ביל מאהר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל מאהר
Bill Maher
מאהר, 2010
מאהר, 2010
לידה 20 בינואר 1956 (בן 68)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה William Maher עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
תקופת הפעילות מ-1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סאטיריקן בנושא חדשות ואקטואליה, קומיקאי, מנחה טלוויזיה, סטנדאפיסט, מחבר ספרים
פרסים והוקרה
  • פרס ריצ'רד דוקינס (2009)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד
  • פרס התיקון הראשון של יו מ. הפנר עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק Maher
טוויטר billmaher
billmaher.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם "ביל" מאהראנגלית: William "Bill" Maher‎; נולד ב-20 בינואר 1956) הוא קומיקאי, מנחה טלוויזיה, פרשן פוליטי, סאטיריקן, שחקן קולנוע ומחבר ספרים אמריקאי יהודי. לפני תפקידו הנוכחי כמנחה תוכנית האירוח הסאטירית "זמן אמיתי עם ביל מאהר" (Real Time with Bill Maher) ברשת HBO, הנחה מאהר תוכנית לייט-נייט דומה בשם "Politically Incorrect" ברשת קומדי סנטרל ומאוחר יותר ברשת ABC.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהר נולד בניו יורק שבארצות הברית, כבנם של ויליאם מאהר ג'וניור וג'ולי (לבית ברמן). אמו הייתה אחות יהודייה ממוצא הונגרי, ואילו אביו היה עורך חדשות וקריין רדיו קתולי ממוצא אירי. הוא גדל על ברכי הדת הנוצרית-קתולית של אביו, ורק בנעוריו גילה שמשפחתה של אמו הייתה בעצם יהודית. אביו נהג לקחת את משפחתם מדי יום ראשון לכנסייה קתולית, אך הפסיק לקחת אותם עוד במהלך ילדותו של מאהר, לאחר שאביו נחשף להתנגדות הכנסייה לאמצעי מניעה - בהם נהגו הוריו להשתמש באותה עת[1].

הוא גדל בריבר וולה, פרוור של ניו יורק בצפון-מזרח ניו ג'רזי, וסיים את לימודיו בתיכון בשנת 1974. לאחר מכן למד לתואר ראשון דו-חוגי באנגלית ובהיסטוריה באוניברסיטת קורנל שבמדינת ניו יורק, והוא בוגר שנת 1978 מטעמה. לדבריו, באותה עת "מכירת חשיש אפשרה לי לעבור את האוניברסיטה ולהרוויח כמות כסף התחלתית כדי שאוכל לעסוק בקומדיה בעתיד".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהר החל את הקריירה שלו כסטנד-אפיסט וכשחקן. הוא החל להופיע במספר תוכניות טלוויזיה ובסרטים לאורך שנות השמונים, בין היתר כיכב בסיטקום של רשת NBC‏ "Sara" משנת 1985 פרי יצירתו של גארי דייוויד גולדברג; עד שזו בוטלה לאחר עונה.

בשנת 1993 החל להנחות ברשת קומדי סנטרל את התוכנית "Politically Incorrect with Bill Maher" (אי-תקינות פוליטית עם ביל מאהר), תוכנית לייט-נייט אשר שודרה עד 1997, ולאחר מכן ברשת ABC עד שנת 2002, לאחר שבוטלה עקב אמירה שנויה-במחלוקת של מאהר על אירועי פיגועי 11 בספטמבר.

בשנת 2003 החל להנחות, וכן להפיק ולכתוב במשותף את התוכנית "זמן אמיתי עם ביל מאהר" ברשת HBO, האורכת שעה ומשודרת פעם בשבוע. היא משודרת עד עתה.

ב-2008 כתב וכיכב בסרט הדוקומנטרי "בדיחדת" ("Religulous"), שבחן באופן סאטירי את הדתות המאורגנות ברחבי העולם ואמונות בארצות הברית בפרט. במהלך הסרט נסע מאהר ליעדים שונים בעלי חשיבות רבה לדתות שונות, בהם ירושלים, הוותיקן וסולט לייק סיטי, וראיין מאמינים ממגוון רחב של רקעים, כולל חבר לשעבר בארגון הנוצרי-האוונגליסטי-מיסיונרי "יהודים למען ישוע", נוצרים, מוסלמים, מורמונים לשעבר ויהודים-חסידים. הסרט הוגדר בתור הסרט התיעודי הנצפה ביותר בארצות הברית בשנת 2008.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהר מעולם לא נישא, ואין לו ילדים. נכון לשנת 2015 הוא במערכת יחסים זוגית עם הזמרת הקנדית אנג'ולי.

עמדותיו והשקפותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהר נודע בעיקר בשל פרשנויותיו בתחומים חברתיים-פוליטיים. הוא נוהג להתמקד במגוון רחב של נושאים לרבות דת, פוליטיקה, סוגים שונים של בירוקרטיה, תקינות פוליטית, כלי התקשורת ההמוניים ותאוות בצע בקרב אנשים בעמדות כוח גבוהות. מאהר נהג להתארח באופן קבוע בתוכניות האירוח של לארי קינג וג'יי לנו.

מאהר, אשר מגדיר עצמו כאגנוסטיקן, ונוהג לבקר דתות ממוסדות וזרמים שלהם בארצות הברית, והוא גם חבר במועצת המנהלים של Project Reason

מאהר תומך בלגליזציה של מריחואנה בכלל מדינות ארצות הברית, בהכרה חוקתית נרחבת בנישואים חד-מיניים, והוא חבר במועצת המנהלים בארגון זכויות בעלי החיים של PETA.

מאהר לצד הכוכב שהוענק לו בשדרת הכוכבים של הוליווד, 2010

בשנת 2021, לאחר מבצע שומר החומות של צה"ל, יצא מאהר נגד הביקורות שנמתחו על מדינת ישראל, טען לזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הרקטות של ארגוני טרור פלסטיניים ברצועת עזה כמו חמאס, והצדיק את ריבונות העם היהודי על שטח ארץ ישראל.[2]

בעקבות מלחמת חרבות ברזל של מדינת ישראל, מאהר התייחס בכל תוכנית שעלתה בעקבות המלחמה, מתח ביקורת נוקבת נגד כל הכוחות הצבאיים של מדינות ערב והאסלאם במהלך השנים ונגד תומכיהם הפרו-פלסטינים שמאיימים עם הקריאה האנטישמית "From the River to the Sea" ("מהנהר עד לים"), כשמאהר תומך בלב שלם במדיניות הישראלית במלחמות-הנגד שלה כולל סיפוח שטחי אויב (ראו: הכיבוש הישראלי) לאחריהן, ואף דיבר על כך בתוכניתו כולל הדגמת אנלוגיות בין הרצף הטריטוריאלי של ארצות הברית עד לקליפורניה שהיה בעברו חלק ניכר השייך למקסיקו (שכיום לא-דורשת החזר משכניה האמריקאיים, ולטענתו משגשגת לה מאז)[3].[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדברי אמו בסרט "Religulous" (2008) הסיבה לכך שאביו פסק ללכת לכנסייה הייתה התנגדותה של הכנסייה הקתולית לאמצעי המניעה, בהם נהגו להשתמש הזוג מאהר
  2. ^ התשובה לג'ון אוליבר: הקומיקאי ביל מאהר נגד הביקורת על ישראל, באתר וואלה!
  3. ^ New Rule: From the River to the Sea | Real Time with Bill Maher (HBO) - YouTube (באנגלית אמריקאית), נבדק ב-2023-12-16
  4. ^ https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aqe00Gp_460svav1.mp4