עפר קניספל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עפר קניספל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 24 באפריל 1961 (בן 63)
יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
עיסוק תסריטאי, מחזאי, מוזיקאי, עיתונאי, שחקן וסופר
קישורים חיצוניים
פייסבוק ofer.knispel
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עפר (בן אדל) קניספל (נולד ב-24 באפריל 1961) הוא תסריטאי, מחזאי, מוזיקאי, עיתונאי, שחקן וסופר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניספל נולד ביפו וגדל בגבעתיים. בגיל 16 עת מעבר הוריו לרמת גן, נשאר לגור אצל סבתו אדלה (לאחר מותה הוסיף כשם אמצעי את "בן אדל" לזכרה). בצבא שירת בגרעין נח"ל, ונפצע בלבנון. הוא חי שנה וחצי בקיבוץ מורן בגליל. לאחר מכן עבד כקצין ביטחון ב"אל-על" במשך 8 שנים, כשבמקביל כתב לתיאטרון והעלה מחזות פרי עטו ב"תיאטרון הסימטה" ביפו.

בשנת 2008 היה שותף להקמת עמותת "כמונו", המסייעת להורים נזקקים במתן טיפול נדרש לילד אוטיסט. קניספל כיהן בוועד המנהל של העמותה במשך ארבע שנים כמבקר פנים.

נמנה עם הכותבים בתוכנית הסאטירית "גב האומה". לאחר פיטוריו תבע בשנת 2016 את חברת ההפקה על פיטורים שלא כדין, והצדדים הגיעו לפשרה לשביעות רצונו.[1]

בשנת 2017 לאחר תום ההליך המשפטי, יזם פניה לאתר mako לגבי תנאי העסקה ב"גב האומה". בעקבות הפנייה עלתה כתבה[2] של העיתונאית יאנה פבזנר על מנחה ועורך התוכנית ליאור שליין ובה עדויות של עובדים לשעבר, לגבי דפוס העסקה פוגעני. שליין הגיש תביעת לשון הרע בסך חצי מיליון ש"ח נגד קניספל, בטענה שניהל "מסע נקמה אובססיבי" נגדו בפייסבוק וברדיו לאחר שפוטר.[3] בפסק דין שניתן ב-3 באוגוסט 2020 נדרש קניספל להתנצל לאחר שנקבע כי שיקר, והתנצלותו תופיע בראש דף הפייסבוק שלו למשך שנה אחת (עד אוגוסט 2021).[4]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 יצא ספרו "האזרח י.". הספר הוא אסופה של עשרות מכתבים ששלח לידוענים, פוליטיקאים, חברות ממשלתיות ומסחריות בשם הדמות הפיקטיבית יואל קרני, ואת התשובות שקיבל למכתביו. במכתבים אלה מתלונן קרני על דברים קטנוניים, מציע הצעות מופרכות או מפנה שאלות ובקשות הזויות אך משעשעות, ומקבל מכתבי תגובה, חלקם רציניים וחלקם משועשעים.

בשנת 2003 יצא ספרו "כל שבת שנייה". הספר הוא מדריך שלם לגרוש הישראלי ומוצג כפרקי מיומנו של קניספל. הספר מלווה בצילומים של האמן יואב אפרתי. בעקבות הספר עלתה בשנת 2004 סדרה באותו השם בערוץ הילדים אותה כתב קניספל.

בשנת 2008 יצא בעם עובד ספרו "אגדות שהיו באמת".

מחזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניספל כתב מספר מחזות, ביניהם "עצמאות" ו"משחק ילדים" שהוצגו בתיאטרון הסימטה, "לוסטיג" בתיאטרון הנגב, והצגת ילדים "אבא עושה בושות" על פי ספרו של מאיר שלו. בנוסף, העלה את ההצגה "תירה כבר וזהו" במסגרת פסטיבל הקומדיה על שם אפרים קישון ובביומו של רמי ורד.

טורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקריירה שלו כתב קניספל טורים אישיים למספר עיתונים שונים. ביניהם טור סאטירי ב"עכבר העיר", וטור אישי באתר וואלה! בשנת 2014, במהלך מבצע צוק איתן.

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2009–2010 הגיש פינת "דברים שצריך להספיק לפני שתיפול הפצצה" בתוכנית הלילה הקומית "ציפורי לילה מחפשות פואנטה" שבגלי צה"ל.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]