1984 (ספר, מונחים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

1984 הוא ספר מאת ג'ורג' אורוול, המתאר עולם דמיוני שבו המשטר הטוטאליטרי בשיאו. הוא מכיל מונחים רבים, חלקם הפכו מאוחר יותר לסמלים שמשמשים עד היום לתיאור משטרים דיקטטורים ברחבי העולם.

מפה המתארת את המצב הגאוגרפי המתואר בספר

מונחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האח הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האח הגדול ("1984")

מונח המוטבע עד היום במקומות רבים המתאר את שליט מדינת אוקיאניה, המדינה הדיקטטורית שבה מתרחשת עלילת הספר, אשר שולט ביד רמה בכל המידע שקיים במדינה. האח הגדול הוא השליט העליון של המדינה, ושלטונו מתואר כמתקיים מאז ומעולם, כמוחלט, ובעל כוח בלתי מוגבל. במהלך הספר מוטל בספק קיומה של דמות זו, אולם מצוין כי אין הדבר משנה כלל.

ייתכן כי האח הגדול הוא למעשה מטאפורה על שלטונו של סטלין, אז המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, וכי האח הגדול הוא ניסיון לבטא את שלטונו הבלתי מעורער וחסר הרחמים של סטלין.

פרשנות זו נגזרת מכך שאורוול היה מתנגד נלהב של ברית המועצות בפרט והאידאולוגיה הקומוניסטית בכלל. שמו של האח הגדול הפך מאוחר יותר לניב שגור בשפות רבות, המתאר ישות גדולה (תאגיד, משטר, שליט, חברה וכו') האוספת מידע על המשתמשים או הנתינים שלה ויודעת איפה הם נמצאים ומה הם עושים בכל עת. שמה של תוכנית הטלוויזיה המציאותית האח הגדול שמשודרת בערוץ 12 מגיע מהספר, מפני שהדמות אליו מדברים דיירי הבית צופה בהם בכל עת.

אוקיאניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקיאניה היא המדינה הדיסטופית שבה מתרחשת עלילת הספר. המדינה נשלטת על ידי המיניסטריונים (ראו למטה: מיניסטריון) שבראשם עומד האח הגדול. אוקיאניה היא הגדולה מבין שלוש המעצמות השולטות בעולם: אוקיאניה, איראסיה ואיסטאסיה. כל אחת מהמעצמות תמיד נמצאת במצב של מלחמה עם אחת או יותר מהמעצמות האחרות. גבולותיה הגאוגרפים של אוקיאניה הם שונים ומגוונים, ודומים במקצת לשלטון האנגלו סקסי כיום: כל אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית שייכות לאוקיאניה, יחד עם יבשת אוסטרליה, ניו זילנד, מדגסקר, החצי הדרומי של אפריקה ובריטניה, כאשר בריטניה היא המדינה הבירה, בה נמצאים המיניסטריונים.

איראסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איראסיה היא אחת משלוש המעצמות והשנייה בגודלה. בעבר הייתה שותפה פוליטית ומדינית של אוקיאניה, אך בחלק מ-1984 היא נמצאת במצב של מלחמה (עד שאוקאיניה חתמה איתה על "הסכם שלום"). איראסיה נמצאת גאוגרפית בחצי הכדור הצפוני, כאשר רוב שטחה נמצא ברוסיה אך היא שולטת גם בטורקיה ובכל אירופה, מלבד בריטניה, שכאמור שייכת לאוקיאניה.

איסטאסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איסטסיה היא המעצמה הקטנה ביותר מבין שלוש המעצמות, והיא לא מוזכרת רבות בספר. נאמר עליה כי פעם הייתה יריבה של אוקיאניה אך כיום היא נמצאת במצב של שקט יחסי בעוד המלחמה העיקרית מתקיימת בין איראסיה לאוקיאניה. בחלקו של הספר היא יריבתה של אוקיאניה. היא נמצאה כמה פעמים בעבר במלחמה עם איראסיה. גבולותיה הפיזיים הם מצומצמים יחסית וכוללים את סין, מונגוליה, יפן, מעט מתאילנד ומחצית מתת היבשת הודו.

איוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

איוד היא פעולה המוזכרת הרבה פעמים במהלך הספר. האיוד בספר מיוחס לדרכה של משטרת המחשבות (ראו למטה) "להעלים" מתנגדי שלטון. האיוד מבוצע בחשאי, וקורה לרוב בשעות הלילה המאוחרות. האיוד הוא תהליך מהיר ורב שלבי בו כוחות משטרת המחשבות חוטפים את מתנגד המפלגה שאותו יש להעלים, שולחים אותו אל מיניסטריון האהבה (ראו למטה: מיניסטריון/מיניסטריון האהבה) ושם הוא מוצא להורג. לאחר מכן מיניסטריון האמת (ראו למטה: מיניסטריון/מיניסטריון האמת) מוחק כל תיעוד שאותו אדם התקיים מעולם, ולמחרת בבוקר האדם כאילו שלא נברא מעולם. הביטוי "איוד", מגיע מהתאיידות, פעולה בה נוזל מתחמם עד לרמה מסוימת ובה הוא הופך לגז, ולמעשה כאילו "נעלם".

מיניסטריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאוקיאניה ארבעה מיניסטריונים המנהלים את המדינה. כל המיניסטריונים נמצאים בלונדון, בירת אוקיאניה. המיניסטריונים הם למעשה מעין "משרדים" בהם עובדים אנשי המפלגה, והם מנהלים את אורח החיים של כל אזרח ואזרח באוקיאניה. ארבעת המיניסטריונים מתחלקים ל: מיניסטריון השפע, מיניסטריון האמת, מיניסטריון השלום ומיניסטריון האהבה. שמותיהם של המיניסטריונים הם מטעים, מכיוון שהם מתוכננים לתת לאזרחים הרגשה של שמירה והגנה, אך למעשה הם שונים ממה ששמותיהם מציגים בצורה מעוותת. כל מיניסטריון מחולק למחלקות, ולכל מחלקה יש תפקיד בשימור המשטר הטוטליטרי.

  • מיניסטריון האמת: מיניסטריון האמת, שבו עובד וינסטון, הדמות הראשית בספר, תפקידו לפקח ובמידת הצורך להשמיד כל תיעוד היסטורי שלא עולה בקנה אחד עם אידאולוגיית המפלגה. כמו כן המיניסטריון אחראי לאספקת חינוך, תרבות ובידור לתושבים. המיניסטריון דואג לטשטש עדויות לדברים רעים שקורים במדינה, הבטחות שנתנה הממשלה והיא לא יכולה לעמוד בהם, הפסדים בקרבות ועוד. המיניסטריון דואג, מלבד סילוף עובדות, גם להמצאת עובדות חדשות שלא קרו והפיכתן ל"אמת". לדוגמה, המדינה רוצה לגרום לאזרחים להירתם למאמץ המלחמתי נגד איראסיה, ולצורך כך הם "שוטפים את מוחם" של האזרחים בפולחן של קורבנות המלחמה. לשם כך מוטל על הדמות הראשית בספר, וינסטון סמית', להמציא אדם שלא היה קיים מעולם, ולהעניק לו סיפור גבורה מהולל. הדמות שהומצאה מייד מוכרזת רשמית כי הייתה קיימת, והוא משמש דוגמה ומופת לחיילים החדשים. המיניסטריון יכול למעשה לשנות את האמת על פי עיקרון "אם עץ נופל ביער": אם אין אף תיעוד שדבר מה קרה, האם הוא באמת קרה?
  • מיניסטריון השפע: מיניסטריון השפע הוא האחראי על חלוקת המזון והכלכלה. גם הוא מסלף עובדות רבות, ומשנה את החלטותיו בין רגע. המיניסטריון דואג לחלוקת תלושי מזון לאזרחים, ויכול לקצץ או להגדיל את התקציב באופן אקראי. על אף שבזמנים קשים כלכלית כמות תלושי המזון לכל אדם יורדת, המיניסטריון ממשיך לפרסם כי המצב הכלכלי הוא הטוב ביותר שהיה מזה שנים, בעוד שמיניסטריון האמת דואג מיד להעלים כל עדות לכך שהיו זמנים טובים יותר.
  • מיניסטריון השלום: מיניסטריון השלום הוא האחראי על המלחמה. הוא לא מוזכר רבות במהלך הספר, למעט בקונטקסט בו אוקיאניה משנה את אויבתה ועל כן מיניסטריון האמת צריך לוודא שלאורך כל אותן השנים האויבת ה"חדשה" הייתה, מאז ומעולם, האויבת בהם נלחמו.
  • מיניסטריון האהבה: מיניסטריון זה הוא השמור והמעוות ביותר מבין ארבעת המיניסטריונים. המיניסטריון כלפי חוץ נשמע כמקום אידיאלי העוסק באהבה ובכך שומר על מעטה הסודיות שלו, מכיוון שבפועל מיניסטריון האהבה משמש ככלא הסודי של משטרת המחשבות, אליו נשלחים האנשים ש"אוידו". בכלא זה מענים את מתנגדי השלטון, מוציאים אותם להורג (בחשאי. ישנן הוצאות להורג פומביות של מתנגדי המפלגה, במיוחד פרולים) או סוחטים אותם. הכלא, כמו מפעלי שלטון נוספים, הוא סודי ושמור בהחלט ואף אחד מהאזרחים הפשוטים לא יודע מה מתבצע בו.

משטרת המחשבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרת המחשבות הוא מושג שהשתרש מתוך הספר אל שפות רבות, ומשמש לביטוי משטרים השולטים בתודעה של האזרחים. בספר, משטרת המחשבות היא משטרה חשאית ברשות המפלגה, השולטת בתודעתם של האזרחים. משטרת המחשבות היא האחראית לאיוד של מתנגדי שלטון, ולשליטה התעמולתית בתודעה הציבורית. היא זאת המפעילה את המצלמות, המיקרופונים והטלסקרינים (ראו למטה) שנועדו לאתר מתנגדים לשלטון ולערכי המפלגה[1]. משטרת המחשבות הוא ביטוי שגור כיום, וניתן לשמוע אנשים משתמשים בו למשל כדי לתאר את תעמולתו של שר התעמולה, יוזף גבלס, או את השליטה הכוחנית בדעה של התושבים במדינות הקומוניסטיות, כמו ברית המועצות, הרפובליקה העממית של סין או צפון קוריאה. הביקורת החריפה שהביע אורוול באמצעות משטרת המחשבות שיצר סכסכה אותו עם אידאולוגיים לאומנים שונים בבריטניה, שראו את יחסו למשטרת המחשבות כמסית כנגד השלטון[2].

פרולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרולים (פרולטריון) הם למעשה ההמונים, האזרחים הפשוטים שנשלטים על ידי המפלגה. הם לא משכילים, מכיוון שהמפלגה מעדיפה לשמור אותם חסרי השכלה, כך הם ממשיכים לעקוב אחרי הוראות המפלגה ללא ערעור. הפרולים מתוארים על ידי המפלגה כחיות, ובספרי הלימודים הממשלתיים של אוקיאניה מסופר עליהם כי "פרולים ובעלי חיים הם חופשיים". מכיוון שהפרולים הם הרוב, הם הכוח המרכזי במדינה, אך הם לא משתמשים בכוח הזה. וינסטון, גיבור הספר, אף מתאר את תסכולו על כך שכדי שתהיה מהפכה היא צריכה לבוא מן הפרולים, הרי שהם הרוב, אבל הפרולים לא יתנגדו לעולם למשטר עד שתהיה מהפכה.

שיחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שיחדש

שיחדש היא השפה החדשה באוקיאניה, שהומצאה על ידי אנשי המפלגה, ומתוכננת לחסל סופית את השפה האנגלית, שהייתה השפה המדוברת עד כה. השיחדש היא מכונה נוספת להשרשת השלטון הדיקטטורי במדינה, שכן השפה החדשה לא כוללת מילים כגון "חופש", או "דמוקרטיה" ובכך היא שוללת את האפשרות של האנשים לבטא את הסתייגותם מהמפלגה. המחלקה שעוסקת ביצירת השפה היא תת-מחלקה של מיניסטריון האמת, וחברו של וינסטון עובד בה. וינסטון מתמרמר על כך שהאזרחים הפשוטים, הפרולים, וגם חברי המפלגה מקבלים את השיחדש ללא עוררין.

טלצג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טלצג

הטלצג (לפני מהדורת 2019 - טלסקרין) הוא המצאה עתידנית הדומה לטלפון או לטלוויזיה, אשר משמשת שלוחה של המפלגה. לטלצג שני שימושים: האחד הוא החדרת ערכי המפלגה למוחם של האזרחים בעזרת שטיפת מוח מתמדת. הטלצג הוא מעיין רדיו משולב בהולוגרמה, המשדר 24 שעות ביממה ערכים של המפלגה. לרוב מושמע המנון המפלגה בלופים וכל כמה דקות יש שידור של מיניסטריון השפע, שמספר על קיצוצים בתלושי המזון או שיפור בתנאי החיים או בחדשות מהחזית נגד איראסיה. השימוש השני של הטלצג הוא מעקב אחר האזרחים. הטלצג, שמחויב להימצא בכל בית, קולט כל דבר שקורה ויכול לשדר למשטרת המחשבות אם מישהו מגלה סימנים כלשהם לאי-תמיכה במפלגה.

סוצאנג[עריכת קוד מקור | עריכה]

תורת המפלגה, שנקראת סוצאנג, היא הלחם של המילים "סוציאליזם אנגלי". הסיסמאות של המפלגה הן "מלחמה היא שלום; חירות היא עבדות; בערות היא כוח". עקרונות הסוצאנג מוקראים בכל מקום בכל עת, בין אם דרך הטלסקרין או בכרזות. בספר מתוארות כרזות ענק על המיניסטריונים שעליהן כתובה סיסמת הסוצאנג, ומצויר בה פרצופו הגדול של האח הגדול, כאילו הוא מביט בכולם כל הזמן, בסגנון "ריאליזם סוציאליסטי", שהיה נהוג בברית המועצות של סטלין. עקרון הסוצאנג, שככל הנראה הומצא בידיי האח הגדול, מוחדר לראשם של האזרחים על אף שאין בו היגיון, ומכריח אותם לחשוב ולהאמין בערכי המפלגה מתוך הערצה עיוורת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kathleen Taylor, Brainwashing: The science of thought control, OUP Oxford, 2006-07-27, עמ' 21, ISBN 978-0-19-162258-8. (באנגלית)
  2. ^ George Orwell, The Collected Essays, Journalism and Letters of George Orwell: In front of your nose, 1945-1950, Penguin Books, 1970, עמ' 460, ISBN 978-0-14-018714-4. (באנגלית)