לאסלו צ'באי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאסלו צ'באי
Csabay László
לידה 31 בדצמבר 1907
בקשצ'בה, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 במרץ 1989 (בגיל 81)
סרסוטה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Weinberger László עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Leslie Chabay עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הונגריה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1932 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת הונגרית, אנגלית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאסלו צ'באי (במקור ויינברגר, בהונגרית: Csabay László; באנגלית: Leslie Chabay; בקשצ'בה, 31 בדצמבר 1907[1]סרסוטה, פלורידה, 16 במרץ 1989) היה זמר אופרה (טנור) יהודי-הונגרי-אמריקאי וחבר במטרופוליטן אופרה בשנים 19461951.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאסלו צ'באי נולד במשפחה יהודית.[2] הוריו היו שלמה ויינברגר, סוחר וסידוניה קוהן (כהן). הוא עבד תחילה כסוחר ולאחר מכן למד באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט. הוא המשיך את לימודיו אצל פריץ פיינהלס (Fritz Feinhals) במינכן ואצל אדוארדו גארבין (Edoardo Garbin) במילאנו. בשנים 19321933 סייר ב: בלגיה, אסטוניה גרמניה כחבר באופרה נודדת גרמנית. בין 1933 לבין 1935 היה אמן בתיאטרון הגרמני בברנו. הוא חזר לבודפשט ב-1935 והפך לזמר בתיאטרון העירוני (שמו היום תיאטרון ארקל). בשנים 19371938 הופיע לראשונה בצפון אמריקה עם להקה מזלצבורג. כשחזר לאירופה שהפכה יותר ויותר פשיסטית, הצטרף כחבר בתיאטרון העיר ברן. בשנים לאחר מכן הופיע גם כאורח בתיאטראות בציריך ובז'נבה. הוא עבר לארצות הברית אחרי מלחמת העולם השנייה ב-1946 וחתם במטרופוליוטן של ניו יורק (New York Metropolitan) לחמש שנים. הוא ערך את הופעת הבכורה שלו ב-16 בנובמבר 1946, בתפקיד דון קורציו בנישואי פיגרו של מוצרט. הוא הופיע גם על במות אופרה מרכזיות אחרות בארצות הברית בשנים אלו. ההופעה האחרונה שלו בלהקת "מטל" (Mettel) הייתה ב-11 במאי 1951. הוא שר את גסטון בהופעת האורח בלה טרוויאטה בשיקגו. לאחר מכן עבד בעיקר כזמר קונצרטים. צ'באי היה מומחה לכתיבת שירה רומנטית גרמנית וגם לימד שירה. הוא היה מורה זמר נודע בוושינגטון די. סי.. לאחר פרישתו התגורר בסרסוטה.

צ'באי התחיל את דרכו כטנור לירי ואחר כך שר תפקידי קומפרימאריו (קומפרימאריו הוא תפקיד משנה קטן באופרה או כינוי לזמר ששר את התפקידים הללו). צורות הבופו שלו זכו להערכה במטרופוליטן. הוא גם הופיע במספר אופרטות בשווייץ ובארצות הברית. הוא השתתף בהקלטה המפורסמת של ארטורו טוסקניני של האופרה אותלו, אך ניתן היה לשמוע אותו גם כסולן במספר אורטוריות בארוק.

תפקידיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a békéscsabai polgári születési akv. 1479/1907. folyószáma alatt".
  2. ^ Guillaume, Robert–David Ritz: A Life p. 47