כרוכית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שטרודל / כרוכית
שטרודל / כרוכית
סימני פיסוק סימני כתב נוספים

נקודה .
פסיק ,
נקודה ופסיק ;
סוגריים ( ) [ ] { }
נקודתיים :
מקף ־
שלוש נקודות
קו מפריד
סימן שאלה ?
סימן קריאה !
אפוסטרוף
גרש ׳
גרשיים ״
מירכאות “ ” ‘ ’
לוכסן /
סימן תמיהה ?!

אמפרסנד (סימן "וגם") &
כוכבית *
כרוכית @
לוכסן שמאלי \
צלבון (פגיון) † ‡
מעלה °
סולמית #
טילדה ~
קו תחתון _
קו ניצב | ¦
פילקרו
גג ˆ
סימן קרט ^
תבליט רשימה
סימן נומרו
סימן הסעיף §
אחוז %
פרומיל
רבבית
סימן מטבע ¤
שקל
דולר $
סמל סימן מסחרי
סמל סימן מסחרי רשום ®
סמל זכויות יוצרים ©

סימן קריאה הפוך ¡
סימן שאלה הפוך ¿
סימן אירוניה

כְּרוּכִית ("@") (בעברית מדוברת: שטרודל; באנגלית: "At" כשקוראים אותו או "At sign" כשמדברים עליו) הוא סימן כתב המצויר על ידי כתיבת האות a ומשיכת קצהּ הימני התחתון לעיגול כמעט שלם מסביבו נגד כיוון השעון.

השימוש העיקרי בסימן הכרוכית הוא בכתובות דואר אלקטרוני, שאז תכליתו להפריד בין שם המשתמש ושם השרת שמארח את תיבת הדואר האלקטרוני. לדוגמה: "yourname@server.com" פירושו המשתמש yourname על השרת server.com.

ניתן להקלדה באמצעות ⇧ Shift+2.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר תאוריות לגבי מוצאו של הסימן.

  • אקדמאים איטלקיים טוענים כי איתרו את הסימן @ במאה ה-16, במסמך בנקאי שנשלח על ידי פרנצ'סקו לאפי מסביליה לרומא ב-4 במאי 1536. הסימן שימש זמן רב בשימוש בספרדית ופורטוגזית כקיצור של arroba, יחידה שווה ערך למסה של כ-12 ק"ג, ונגזר מהביטוי הערבי של "רביעית" (الربع) קינטל (100 ליברות). באיטלקית, הסמל זכה לפירוש אמפורה (Anfora). כיום המילה arroba משמשת הן עבור הסמל @ והן ליחידת המשקל. באיטלקית, הסמל מייצג את אחד אמפורה, יחידת משקל ונפח המבוססת על תכולת אמפורה סטנדרטית, וקיבל משמעות ושימוש מודרנית של "בשיעור של" או "במחיר של" בצפון אירופה[1].
  • הסמל פותח כקיצור למילים "כל אחד ב" (each at) במחירון, הסמל מייצג a המוקפת ב-e, כדי להבדיל אותה מ"ב" (at) השונה (המסומל על ידי כתיבת a גרידא). דוגמה: "12 תפוחים, כל אחד בדולר", שייכתב "12 apples @ $1", לעומת "12 תפוחים בדולר".
  • נזירים בימי ביניים קיצרו את המילה הלטינית ad (ב-, כיוון, על ידי, על) לצד ספרה. אחת הסיבות לקיצור זה, הייתה מטעמי חיסכון נייר ודיו. כיוון שאלפי עמודים של כתבי-הקודש הועתקו על הפפירוס היקר או קלף, והמילים ב-, מכיוון-, ועל ידי חוזרים ונשנים פעמים רבות, ניתן היה לחסוך כמות ניכרת של משאבים על ידי כך. תאוריה זו מסבירה אם כן, את מקור הגרפיקה של הסמל בכך שהאות a נכתבת, והאות d חוזרת ונכתבת סביבה, כדי להשלים את המילה הלטינית ad.
  • תאוריה אחרת מציעה כי היה זה במקור קיצור של מילת היחס היוונית ανά (התעתיק: "אנה"), כלומר "בשיעור של-" או "עבור-".
  • על פי הסברה, התפתח הסימן מן האות הצרפתית המוטעמת à, שפירושה "ב־" או "אצל".

שם הסימן[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם הרשמי שניתן לסימן על ידי מכון התקנים האמריקאי (ANSI) וב-ITU-T, גוף קביעת התקנים בטלקומוניקציה שבאיגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי, הוא Commercial At, משמע "ב־ מסחרי" או "אצל מסחרי". שם זה מבוסס על השימוש הקודם בסימן בחשבוניות כדי לייצג שכמות מוצרים מסוימת נמכרת במחיר הנקוב ליחידה, לדוגמה: 50 תפוחים @ ₪2 = ₪100.

בשפות שונות מכונה הסימן בכינויים שונים. באנגלית הוא מוכר בשם at-sign ומבוטא "at" (משמעות מקורבת: "אצל" או "ב-"). בשפות אחרות יש כינויים ציוריים יותר, לדוגמה: בצ'כיה ובסלובקיה – "הרינג", בגרמנית – "זנב קוף" או "קוף עכביש", ברומנית ובהולנדית – "זנב קוף", בסלובנית - "קוף", ברוסית – "כלבלב", בשוודית ובדנית – "a עם חדק", באיטלקית – "חילזון", בקוריאנית – "שבלול", ובהונגרית - "תולעת".

בעברית מכנים את הסימן במילת הסלנג "שטרודל" (בשל המאפה הדומה לו בצורתו) או במילה "כרוכית" הנרדפת ל"שטרודל". את הכינוי "שטרודל" המציא לדבריו מהנדס המחשבים משה לוביאניקר, שבמסגרת עבודתו בחברת יבמ ישראל הדריך לקוחות בקורסי מחשב. במהלך אחד השיעורים, בשנת 1965, אמר לתלמידיו: "תסתכלו, זה נראה כמו בצק של שטרודל, נקרא לזה שטרודל". השם נקלט בקרב דוברי העברית.[2]

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימושים העיקריים בסימן @ הם בתחומים הקשורים למחשבים - שפות תכנות, יישומי תקשורת ופרוטוקולים הקשורים אליהם.

  • ב־IRC משמש הסימן כקידומת לבעלי זכויות מפעיל בחדרי השיחה, ומכונה "אופ" (אשר נגזר מהביטוי "אופרטור" – מפעיל).
  • הסימן משמש לשימושים מגוונים בשפות תכנות שונות. לדוגמה, בשפת התכנות Perl משתמשים בו כקידומת לשם משתנה מסוג מערך. בשפת PHP מורה הכרוכית למהדר להתעלם מהשגיאות באותה השורה ובכך מונע את הפסקת התוכנית בעקבות השגיאה האפשרית בשורה. שימוש באפשרות זו נפוץ בשפה כאשר מציינים משתנה בעל ערך התחלתי שאינו קיים (PHP רואה זאת כשגיאה, ועל כן משתמשים בשטרודל כדי למנוע את הודעת השגיאה בידיעה שיושם למשתנה ערך בהמשך ריצת התוכנית).
  • בכמה מנגנוני הזדהות ברשת האינטרנט (ftp, ssh, דוא"ל וכדומה) הכרוכית מבדילה בין פרטי הזיהוי לבין כתובת השרת, לדוגמה: ftp://myname:mypassword@myhostname. בהגייה האנגלית של צירופים אלה הסימן נהגה כמילה at.
  • ברשתות חברתיות שונות משמש הסימן לאזכור (אנ') של משתמש מסוים. לדוגמה @user‎ מאזכר את המשתמש user. המשתמש מקבל הודעה שהזכירו אותו, ובדרך כלל האזכור הופך לקישור לפרופיל המשתמש שהוזכר.

פרט לתחומים הנ"ל, הסימן נמצא בשימוש מועט יחסית:

  • לציון מחירים (כפי שתואר לעיל).
  • בכתיבה מקוצרת באנגלית משתמשים לעיתים בסימן זה לציון שעה או מקום של אירוע (במקום המילה at). לדוגמה meeting @ my home או see you @ 16:00.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פיליפ ווילאן, merchant@florence wrote it first 500 years ago, באתר הגארדיאן, 31 ביולי 2000 (באנגלית)
  2. ^ רוביק רוזנטל, האיש שהמציא את השטרודל, בבלוג "הזירה הלשונית"