קרל היינריך שטרנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל היינריך שטרנץ
Carl Heinrich Stratz
דיוקן מעיפרון של קרל היינריך סטרנץ, אשר נוצר עבור העיתון הקלינאי במהלך שהותו של במרפאה במחוז ויטנברג, גרמניה
דיוקן מעיפרון של קרל היינריך סטרנץ, אשר נוצר עבור העיתון הקלינאי במהלך שהותו של במרפאה במחוז ויטנברג, גרמניה
לידה 14 ביוני 1858
אודסה, אוקראינה, האימפריה הרוסית האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית
פטירה 21 באפריל 1924 (בגיל 65)
האג, הולנד הולנדהולנד
לאום גרמני-רוסי
לימודי רפואה אוניברסיטת היידלברג
התמחות גינקולוגיה
תואר דוקטור
תפקידים
  • עוזר רופא במרפאת הנשים של בית החולים שאריטה
  • קצין רפואה בצבא הודו המלכותי ההולנדי
  • ניהול מרפאה בדנדלסטראט

קרל היינריך שטרנץגרמנית: Carl Heinrich Stratz;‏ 14 ביוני 1858 - 21 באפריל 1924) היה גינקולוג גרמני-רוסי אשר התפרסם בזכות מחקריו האנתרפולוגים והאנטומים הייחודיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-14 ביוני 1858 באודסה שבאוקראינה. סבו סבסטיאן שטרנץ, היגר בסוף המאה ה-18, מבאדן-וירטמברג[א] שבאימפריה הרומית הקדושה לרוסיה בתקופת שלטונה של יקטרינה השנייה, קיסרית רוסיה. קרל היה בנו של סוחר עשיר ואחיו רודולף גדל להיות סופר ומחזאי ברלינאי מפורסם[1]. אמו מריה הגיעה ממשפחת סוחרים וינאית פרוטסטנטית. אף על פי שנולדו כאזרחי האימפריה הרוסית, הגרמניות היוותה אלמנט מרכזי בהווי הבית, וב-1876, הצליחה המשפחה להגר לדוכסות הגדולה של באדן בסיוע של לואיזה, נסיכת פרוסיה[2].

בשנת 1877 החל לימודי רפואה באוניברסיטת היידלברג, שם בילה את סמסטר החורף של 78–1877 ו-79–1878 ואת סמסטר הקיץ של 1879. בסמסטר החורף של 1879/80 המשיך את לימודיו בפרייבורג ובשנים 18811882 למד בלייפציג. ב-2 באוגוסט 1883 סיים בהצטיינות את הדוקטורט ברפואה באוניברסיטת היידלברג. ובין השנים 1883 ל-1886 שימש כעוזר רופא במרפאת הנשים של בית החולים שאריטה בברלין[2].

שנות מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1887, נסע יחד עם אחיו רודלוף לאזור אפריקה המשוונית, בתור קצין רפואה בצבא הודו המלכותי ההולנדי (אנ'). הוא הועסק בין השאר בתור רופא נשים בג'אווה וערך מחקר במכון הפתולוגי-אנטומי בג'קרטה. בשנת 1892 סיים את עבודתו כקצין צבאי ופרסם את תוצאות המחקר שלו.

עד שנת 1898 ערך מסעות מחקר באמריקה, סין ויפן. וב-1902 הוא הפך לחבר באגודת ברלין לאנתרופולוגיה, אתנולוגיה ופרהיסטוריה (אנ'). בספרו "Mitteilungen zur Geschichte der Medizin und der Naturwissenschaften" הוא מציין כי סייר בכל העולם מלבד דרום אמריקה, דרום אפריקה ואוסטרליה[3]. בשנת 1908 חזר שטרץ לאירופה והתיישב בהאג שבהולנד, שם ניהל מרפאה נרחבת של מיילדות וגינקולוגיה בדנדלסטראט. מפני שגר יותר מעשר שנות רצופות מחוץ לגרמניה, הוא איבד את אזרחותו הגרמנית, אך מאוחר יותר הוא רכש אותם שוב[4].

פעילותו במלחמת העולם הראשונה ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילותו הרפואית של שטרץ במלחמת העולם הראשונה איננה ידועה ברובה כמו גם הענקת תואר הפרופסורה בצו אימפריאלי מ-1914. עם זאת, הוא עצמו הזכיר "רוסים פצועים" שהגיעו לטיפולו וכי עבודתו "לקחה אותו למקומות המגוונים ביותר באירופה". אחיו רודולף כתב באוטוביוגרפיה שלו שבמשך שנים היה אחראי על בית חולים צבאי בצרפת, קורלנד ומקדוניה ושוב פעם בצרפת[4]. במתקפת האביב של 1918 פעל כמפעיל בצבא הגרמני והיה הראשון שדיווח על ההשפעה ההרסנית של קליעי הדום-דום שהיו בשימוש הצבא הבריטי.

ב-1919 חזר להתגורר בהאג ובשנת 1923 לקה במורסה באגן ומת לבסוף ב-21 באפריל 1924.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה מספרו "יופיו של הגוף הנשי" אשר מתאר קריטריונים להערכת הגוף הנשי, 1898

מחקריו של שטרנץ זכו לשבחים ולפרסום רב. ספרו מ-1908 "יופי הגוף הנשי" ("Die Schönheit des weiblichen Körpers") יצא לאור ב-22 מהדורות עד שנת 1913, ו-45 בשנת 1941.

אחת מיצירותיו המפורסמות ביותר היא חקר הפרופורציות של גופם של ילדים ובני נוער, ושטרץ המשיך לצטט אותה שנים רבות לאחר מכן. בעקבות הספר תיאר אותו הרופא הנס גרים (גר') בספרו:

ממייסדי רפואת הילדים

המקור בגרמנית
als Mitbegründer einer Ärztlichen Jugendkunde
הנס גרים, Carl Heinrich Stratz, עמ' 190

פרסומיו הרבים בחקר היופי הנשי מלווים בצילומי עירום רבים, של נשים, לרוב צעירות, ממוצאים וגזעים שונים. התמונות צולמו על ידו או נמסרו לו מקולגות עבודה[5].

פרסומים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של אישה הלובשת מחוך מתוך ספרו "בגדי נשים והתפתחותם הטבעית", 1900
  • הנשים על ג'אווה - מחקר גינקולוגי[ב] (1897) - ספר המסכם את חוויותיו של שטרץ במהלך חמש שנותיו כרופא נשים בג'אווה. בהתבסס על מקרים שטופלו על ידו תיאר מחלות גינקולוגיות בחולים אירופאים ומקומיים.
  • יופיו של הגוף הנשי (1898) - הספר שהוקדש ל"אמהות, רופאים ואמנים" זכה לפרסום נרחב בעיתונות ועד 1941 יצאו 45 מהדורות שלו. לאחר סקירה כללית של מושג היופי, באמנות, בספרות ובקאנון, מפרץ שטרץ מספר השפעות על היופי, כגון התפתחות, גיל, מחלות ולבוש. בהמשך הספר הוא מתאר קריטריונים להערכת הגוף הנשי באופן כללי. הוא מסיים את ספרו במספר "עקרונות לשימור וקידום היופי הנשי". שטרנץ עצמו הסביר את כתיבת הספר: ”ניסיתי למצוא דרך חדשה לשפוט את היופי האנושי, לשים את זה של הרופא לצד נקודת המבט של האמן והאנטומיסט, לעשות את התצפיות שלי כמה שיותר על הגוף החי במקום תמונות וגופות, ואלה על ולעצמו כעיקר, ולא רק כאובייקט לייצוג אמנותי”. הספר מלווה בתצלומים רבים שהתווספו עם הוצאת המהדורות.
  • בגדי נשים והתפתחותם הטבעית (1900) - בספר זה סוקר שטרץ את בגדי הנשים בתרבויות השונות. הוא סוקר השפעות תרבותיות, עירום, תכשיטים, בגדי נשים "פרמטיביים" וגם אירופאים. הוא מסיים את ספרו בפרק על השפעת הלבוש על הגוף - בעיקר לבוש מחוכים - ובהצעות לשיפור לבוש הנשים באותה תקופה.
  • שרטוט של בגד נשי, מתוך "בגדי נשים והתפתחותם הטבעית"
    היופי הגזעי של נשים (1901) - לאחר שלא הצליח לסכם את הנושא במלואו בפרק ב"יופיו של הגוף הנשי", מהווה ספר זה סקירה של מבני הגוף הנשי בגזעים השונים. בהקדמתו למהדורה ה-21 ואחרונה (1940), הבהיר האנתרפולוג הנס ויינרט (גר') כי נדרשים כמה שינויים ביצירה, שכן הבנת הגזעים השתנתה באופן מהותי באותה התקופה, בעיקר בעקבות תורת הגזע הנאצית.
  • מבנה הגוף באמנות ובתרבות היפנית (1902) - בספר זה סקר שטרנץ את מבנה הגוף של העם היפני וכן את מושג העירום והיופי בתרבות ובאמנות היפנית. רבים מהצילומים המלווים את הספר הם תצלומים מקוריים שלו.
  • עמוד מתוך הספר "גוף הילד והטיפול בו", 1903
    גוף הילד והטיפול בו (1903) - בהקדמה לספר מקדיש את הספר "להורים, מחנכים, רופאים ואמנים", וכותב "בדיוק כמו אצל נשים... לא נעשה עם ילדים כל ניסיון להאיר את חסרונותיהם ויתרונותיהם מנקודת מבט מדעית אובייקטיבית". הספר עוסק בצמיחה ובהתפתחות הילד.
  • מה הם יהודים? מחקר אתנוגרפי-אנתרופולוגי (1903) - סקירה על "הגזע" היהודי.
  • טיפוח הגוף של נשים: דיאטה פיזיולוגית ואסתטית למין הנשי (1907) - סקירה של הדיאטה שפיתח.
  • גיל ומגדר (1926) - חלקו הראשון של הספר, "העידנים", סוקר את השינויים בגודל הגוף, הפרופורציות והאיברים במהלך חיי האדם. בחלקו השני, "המינים", עוסק במאפייניהם של שני המינים וכן בהבדלים האיכותיים והכמותיים בחילוף החומרים ובתהליכים אחרים.

הגדרת היופי של שטרץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטרץ סבר כי הגדרת היופי היא אובייקטיבית והוכתבה על ידי חוקי הטבע. הוא האמין כי יופי הוא בעצם סימן לבריאותו הפיזית של הגוף והאמין כי ניתן למצוא הגדרות אובייקטיביות שיגדירו את מושג היופי, זאת במטרה למצוא את אידיאל היופי.

שטרץ ראה ביופי הנשי ביטוי של ייעודה האימהי. בדומה לרופאים אחרים, כמו אלברט מול (אנ'), הוא סבר כי נשים היוצאות לעבוד יקבלו בסופו של דבר מראה גברי יותר. בתור טיפול לכך, הציע את "דיאטת קלוביוטיקה" שפיתח.

להגדרתו, חייו של אדם מחולקים ל-"Einzelleben" (חיי רווקות) ו-"Gattungsleben" (חיי זוגיות). עבור נשים, בשל תפקידן כאימאות, חיי הזוגיות מהווים את רוב חייהן, ודבר זה משתקף במבנה האנטומי של גופן, ולהפך אצל הגברים.

חקר היהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו משנת 1903, בשם "מה הם יהודים?" ("Was sind Juden?"), כותב שטרץ כי אנטישמים מודרניים מאפיינים את היהודים בדרך כלל בפגמים פיזיים. הוא חלק על כך, וכתב כי היהודים מהווים את הבסיס לציוויליזציה המערבית והוכיח כי הם חולקים מוצא קווקזי וארי, מכיוון שאם התרבותם במשך מאות שנים הייתה בתוך הקהילה גרידא, היה דבר זה גורם לפגמים בנראות, פיתוח שיגדון, סוכרת ושיגרון בקרב יהודי אירופה. הוא המשיך וכתב כי בעתיד, היהודים יוכלו לתרום לעתיד התרבות והחברה האירופית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מהעיר סימונסוואלד (אנ') שביער השחור
  2. ^ רוב ספריו פורסמו במקור בגרמנית ותורגמו לאחר מכן לשפות נוספות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stratz Rudolf Heinrich Karl - Detailseite - LEO-BW, web.archive.org, סקירה על אחיו, ‏2020-02-01 (בגרמנית)
  2. ^ 1 2 Zeno, Lexikoneintrag zu »Stratz«. Meyers Großes Konversations-Lexikon, Band 19. Leipzig ..., www.zeno.org (בגרמנית)
  3. ^ Mitteilungen zur Geschichte der Medizin und der Naturwissenschaften
  4. ^ 1 2 רודולף שטרץ, Reisen und Reifen, der Lebenserinnerungen zweiter Teil, 1926, עמ' 188
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Hau: The Holistic Gaze in German Medicine, עמ' 503