קראגויבאץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרגוייבץ)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קראגויבאץ
Крагујевац
סמל קראגויבאץ
סמל קראגויבאץ
סמל קראגויבאץ
דגל קראגויבאץ
דגל קראגויבאץ
דגל קראגויבאץ
מדינה סרביהסרביה סרביה
מחוז שומאדיה
ראש העיר ורוליוב סטבנוביץ'
תאריך ייסוד בשנת 1476
נוסדה קראגויבאץ ההיסטורית
שטח 835 קמ"ר
גובה 180 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 150,623 (2018)
 ‑ צפיפות 215.87 נפש לקמ"ר (2002)
קואורדינטות 43°35′N 20°32′E / 43.59°N 20.53°E / 43.59; 20.53
אזור זמן UTC +1
www.kragujevac.rs
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קראגויבאץסרבית קירילית: Крагујевац) היא עיר במרכז סרביה. העיר משמשת כמרכז מנהלי של מחוז שומאדיה ונחשבת לעיר הרביעית בגודלה במדינה אחרי בלגרד, נובי סאד וניש. היא שוכנת לגדות הנהר לפניצה, 120 קילומטרים דרומית לבלגרד.

קראגויבאץ הוקמה בשנת 1476. העיר ידועה בזכות מפעלי התחמושת, תעשיית הנשק ותעשיית המכוניות של מפעלי זאסטאבה (אנ') אשר ייצרו את מכוניות היוגו, פלורידה, זאסטאבה 10 (פונטו ברישיון פיאט), וסקאלה. אוניברסיטת קראגויבאץ ממוקמת גם בעיר (נוסדה בשנת 1976). שורשי האוניברסיטה נטועים בייסוד ה"ליצאום" בעיר ב-1838, הנחשב למוסד הראשון להשכלה הגבוהה בסרביה. לאחר עצמאות סרביה נוסד בעיר גם בית ספר תיכון (1833), בית דפוס, התיאטרון (1835) ובית הספר הצבאי (1837).

בשנים 18181839 שימשה קראגויבאץ כעיר הבירה של נסיכות סרביה, תחת שלטונו של מילוש אוברנוביץ'.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר מוזכרת לראשונה בימי הביניים, ומתקשרת ליישוב הכללי שהוקם בעוד שהעיר הוזכרה לראשונה בטורקית ב-1476. למעלה מ-200 ממצאים שבשומאדיה מוכיחים כי התיישבו באזור לפני 40,000 שנה, בתקופה הפלאוליתית. ההיסטוריה של העיר משוחזרת לפני והרבה יותר מאשר עיר בירה של סרביה, בלגרד.

העיר עברה תהפוכות רבות, ומוזכרת לראשונה במקורות טורקיים מהמאה ה-15, שם מתוארת העיר ככפר בשם Kragujevdza. היא עברה מספר אירועים, החמור שבהם באירועי אוקטובר בזמן מלחמת העולם השנייה כאשר הנאצים הרגו בין 2,000 ל-7,000 גברים ומספר תלמידים מ-19 באוקטובר עד 21 באוקטובר 1941[דרוש מקור] כתגובה להתקפה של פרטיזנים על חיילים גרמניים. בין ההרוגים היו תלמידים שנלקחו משיעוריהם בכיתה והוצאו להורג. מצבת זיכרון בעיר מנציחה את ההרג של התלמידים. הזוועה הביאה לכתיבת שיר אשר נקרא "Krvava bajka" - משל דמים שנכתב בידי דסנקה מקסימוביץ', משוררת מפורסמת מיוגוסלביה לשעבר.

העיר ממוקמת בצומת דרכים ובשל מיקומה נכבשה ונהרסה פעמים רבות ואיבדה אזרחים רבים במלחמות בהיסטוריה. העיר החלה לשגשג אחרי שסרביה קיבלה את עצמאותה מידי הטורקים ב-1818, כאשר הנסיך מילוש אוברנוביץ' הכריז על העיר כעיר הבירה החדשה של סרביה. החוקה הראשונה של סרביה נכתבה ופורסמה בעיר ב-1835. החוק הראשון של מכונת הדפוס הוצא בקראגויבאץ ב-1870. העיר הייתה משגשגת, מפותחת, מודרנית וחופשית בזכויותיה הפוליטיות וסימלה ערים אירופאיות רבות.

חוץ מהיותה עיר בירה פוליטית היא הייתה עיר תרבות וחינוך. מוסדות חינוך רבים הוקמו בה בין השאר בה"ס המשני הראשון "הגימנסייה", בית המרקחת הראשון ובית הדפוס הראשון הוקמו בה גם הם. העיר הייתה לביתם של אנשי חינוך, פרופסורים, אקדמאים, מדענים, מדינאים ואמנים.

אך הכול הפך ליותר משוכלל ב-1851. כאשר בקראגויבאץ נוסדה קנון שהתחילה בסדר כלכלי חדש.[דרושה הבהרה] התעשייה העיקרית הייתה התחמושת והנשק במאה ה-19 וה-20. העיר הפכה לאחת הערים הגדולות בסרביה ב-1886 אשר מייצאות כאשר חוברה לה מסילת הברזל בין בלגרד-ניש.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה הפכה העיר שוב לבירתה של סרביה (1914–1919) ומקום מושבם של מוסדות רשמיים כגון המטה הכללי של צבא סרביה ובית המשפט העליון. במהלך המלחמה איבדה העיר כ-15 אחוז מתושבייה.

במהלך מלחמת העולם השנייה ספגה העיר אבדות קשות. ב-21 באוקטובר 1941 לעיר קרתה הטרגדיה הכי קשה מפשעי המלחמה בין 2,300 תושבים ל-7,000 נרצחו.

לאחר המלחמה העיר שבה לעבודתה והייתה מערי התעשייה החשובות. רבים ממוצרי הייצוא היו מכוניות, צמיגים וכלי רכב תעשייתיים, כותנה, טקסטיל וכולי והמעסיק הגדול של העיר היה מפעל הזאסטאבה אשר העסיק אלפים. העיר סבלה קשות בתקופת כהונתו של סלובודן מילושביץ' והכול נהרס אחרי ההפצצות של נאט"ו ב-1999. למרות הסכם אשר עלול להחתם בין יצרנית המכוניות פיאט העיר עדיין סובלת מאבטלה קשה.

ב-1976 נוסדה בעיר אוניברסיטת קראגויבאץ, אשר כוללת בית ספר לרפואה, הנדסה, משפטים, כלכלה, אמנות, פסיכולוגיה, מדעי הטבע ומתמטיקה.

בניינים ואתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאון השואה בקרגוייבץ

הארכטקטורה אשר ישנה בעיר היא מעניינת המבחינה בין 2 תקופות -מסורת טורקית אשר נעלמה לה בימים האלה והמודל הווינאי מתקופת המאה ה-19. העיר משוקפת גם כן באופי מודרני ראשונה בבטון שנבנה לאחר מלחמת העולם ה-2 ושנית במשרדים החדשים אשר אנשי עסקים מנסים לשדר היבט ארכיטקטי מודרני.

מנהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר קראגויבאץ מחולקת לחמישה רבעים שהם אירודרום, פיברה, סטנובו, סטארי גרד וסטרגרי.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר הייתה קיימת קבוצת כדורסל, רדניצ'קי קרגוייבץ, שהתמודדה בסופרליגה הבכירה ובמסגרת הליגה האדריאטית.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קראגויבאץ בוויקישיתוף