חמש אצבעות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמש אצבעות (מבצע ציצרו)
‎5 Fingers
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "מבצע ציצרו" של מויזיץ'
בימוי ג'וזף ל. מנקייביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אוטו לאנג
תסריט מייקל וילסון
עריכה ג'יימס קלארק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'יימס מייסון
דניאל דארייה
מייקל רני
מוזיקה ברנרד הרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום נורברט ברודין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 בפברואר 1949
משך הקרנה 108 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ריגול, סרט דרמה, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 1,350,000‏$
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמש אצבעותאנגלית: ‎5 Fingers, בישראל הוקרן בשם מבצע ציצרו) הוא סרט ריגול אמריקאי משנת 1952 בבימויו של ג'וזף ל. מנקייביץ' עם ג'יימס מייסון ודניאל דארייה בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס בחלקו הגדול על הספר "מבצע ציצרו" מאת לודביג קרל מויזיץ' (אנ') שהיה נספח כלכלי בשגרירות גרמניה בטורקיה והיה מעורב בפרשיית ריגול שנודעה אז כפרשת ציצרו, שבה עובד בשגרירות הבריטית בשם אילאז באנזה (בסרט הוא נקרא יוליסס דיאלו) שנודע בשם הקוד "ציצרו" העביר לגרמנים מסמכים סודיים, אותם אסף וצילם מכספת השגריר הבריטי.

בסרט מופיעה דמות של רוזנת פולנייה שמשמשת כבת זוגו של "ציצרו". דמות זאת נוספה כדי לשוות גוון רומנטי של אהבה/בגידה לסרט אבל לא הייתה קיימת במציאות.

הסצנות החיצוניות צולמו באיסטנבול ואנקרה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר ולפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לתסריט הטוב ביותר ובפרס אדגר לתסריט הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בישיבה של הפרלמנט הבריטי ב-18 באוקטובר 1950. חבר פרלמנט שואל את שר החוץ בקשר לפרשת ריגול חמורה בשגרירות בריטניה באנקרה שמתוארת בספר "מבצע ציצרו" שיצא זה עתה. השר משיב כי ננקטו אמצעים למנוע מקרים כאלה וכי באופן כללי היה מקרה כזה שמתואר בספר.

לנשף באנקרה לשגרירים, מגיע השגריר הגרמני פרנץ פון פאפן (ג'ון ונגרפט) והבריטי (וולטר המפדן). בנשף נוכחת גם הרוזנת אנה סטביסקה (דניאל דארייה), אלמנה פליטה ומרוששת. היא מציעה לפון פאפן שתעזור לו בריגול תמורת תשלום אך הוא מסרב.

דיאלו (ג'יימס מייסון) הוא משרת בבית השגריר הבריטי. השגריר נוהג להעביר מסמכים סודיים ביותר לכספת בביתו. הוא רוצה להיות עשיר ולשנות את חייו ועושה זאת על ידי צילום מסמכים סודיים ומכירתם לגרמנים.

הוא מציע את המסמכים לנספח הכלכלי מויזיץ' ובאישורו של פאפן נקנים המסמכים המצולמים ונשלחים לברלין. במסמכים החלטות מוועידת טהראן וועידת קזבלנקה, תוכנית הפצצת שדות הנפט בפלוישט ועוד. הגרמנים נותנים לו את שם הקוד "ציצרו" שולחים את קולונל פון ריכטר (הרברט ברגהוף) לנהל את המשך הקשר איתו.

דיאלו נפגש עם הרוזנת אותה הוא מכיר כששימש משרת בביתה לפני המלחמה. הוא מציע לה שיתוף פעולה, מממן לה שכירת וילה בה הוא משתמש לפגישות עם הגרמנים ורוקם איתה תוכנית לברוח לבסוף עם הכסף לריו דה ז'ניירו.

הבריטים שפיצחו את הצופן הגרמני מגלים בתשדורות הגרמניות כי יש סוכן בשגרירות הבריטית שמכונה "ציצרו" שמעביר להם מסמכים סודיים. הם שולחים לחקירה את קולין טראוורס (מייקל רני) כדי לגלות את המדליף.

הרוזנת בוגדת בדיאלו ובורחת לשווייץ עם כל הכסף.

בינתיים מגיע מכתב סודי ביותר ובו פרטים על מבצע אוברלורד. דיאלו מנתק את החשמל פותח את הכספת כדי לצלם את המסמכים. מנקה מפעילה את זרם החשמל ומערכת האזעקה מופעלת. דיאלו רץ ברחובות אנקרה כשהבריטים אחריו. הוא מצליח להתחמק מהם, להגיע לאיסטנבול, להיפגש עם הגרמנים ולמכור להם את המסמכים עבור מאה אלף פאונדס. הבריטים עוקבים אחריו אך הוא מצליח להתחמק מהם, לעלות על אונייה לריו דה ז'ניירו.

הגרמנים קוראים את המסמכים על תוכנית הפלישה לנורמנדיה אך הרוזנת כותבת להם שדיאלו הוא סוכן בריטי והם לא מאמינים למה שכתוב במסמכים. פון ריכטר משוכנע שהמסמך מזויף והוא קורע אותו.

בסוף הסרט רואים את דיאלו אוכל על המרפסת במלון מהודר בריו דה ז'ניירו ומהנה מחייו החדשים. למקום מגיע הבנקאי שלו עם חוקר שמודיע לו שכל כספו הוא מזויף רוצים לעצור אותו. דיאלו נדהם אבל כשהחוקר מודיע לו שגם בחשבון של רוזנת בשווייץ נמצא שכל השטרות מזויפים, הוא פורץ בצחוק רועם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חמש אצבעות בוויקישיתוף