טומב ריידר (משחק וידאו, 2013)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שודדת הקברים
Tomb Raider
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה
5 במרץ 2013
Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360
INT‏ 5 במרץ 2013
JP‏ 5 באפריל 2013
OS X
NA‏ 23 בינואר 2014
EU‏ 23 בינואר 2014
PlayStation 4, Xbox One
NA‏ 28 בינואר 2014
EU‏ 31 בינואר 2014
JP‏ 22 בפברואר 2014‏ (PS4ׂ)
JP‏ 4 בספטמבר 2014‏ (XONE)
לינוקס
INT‏ 27 באפריל 2016
סוגה הרפתקאות, פעולה
פיתוח

Crystal Dynamics

פיתוח נוסף על ידי
Eidos Montreal (מצב מרובה משתתפים)
Nixxes Software ‏(PC, PS4)[1]
United Front Games ‏(Xbox One)[1]
Feral Interactive ‏(OS X)[2]
הוצאה לאור Square Enix
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות גרמנית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Square Enix
Bandai Namco Games ‏(אוסטרליה)
Feral Interactive ‏(OS X)
עיצוב ברייאן הורטון
סדרה טומב ריידר
דרישות תוכנה
גרסה 1.01.829.0 (יצאה ב-18 באוקטובר 2021)[3]
מנוע משחק מנוע Crystal מותאם אישית[4]
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג 18+ ‏(PEGI)
M ‏(ESRB)
פלטפורמות Microsoft Windows
לינוקס
OS X
PlayStation 3
PlayStation 4
Xbox 360
Xbox One
מדיה דיסק אופטי, הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם Tomb Raider: Underworld
המשחק הבא Rise of the Tomb Raider
דרישות מערכת
מעבד דו ליבתי מסוג AMD Athlon64 במהירות 2.1GHZ ומעלה או Intel Core 2 Duo במהירות 1.86GHZ ומעלה או יותר טוב (מינמאלי)
זיכרון 1GB של זיכרון ראם (לבעלי מערכת הפעלה Windows Vista ומעלה - 2GB ראם)
כרטיס מסך תומך DirectX 11 עם 1GB זיכרון וידאו לפחות; AMD Radeon HD 5870, NVIDIA GTX 480 או יותר טוב (מומלץ)
מקום פנוי 12GB
מערכת קול כרטיס קול תומך DirectX 9.0c
בקרים מקלדת ועכבר, ג'ויסטיק
www.tombraider.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טומב ריידר[5]אנגלית: Tomb Raider; בתרגום חופשי: שודדת הקברים) הוא משחק פעולה והרפתקאות ממוחשב מגוף שלישי. המשחק הוא החמישי שפותח על ידי Crystal Dynamics בסדרת טומב ריידר. טומב ריידר הוא אתחול מחדש (Reboot) של הסדרה המדגיש את מוצאה של הדמות הראשית – לארה קרופט.[6][7] טומב ריידר יצא לאור ב-5 במרץ 2013 למערכת ההפעלה Windows ולקונסולות ה-Xbox 360 וה-PlayStation 3, ב-23 בינואר 2014 למערכת ההפעלה OS X וב-27 באפריל 2016 למערכת ההפעלה לינוקס.

Crystal Dynamics החלו לפתח את המשחק מיד לאחר יצאת המשחק הקודם בסדרה – Tomb Raider: Underworld ב-2008. במקום להמשיך את הסדרה, צוות הפיתוח החליט לבצע אתחול מחדש לסדרה, ולהציג את קורות חייה של לארה קרופט בפעם השנייה (הפעם הראשונה בה הוצגו קורות חייה של לארה היה במשחק השביעי בסדרה - Tomb Raider: Legend). טומב ריידר מתחדש בימטאי, אי שממנו לארה חייבת להציל את חבריה ולברוח בעת היותה נרדפת על ידי כת מרושעת המכנה את עצמה "הסלוריים" (The Solaris). האלמנטים של המשחקיות מתרכזים יותר בהישרדות, אף על פי שניתן לחקור את האי ולבקר בקברים אופציונליים שונים. טומב ריידר הוא גם המשחק הראשון בסדרה שמציע מצב מרובה משתתפים והמשחק הראשון בסדרה שמופץ על ידי Square Enix, לאחר רכישתה של חברת Eidos Interactive ב-2009. הוכרז ב-2010 כי המדבבת של הדמות הראשית תהיה קאמילה לודינגטון במקום קילי הוז.

אחרי שתאריך הוצאתו לאור של המשחק נדחה מהרבעון השלישי של שנת 2012 למרץ 2013, המשחק קיבל צפייה רבה והייפ גדול ממעריצי הסדרה.[8] עם שחרורו, המשחק זכה לשבחי ביקורת, שחלקם שיבחו את הגרפיקה, ביצועי הקול של לודינגטון כלארה, ואפיונה ופיתוח דמותה של לארה, אף על פי שמצב מרובה המשתתפים זכה לביקורות שליליות. ב-48 השעות הראשונות לשחרורו נמכרו מיליון עותקים של המשחק, ונכון ליוני 2014, נמכרו מעל 6.5 מיליון עותקים של המשחק.[9] גרסה מעודכנת של המשחק הנקראת Tomb Raider: Definitive Editionתרגום חופשי: שודדת הקברים: המהדורה הסופית) יצאה לאור ב-28 בינואר 2014 בצפון אמריקה וב-31 בינואר 2014 באירופה לקונסולות ה-Xbox One וה-PlayStation 4. הגרסה כוללת את כל התוספות (DLC) והאפשרויות במשחק.

בכנס E3‏ 2014, ב-9 ביוני 2014 הוכרז המשחק הבא של הסדרה – Rise of the Tomb Raider, שתאריך יציאתו נקבע לדצמבר 2015,[10][11][12][13] אך בכנס E3 2015 התאריך שונה ל-10 בנובמבר 2015.[14]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מוצג מפרספקטיבה של גוף שלישי, והשחקן לוקח שליטה על הדמות הראשית במשחק, לארה קרופט, המשחק משלב מכניקת פעולה והרפתקאות, חקר, והישרדות. לארה יכולה בין המחנות השונים הפזורים באי, ועל האי באמצעות שבילים, אומגות מאולתרות או כאלה שנמצאות מראש ומסלולים בהם יש צורך בטיפוס. רבים מתזוזותיה של לארה מובאות מהמשחק הקודם של בסדרה שפותח על ידי Crystal Dynamics, בתוספת מספר טריקים, כמו שילוב של אלמנט של התגנבות. אירועי זמן מהירים (Quick Time Events) פזורים במרווחים קבועים לאורך כל המשחק, מופיעים לעיתים קרובות בנקודות קריטיות או נקודות שבהן השחקן נע מהר, כמו שני האירועים הזמן המהירים הראשונים במשחק שבו על לארה לחלץ מעצמה רסיס מתכת שננעץ בגופה לאחר נפילה לתוך בור ואחר כך להימלט ממנהרה שמתמוטטת.[15]

צילום מסך מהמשחק הממחיש את המכניקה במשחק: לארה יכולה ליצור אומגות מאולתרות כדי לעבור בין אזורים שונים במפה.

מערכת הקרב של המשחק שואפת אלמנטים רבים מין סדרת המשחקים Uncharted, עם יכולת השחקן לכוון בחופשיות (Free-Aim) את הקשת של לארה ורוביה ולבצע הריגות התגנבות.[16] ללארה נוספה יכולת מיוחדת בשם "אינסטינקט השורד" (Survival Instinct) שנותן לשחקן יכולת להבחין באויבים, בחפצים ובתחמושת בקלות על ידי הדגשת פריטים אלו בצבע מסוים (אויבים בצבע אדום וחפצים ותחמושת בצבע צהוב).[17] המשחק גם שואף אלמנטים מין ז'אנר משחקי התפקידים - ככל שהשחקן מתקדם יותר במשחק הוא מקבל נקודות ניסיון (XP) על ידי ביצוע משימות מסוימות, השלמת אתגרים הקשורים לצייד, חקירה ולחימה, דבר המאפשר ליכולות של לארה להשתדרג בדרכים ספציפיות כמו לתת לה אפשרות לשאת יותר תחמושת.[15] השחקן גם יכול לשדרג לעצב את כלי הנשק באמצעות אספת שאריות מתכת (Salvage) אשר נמצאים ברחבי האי. ישנה גם התקדמות הדמות מבחינה מכנית - חפצים, כלי נשק וציוד טובים יותר, ככל שהשחקן מתקדם, אף על פי שהצגת השדרוגים קשורים לאירועים בעלילה.[18] קארל סטיוארט אמר שקמפיין שחקן היחיד של המשחק נמשך בין 12 ל-15 שעות. חוץ מן העלילה, השחקן יכול לבצע מספר משימות דו-צדדיות, לחקור את האי, לבקר שוב פעם במקומות שהשחקן ביקר בהם בעבר ולחפש קברים להשלמת אתגרים ולקבלת בונוסים.

מצב מרובה משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טומב ריידר, לראשונה בסדרה, כולל גם מצב מרובה משתתפים שבו שחקנים יכולים להתחרות אחד בשני במפות מולטיפלייר שונות במצבי משחק שונים.[19] בכל מצב משחק קיימות שתי קבוצות - הניצולים/השורדים ובני הכת. בכל קבוצה ישנם ארבעה שחקנים. ישנם שלושה מצבי משחק אשר משוחקים בחמש מפות מולטיפלייר - משחק מוות קבוצתי (Team Deathmatch), הצלה (Private Rescue) ו-"קריאה לעזרה" (Cry for Help). הראשון הוא מערכת פשוטה של שחקן נגד שחקן (PVP) שבו על הקבוצות להילחם אחד בשני עד המוות. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה ששרדה 3 קרבות. במצב השני, קבוצת השורדים חייבת לקחת ציוד רפואי לנקודה מסוימת במפה כאשר הקבוצה של חברי הכת צריכה להגיע למספר מסוים של הריגות. שתי הקבוצות צריכות לבצע את המשימות שלהן תוך 10 דקות. במצב המשחק השלישי, קריאה לעזרה, קבוצת הניצולים חייבת לחקור את המפה ולאסוף סוללות למען הפעלת מקלטי רדיו כאשר קבוצת חברי הכת צריכה למנוע מהם זאת. בנסוף למצבים הקיימים קיים מצב משחק נוסף בשם "Free For All" (חופשי לכולם) אשר חוקיו זהים למצב Team Deathmatch, אך במקום קבוצות, כל שחקן צריך להרוג את השני ולצבור את מספר ההריגות הגבוה ביותר או להרוג מספר פעמים עד שיגיע לדרגת ה-Executioner. כאשר שחקן שנמצא בדרגת ה-Executioner הורג חמש פעמים בלי למות, המשחק מסתיים. לכל מצבי המשחק קיימים שני תתי-מצבים: Casual ו-Ranked. ההבדל בין התת-מצבים הוא שמצב Ranked כולל בתוכו אנטי-צ'יט מובנה, מערכת אנטי-לאגים שמונעת משחקנים עם פינג גבוה לשחק, קבלת בונוס XP אחרי ניצחון בשלושה משחקים ומערכת דירוג עולמית טובה יותר.[20]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק ממוקמת בימטאייפנית: 邪馬台国), אי אשר נמצא באזור הקרוי "משולש הדרקון" (נקרא גם "ים השטן"; ביפנית: 魔の海) לא רחוק מחופי יפן, המשחק מתרחש בשנת 2013, בשנות ה-21 לחייה של לארה קרופט. האי והממלכה שבעבר הייתה שם אפופים במסתורין. בעבר, האי נשלט על ידי מלכה בשם הימיקו (ביפנית: 卑弥呼), אשר ידועה כ-"מלכת השמש" (Sun Queen; ביפנית: 太陽の女王), שלפי האגדה בורכה בכוחות מיסטיים אשר מאפשרים לה לשלוט על מזג האוויר. מעט מאוד ידוע על ההיסטוריה של האי מאז מותה של הימיקו. במהלך חקירת האי, השחקן עלול למצוא ראיות לכך שבין היתר, סוחרים פורטוגלים, חיילי מריאנס אמריקאנים וחיילי צבא יפן, כולם נתקעו על האי בנקודות שונות לאורך ההיסטוריה. בתחילת המשחק, האי מאוכלס באופן בלעדי על ידי האחים הסלוריים (Solarii Brotherhood), כת אלימה ומרושעת אשר מורכבת משכירי חרב וניצולי ספינה טרופה. האחים הסולריים יצרו חברה משלהם אשר מבוססת על פולחנים להימיקו, אשר שלמה עם המבנה החברתי והחוקים שלה. כוונותיה ומטרתה של אותה כת נבדקות במהלך העלילה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לארה קרופט (מדובבת על ידי קאמילה לודינגטון) - הרפתקנית צעירה בת 21, הפרוטגוניסט. בהתחלה, היא מצטיירת כנערה נאיבית, פגיעה, אבל ככל שהמשחק מתקדם, לארה מתפתחת מקורבן של האי להיותה ניצולה קשוחה.
  • קונרד רוט (מדובב על ידי רובין אטקין דאונס) - מפקד הספינה Endurance, בן 52. היה חברם של הוריה של לארה ושימש כמדריכה. נהרג על ידי מתיאס.
  • סמנתה "סאם" נישימורה (מדובבת על ידי ארדן צ'ו וצ'יאקו הידאקה) - יוצרת סרטים תיעודיים (דוקומנטריים) והחברה הטובה ביותר של לארה. בת 22. צאצאית של מלכת השמש הימיקו. נחטפת על ידי מתיאס במהלך המשחק.
  • דוקטור ג'יימס וויטמן (מדובב על ידי קופר ט'ורנטון) - מארח בתוכנית טלוויזיה משלו בשם "Whitman's World" (עולמו של וויטמן), תוכנית העוסקת בארכאולוגיה. יעשה הכל כדי לקבל תשומת לב. בתחילה לארה בוטחת בו אך אט אט, לארה מתחילה לחשוד בוויטמן ובסוף מבינה שהוא בגד בחבורה. וויטמן נהרג על ידי שני אוני שפותו על ידי מתיאס.
  • אלכס וייס (מדובב על ידי אנדי הופמן) - טכנאי הספינה וידידה של לארה. נרמז באחד היומנים שלו כי הוא אוהב בסתר את לארה. בשלב מתקדם של המשחק אלכס מקריב את עצמו למען לארה כדי שזו תוכל להמשיך ולהציל את החבורה.
  • ג'וסלין רייס (מדובבת על ידי טאניה אלכסנדר) - המכונאית של הספינה. נקראת רייס על ידי חברי הספינה. יש לה ילדה בת 14 בשם אלישה, שהיא גם ביתו של רוט.
  • ג'ונה (יונה) מייבה (מדובב על ידי ארל בילון) - טבח הספינה. היא ולארה נמצאים ביחסים טובה והוא נוהג לכנות אותה "ציפור קטנה" (Little Bird). ביחד עם סאם, הוא מאמין לטענותיה של לארה על הקללה של הימיקו שמונעת מכל איש מלצאת מהאי.
  • אנגוס "גרים" גרימלדי (מדובב על ידי ג'יימס וולש) - ההגאי של הספינה. עבד ביחד עם רוט ואביה של לארה במשך שנים רבות. נהרג באי על ידי כך שמנע מלארה להיכנע לסולריים אך בעצמו נפל ביחד עם אחד מחברי הכת ומת ביחד איתו.
  • מתיאס (מדובב על ידי רוברט קריגהאד) - המנהיג של הכת "האחים הסלוריים". האנטגוניסט במשחק. נתקע על האי במשך 31 שנה, דבר אשר הוביל אותו לאובדן שפיותו. הוא רצה להקים לתחייה המנהיגה המנוחה של ימטאי, מלכת השמש, כאמצעי לבריחת האי. אחראי למותם של קונרד רוט וג'יימס ויטמן. נהרג על ידי לארה בסוף המשחק.
  • סטף - סטף היא דמות שנחתכה מן המשחק הסופי. במקור, סטף הייתה חלק מן צוות הספינת ה-Endurance אשר נתפסה בשבי בתחילת המשחק ונהרגה. לארה מזכירה את שמה של סטף בקדימון Crossroads שהוצג בכנס E3 ‏2012 כאשר אמרה ”אלוהים אדירים, סטף!”.[21] במשחק הסופי שמה אינה מוזכר ובמקום זה לארה אומרת ”מה קרה לך?”. סטף מוזכרת פעם נוספת בקדימון, לאחר שסאם נחטפת על ידי מתיאס, לארה אומרת ”הוא לקח אותה! הוא לקח את סאם [ג'ונה שואל את לארה מי לקח את סאם] אדם... כמו האחד שהרג את סטף”.[22] במשחק הסופי לארה לא ידעה שמתיאס חטף את סאם ואמרה כי סאם והאדם בשם מתיאס נעלמו לאחר שהתעלפה. במצב המרובה המשתתפים של המשחק ניתן לשחק כסטף.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל בכך שלארה יוצאת להרפתקה הראשונה שלה בספינת ה-Endurance (בתרגום חופשי: סיבולת), במטרה למצוא את הממלכה האבודה ימטאי. מהצעתה ודחיית הצעתו של וויטמן, הספינה פונה אל עבר אזור אשר נקרא "משולש הדרקון", אשר נמצא מזרחה ליפן. הספינה נפגעת מסופת אלימה ושרידי ספינות, דבר אשר משאיר את השורדים תקועים בתוך אי מבודד. לארה מופרדת מחבריה, ונתפסת בידי אדם זר. היא מצליחה לברוח בעוד האדם הזר שתפס אותה נהרג מקריסת מערה בעקבות הפעולות של לארה. כשלארה מנסה למצוא את חבריה - השורדים האחרים, היא מוצאת ראיות לכך שהאי מאוכלס, כמו: ציורי קיר, גופות וגוויות של בעלי חיים. לבסוף היא מוצאת את חברתה סאם, ואדם נוסף בשם מתיאס, שטוען שהיה מורה אשר נתקע על האי. כאשר סאם מספר למתיאס על האגדה של הימיקו, לארה מאבדת הכרה. לאחר שלארה מתעוררת, היא מגלה שהשניים נעלמו. לארה בסופו של דבר מצליחה להתחבר מחדש עם חבריה, וויטמן מחליט ללכת עם לארה לחפש את רוט - קפטן הספינה אשר עדיין נעדר, כאשר שאר חברי הקבוצה (רייס, ג'ונה, אלכס וגרים) יוצאים לחפש את סאם ואת מתיאס. בזמן שלארה וויטמן חוקרים את האי, הם מגלים שהאי מאוכלס ושתושביו עושים טקסים פולחניים להימיקו, דבר אשר מאשר שהאי הוא אכן ימטאי - הממלכה האבודה. עם גילוי אנדרטה שנבנתה לשמה של להימיקו, לארה וויטמן נתפסים על ידי תושבי האי ונלקחים אל מקום מסוים באי יחד עם ניצולים נוספים מהספינה. כשהניצולים מנסים לברוח, תושבי האי הורגים אותם. לארה הופרדה מוויטמן ומנסה להתחבא, אך נמצא על ידי אחד מתושבי האי ונאלצת להרוג אותו. היא נלחמת נגד שארית מהתוקפים ומתאחדת עם רוט, שהצילה אותו מלהקת זאבים לאחר שאלה לקחו את האספקה של רואט' אשר כוללת תרופות וכן אות S.O.S אשר ישמש לשליחת קריאה לעזרה.

לארה מצליחה להגיע למגדל הרדיו, ומזעיקה עזרה, אך המטוס שנשמע לקריאה נפגע על ידי סופה מסתורית שהופיעה משום מקום, ולארה שומעת קול מסתורי האומר "No one leaves" (אף אחד לא עוזב) ביפנית (誰も残さない). ללא יכולת להציל את הטייסים של המטוס, לארה יוצרת קשר עם אלכס ורייס, אשר מגלים שסאם נחטפה על ידי תושבי האי, שהם חברים בכת מרושעת ואלימה בשם "האחים הסולריים". לארה מנסה להציל את סאם, אך נתפסת בידי מתיאס, המנהיג של הכת. מתיאס מצווה להרוג אותה, אך לפני שאלה הורגים אותה, היא ניצלת בידי התקפה של אונים (מהמיתולגיה היפנית) אשר דמויים לסמוראיים ונלקחת בשבי. בזמן בריחתה מהמנזר העתיק, היא שומעת מסאם (שמדברת איתה ממכשיר קשר) שמתיאס מתכוון לשים אותה דרך "התעלות", פולחן אש אשר נועד למצוא את מלכת השמש הבאה, אשר ישרוף אותה למוות אם הפולחן ייכשל. לארה עוקבת אחריהם ומגיעה למצברם של הסלוריים ונעזרת בגרים. הסולריים לוקחים את גרים בתור בן ערובה, אך גרים מקריב את עצמו כדי שלארה תוכל לברוח - הוא הורג חלק מין תושבי האי וקופץ למוות יחד עם עוד חבר בכת. בעזרתו של רות', לארה נכנסת למבצר ורואה את הפולחן מתחיל. לארה לא מתאפקת והורגת את אחד מחברי הכת. מתיאס פוקד על דימיטרי וניקולאי, שני חברים רוסים בכת לתפוס אותה, והם מכים אותה על כך שהרגה את אחיהם[23] וולדימר. הפולחן ממשיך וכאשר האש נדלקת ומגיעה כמעט עד לסאם, רוח חזקה מתחילה לנשוב וכבת את האש, דבר המעיד על כך שסאם היא אכן מלכת השמש הבאה כפי שחשב מתיאס. לארה נשבת אך מצליחה לברוח ומתאחדת עם שלושה מחבריה שנתפסו בשבי - אלכס, ריאס וג'ונה, והם מתכננים תוכנית להצלתה של סאם ולברוח. בעזרתו של וויטמן, אשר הצליח להשיג זכות מהכת להסתובב חופשי, לארה חוזרת לארמון כדי להציל את סאם, בזמן שרוט מורה למסוק שנמצא בסיבה להצילם ולהוציא אותם מין האי. לארה מצליחה, אך משכנעת את סאם לברוח ברגל, כיוון שרואה סערה נוספת נוצרת כאשר המסוק מתקרב. כאשר לארה מנסה לעצור את המסוק ולשכנע את הטייס ללנוח באמצעות איומי אקדח, המסוק מתרסק ולארה גוססת למוות. רוט מנשים את לארה, אך ספג מכה קטלנית מגרזן שזרק מתיאס (שכיוון ללארה אך רוט משתמש בגבו בתור מגן אנושי) ישירות לתוך גבו של רוט. בעודו חי, רוט הורג מספרי חברי כת ומציל את לארה ואז גוסס למוות ומת מפצעיו. לאחר הלווייתו של רוט, לארה מקבלת את העובדה שהסופות אינן טבעיות, ושהן קשורות איכשהו למלכת השמש ומתוכננים כך שאף אחד לא יעזוב את האי.

לארה מתאחדת מחדש עם חבריה, שהצליחו לברוח מהסולריים רחוק מספיק כדי לייאש סירה נטושה בשביל לברוח מהאי, בתנאי שניתן לתקנה. וויטמן מצטרף לחבורה, בטענה שהוא הצליח לברוח, אף על פי שלארה חושדת בו כי הוא עובד בשביל הכת. לארה ולאכס מוצאים חלקים לסירה מהאניה הטרופה "ה-Endurance". הם הותקפו על ידי הסולריים ואלכס יוצר פיצוץ שהורג את הסולריים ואת עצמו ובכך מקריב את עצמו כדי שלארה תוכל לברוח עם הכלים. בדרך לארה מוצאת יומן שכתבו חיילי הצבא היפני במלחמת העולם השנייה ומשלחת של מדענים נאצים שנועדה לחקור את הסופות ולהשתמש בהם בתור נשק. לארה מחליטה לחקור קבר שנמצא קרוב לקו החוף, שבו היא מוצאת שרידיו של גנרל סמוראי שביצע ספוקו. לארה מגלה שהגנרל השאיר מכתב שבו כתוב כי הוא הוביל את שומרי ראשה של מלכת השמש, האוני, שמגנים על המנזר, ושהמחליפה של המלכה לקחה את חייה ולא את כוחה של מלכת השמש, דבר שהוביל את מלכת השמש הראשונה להילכד בגופה לאחר מותה, והזעם שלה בא לידי ביטוי בסערות המסתוריות שנוצרות באופן פיתאומי באי. לארה מבינה כי טקס ההתעלות אינו טקס להכתרת מלכה חדשה, אלא טקס שמעביר את נשמתה של מלכת השמש לגוף חדש: רוחה של הימיקו רוצה לצאת מגופה הנוכחי, ומיתאס מציע את סאם כגוף חדש. לארה חוזרת אל חבריה בקו החוף, רק כדי לגלות שוויטמן בגד בחבורה וחטף את סאם בשביל מתיאס. לארה, ג'ונה וריאס רודפים אחרי וויטמן באמצעות הסירה לתוך מעבר סודי שבו אפשר לגשת למנזר באופן ישיר. לאחר שלארה מגיעה למקום, היא רואה את מתיאס מרמה את וויטמן, דבר הגורם לוויטמן להיהרג בידי האוני ומיתאס מנצל את ההזדמנות לברוח למנזר.

לאחר קרב ממושך עם הסולריים ועם השומרי הראש, לארה מגיעה לראשו של המנזר, איפה שמתיאס מבצע את טקס ההתעלות. השרידים המאובנים של הימיקו נפרצו באנרגיה בניסיון להעביר את נשמתה של הימיקו אל הגוף החדש. לארה נלחמת בדרכה להגיעה את הרחבה המרכזית, שם היא מתעמתת עם מתיאס והורגת אותו. לאחר מכן היא תוקעת את הלפיד שיש לה היישר לתוך שרידיה של הימיקו והורסת אותה ואת גופה ומצילה את סאם. עם היעלמותן של הסערות, לארה, ג'ונה, ריאס וסאם עוזבים את האי ונאספים על ידי ספינת מטען. בזמן שהיא וחבריה שטים לביתם, לארה מבינה כי סיפורי אביה והמיתוסים שאביה חקר יכולים להיות אמיתים ולא מיתוסים, ומחליטה לחשוף אותם וקבעה כי היא אינה חוזרת הביתה עדיין.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יציאת המשחק Tomb Raider: Underworld, חברת Crystal Dynamics חולקה לשני צוותים: הצוות הראשון התמקד בפיתוח המשחק הבא בסדרה והצוות השני התמקדת בפיתוח המשחק הבא בסדרת הספין אוף לסדרת המשחקים המקורית (אשר החל עם המשחק Lara Croft and the Guardian of Light). בנובמבר 2010, חברת Square Enix הגישה בקשה לסימן מסחרי של הסלוגן למשחק החדש; "A Survivor is Born" (בתרגום חופשי: שורד נולד). ב-6 בדצמבר 2010 חברת Square Enix הכריזה שהמשחק נמצא בפיתוח כמעט שנתיים: ”Square Enix בע"מ שמחה להכריז היום על טומב ריידר, משחק חדש מהסטודיו Crystal Dynamics שמבוסס על רדווד סיטי.”[6]

טומב ריידר הוא המשחק הראשון שמשתמש בטכנולוגיית רינדור השיער TressFX של AMD.

מהדורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק יצא בשני מהדורות: הראשונה היא מהדורת ה-Survival Edition אשר כוללת ספרון בן 32 עמודים של קונספרט-ארט של המשחק על ידי האומן ברייאן הורטון, 10 שירים מהפסקול של המשחק, מפה של האי המסתורי ותמונה של לארה, קומיקס דיגיטלי בשם "Tomb Raider: The Beginning" (בתרגום חופשי: שודדת הקברים: ההתחלה), סקין לשימוש במשחק וכלי נשק מהמשחק Hitman: Absolution לשימוש במצב המרובה המשתתפים של המשחק. המהדורה השנייה היא מהדורת ה-Collector's Edition אשר כוללת בתוכה את התוכן של המהדורה הראשונה וכן פסלון של לארה קרופט עם כל כלי הנשק שלה.

תוכן להורדה (DLC)[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק שוחררו 28 תוספות (תכנים להורדה, DLC):

שחקן יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tomb of the Lost Adventurer - תוספת משימת צד למצב שחקן יחיד.
  • Aviatrix Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Demolition Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Guerilla Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Hunter Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Mountaineer Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Sure-Shot Skin - סקין ללארה למצב שחקן יחיד.
  • Agility Skill - שדרוג למצב שחקן יחיד (הישרדות טובה יותר מנפילה ממקומות גבוהים).
  • Animal Instinct - שדרוג למצב שחקן יחיד (קבלת יותר XP בהריגת חיות).
  • Headshot Reticule - שדרוג למצב שחקן יחיד (שיפור הדיוק של כלי הנשק).
  • Pistol Burst - שדרוג למצב שחקן יחיד (אפשרות לאקדח לירות 3 כדורים ברצף).
  • Pistol Silencer - שדרוג למצב שחקן יחיד (משתיק קול לאקדח).

מרובה משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • JAGD P22G - אקדח מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Silverballer - אקדח מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Agency SPS 12 - רובה ציד מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • M590 12ga - רובה ציד מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • HX AP-15 - תת-מקלע מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • STG 58 Elite - תת-מקלע מהמשחק Hitman: Absolution למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Fisherman - דמות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Scavenger Bandit - דמות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Scavenger Executioner - דמות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Scavenger Scout - דמות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • 1939 Multiplayer Map Pack - חבילת מפות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Caves and Cliffs Multiplayer Map Pack - חבילת מפות למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Shanty Town - מפה למצב המרובה משתתפים של המשחק.
  • Shipwrecked Multiplayer Map Pack - חבילת מפות למצב המרובה משתתפים של המשחק.

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Japanese Language Pack - חבילת שפה שמשנה את שפת המשחק ליפנית וזמינה ביפן בלבד.
  • Optional Movie Extras - תוסף שאמור להוסיף 4 קדימונים לצפייה מהמשחק.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Tomb Raider Original Soundtrack
פסקול מאת ג'ייסון גרייבס
יצא לאור 15 במרץ 2013
סוגה פסקול של משחקי וידאו
שפה גרמנית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 74:55
חברת תקליטים Sumthing Else Music Works
הפקה Crystal Dynamics
כרונולוגיית אלבומים של ג'ייסון גרייבס
Lara Croft and the Guardian of Light טומב ריידר
(2013)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפסקול של טומב ריידר הולחן על ידי ג'ייסון גרייבס, שעבודתיו הקודמות כללו את הפסקול המשחק Dead Space ומשחקי ההמשך שלו, F.E.A.R. 3 ו-Star Trek: Legacy. הפסקול יצא לאור ב-5 במרץ 2013, ביחד עם יציאת המשחק עצמו.[24] אורכו של הפסקול הוא 74 דקות ו-55 שניות.

באחד מין הפרקים של The Final Hours of Tomb Raider ב-YouTube, המלחין של הפסקול זוהה כג'ייסון גרייבס. הוא חשף כי הסגנון המוזיקלי שלו עוצב בהשפעת שני מלחינים קלאסיים רוסיים: סרגיי פרוקופייב ופיוטר איליץ' צ'ייקובסקי וכן מלחין פולני מודרני - קשישטוף פנדרצקי.[25]

המוזיקה לשירים הולחנה על ידי ג'ייסון גרייבס.

Tomb Raider Original Soundtrack
מס' שם משך
1. Adventure Found Me 1:02
2. The Scavenger's Den 3:47
3. Exploring the Island 2:04
4. First Blood 4:26
5. Reaching Roth 3:17
6. Infiltrating the Bunker 2:38
7. A Call for Help 6:31
8. Entering Himiko's Tomb 3:07
9. The Descent 4:13
10. The One 5:40
11. The Scavenger's Camp 2:33
12. Paying Respects 4:45
13. On the Beach 6:49
14. Secret of the Island 2:16
15. The Oni 4:32
16. Whitman's Test 5:10
17. Scaling the Ziggurat 3:50
18. The Ritual 4:05
19. A Survivor Is Born 3:12
20. The Tomb Raider 0:52
משך כולל:
74:55

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציונים
ציונים כללים
אתר ציון
GameRankings [26](X360)‏ 88%
[27](PS3)‏ 87%
[28](PC)‏ 87%
[29](XONE)‏ 87%
[30](PS4)‏ 86%
Metacritic [31](PS3)‏ 87/100
[32](X360)‏ 86/100
[33](PC)‏ 86/100
[34](XONE)‏ 86/100
[35](PS4)‏ 85/100
ציוני סקירה
אתר ציון
Eurogamer 8/10[36]
Famitsu 38/40[37]
Game Informer 9.25/10[38]
GamesRadar [39]
GameSpot 8.5/10[40]
GameTrailers 8.5/10[41]
GameZone 9/10[42]
IGN 9.1/10[43]
Joystiq [44]
Official PlayStation Magazine 8/10[45]
Digital Spy [46]
The Guardia [47]

טומב ריידר מכר למעל ממיליון עותקים ב-48 השעות הראשונות ליציאת המשחק. המשחק קיבל ביקורות חיוביות מאוד. אתרי הסקירה GameRankings ו-Metacritic נתנו לגרסת המחשב ציון של 87% וניקוד של 86 מתוך 100, לגרסת ה-Xbox 360 ציון של 88% וניקוד של 86 מתוך 100, לגרסת ה-PlayStation 3 ציון של 87% וניקוד של 87 מתוך 100, לגרסת ה-Xbox One ציון של 87% וניקוד של 86 מתוך 100 ולגרסת ה-PlayStation 4 ציון של 86% וניקוד של 85 מתוך 100.

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-48 השעות הראשונות לשחרורו נמכרו מיליון עותקים של המשחק.[48] בבריטניה, המשחק הגיע לראש הרשימה של המשחקים הנמכרים ביותר בבריטניה לשנת 2013 ועקף את מכירותיו של המשחק Aliens: Colonial Marines, עד אשר המשחק Grand Theft Auto V עקף את מכירותיו.[49][50] המשחק הציב שיא חדש לסדרת המשחקים ואף עקף את מכירותיו של המשחק השביעי בסדרה, Tomb Raider: Legend. יתר על כן, גרסאות ה-Xbox 360 וה-PlayStation 3 של המשחק שברו שיא נוסף בתור המשחק הנמכר ביותר בזמן הקצר ביותר מכל משחקי הסדרה, שיא שבעבר החזיק המשחק השישי בסדרה, Tomb Raider: The Angel of Darkness.[49]

טומב ריידר הגיע לראש הרשימה של המשחקים הנמכרים ביותר בצרפת, אירלנד, איטליה, הולנד, נורווגיה וארצות הברית.[51][52][53][54][55] בארצות הברית, טומב ריידר היה המשחק השני הנמכר ביותר במרץ 2013, לא כולל מכירות של עותקים דיגיטליים, כשהראשון היה ביושוק לנצח.[56] ביפן, טומב ריידר הגיע למקום הרביעי ברשימה עם 35,250 עותקים שנמכרו.[57]

ב-26 במרץ 2013, Square Enix הכריזה שנמכרו מעל 3.4 מיליון עותקים בעולם, אך לא הצליחו להגיע למספר העותקים שחזו.[58] למרות זאת, ב-29 במרץ 2013, Crystal Dynamics הגנו על מכירותיו של המשחק בטענה כי המשחק שמהווה אתחול מחדש של הסדרה היה "המצליח ביותר" מכל משחק אחר ששוחרר בשנה הזאת (2013) ושבנוסף המשחק שבר שיא חדש של המספר הגבוה ביותר של העותקים שנמכרו מכל משחקי הסדרה.[59]

ב-22 באוגוסט 2013, דארל גאלייטר, ראש צוות הפיתוח של המשחק והסטודיום של Square Enix, הכריז באתר Gamasutra שנמכרו מעל 4 מיליון עותקים של המשחק ברחבי העולם.[60] ב-17 בינואר 2014, סקוט אמוס, המפיק של טומב ריידר, חשף כי בסוף שנת 2013 המשחק השיג ריווחיות.[61]

ב-3 בפברואר 2014, Tomb Raider: Definitive Edition, שחרור מחדש של המשחק לקונסולות ה-PlayStation 4 וה-Xbox One, הגיע לראש הרשימה בבריטניה.[62] ב-6 במרץ 2014, גאלייטר חזה שמכירות המשחק יעברו את ה-6 מיליון עד סוף החודש.[63] נכון ליוני 2014, נמכרו מעל 6.5 מיליון עותקים של המשחק.[9]

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הריאיון עם הבלוג Kotaku, המפיק רון רוסנברג ציין כי במהלך המשחק לארה קרופט ”נלקחת על ידי אוכלי נבלות בתור אסיר באי. הם מנסים לאנוס אותה ו- [..] פשוט כמשמעו, הופכת לחיה שבויה. זהו צעד ענק בהתפתחותה: או שהיא מוכרחת להילחם בחזרה או למות וזה מה שאנו מציגים היום.”[64] ההצעה של האפשרות ל-'ניסיון אונס' במשחק גרמה לזעם ומחלוקת.[65]

מאוחר יותר, מנהל הסטודיו דארל גאלייטר דחה את ההצעה של 'ניסיון האונס' בכך שציין שאחת מין ”הדמויות מגדירה את הרגעים של לארה במשחק, דבר אשר הובן לא נכון בתור סצינה של 'ניסיון אונס' התוכן שהצגנו” ש”לארה הוכרחה להרוג אנשים אחרים בפעם הראשונה. בבחירה הספציפית הזאת, בעוד שיש נימה מאיימת ברף ודרמה סובבת, זה אף פעם לא מתקדם מאשר הסצינה שהראנו לציבור. תקיפה מינית מכל סוג שהוא הוא חד משמעית לא הנושא שאנו מכסים במשחק הזה.”[64][65] מאוחר יותר, מנהל הקריאייטיב נוח הויטס הבהיר כי הם ”רצו ליצור השקעה רגשית, למשוך אנשים ללארה ולנקודת מבטה, [...] אנו רוצים למשוך אותכם לתוך, לגרום לכם להיות אכפתיים, לשים אותכם בנעליה של לארה ולחוות את ההשקעה הרגשית ולא מאדם זר שמסתכל בפרספקטיבה.”[66]

בריאיון עם כותבת הסיפור, רהיאנה פרטצ'ט, היא הסבירה כי מטרת הסצנה הייתה להראות את תגובותיה של לארה ולא את מעשיהו של תוקפה. כמו כן, פרטצ'ט הביעה את תדהמתה על כך שבתור גיבורה, לארה הייתה צג שווא כקורבן של תקיפה מינית.[67]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימה של פרסים ומועמדויות של טומב ריידר
שנה פרס קטגוריה תוצאה סימוכין
2011 Digital Trends Best of E3 משחק הפעולה הטוב ביותר זכייה [68]
GamesRadar Best of E3 הדמות הגיזעית ביותר שהומצאה מחדש זכייה [69]
הפרס המוערך ביותר למשחק זכייה [70]
GameSpot Best of E3 הדמו הטוב ביותר מועמדות [71]
הדמו הטוב ביותר (בחירת הקוראים) זכייה
GameSpy Best of E3 הקדימון הטוב ביותר זכייה [72]
IGN Best of E3 משחק הפעולה הטוב ביותר זכייה [73]
הקדימון הטוב ביותר זכייה
Official PlayStation Magazine Best of E3 הפרס המוערך ביותר למשחק זכייה [70]
ShortList Best of E3 משחק הפעולה הטוב ביותר מועמדות [74]
2012 GamesRadar Best of E3 הפרס המוערך ביותר למשחק זכייה [75]
IGN Best of E3 המשחק הכללי הטוב ביותר זכייה [76]
הקדימון הטוב ביותר זכייה
בחירת השחקנים זכייה [77]
Official PlayStation Magazine Best of E3 הפרס המוערך ביותר למשחק זכייה [75]
Official Xbox Magazine Best of E3 זכייה
2013 Digital Spy המשחק הצפוי ביותר של 2013 (בחירת הקוראים) זכייה [78]
VGX 2013 משחק השנה מועמדות [79]
המשחק הפעולה-הרפתקאות הטוב ביותר מועמדות
משחק ה-Xbox הטוב ביותר מועמדות
משחק ה-PlayStation הטוב ביותר מועמדות
הדיבוב הטוב ביותר (קאמילה לודינגטון) מועמדות
GameSpot's Game of the Year 2013 Awards משחק השנה ל-PS3 מועמדות [80]
משחק השנה ל-Xbox 360 מועמדות [81]
משחק השנה למחשב האישי מועמדות [82]
2014 IGN's Best of 2013 משחק השנה ל-PS3 מועמדות
משחק השנה ל-Xbox 360 מועמדות
משחק השנה למחשב האישי מועמדות

המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Rise of the Tomb Raider

בכנס הקומיק-קון 2013 בסן דייגו הוכרז כי הכותב גייל סימון ימשיך לכתוב את הסיפור של הריבוט בסדרה של קומיקסים שמפורסמים על ידי Dark Horse Comics ושהסיפור שבקומיקסים יוביל ישירות למשחק המשך.[83] מאוחר יותר, בתחילת אוגוסט, מנכ"ל אולפן Square Enix המערבי פיל רוג'רס, אישר כי התחילו בפיתוח המשך למשחק לקונסולות הדור הבא.[84] בראיון נוסף באותה שנה, ברייאן הורטון - מנהל בכיר במחלקת האומנות והעיצוב של חברת Crystal Dynamics, אמר כי ההמשך יאמר ”[את] הפרק הבא של פיתוחה [של לארה]... חייה משתנים. היא לא יכולה לחזור למקום שבו היא הייתה.”[85]

במהלך ההצגה של מיקרוסופט ב-E3]‏ 2014, הוכרז המשחק ההמשך - Rise of the Tomb Raider.[11] ב-Gamescom 2014 מיקרוסופט הכריזה כי המשחק יהיה אקסקלוסיבי לקונסולות ה-Xbox One וה-Xbox 360 בתאריך השחרור המתוכנן.[86] האקסקלוסיביות היא זמנית בלבד, יחד עם Square Enix, מפתחי המשחק אפשרו לשחרר את המשחק מאוחר יותר לפלטפורמות האחרות.[87] בדצמבר 2014, מיקרוסופט הכריזו כי הם יפיצו את המשחק לקונסולות ה-Xbox.[88]

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טומב ריידר (סרט, 2018)

בשנת 2011 GK Films רכשו את זכויות ההסרטה של טומב ריידר ובשנת 2015 צצו דיווחים על תחילת הפקת סרט חדש בשיתוף פעולה עם אולפני האחים ורנר וחברת MGM. הסרט תוכנן להוות אתחול לסרט טומב ריידר ולהתבסס על סדרת משחקי המחשב משנת 2013.

ב-28 באפריל 2016 נודע שהשחקנית אליסיה ויקאנדר לוהקה לגלם את לארה קרופט, כאשר הבמאי הנורווגי רור אותוג (Roar Uthaug) נשכר לביים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Nixxes Software BV‏, Tomb Raider Definitive Edition Announced, ‏‏9 בדצמבר 2013 (באנגלית) (ארכיון)
  2. ^ סינן קובה, Tomb Raider arrows onto Mac, out now, ‏‏23 בינואר 2014 (באנגלית)
  3. ^ PC Patch Notes for patch Tomb Raider, build 829.0, באתר Steam, ‏‏18 באוקטובר 2021 (באנגלית)
  4. ^ Tombraiders.net‏, New TOMB RAIDER 9 Announced for 2013!, ‏‏29 בדצמבר 2011 (באנגלית)
  5. ^ מדובר בתעתיק קלוקלת מאנגלית לעברית. התעתיק הנכון הוא טוּמְ רָיִידֶר
  6. ^ 1 2 ג'וני קולן, Square announces Tomb Raider, ‏‏6 בדצמבר 2010 (באנגלית)
  7. ^ אדי מאקוץ', Next Tomb Raider to be origin story, ‏‏6 בדצמבר 2010 (באנגלית)
  8. ^ Official Tomb Raider Blog‏, Tomb Raider release date shifts to 2013, ‏‏14 במאי 2012 (באנגלית)
  9. ^ 1 2 CRYSTAL DYNAMICS UNVEILS RISE OF THE TOMB RAIDER, ‏‏9 ביוני 2014 (באנגלית)
  10. ^ CRYSTAL DYNAMICS UNVEILS RISE OF THE TOMB RAIDER, ‏‏9 ביוני 2014 (באנגלית)
  11. ^ 1 2 מיטץ' דייר, E3 2014: Rise of the Tomb Raider Revealed, ‏‏9 ביוני 2014 (באנגלית)
  12. ^ אודי יוגב, היילו, טומב ריידר ועוד: המשחקים של E3, באתר ynet, 10 ביוני 2014
  13. ^ ספיר אברהמי, Rise Of The Tomb Raider: משחק Tomb Raider חדש מגיע ב-2015, באתר GamePro,‏ 9 ביוני 2014
  14. ^ שריף סאד, Rise of the Tomb Raider release date announced, gameplay footage shown, ‏‏15 ביוני 2015 (באנגלית)
  15. ^ 1 2 לאין וילסון, Tomb Raider guide: 10 essential tips for becoming a survivor, ‏‏4 במרץ 2013 (באנגלית)
  16. ^ ג'וני קולהן, On Tomb Raider and appealing to the Uncharted crowd, ‏‏26 בפברואר 2013 (באנגלית)
  17. ^ איוון נרסיס, Tomb Raider: The Kotaku Review, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  18. ^ קרולין פטיט, Will Tomb Raider Venture Off the Beaten Path?, ‏‏5 ביוני 2012 (באנגלית)
  19. ^ ליאם מרטין, 'Tomb Raider' multiplayer preview development diary released - watch, ‏‏8 בינואר 2013 (באנגלית)
  20. ^ Sryan, Ranked - Unranked - Whats the difference?, ‏‏5 בינואר 2014 (באנגלית)
  21. ^ Exclusive Tomb Raider Trailer: Crossroads - E3 2012, קדימון באתר יוטיוב
  22. ^ Exclusive Tomb Raider Trailer: Crossroads - E3 2012, קדימון באתר יוטיוב
  23. ^ מכיוון שחברי הכת מכנים אחד את השני "אחי", לא ידוע אם אכן הם אחים.
  24. ^ דוד רודריגז, Tomb Raider’s Official Soundtrack to be Released March 5th, ‏‏26 בפברואר 2013 (באנגלית) (ארכיון)
  25. ^ סל רומאנו, Tomb Raider Final Hours Episode 3: The Sound of Survival, ‏‏30 בנובמבר 2012 (באנגלית)
  26. ^ GameRankings‏, Tomb Raider (X360)‏, ‏‏ 5 במרץ 2013 (באנגלית)
  27. ^ GameRankings‏, Tomb Raider (PS3)‏, ‏‏ 5 במרץ 2013 (באנגלית)
  28. ^ GameRankings‏, Tomb Raider (PC)‏, ‏‏ 5 במרץ 2013 (באנגלית)
  29. ^ GameRankings‏, Tomb Raider (XONE)‏, ‏‏ 20 בפברואר 2014 (באנגלית)
  30. ^ GameRankings‏, Tomb Raider (PS4)‏, ‏‏ 20 בפברואר 2014 (באנגלית)
  31. ^ Metacritic‏, Tomb Raider for PlayStation 3 Reviews, Ratings, Credits, and More, ‏‏5 במרץ 2013 (באנגלית)
  32. ^ Metacritic‏, Tomb Raider for Xbox 360 Reviews, Ratings, Credits, and More, ‏‏5 במרץ 2013 (באנגלית)
  33. ^ Metacritic‏, Tomb Raider for PC Reviews, Ratings, Credits, and More, ‏‏5 במרץ 2013 (באנגלית)
  34. ^ Metacritic‏, Tomb Raider for Xbox Oone Reviews, Ratings, Credits, and More, ‏‏20 בפברואר 2014 (באנגלית)
  35. ^ Metacritic‏, Tomb Raider for PlayStation 4 Reviews, Ratings, Credits, and More, ‏‏20 בפברואר 2014 (באנגלית)
  36. ^ אלי גיבסון, Tomb Raider review, ‏‏27 בינואר 2014 (באנגלית)
  37. ^ סל רומאנו, Famitsu Review Scores: Issue 1269, ‏‏16 באפריל 2013 (באנגלית)
  38. ^ מאט מילר, Tomb Raider: Old Name, Remarkable New Series, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  39. ^ ראיין טלג'וניק, GamesRadar‏, Tomb Raider Review, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  40. ^ קארוליין פטיט, Tomb Raider Review, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  41. ^ Tomb Raider - Review, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  42. ^ מייק ספלצ'קה, Review: Tomb Raider is a fantastic start to a bold, new direction for the franchise, ‏‏5 במרץ 2013 (באנגלית)
  43. ^ קאזה מקדולנלד, A new dawn for Lara, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  44. ^ ריצ'ארד מיצ'אל, Tomb Raider review: A believer is born, ‏‏4 במרץ 2013 (באנגלית)
  45. ^ יואל גרגורי, Tomb Raider PS3 review – Uncharted territory a far cry from series’ roots, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית) (ארכיון)
  46. ^ ליאם מרטין, 'Tomb Raider' review (Xbox 360): Lara's latest is a real treasure, ‏‏25 בפברואר 2013 (באנגלית)
  47. ^ סימון פארקין, Tomb Raider – review, ‏‏1 במרץ 2013 (באנגלית)
  48. ^ קליה האררה, One Million Playing Tomb Raider Two Days After Launch, ‏‏8 במרץ 2013 (באנגלית)
  49. ^ 1 2 וויסלי יין פולי, UK chart: Tomb Raider biggest launch of the year so far, ‏‏11 במרץ 2013 (באנגלית)
  50. ^ ג'פרי מטולף, Grand Theft Auto 5 was the UK's biggest video game launch ever, ‏‏20 בספטמבר 2013 (באנגלית)
  51. ^ France: Video Game Charts, ‏‏18 במרץ 2013 (בצרפתית) (ארכיון)
  52. ^ Irish Archives Software Charts, ‏‏18 במרץ 2013 (באנגלית) (ארכיון)
  53. ^ טומאסו פוליס, Tomb Raider è primo anche nelle classifiche italiane, ‏‏14 במרץ 2013 (באיטלקית)
  54. ^ סטפאן הונג, Dutch Charts, ‏‏18 במרץ 2013 (באנגלית)
  55. ^ GfK Games Chart (Week 10 - Norway), ‏‏18 במרץ 2013 (באנגלית) (ארכיון)
  56. ^ אנדרו גולדפרב, BioShock Infinite Leads US Sales for March, ‏‏18 באפריל 2013 (באנגלית)
  57. ^ טום איוון, Japanese chart: Tomb Raider and BioShock Infinite debut, ‏‏1 במאי 2013 (באנגלית)
  58. ^ טום פיליפס, Tomb Raider has sold 3.4 million copies, failed to hit expectations, ‏‏26 במרץ 2013 (באנגלית)
  59. ^ ריצ'ארד מיצ'ל, Crystal Dynamics: Tomb Raider had best week one sales in franchise history, ‏‏30 במרץ 2013 (באנגלית)
  60. ^ כריס פראיה, Tomb Raider Sales Top 4 Million, ‏‏23 באוגוסט 2013 (באנגלית)
  61. ^ טופ פיליפס, Tomb Raider finally achieved profitability "by the end of last year", ‏‏17 בינואר 2014 (באנגלית)
  62. ^ טום פיליפס, UK chart: Tomb Raider Definitive Edition top, ‏‏3 בפברואר 2014 (באנגלית)
  63. ^ דארל גאלייטר, A Special Note from Head of Studios Darrell Gallagher, ‏‏6 במרץ 2013 (באנגלית)
  64. ^ 1 2 ג'ייסון סצ'ריר, Tomb Raider Creators Are No Longer Referring to Game's Attempted 'Rape' Scene As an Attempted Rape Scene, ‏‏13 ביוני 2012 (באנגלית)
  65. ^ 1 2 דניאל נ. גריפיטס, That Was Quick: Crystal Dynamics Responds On Tomb Raider Controversy, ‏‏13 ביוני 2012 (באנגלית)
  66. ^ הולי גרין, When gamer guilt goes awry: Why I still love Tomb Raider, ‏‏15 ביוני 2012 (באנגלית)
  67. ^ אלי גיבסון, Rewriting Tomb Raider, ‏‏11 בפברואר 2012 (באנגלית)
  68. ^ Digital Trends Staff‏, Best of E3 2011, ‏‏17 ביוני 2011 (באנגלית)
  69. ^ GamesRadar Staff‏, GamesRadar E3 2011 Awards: Coolest Character Reinvention, ‏‏21 ביוני 2011 (באנגלית)
  70. ^ 1 2 Future US‏, The Most Valuable Game Awards Powered by Future Winners Announced at E3 2011, ‏‏8 ביוני 2011 (באנגלית)
  71. ^ Best Stage Demo, ‏‏10 ביוני 2012 (באנגלית)
  72. ^ GameSpy's Best of E3 2011 Awards, ‏‏10 ביוני 2012 (באנגלית)
  73. ^ E3 2011: Best of E3 Awards, ‏‏6 ביוני 2011 (באנגלית)
  74. ^ The ShortList Best Of E3 awards - Gaming - ShortList Magazine, ‏‏10 ביוני 2012 (באנגלית) (ארכיון)
  75. ^ 1 2 GamesRadar Staff‏, GamesRadar's E3 2012 Most Valuable Games, ‏‏8 ביוני 2012 (באנגלית)
  76. ^ IGN's Best of E3 2012 Awards, ‏‏5 ביוני 2012 (באנגלית)
  77. ^ Tomb Raider IGN's Game of Show at E3 2012, ‏‏11 ביוני 2012 (באנגלית) (ארכיון)
  78. ^ מתיו ריינולדס, 'Tomb Raider' is Digital Spy readers' most anticipated game of 2013, ‏‏16 ביוני 2013 (באנגלית)
  79. ^ פאטריק דן, ‘Grand Theft Auto V’ Tops Spike VGX 2013 Award Winners List, ‏‏7 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  80. ^ GameSpot‏, PS3 Game of the Year 2013 Winner, ‏‏13 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  81. ^ GameSpot, Xbox 360 Game of the Year 2013 Winner, ‏‏15 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  82. ^ GameSpot‏, PC Nominations - Game of the Year 2013, ‏‏9 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  83. ^ איוון נרסיס, A New Tomb Raider Comic Shows What's Next for Lara Croft After Hit Game, ‏‏19 ביולי 2013 (באנגלית)
  84. ^ טום פיליפס, Square Enix confirms next-gen Tomb Raider sequel, ‏‏1 באוגוסט 2013 (באנגלית)
  85. ^ טום איוון, Tomb Raider sequel charts 'the next chapter of Lara's development', ‏‏21 בנובמבר 2013 (באנגלית)
  86. ^ Crystal Dynamics‏, Rise of the Tomb Raider - Update, ‏‏12 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  87. ^ וויסלי ין פולי, Microsoft confirms Rise of the Tomb Raider Xbox exclusivity deal "has a duration", ‏‏13 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  88. ^ רוב קרוסיילי, Rise of the Tomb Raider will be Published by Microsoft, ‏‏9 בדצמבר 2014 (באנגלית)