יהושע ברנדשטטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהושע ברנדשטטר
Yehoshua Brandstaetter
יהושע ברנדשטטר, לימינו אריה להולה, בצילומי "עיר האוהלים", 1952
יהושע ברנדשטטר, לימינו אריה להולה, בצילומי "עיר האוהלים", 1952
לידה 25 בדצמבר 1891
טרנוב, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 באפריל 1975 (בגיל 83)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלי
תחום יצירה אמנות נאיבית, ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מרגוט קלאוזנר עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים עמוס מוקדי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ביתו של ברנדשטטר במושבה יבנאל, הגליל התחתון, ישראל. הבית נהרס ברעידת האדמה שפקדה את הארץ ב-1927 ושוקם אחריה.

יהושע ברנדשטטר (25 בדצמבר 189129 באפריל 1975) היה חלוץ וחקלאי, חבר קיבוץ ואיש תיאטרון, מנהל "הבימה" בשנות ה-30, מפיק סרטים וצייר, אמן נאיבי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנדשטטר נולד במשפחה חסידית בטרנוב שבגליציה בשנת 1891. הוא עלה לארץ ישראל בגיל 18 במסגרת העלייה השנייה והיה שומר ופועל חקלאי במושבות הגליל, בסג'רה-אילניה, וביבנאל. ברנדשטטר היה בין מייסדי קיבוץ בית אלפא שלמרגלות הגלבוע. בקיבוץ התמסר לענף הרפת ולגידול פרות לחלב, והיה בין משפרי הפרה החולבת הישראלית. ברנדשטטר נישא לרחל קטינקא (שלאחר גירושיהם חיה עם אהרן זאב). השניים היו הורים לציירת והמאיירת תרצה טנאי (שנישאה למשורר שלמה טנאי) ולהגר ברץ (שנישאה לעמוס ברץ, בנם של מרים ויוסף ברץ).

בשנת 1931, לאחר גירושיו, עזב ברנדשטטר את העמק, השתקע בתל אביב והחל לעסוק בתיאטרון העברי. שנים רבות היה מנהל תיאטרון הבימה. בהמשך נישא למרגוט קלאוזנר, מחלוצות הקולנוע העברי והישראלי, והשתתף במפעלי הקולנוע, האולפנים והסרטים שלה. הוא הפיק סרטים שהיו שעסקו בהווי היהודי והעברי, ויצר כמה סרטים קצרים על חגי השנה. בנו מנישואיו אלה הוא הפעיל החברתי והיוצר עמוס מוקדי. נישואיו השניים של ברנדשטטר לא עלו יפה, ולאחר גירושיו נישא לצילי בראב.

ברנדשטטר החל לצייר רק בזקנתו, וציוריו הנאיביים עשו רושם רב על קהילת האמנות בארץ. הוא התפרסם במהרה חרף גילו, וערך תערוכות בישראל ובחו"ל. יצירותיו נקנו על ידי מוזיאונים ומוסדות אמנותיים בישראל ובחו"ל.

ברנדשטטר נפטר באביב 1975 לאחר מחלה קצרה והותיר ילדים ונכדים. נקבר בבית הקברות ביבנאל. ברנדשטטר הוא אחיה של הציירת רבקה ריגר קפלן ודודה של הציירת ויוצרת ההדפסים שלומית הבר-שיים (בתה); דודו (אחי אמו) של הצייר משה מוקדי; ודודנו של הצייר מיכאל ארגוב (זינגר).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהושע ברנדשטטר בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.