גיל סמטנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיל סמטנה
גיל סמטנה, 2014
גיל סמטנה, 2014
לידה 2 באוגוסט 1966 (בן 57)
ישראלישראל גבעתיים, ישראל
מוקד פעילות תל אביב
תקופת הפעילות מ-1984
עיסוק בסיסט, נגן קונטרבס, מפיק מוזיקלי
כלי נגינה גיטרה בס, קונטרבס
שיתופי פעולה בולטים פורטיסחרוף, אהוד בנאי
http://gilsmetana.co.il
סמנטה יחד עם שאר חברי הרכב "זו המנגינה שלנו" בראשות אהוד בנאי ב-2013

גיל סמֶטָנָה (נולד ב-2 באוגוסט 1966 בגבעתיים) הוא בסיסט, נגן קונטרבס ומפיק מוזיקלי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמטנה התחיל לנגן בגיטרה באופן עצמאי בגיל 13. במסגרת לימודיו בתיכון במגמת אלקטרוניקה הכיר את הגיטריסט אורן קפלן. השניים התחילו לנגן יחד וגם לבנות בעצמם את מכשירי ההקלטה והאפקטים שלהם. בהמשך הקימו ביחד את להקתם אלגנט.

בצבא שירת כטכנאי שידור בגלי צה"ל. משם המשיך ללימודי טכנאות סאונד אצל יואב גרא ועבודה כטכנאי הקלטות באולפני די.בי של רונן בן טל. כעוזר טכנאי השתתף גיל באלבומים של משינה, אלון אולארצ'יק, רמי קליינשטיין.

סמטנה ניגן בס באלבומו הראשון של רונן בן טל, תיקיות. החל את דרכו כמפיק מוזיקלי בהפקה של אלבום (קלטת) הבכורה של להקת אפור גשום (פברואר). בדי. בי. פגש את אהוד בנאי והחל לנגן בס בלהקתו "הפליטים". ב"פליטים" הכיר גיל את יוסי אלפנט ואת המתופף ז'אן ז'אק גולדברג. הפליטים הופיעו במחזמר מאמי מאת הלל מיטלפונקט ובבימויו (צוותא 1986).

ניגן בס בשני אלבומיו הראשונים של אהוד בנאי – "אהוד בנאי והפליטים" ו"קרוב".

סמטנה ניגן ביחד עם גולדברג, רמי פורטיס וברי סחרוף בהופעות והקלטות. ("סיפורים מהקופסא" "1900?" "להתראות בחלומותי" "כשהגיטרה מנסרת את הלילה").

סמטנה הקים את להקת "אלגנט" יחד עם אורן קפלן, אלברט סופר ואורן רביב. בה כתב, שר וניגן בס.

עם תחילת שנות ה-90 העמיק סמטנה את הידע המוזיקלי שלו והחל ללמוד קונטרבס אצל אלי מגן. החל ללמוד מוזיקה קלאסית, באקדמיה ע"ש רובין בתל אביב.

ניגן בתזמורת הפילהרמונית הישראלית הצעירה. ב-1993 עזב לברלין על מנת ללמוד קונטרבס באקדמיה לאמנויות בברלין אצל פרופ' ריינר צפריץ, שהיה נגן הקונטרבס הראשי של הפילהרמונית של ברלין באותן שנים. לבחינת הסיום שלו בברלין ביצע סמטנה בין השאר יצירה שהלחין לויולה ולקונטרבס.

לאחר השלמת תואר בברלין חזר סמטנה לישראל והתקבל כחבר בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון כנגן קונטרבס, במשך חמש עונות. הוא ניגן כמחליף גם בתזמורת הפילהרמונית הישראלית. היה חבר בהרכב הקלאסי אלטרנטיבי "קפריזמה" – אתם ביצע בין השאר יצירה מקורית שלו לקונטרבס, קלרינט וויולה. כמו כן ניגן עם אנסמבל המאה ה-21.

ב-1998 הפיק והקליט סמטנה את אלבומה של ורד קלפטר "קו אדום קו שחור" ואחר כך את "חמש" של יעל לוי.

בשנת 2004 זכה אלבומו של אהוד בנאי "ענה לי" בהפקתו של סמטנה בתואר אלבום השנה בטקס פרסי אמ"י של ערוץ 24.

בהמשך הוא הפיק את האלבום המשולש של בנאי "ממשיך לנסוע". עבודה משותפת עם אהוד ונועם הלוי על פסקול הסרט "מסעות ג'יימס בארץ הקודש" מאת הבמאי רענן אלכסנדרוביץ'. זוכה פרס אופיר 2003 למלחין הטוב ביותר.

הפקה מוזיקלית לאלבום "עומד על נייר" של אביתר בנאי. ניהול מוזיקלי יחד עם מיכה שטרית של המופע "פיוטים במעטפת צליל עכשווי" במסגרת פסטיבל ישראל בירושלים 2006. הפקה האלבום "שמע קולי" של מאיר בנאי. אלבומי בכורה של להקת בציר 76, אמיר דדון ועוד. חזר לנגן עם פורטיס. איתו ועם יובל שפריר ועידו אגמון היה שותף להלחנה והפקה של האלבומים "משולש" ו"החבר אני". פסקול הסרט "סקייט אוף מיינד" 2011. "התדר" – מוזיקה למחול מודרני מאת הכוריאוגרף אבי קייזר 2008.

מפיק מוזיקלית ושותף לחלק מהלחנים של האלבום "רסיסי לילה" של אהוד בנאי. חבר בהרכב ג'יש עם ג'ורג' סמעאן, סאלם דרוויש ואהוד בנאי.

מאז 2010, הוא שותף באולפן הקלטות עם יובל שפריר.

בשנים 2016–2014 לימד קורס הפקה מוזיקלית בבית הספר "Muzik".

סמטנה מתגורר בתל אביב עם בת זוגו רחלי לוין ואב לבתו סתיו.

אלבומים שבהקלטתם השתתף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה לפסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיל סמטנה בוויקישיתוף