר, כי מדובר ב"סיפור מעוצב בפני עצמו עם מקומות ללכת אליהם. זה סרט אפי עצמאי לחלוטין שאנשים יפיקו ממנו הרבה כשהם יצפו בו".[31] וילנב התחיל לעבוד על התסריט כבר בין הפצתו של "חולית" ועד לאישור הפקת הסרט, כך שהפקתו תוכל להתחיל מיד לאחר אישור ההפקה.[32] בפברואר 2021, נמסר כי רות' השלים את כתיבת התסריט הגלמי (אנ') עבור סרט ההמשך,[33] ובאוגוסט 2021, אישר וילנב כי כתיבת התסריט החלה.[34] וילנב אישר בנוסף כי דמותו של פייד-ראוטה תופיע בסרט ותהיה "חשובה מאוד" לעלילתה.[35] במרץ 2022, נמסר כי וילנב סיים את כתיבת התסריט.[36] קרייג מזין (אנ') ורות' סייעו בכתיבת חלקים נוספים עבור התסריט.[37]

וילנב הצהיר שעלילת הסרט תימשך ישירות מהנקודה בה הסתיים הסרט הראשון, ותיאר אותו באופן ספציפי כ"החלק השני".[38] בנוסף, תיאר וילנב את הסרט כ"סרט מלחמה אפי", והוסיף כי בעוד שהסרט הראשון היה "פילוסופי יותר", הסרט השני יכלול יותר אקשן.[39] בעוד העלילה הראשית של הרומן נסובה סביב השליטה ב"מרקוח", סם פסיכדלי המרחיב את התודעה והחיוניות האנושית ומעניק למשתמשיו יכולות נסיעה בין-גלקטית על ידי קיפול המרחב-זמן, שנמצא רק על כוכב הלכת אראקיס תוך הדגשת תמות העוסקות באיכות הסביבה וניצולה, ביקש וילנב לעגן את המושגים המופשטים הללו באמצעות הדמויות, בעיקר באמצעות דמויותיהם של פול וצ'אני, הנמצאים ב"סיפור אהבה אפי" ואותם תיאר וילנב כ"מוקד העלילה".[38] זנדאיה התקשתה בתחילה בצילום הדיאלוגים של דמותה בשל הקושי לנסות להבין כיצד דמותה תדבר ותגיב בהיותה בחלל העתידני, ושאלאמה הוסיף כי דמותו של פול מושפעת רבות מצ'אני, המשמשת לו כ"מצפן המוסרי".[38] בנוסף, במהלך הסרט, משתלב פול בתרבות הדררית ומפתח קשר הדוק יותר עם סטילגאר, שהופך לו לדמות אב ולמנטור, בעוד שמתחים מתעוררים בין צ'אני לליידי ג'סיקה, שכן צ'אני מודעת לכך שמזימותיה של ג'סיקה משפיעות לרעה על שבט הדררים.[38] בכתיבת התסריט, בחר וילנב להרחיב את תפקידיהן של צ'אני וליידי ג'סיקה בעלילה, ולפרשן את דמותה של צ'אני כביקורת על כוח.[29] כאשר ראה בעיני רוחו את סיקוונס העקלתונים, וילנב הסתמך בעיקר על איוריו ועל הסטוריבורד שלו, מכיוון שלדעתו הרומן לא הכיל תיאורים מפורטים של העקלתונים. מאוחר יותר, ציין וילנב את הסיקוונס כאחת הסצנות האהובות עליו בסרט.[40] וילנב הרגיש כי סופו של הסרט "טרגי" בהרבה לעומת סופו של הרומן, וציין כי לתחושתו הצליח לכתוב בצורה מספקת את קשת העלילה של פול לאורך שני הסרטים תוך זריעת הניצנים עבור הקשת העלילתית של דמותו בסרט שלישי פוטנציאלי שיתבסס על הרומן השני, "משיח חולית" (1969).[41] וילנב התמקד בכוונתו המקורית של הרברט לתאר את דמותו של פול כאנטי-גיבור ברומן, וכתב את התסריט של הסרט בצורה שתסביר את תוכניותיו העתידיות לגבי סרט ההמשך הפוטנציאלי, כמו למשל באמצעות שינוי תיאור דמותה של צ'אני לעומת תיאורה ברומן.[42]

לאחר אירועי הסרט הראשון, מתוארת דמותו של הברון הרקונן כשהוא תשוש מאוד וממוקד בבחירת יורשו: גלוסו ראבאן או פייד-ראוטה, שניהם אחייניו. בעוד ראבאן נחשב לאסטרטג גרוע, פייד-ראוטה מתגלה כפיקח וכריזמטי.[38] באטלר ציין כי דמותו של פייד-ראוטה משמשת לפול כ"צד השני של אותו המטבע", שכן שניהם מעורבים בתוכנית הגידול הגנטית של "בנות גשרית"; באטלר סבר בנוסף כי יהירותו של פייד-ראוטה נובעת מחינוכו בגידי פריים ומהדרך בה הוא מקדש את גופו. וילנב ציין את אישיותו הפסיכופתית ואכזריותו החייתית של פייד-ראוטה כמנוגדת ליראת הכבוד שלו כלפי לוחמים.[43] בנוסף, סובלת ליידי ג'סיקה מטראומה נפשית קשה במהלך הסרט בעקבות מותו של הדוכס לטו, והיא עוסקת בתכנון אסטרטגיה לממש את שאיפותיהן "בנות גשרית" שמטרתן היא להגשים את נבואתן במטרה למקסם את הפוטנציאל האנושי תוך התעלמות מכללי המוסר והאתיקה. כמו כן, נמסר כי בעלילת הסרט תהיה התמקדות רבה בהיבטיו הפוליטיים של הרומן, במסגרתם מוצגת קו עלילה העוסק בחששותיה של הנסיכה אירולן שאביה, הקיסר שדאם הרביעי, יאבד את כסאו עקב אובדן השפעתו על שאר הבתים.[38] בדומה לפיתוח והרחבת תפקידיהן של צ'אני וליידי ג'סיקה בעלילת הסרט, הרחיב וילנב גם את פיתוח דמותה ומניעיה של הנסיכה אירולן לעומת המתואר ברומן.[29]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטופר ווקן
פלורנס פיו
אוסטין באטלר
לצוות השחקנים לוהקו כריסטופר ווקן, פלורנס פיו ואוסטין באטלר (משמאל לימין).

מרביתו של צוות השחקנים שהופיע בחלק הראשון – בהם טימותי שאלאמה, זנדאיה, רבקה פרגוסון, דייב בטיסטה וחוויאר בארדם – שב להפקת החלק השני. ב-מרץ 2022, נמסר על ניהול משא ומתן מצדם של פלורנס פיו ואוסטין באטלר על השתתפותם בסרט;[44][45] ובשלהי אפריל 2022 אושר כי השניים לוהקו לדמויותיהם של הנסיכה אירולין קורינו ופייד-ראוטה הארקונן.[46] לבאטלר הוצע התפקיד בזמן ששתה קפה עם וילנב, והוא לא נדרש להיבחן עבורו. בנוסף, התאמן באטלר במשך ארבעה חודשים בבודפשט במשטר כושר שפותח על ידי חבר לשעבר באריות הים.[47][43] וילנב תיאר את ביצועיו של באטלר כ"הצלבה בין רוצח פסיכופת, אמן חרב אולימפי, נחש ומיק ג'אגר" בעוד שבאטלר ציין כי לצורך גילום הדמות הוא חקר תרבויות עבר בעלות "אכזריות מרובה" ושאב השראה מבעלי חיים שונים, כולל כרישאים ונחשים.[48][49] במאי 2022, אושר כי כריסטופר ווקן לוהק לדמותו של הקיסר שדאם קורינו הרביעי.[50] ביוני 2022, נמסר על ליהוקה של לאה סדו;[51] וביולי 2022, על ליהוקה של סוהיילה יאקוב לצוות השחקנים.[52] בינואר 2023, נמסר על ליהוקו של טים בלייק נלסון לצוות השחקנים בתפקיד שטרם פורסם.[5] בנוסף, כשהשתתפה בבכורת הסרט בלונדון בפברואר 2024, אישרה אניה טיילור-ג'וי את ליהוקה לסרט.[4][53] וילנב הופתע מכך שליהוקה נשמר בסוד לזמן כה רב, וציין שנדרשה "עבודה כה רבה על מנת לשמור על הסוד הזה". תפקידה של ג'וי נחשף ברשימת קרדיטי הליהוק של "לטרבוקסד".[54]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הרקע עבור הסרט החלו ב-4 ביולי 2022 באלטיבולה, איטליה, למשך יומיים.[55] צילומי הסרט התעתדו להתחיל ב-21 ביולי בבודפשט, הונגריה,[55] אך למעשה החלו ב-18 ביולי 2022[56][57] והסתיימו ב-12 בדצמבר 2022.[58] הסרט צולם כולו באמצעות מצלמות דיגיטליות מסוג "Arri Alexa LF" בלוקיישנים וסטים חדשים "על מנת להימנע מרפטטיביות."[59] באוקטובר 2022, לקח שאלאמה הפסקה מצילומי הסרט על מנת להשתתף בבכורת סרטו, "עצמות והכל" (2022).[60] בנובמבר 2022, התקיימו צילומי הסרט באבו דאבי, ועד שלהי החודש, סיימה פיו את צילומי הסצנות בהשתתפותה.[61][62] צילומיה של יחידת צילומים מיוחדת שבה צולמו הסצנות בהשתתפותה של טיילור-ג'וי התקיימו באפריקה.[63] בשל העיכובים, הצליח צוות ההפקה להמיר את צילומי הסרט הדיגיטלי לפורמט IMAX.[32]

במהלך היום הראשון להשתתפותה בצילומים ולצילומי הסרט, הקליטה פיו את קריינות הפתיחה של הנסיכה אירולן.[64] וילנב ופרייזר צילמו את רצף קרב הגלדיאטורים של פייד-ראוטה בשחור-לבן על ידי ערבוב מונוכרומים עם צילום בצבע.[29] צילומי הסצנות המשותפות של פול וצ'אני התקיימו בעיקר במקומות נידחים בירדן במהלך שעות הזהב. סצנות אלו צולמו לעתים קרובות מהר ככל האפשר, בתוך מסגרת חלון-זמן של שעה אחת בלבד.[38] סצנת הרכיבה של פול על גב העקלתון צולמה כמעט ביחידת צילומים נפרדת מזו המרכזית, בהובלת המפיקה טניה לאפוינט וצוות הפקה מיוחד. שאלאמה צילם את סצנת הרכיבה על גבי פלטפורמה שנועדה לחקות את גב העקלתון, כאשר מכשירי אחיזה משמשים כאביזרי-עזר עבור וויהם של הדררים. בנוסף, במהלך צילומי הסצנה נעשה שימוש במאוורר תעשייתי שפיזר חול אמיתי על הסט במטרה לחקות את האקלים המדברי.[65] שאלאמה העריך כי לצילומי הסצנה נדרשו יותר משלושה חודשי צילום, וכי צילומים בודדים מתוכה התרחשו בטווח של 20–30 דקות. מכיוון שבפועל לא נבנה אביזר עזר שידמה את העקלתון ולא נערכו צילומי רפרנס, צוות ההפקה עיצב חלק קטן מהעקלתון על הסט והשחקנים נאלצו אותו לדמיין פיזית ולחקות את הרכיבה על גביו בעצמם.[66][67] באטלר ושאלאמה התאמנו בנפרד עם מדריך ארניס בלוס אנג'לס עבור צילומי קרב השיא בין פול לפייד-ראוטה. השניים התרגשו לעשות את הסצנה, והחלו להתאמן יחד מיד לאחר שנפגשו בבודפשט. השניים ביצעו את הסצנה בעצמם, כולל ביצוע חוזר עבור צילומי מצלמה רחבים, בעוד ששאלאמה מוסר את המונולוג כולו בשפת הצ'קובסה.[68][69] פרגוסון ציינה כי הסצנה בה ליידי ג'סיקה עוברת את תהליך שתיית מי החיים היא האהובה עליה, והשוותה אותה לסרט מתוך זיכיון סרטי האימה "מגרש השדים".[70]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Dune: Part Two (פסקול)

עם ההכרזה הרשמית על הפקת הסרט, אושר כי המלחין הנס צימר ישוב להלחין את המוזיקה; לאחר שהיה אמון על הלחנת המוזיקה לחלק הקודם.[71] צימר הלחין יותר מ-90 דקות בטרם ההכרזה על הפקת הסרט, על מנת לסייע לווילנב במציאת השראה בעת כתיבת התסריט.[72] ב-15 בפברואר 2024, הפיצה חברת ההקלטות "ווטר-טאוור מיוזיק" שני סינגלים מתוך אלבום הפסקול, "A Time of Quiet Between the Storms" ו-"Harvester Attack". אלבום הפסקול המלא יצא ב-23 בפברואר.[73]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עלה לאקרנים ב-1 במרץ 2024, תחת הפצתם של אולפני האחים וורנר.[74] במקור, נמסר כי הסרט עתיד לעלות לאקרנים ב-20 באוקטובר 2023 ולאחר מכן ב-17 בנובמבר 2023 וב-3 בנובמבר 2023.[75][76][77] בעקבות שביתת אמני הטלוויזיה והרדיו, הוחלט לדחות את הפצתו בלמעלה מארבעה חודשים, ל-15 במרץ 2024,[78] ולאחר שהשביתה הסתיימה, הוחלט להקדים את הפצת הסרט לתאריכו הנוכחי.[74] בעקבות הצלחתו של "אופנהיימר" (2023) שהופץ בפורמט סליל IMAX ‏70 מ"מ, הוחלט להפיץ את הסרט בפורמט זהה בשנים עשר אולמות בתי קולנוע ברחבי העולם.[79]

אירוע השטיח האדום של הסרט נערך במרכז הבידור אודיטוריו נסיונל שבמקסיקו סיטי ב-6 בפברואר 2024,[80] ובכורתו העולמית התקיימה בכיכר לסטר שבלונדון ב-15 בפברואר 2024.[81][82] בישראל, התעתד הסרט לעלות לאקרנים ב-29 בפברואר 2024, אך הוקדם ל-27 בפברואר 2024.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדימון הסרט הוצג לראשונה במהלך הפאנל של אולפני האחים וורנר בכנס ה-"CinemaCon", שהתקיים ב-27 באפריל 2023.[59][39] ב-2 במאי 2023, פורסמו לראשונה כרזות ראשונות בהם הופיעו צוות השחקנים, לצד כרזת טיזר רשמית,[83] ואילו הקדימון הופץ ברשתות המקוונות יום למחרת.[84][85][86] ב-21 ביוני 2021, השתתפו שאלאמה וזנדאיה בפאנל של האחים וורנר בכנס ה-"CineEurope", במסגרתו קידמו את הסרט.[87]

קדימון הסרט הרשמי הופץ לראשונה ב-29 ביוני 2023,[88] וזכה בעיקר לשבחים, שהדגישו במיוחד את הופעותיהם של כריסטופר ווקן ואוסטין באטלר.[89][90]

הסרט קודם במהלך כנס "חוויית קומיק-קון" שהתקיים בדצמבר 2023, בפאנל ייעודי שנערך בהשתתפות שאלאמה, זנדאיה, פיו, באטלר ווילנב, ובמהלכו הופצו למעלה מ-10 דקות מתוך הסרט.[91] קטעים נוספים מתוך הסרט הוצגו במהלך מהדורה מחודשת ומוגבלת בפורמט IMAX של הסרט "טנט" (2020) בבימוי כריסטופר נולן, במסגרת חגיגה שערכה "האחים וורנר" עבור ציון תאריך הפצת הסרט הראשון.[92][93]

בינואר 2024, הפכו תמונות של דליי פופקורן שעוצבו בהשראת הסרט והתעתדו להימכר בבתי הקולנוע של AMC לוויראליים ולמם אינטרנטי עקב הדמיון בין עיצוב העקלתון שלהם לצורתו של אביזר מין המיועד לגירוי הפין.[94][95][96] בתוכנית הסאטירה "סאטרדיי נייט לייב" הוצג מערכון מוזיקלי בהשתתפות מרצ'לו הרננדז, איו אדבירי, דבון ווקר ובואן יאנג כפארודיה על המם.[97]

בנוסף, שיתפו אולפני האחים וורנר. ואולפני לג'נדרי פעולה עם "Xbox" על מנת לספק חבילת תוכן הקשורה לסרט והפצת עיצובים חזותיים בהשראת הסרט המוצגים על גבי הבקר הצף שלהם, ה-Xbox Series X/S והקונסולות. בנוסף, שוחררה חבילת הרחבה לסדרת המשחקים "פלייט סימולטור", המאפשרת לשחקנים לחקור את אראקיס ולהפעיל את האורניתופטר המלכותית של בית אטראידיס.[98]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית ובקנדה, מכירת הכרטיסים של הסרט עלתה על זו של "אופנהיימר", והוא צפוי להכניס כ-65–80 מיליון דולר מ-4,050 בתי קולנוע בסוף השבוע הפותח שלו. בנוסף, צפוי הסרט להכניס כ-85–90 מיליון דולר מ-71 שווקים בינלאומיים, בסך כולל של כ-170 מיליון דולר.[99]

נכון ל-1 באפריל 2024, הסרט הינו הסרט הרווחי ביותר של שנת 2024, והכניס 626.1 מיליון דולר ברחבי העולם.[100]

תגובת הקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "זכה לביקורות נלהבות רבות מהמבקרים".[101][102][103] מנגד, נטען במאמר דעה של ה-"CNN" כי הסרט משתמש באותן תבניות עלילתיות שחוקות.[104] באתר הביקורות "Rotten Tomatoes", זכה הסרט לציון 96% על בסיס 203 ביקורות חיוביות, עם דירוג ממוצע של 8.6/10. בקונצנזוס של האתר נכתב כי ”כשהוא מרגש ויזואלית ואפי מבחינה סיפורית, "חולית: חלק שני" ממשיך את עיבודו של דני וילנב לסדרת המדע הבדיוני האהובה בצורה מרהיבה.”[105] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", זכה הסרט לציון 79/100, על בסיס 48 ביקורות, דבר המצביע על ביקורות "חיוביות לרוב".[106]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדימון הסרט קיבל מועמדויות בקטגוריית "הרפתקאת-הפנטזיה הטובה ביותר" ולפרס דון לה-פונטיין בקטגוריית "הקריינות הטובה ביותר" בטקס פרסי טריילר הזהב לשנת 2023.[107][108] בנוסף, היה הסרט מועמד בקטגוריית "הסרט המצופה ביותר" בטקס פרסי אמצע-העונה של איגוד מבקרי הקולנוע של הוליווד ה-6.[109]

עתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילנב הביע עניין בהפקתו של סרט המשך שיתבסס על "משיח חולית", הרומן השני בסדרת ספרי "חולית", והוסיף כי היתכנות הפקתו של סרט ההמשך תהיה תלויה בהצלחתו הקופתית והמסחרית של הסרט.[110][111] במרץ 2022, תסריטאי שני החלקים, ג'ון ספאייטס, אישר שנית כי לווילנב יש תוכניות עבור הפקת סרט שלישי.[112] באוגוסט 2023, הצהיר וילנב על כוונותו לביים סרט שלישי שישמש כסיום הטרילוגיה בבימויו.[113] וילנב החל לפתח את התסריט עבור הסרט השלישי בשנת 2023.[114] בפברואר 2024, הצהיר וילנב כי התסריט "כמעט גמור", אך גם שהוא "[אינו] מעוניין להאיץ בזה", תוך ציון נטייתה של הוליווד להתמקד בתאריך ההפצה על חשבון איכותו של הסרט.[115]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חולית: חלק שני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Dune: Part Two (12A)". BBFC. Retrieved February 20, 2024
  2. ^ Bahr, Lindsey (February 9, 2024). "In 'Dune: Part Two,' filmmaker Denis Villeneuve realizes a lifetime dream". AP News. Archived from the original on February 9, 2024. Retrieved February 23, 2024
  3. ^ Rubin, Rebecca (February 20, 2024). "'Dune 2' Aims for Blockbuster Glory: How a Strike Delay, Imax and 'Oppenheimer' Success Can Boost Denis Villeneuve's Sequel". Variety. Retrieved February 21, 2024
  4. ^ 1 2 Jackson, Angelique; Yossman, K.J. (February 15, 2024). "Surprise! Anya Taylor-Joy Confirms 'Dune: Part Two' Role at London Premiere". Variety. Archived from the original on February 15, 2024
  5. ^ 1 2 Kit, Borys (January 6, 2023). "Tim Blake Nelson Joins Denis Villeneuve's 'Dune: Part 2' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on January 6, 2023. Retrieved February 23, 2024
  6. ^ Sharf, Zack (July 18, 2022). "'Dune: Part Two' Starts Filming: Full Cast and Synopsis Revealed, Oscar-Winning Crafts Team Returns". Variety. Retrieved February 29, 2024.
  7. ^ Kroll, Justin (November 21, 2016). "Legendary Lands Rights to Classic Sci-Fi Novel Dune". Variety. Archived from the original on December 22, 2016. Retrieved February 29, 2024.
  8. ^ Brzeski, Patrick (November 30, 2021). "Making of 'Dune': How Denis Villeneuve's Sci-Fi Epic Is the Culmination of a Childhood Dream". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 30, 2021. Retrieved February 29, 2024.
  9. ^ Vilkomerson, Sara (February 1, 2017). "Denis Villeneuve officially set to direct Dune reboot". Entertainment Weekly. Archived from the original on January 31, 2019. Retrieved February 29, 2024.
  10. ^ Bui, Hoai-Tran (March 9, 2018). "At Least Two Dune Films Are Being Planned by Denis Villeneuve". /Film. Archived from the original on May 22, 2018. Retrieved February 29, 2024.
  11. ^ Breznican, Anthony (April 14, 2020). "Behold Dune: An Exclusive Look at Timothée Chalamet, Zendaya, Oscar Isaac, and More". Vanity Fair. Archived from the original on April 14, 2020. Retrieved February 29, 2024.
  12. ^ Desowitz, Bill (January 9, 2019). "Denis Villeneuve's Dune Gets Editor Joe Walker". IndieWire. Retrieved February 15, 2019
  13. ^ Campbell, Maude (February 15, 2019). "Everything We Know So Far About Denis Villeneuve's Dune". Popular Mechanics. Retrieved February 15, 2019
  14. ^ D'Alessandro, Anthony (February 16, 2019). "Warner Bros. Dates Dune For November 2020 & More". Deadline Hollywood. Retrieved February 16, 2019.
  15. ^ Siegel, Tatiana (April 25, 2019). "Legendary CEO Joshua Grode on Pitting Pikachu Against Marvel, Warner Bros. Upheaval". The Hollywood Reporter. Retrieved April 26, 2019
  16. ^ Villeneuve, Denis (December 11, 2020). "'Dune' Director Denis Villeneuve Blasts HBO Max Deal (EXCLUSIVE)". Variety. Archived from the original on December 13, 2020. Retrieved February 29, 2024.
  17. ^ "Dune: First 10 minutes previewed (SPOILERS)". JoBlo.com. July 21, 2021. Retrieved July 21, 2021
  18. ^ Marc, Christopher (August 13, 2021). "Denis Villeneuve Says 'Dune' Sequel Will See Zendaya's Chani Become The Protagonist". ThePlaylist.net. Retrieved August 16, 2021
  19. ^ Phillips, TC (August 15, 2021). "Zendaya's Chani Will Be The Protagonist In Planned Dune Sequel". Screen Rant. Retrieved August 27, 2021
  20. ^ Casey, Dan (September 3, 2021). "Dune Director Denis Villeneuve Teases Trilogy Plans". Yahoo! News. Retrieved October 2, 2021
  21. ^ Dick, Jeremy (September 14, 2021). "'Dune 2' Will Happen If Enough People Stream 'Dune' on HBO Max". MovieWeb. Retrieved October 2, 2021
  22. ^ D'Alessandro, Anthony (October 21, 2021). "'Dune' Sequel & More 'Sopranos': WarnerMedia Brass On How Box Office From HBO Max Experiment Won't Curb Franchises". Deadline Hollywood. Retrieved October 23, 2021
  23. ^ McClintock, Aaron Couch,Pamela; Couch, Aaron; McClintock, Pamela (October 26, 2021). "'Dune 2' a Go From Legendary, Warner Bros". The Hollywood Reporter. Retrieved October 26, 2021
  24. ^ Breznican, Anthony (February 2, 2024). "Dune: Part Two Is a Cliffhanger—But It May Be Years Before Part Three Arrives". Vanity Fair. Archived from the original on February 2, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  25. ^ 1 2 Davids, Brian (October 28, 2021). "Denis Villeneuve on Dune Success and the Road to Part Two". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 28, 2021. Retrieved February 29, 2024.
  26. ^ Kroll, Justin (April 5, 2017). "Forrest Gump Writer Eric Roth to Pen Denis Villeneuve's Dune Reboot". Variety
  27. ^ Kit, Borys (September 5, 2018). "Rebecca Ferguson in Talks to Star in Denis Villeneuve's Dune". The Hollywood Reporter. Retrieved September 6, 2018
  28. ^ Elderkin, Beth (April 9, 2019). "Game of Thrones Language Builder David Peterson Is Working on Denis Villeneuve's Dune". io9. Retrieved April 14, 2019
  29. ^ 1 2 3 4 Holub, Christian (February 20, 2024). "Inside the Dune dynasty: Timothée Chalamet, Zendaya, Austin Butler, and Florence Pugh dig into the battle for Arrakis". Entertainment Weekly. Archived from the original on February 20, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  30. ^ Goldberg, Lesley (November 5, 2019). "Dune: The Sisterhood Showrunner to Exit HBO Max Series". The Hollywood Reporter. Retrieved January 12, 2020
  31. ^ Chitwood, Adam (June 4, 2020). "Exclusive: Dune DP Greig Fraser on Shooting Denis Villeneueve's 'Epic' Sci-Fi Adaptation". Collider. Retrieved June 4, 2020
  32. ^ 1 2 Bahr, Lindsey (February 9, 2024). "In 'Dune: Part Two,' filmmaker Denis Villeneuve realizes a lifetime dream". AP News. Archived from the original on February 9, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  33. ^ "'Dune' Co-Writer Eric Roth Says the Sci-Fi Adaptation Is "Spectacular," Talks Sequel". Collider. April 12, 2021. Retrieved April 15, 2021
  34. ^ Massuda, Lauren (August 19, 2021). "Dune 2 Script Is Being Written, Reveals Denis Villeneuve". Collider. Retrieved August 27, 2021
  35. ^ Travis, Ben (November 16, 2021). "Dune Spoiler Interview: Denis Villeneuve On The Ending, Paul's Dreams, And What's Coming In Part Two". Empire. Archived from the original on November 16, 2021. Retrieved February 29, 2024.
  36. ^ King, Jack (March 15, 2022). "Dune: Part 2: Denis Villeneuve Says Script Is Done, Crew Is Prepping, and to Expect More IMAX Footage In Sequel (Exclusive)". Collider. Archived from the original on May 29, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  37. ^ "Dune: Part 2". Writers Guild of America West. Archived from the original on April 21, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  38. ^ 1 2 3 4 5 6 7 Breznican, Anthony (April 27, 2023). "Dune: Part Two—An Exclusive First Look at the Saga's Epic Conclusion". Vanity Fair. Archived from the original on April 27, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  39. ^ 1 2 Gardner, Chris (April 25, 2023). "'Dune: Part Two' Debuts Trailer Selling It as an "Epic War Movie" at CinemaCon". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 25, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  40. ^ Weintraub, Steve; Jones, Tamera (February 13, 2024). "Denis Villeneuve Breaks Down His Favorite 'Dune: Part 2' Scene". Collider. Archived from the original on February 15, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  41. ^ Farley, Jordan (January 29, 2024). "Timothée Chalamet and Zendaya say they're keen for Dune 3, as Denis Villeneuve teases Part 2's ending". Total Film. Archived from the original on January 29, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  42. ^ Shayo, Lukas (February 4, 2024). "Dune 2 Fixes An Original Book Problem Says Denis Villeneuve: "Frank Herbert Was Disappointed"". Screen Rant. Archived from the original on February 4, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  43. ^ 1 2 Breznican, Anthony (February 22, 2024). "The Making of Austin Butler's Sexy Psychopath in Dune: Part Two". Vanity Fair. Archived from the original on February 23, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  44. ^ Kroll, Justin (March 8, 2022). "'Dune Part 2': Florence Pugh Eyed For Princess Irulan Role In Upcoming Sequel". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 8, 2022. Retrieved March 9, 2022
  45. ^ Kroll, Justin (March 10, 2022). "Dune: Part Two: Austin Butler Eyed to Play Feyd-Rautha in Upcoming Sequel". Deadline Hollywood. Retrieved May 14, 2022
  46. ^ Ahsan Dowling, Dune Part 2 Begins Production In July, Florence Pugh Casting Officially Announced, Game Rant, ‏2022-04-25 (באנגלית)
  47. ^ St. Clair, Joshua (December 8, 2022). "Austin Butler Trained for Four Months for 'Dune: Part 2'". Men's Health. Archived from the original on December 8, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  48. ^ Travis, Ben (August 26, 2023). "Austin Butler's Feyd-Rautha In Dune: Part Two Is 'A Cross Between A Psychopath Killer, A Snake, And Mick Jagger' – Exclusive Image". Empire. Archived from the original on August 26, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  49. ^ Moore, Julian; Smart, Jack (January 25, 2024). "Austin Butler Teases His 'Ugly and Bald' 'Dune: Part Two' Villain". People. Archived from the original on January 26, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  50. ^ Kit, Borys (May 12, 2022). "Christopher Walken Joins Timothee Chalamet, Zendaya in 'Dune: Part Two'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 12, 2022. Retrieved May 14, 2022
  51. ^ Kroll, Justin (June 21, 2022). "Dune Part 2: Léa Seydoux to Play Lady Margot in Upcoming Sequel for Legendary". Deadline Hollywood. Retrieved July 19, 2022
  52. ^ Kroll, Justin (July 14, 2022). "'Dune Part Two': Souheila Yacoub Latest To Join Legendary Sequel". Deadline Hollywood. Retrieved July 19, 2022
  53. ^ Phillips, Zoe G. (February 16, 2024). "Zendaya Wears Vintage Mugler Couture Robotic Bodysuit at 'Dune: Part 2' Premiere in London". The Hollywood Reporter. Archived from the original on February 19, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  54. ^ Holub, Christian (February 15, 2024). "Anya Taylor-Joy confirms internet rumors about Dune 2 role". Entertainment Weekly. Archived from the original on February 16, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  55. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (July 3, 2022). "Dune: Part Two Ramping Up Production This Month". Deadline Hollywood. Retrieved July 19, 2022.
  56. ^ Boccella, Maggie (November 7, 2021). "Dune: Part Two Will Reportedly Start Filming in July of 2022". Collider. Archived from the original on October 26, 2021. Retrieved March 9, 2022
  57. ^ Mishra, Shrishty (July 18, 2022). "Dune: Part 2: Production Begins on Epic Sci-Fi Sequel". Collider. Retrieved July 19, 2022
  58. ^ Zee, Michaela (December 12, 2022). "'Dune: Part Two' Wraps Production, Timothée Chalamet Announces". Variety. Archived from the original on December 12, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  59. ^ 1 2 Lang, Brent (April 25, 2023). "'Dune: Part Two' Debuts Breathtaking Trailer: Timothée Chalamet Rides Giant Sandworm, Assumes Rightful Role as Fremen Leader". Variety. Archived from the original on April 25, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  60. ^ Vivarelli, Nick (November 16, 2022). "Timothée Chalamet and Taylor Russell Will Eat You Alive: How 'Bones and All' Became the Year's Sexiest Cannibal Love Story". Variety. Archived from the original on November 16, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  61. ^ Christopher, Charles (October 24, 2022). "Denis Villeneuve's Dune: Part Two Begins Filming In Abu Dhabi Next Month". Game Rant. Archived from the original on October 31, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  62. ^ Sharf, Zack (November 16, 2022). "Timothée Chalamet Raves About Florence Pugh and Zendaya in 'Dune: Part 2': They're 'Seriously Incredible'". Variety. Archived from the original on November 16, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  63. ^ Chuba, Kirsten (February 26, 2024). "Why Denis Villeneuve Kept Anya Taylor-Joy's 'Dune: Part Two' Casting a Secret: "Hollywood Is the Most Gossipy Town on Earth"". The Hollywood Reporter. Archived from the original on February 27, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  64. ^ Weintraub, Steve; Jones, Tamera (February 6, 2024). "Zendaya & Florence Pugh Reveal the 'Dune 2' Scene They Were Nervous to Film". Collider. Archived from the original on February 15, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  65. ^ Holub, Christian (February 20, 2024). "Welcome to the Worm Unit: How Dune 2 pulled off sandworm riding". Entertainment Weekly. Archived from the original on February 20, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  66. ^ Shayo, Lukas (February 4, 2024). "Paul's Sandworm Ride Took "3 Months" To Film Practically, Dune 2's Timothée Chalamet Talks Process". Screen Rant. Archived from the original on February 4, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  67. ^ Lussier, Germain (January 26, 2024). "Timothée Chalamet Is Self-Conscious About His Sand Worm Riding in Dune 2". Gizmodo. Archived from the original on January 26, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  68. ^ Bahr, Lindsey (February 13, 2024). "Pain, sweat and sandworms: In 'Dune 2' Timothée Chalamet, Zendaya and the cast rise to the challenge". Associated Press. Archived from the original on February 13, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  69. ^ Weintraub, Steve; Jones, Tamera (February 5, 2024). "Timothée Chalamet and Austin Butler Discuss 'Dune: Part 2' and Their Brutal Fight Scene". Collider. Archived from the original on February 15, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  70. ^ Weintraub, Steve; Jones, Tamera (February 8, 2024). "Rebecca Ferguson Tried and Failed to Get This Bene Gesserit Detail Into 'Dune: Part Two'". Collider. Archived from the original on February 9, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  71. ^ "Hans Zimmer to Return for Denis Villeneuve's Dune: Part Two". Film Music Reporter. October 26, 2021. Archived from the original on October 26, 2021. Retrieved March 9, 2022
  72. ^ Desowitz, Bill (October 20, 2021). "Dune: How Composer Hans Zimmer Invented a Retro-Future Musical Sound for the Arrakis Desert Planet". IndieWire. Archived from the original on October 30, 2021. Retrieved February 29, 2024.
  73. ^ "Dune: Part Two (Original Motion Picture Soundtrack) Music by Hans Zimmer Available February 23rd". Business Wire. February 15, 2024. Archived from the original on February 15, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  74. ^ 1 2 Sharf, Zack (November 17, 2023). "'Dune: Part Two' Release Date Moves Up Two Weeks to Kick Off March 2024". Variety. Archived from the original on November 17, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  75. ^ Fuster, Jeremy (October 26, 2021). "'Dune: Part Two' Greenlit, Set for 2023 Theatrical Release by Warner Bros. and Legendary".The Warp. Retrieved October 26, 2021.
  76. ^ D'Alessandro, Anthony (June 30, 2022). "Dune: Part Two Moves To Pre-Thanksgiving 2023, Godzilla-Kong Event Sequel Dated". Deadline Hollywood. Retrieved June 30, 2022.
  77. ^ D'Alessandro, Anthony (October 11, 2022). "'Dune: Part Two' Going Earlier In November 2023". Deadline Hollywood. Archived from the original on October 21, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  78. ^ D'Alessandro, Anthony (August 24, 2023). "'Dune: Part Two' Moves To 2024, Latest Big Pic To Shift During Strike; 'Aquaman 2', 'Wonka' & 'Color Purple' Stick To 2023". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 24, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  79. ^ McPherson, Chris (November 19, 2023). "'Dune: Part Two' Will Play in IMAX 70mm". Collider. Archived from the original on November 20, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  80. ^ Rockson, Gabrielle (February 7, 2024). "Zendaya and Florence Pugh Slay the Red Carpet at Dune: Part Two Premiere in Mexico City". People. Archived from the original on February 9, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  81. ^ Nanji, Noor (February 15, 2024). "Dune 2 stars Timothée Chalamet and Zendaya thrill fans at premiere". BBC. Archived from the original on February 15, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  82. ^ "Timothée Chalamet, Zendaya, Florence Pugh Shimmer Against the Sand at 'Dune: Part Two' World Premiere in London". The Hollywood Reporter. February 15, 2024. Archived from the original on February 16, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  83. ^ Ntim, Zac (May 2, 2023). "'Dune: Part Two' Teaser: First-Look Footage & Poster For Denis Villeneuve's Star-Studded Sequel". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 2, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  84. ^ Ntim, Zac (May 3, 2023). "'Dune: Part Two' Trailer: Timothée Chalamet & Zendaya Return To The Desert In Denis Villeneuve's Star-Studded Sequel". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 3, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  85. ^ Goodman, William (May 3, 2023). "Timothée Chalamet Goes Worm-Surfing in the Action-Packed Trailer for Dune: Part 2". GQ. Archived from the original on May 3, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  86. ^ Wampler, Scott (May 3, 2023). "The DUNE: PART TWO Trailer Hitches A Ride With A Giant Sandworm". Fangoria. Archived from the original on May 14, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  87. ^ Tartaglione, Nancy (June 21, 2023). "Zendaya & Timothee Chalamet Bring The Star Power To Warner Bros' Lineup Presentation – CineEurope". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 21, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  88. ^ Moreau, Jordan (June 29, 2023). "'Dune 2' Trailer: Timothée Chalamet and Zendaya Fall in Love and Wage War, First Look at Christopher Walken's Emperor". Variety. Archived from the original on June 29, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  89. ^ Travis, Ben (June 29, 2023). "Dune Part Two's Epic Trailer Teases Paul's Dark Destiny And Christopher Walken's Emperor". Empire. Archived from the original on June 29, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  90. ^ Rivera, Joshua (June 29, 2023). "Dune: Part 2 is going to turn me into a big bad desert boy". Polygon. Archived from the original on June 29, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  91. ^ Massoto, Erick (December 4, 2023). "We Saw the First 10 Minutes of 'Dune: Part 2,' Here's What We Learned". Collider. Archived from the original on December 5, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  92. ^ Bahr, Lindsey (January 25, 2024). "Christopher Nolan's 'Tenet' returns to theaters, in IMAX 70mm, with new 'Dune: Part Two' footage". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved February 29, 2024.
  93. ^ D'Alessandro, Anthony (January 25, 2024). "Christopher Nolan's 'Tenet' Heads Back To Cinemas In February; 'Dune: Part Two' To Be Teased On Latest Reissue". Deadline Hollywood. Archived from the original on January 25, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  94. ^ Yang, Angela (January 28, 2024). "'Dune: Part 2' is going viral for its sandworm replica popcorn bucket that some joke is NSFW". NBC News. Archived from the original on January 28, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  95. ^ Keates, Emma (January 26, 2024). "Can we say something about the Dune 2 popcorn bucket without everyone getting mad?". The A.V. Club. Archived from the original on January 26, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  96. ^ McArdle, Tommy (February 2, 2024). "Dune: Part Two Stars React to AMC Theaters' Viral Sandworm Popcorn Bucket: 'That's Not Okay'". People. Archived from the original on February 3, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  97. ^ Grboar, Matt (February 3, 2024). "SNL: Marcello Hernandez, Ayo Edebiri & More Lose Virginity To Dune Popcorn Bucket In Musical Sketch". Deadline Hollywood. Archived from the original on February 4, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  98. ^ Stephan, Katcy (February 13, 2024). "'Dune: Part Two' Partners With Xbox for 'Flight Simulator' Content and Custom Console Design". Variety. Archived from the original on February 14, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  99. ^ D'Alessandro, Anthony; Tartaglione, Nancy (February 27, 2024). "'Dune: Part Two' Will Dust Off The Box Office With $170M Global Debut – Preview". Deadline Hollywood. Retrieved February 29, 2024.
  100. ^ Rebecca Rubin, Box Office: ‘Godzilla x Kong’ Stomps to $194 Million Worldwide, ‘Dune 2’ Glides Past $600 Million Milestone, Variety, ‏2024-03-31 (באנגלית אמריקאית)
  101. ^ "Dune: Part Two 'like no other blockbuster', say impressed critics". BBC News. February 22, 2024. Archived from the original on February 23, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  102. ^ אתר למנויים בלבד Robbie Collin, ‏Dune: Part Two, review – when was the last time a $190m blockbuster was this stately and sinister?, The Telegraph, 1 March 2024
  103. ^ Bradshaw, Peter (February 21, 2024). "Dune: Part Two review – second half of hallucinatory sci-fi epic is staggering spectacle". The Guardian. Archived from the original on February 21, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  104. ^ Berlatsky, Noah (February 26, 2024). "Opinion: 'Dune: Part Two' falls into a familiar – and telling – trap". CNN. Archived from the original on February 27, 2024. Retrieved February 29, 2024.
  105. ^ "Dune: Part Two". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved February 29, 2024.
  106. ^ "Dune: Part Two". Metacritic. Fandom, Inc. Retrieved February 29, 2024.
  107. ^ Tinoco, Armando (June 5, 2023). "Golden Trailer Awards Nominations List: Stranger Things, Black Panther: Wakanda Forever, Ted Lasso & Glass Onion: A Knives Out Mystery Among Most Nominated". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 5, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  108. ^ Pedersen, Erik (June 29, 2023). "Golden Trailer Awards: Cocaine Bear, Only Murders In The Building & Oppenheimer Among Top Winners – Full List". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 30, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  109. ^ Anderson, Erik (June 30, 2023). "Hollywood Critics Association 2023 Midseason HCA Awards: Spider-Man: Across the Spider-Verse, Past Lives, Air are Top Winners". AwardsWatch. Archived from the original on July 1, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  110. ^ Casey, Dan (September 3, 2021). "Dune Director Denis Villeneuve Teases Trilogy Plans". Nerdist. Retrieved February 25, 2024.
  111. ^ Lund, Anthony (March 15, 2022). "Dune: Part Two Script Is 'Mostly' Finished, Denis Villeneuve Says". MovieWeb. Archived from the original on April 26, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  112. ^ Ellwood, Gregory (March 10, 2022). "Jon Spaihts on a Potential Dune Trilogy & Collaborating with Park Chan-Wook". ThePlaylist. Archived from the original on May 31, 2022. Retrieved February 29, 2024.
  113. ^ Travis, Ben (August 28, 2023). "Denis Villeneuve Teases Possible Dune: Part Three Based On Dune Messiah: 'There Are Words On Paper'". Empire. Archived from the original on November 17, 2023. Retrieved February 29, 2024.
  114. ^ Zacharek, Stephanie (January 31, 2024). "Denis Villeneuve Refuses to Let Hollywood Shrink Him Down to Size". Time. Archived from the original on February 2, 2024. Retrieved February 3, 2024.
  115. ^ Bythrow, Nick (February 26, 2024). ""The Danger In Hollywood": Dune 3's Release Delay Plan Defended By Denis Villeneuve". ScreenRant. Retrieved February 29, 2024.