גם אנו שופטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גם אנו שופטים
סוגה דרמה
כותבים יגאל לב
בימוי יצחק שאולי
שחקנים אורי גבריאל
מוחמד בכרי
ארנון צדוק
דני ברוש
רונית נטע
חיים שנער
ענת יקיר
פסקול רוני ליפץ
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 16
הפקה
מפיקים בפועל רישה טירמן
עורכים דני אליאלי
צלמים דניאל סניאולין
אורך פרק 11-18 דקות
שידור
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית
תקופת שידור מקורית 1975–הווה
קישורים חיצוניים
גם אנו שופטים, באתר הטלוויזיה החינוכית הישראלית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גם אנו שופטים היא סדרת טלוויזיה ששודרה בטלוויזיה החינוכית בשנת 1975.

על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה צולמה בשחור-לבן והציגה דילמות מחיי בני הנוער. בכל פרק בסדרה הוצג סיפור עד לנקודה שבה נדרשה החלטה, וגיבורי הסיפור אמורים להחליט על הדרך הנכונה.

הסדרה נועדה להביא למודעות של בני הנוער נושאים ערכיים, ובהם סובלנות, פתיחות וקבלת האחר, באמצעות הצגת סיטואציות המשקפות נושאים אלה.

בתום הצגת הסיפור שודר מעין "משפט" שנערך באולפן ועוסק בנושא הסרט.

פרקים, עלילה ושחקנים (רשימה חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

(סדר הפרקים ברשימה זו אינו תואם את סדר הפקתם המקורי)

  1. טרנזיסטור - שאול (אורי גבריאל) עזב את חיי הפשע, מצא עבודה ולומד להיות חשמלאי. הוא עמל במיוחד על פרויקט הגמר שלו, הטרנזיסטור. אולם החברים העבריינים שלו, דוד (אבי לוזיה), בנימין (ארנון צדוק) וזקדיש (מוחמד בכרי), עושים הכול כדי להכשילו. הם מלבינים את פניו ברבים. הם מאלצים אותו ללוות מהם כספים כדי להוציא את חברתו, נילי (יפה גבאי) לבלות. בסופו של דבר הם שוברים את הטרנזיסטור, והוא אורב להם עם מקל, מכה אותם ונעצר על ידי המשטרה.
    בפרק משחקת גם רות פרחי, בתור אמא של שאול, דני בסיס, יצחק פלג, אבשלום סלע וגם שחקנים נוספים.
  2. מים לשניים - שני חברים (רמי קול ויוסי ספירר) אובדים במדבר, עם כלי בודד למים, לשניהם. האחד משגיח על שתיית מכסות מים אחראיות ואילו השני מנסה לשתות את כל המים וגם מאיים, מדי פעם, על חייו של הראשון. בסופו של דבר, החבר הבלתי אחראי שוקע בפסימיות וחדל ללכת, ואילו החבר האחראי נוטש אותו וממשיך לבדו.
  3. ונוס - גידי (מתי סרי) הוא תלמיד לשייט מפרשיות. הוא חוזר עם צוותו במפרשית אל המרינה, באיחור ועם מפרש קרוע. כתוצאה מזה, מורה השייט שלו (שלום קינן) מקרקע אותו ואת צוותו למשך שבועיים. חיימק'ה (ספי ריבלין), מנהל ביד רמה בית ספר לשייט, אומר למורה שהמורה קשוח מדי עם התלמידים. המורה והמנהל עוברים לדבר על ניהול יום המחרת.
    המורה מספר כי ביום המחרת הוא יצטרך למהר ולהירשם עם ארוסתו לנישואים ברבנות, לפני שהרבנות תצא לפגרה. המנהל מודיע כי ישתדל להגיע מוקדם להחליף את המורה, אך הוא לא מבטיח שיצליח לעשות זאת.
    בבוקר המחרת, המורה מגלה בעזרת תחזית מזג האוויר, כי הים יפסיק להיות בטוח לשייט, בשעה שתיים. המורה מעדכן את כל הצוותים, אך לא מצליח לעדכן את צוות המפרשית "ונוס", שעדיין עוגנת במעגנה. המנהל מאחר לבוא אך מתקשר בטלפון. המורה מעדכן אותו במצב ובדעתו שצריך לחפש את צוות הסירה "ונוס" באופן אישי ולדאוג שהם יידעו על תחזית מזג האוויר. המנהל מתעקש שהמורה יכול לעזוב את המקום בלי למצוא את הצוות באופן אישי, אם רק ישאיר להם פתק.
    המורה משאיר פתק על תורן המפרשית ויוצא ועוזב את שטח בית הספר. המנהל מגיע למקום ומשתמש בגידי ובתלמידים האחרים שהוא מוצא, כדי לנקות את בית הספר. הוא מסתפק בזה שגידי אומר לו, ש"ונוס" עדיין במעגנה. הוא לא שולח איש לחפש את הצוות של ונוס.
    בסביבות השעה שתיים אחר הצהריים, מתחילה רוח חזקה. הרוח תולשת את הפתק מתורן המפרשית "ונוס". מעט מאוחר יותר צץ צוותה של ונוס ומפליג איתה אל הים המסוכן. המפרשית יוצאת משליטה. חלק מהתלמידים קופצים ממנה, אך לא מצליחים לשחות אל החוף. תלמיד אחד יורה זיקוק דינור אל האוויר, כאות מצוקה.
    המנהל קורא לצוותי משטרה ומגן דוד אדום, ויוצא לחלץ את התלמידים בסירת מנוע. כשהמורה חוזר אל בית הספר, הוא רואה את המנהל דרך חלון האמבולנס, המפנה את התלמידים אל בית החולים. המנהל נותן בו מבט מאשים.
  4. קמיקזה - רמי (יורם גל), המכונה ״קמיקזה״, הוא בחור טוב לב, עם נטייה לסכן את עצמו בשביל אחרים. הוא מתערב בענייניהם של זרים, בהתמדה, כדי לפתור את בעיותיהם, לפי ערכיו שלו. הוא מנסה להוציא בחורה זרה (רונה חיון) ממעגל הזנות ומסתבך עם עבריינים. הם דואגים להעליל עליו עלילות שווא ולגרום לפיטוריו מהעבודה. הם גם נותנים לו מכות ושוברים ציוד של מקום עבודתו, כך שעם פיטוריו, הוא זה שצריך לשלם פיצויים גבוהים למקום עבודתו. שחקנים נוספים: מיקי רונן, מוטי שירן, אלי אסואד, מאיר צורף.
  5. העיתון - מנהל בית ספר חקלאי (יעקב אלפרין) מטיל על תלמידו, מיקי (דליק ווליניץ), לנהל את עיתון בית הספר. המנהל נותן הנחיות כלליות לזה, שרוח העיתון צריכה לשקף את רוח בית הספר, ושצריך להקפיד על זה בכתיבה. מיקי מראיין את ראש מועצת התלמידים, וזה מספר לו, שהמנהל מכתיב למועצת התלמידים כל דבר, לא נותן לה לקבל שום החלטה חשובה והופך אותה לקישוט. חבריו של מיקי מנסים לשכנע אותו לא לכתוב בעיתון כזה דבר, אולם הוא מחליט כן לכתוב. המנהל קורא את הטיוטה המודפסת וסוגר את העיתון. שחקנים נוספים: רבקה נוימן, יוסי בוקובזה.
  6. ידיעה שגרתית - יעקב גיל (שי שוורץ) הוא עיתונאי גיבור מלחמת יום הכיפורים, שמשתעמם מכתיבת ידיעות שגרתיות. הוא פונה לעורך, נתן ראובן (מישא אשרוב), בבקשה שישלח אותו למקומות עם מידע מסעיר. העורך לא נענה לבקשתו ודורש ממנו לראיין את גדעון הזקן (אברהם בן-יוסף), לצורך ידיעה שגרתית וקטנה לרגל יום העצמאות.
    גדעון הזקן נחשב לשותפו השקט של גיבור לאומי מסוים, שנפטר זה מכבר. אותו גיבור, משמש בידי רבים לדוגמה ולמופת התנהגותי. תחילה, גדעון הזקן מסרב לדבר. בסופו של דבר גדעון מגלה, כי סיפור הגבורה של הגיבור הוא סיפור בדוי. עורך העיתון מסרב לנפץ את המיתוס הלאומי והעיתונאי מתפטר.
    חיה שחר משחקת את אשתו של העיתונאי, שגם היא מפצירה בו לוותר על ניפוץ המיתוס.
  7. מסיבת גיוס - מועדון חברתי של נוער, שפרש מהלימודים ועובד, מתכונן למסיבת הגיוס לצבא, של שניים מחבריו. אל המועדון מגיעה, תחילה בלווית אמה, נערה חדשה, בשם שולה, שלבושה בסגנון המוני ואינה עובדת. הנערים לא מוכנים לקבל אותה בטענה שהיא מסתובבת עם עבריינים ושהיא תוציא להם שם רע, אולם המדריכים כופים את נוכחותה על הכלל. שולה מתבררת כחברה סבירה במועדון, אך היא גורמת לבחורות נוספות מהמועדון ללכת איתה לדיסקוטקים ולהכיר עבריינים. אחת מהנערות האחרות פורשת מעבודתה בעקבות שולה ומאמצת את אורח חייה. חברי המועדון שוב דורשים מהמדרכים, ששולה לא תהייה חברה במועדון והמדריכים שוב מסרבים. כתוצאה מזה, כמעט כל חברי המועדון עוזבים את המועדון. מסיבת הגיוס נחגגת במועדור ריק. שחקנים: לינדה ברון, אורה שריון, דידי לוקוב, בני זאדה, בני תורתי, אורנה פאר, חוה קאופמן, סיגל מנדלביץ, אבי בן-שטרית, מוטי שירין, נפתלי קדוש, דורית עמיר, אברהם שרעבי, מזל פלח, משה טוטונג'י, אלה שוחט.
  8. ענת ואריק - ענת הסטודנטית ואריק טכנאי הטלפונים מתאהבים זה בזה ועוברים לגור ביחד. חברו של אריק, בני, כבר כמעט חדל לראות אותו מרוב שאריק עסוק עם ענת. אולם, לאט לאט מתגלעות בעיות ביחסי הזוג. ענת הסטודנטית לומדת עד מאוחר בלילה ואריק חש בודד וזנוח. בני מפתה את אריק להכיר מאהבת. שחקנים: גליה גופר, שמעון קריסטל, יפה גבאי, שמעון כהן, רוני דותן.
  9. מלכת יופי - שמעון (יהודה מור), סטודנט לאלקטרוניקה, עוזב את חברתו, חוה (אירית שטיינברג), שאותה הכיר בצבא. הוא עוזב אותה בשביל אחותה היפה ממנה, דינה (אילנה גרף), שעדיין לומדת בתיכון. ליבה של חוה נשבר והיא כותבת לו מכתבים כדי להסביר לו את זה, אך היא אינה שולחת אותם. דינה זוכה בתחרות מלכת היופי של המועצה המקומית. היא חולמת על קריירה בתחום ומסתובבת עם צלם האופנה, דידי (יוסי יבלונקה). היא רוצה חיים טובים יותר משל אמה (רבקה גור) ומשל הוריו (חנה ריבר, רולף ברין) של שמעון. חיים יותר טובים מחיי עקרת הבית, שצפויים לחוה. שמעון רואה שדידי שולח ידיים לדינה ומזהיר אותו שיצלם את דינה רק בצניעות. כתגובה, דידי לועג לשמעון, על זה ששמעון, כביכול, לא רוצה להיות בן זוג של אשת קריירה, אלא רק של עקרת בית. בהמשך, דידי אכן לוחץ על דינה להצטלם גם בעירום, והיא עושה זאת. דינה מתכוננת לטקס מלכת היופי של ישראל. שמעון מגלה שהיא גם מצטלמת בתמונות עירום. שמעון לוחץ עליה לעזוב את תחום הדוגמנות והיא מסרבת. הוא עוזב אותה ומנסה לחזור אל חוה. בפרק משחק מני פאר את עצמו, כמנחה תחרות יופי של המועצה המקומית. קולו של חיים יבין נשמע בדיווח מטקס מלכת היופי של ישראל, שבפרק.
  10. מוזיקה לחבורת רחוב - שלמה (שלום שמואלי), שמוצאו מזרחי, התקבל לתיכון יוקרתי, שבו רוב התלמידים אשכנזים. בסופו של דבר, שלמה כנראה גם גורש מאותו בית ספר או עזב אותו. שכניו של שלמה משחקים כדורגל ושוברים לו חלון בטעות. הם לא מעריכים את תגובתו הקשה למקרה. שלמה נזכר במשבר בבית הספר היוקרתי. המשבר החל כשהוא ושני תלמידים נוספים, נעמה (רונית נטע) ורוני (דורון סופר) השתעממו בקונצרט בבית הספר, ויצאו ממנו. נעמה ורוני שברו בטעות פסל יקר, שהוצב באופן רופף במסדרון. נעמה ורוני מעלילים עליו, שהוא שבר את הפסל וכלל התלמידים מחליטים "ללכת לקראת שלמה", "לעשות לו טובה" ולמרות "הבעיות שלו", להגן עליו ולקחת אחריות קולקטיבית על שבירת הפסל. שלמה מחליט לקחת אחריות אישית על שבירת הפסל, בטיעון שנמאס לו מהצביעות של התלמידים, שיושבים להקשיב לקונצרטים, שמשעממים את כולם. הוא מודה בשבירה בפני המנהל (חיים שנער), שמתייחס לשבירת הפסל בחומרה רבה מאוד. שחקנים נוספים: אהרון קאופמן, ענת יקיר, יורם דותן.
  11. תעודת זהות - יאשה (אלכסנדר דולינוב), הוא עולה חדש מברית המועצות, שלא מוצא את מקומו בחברה הישראלית ומתכנן לרדת לארצות הברית. יאשה מאוהב בנורית (רחל דיין), אחות של חלל מלחמת יום הכיפורים ורוצה שהיא תהגר איתו לאמריקה. אבל נורית לא רוצה לעזוב את הארץ, במיוחד לא אחרי ההקרבה של אחיה. גם אמה של נורית, תמר (שושנה רביד) לוחצת עליה להישאר וכן אורי (יענקל'ה יעקובסון) החבר של האח המנוח, שרוצה את נורית לעצמו. אותו חבר משתדל גם לתת ליאשה להרגיש זר, בתקווה שהוא יעזוב. בסופו של דבר הזוג נפרד ויאשה עוזב את הארץ עם אמו ואחותו (אתל קובינסקה וליה בזובה).
  12. הקש האחרון - בני (אלון פרת) הוא תלמיד מצטיין בבית ספר לקולנוע. הוא עומד לצלם את פרויקט הגמר שלו. המורה המוערך שלו, אהוד (נסים זוהר), שעובד על תקן זמני, מנסה לברר למה מזה ארבעה חודשים המשכורת של עצמו לא משולמת לו. הפקידה (נחמה שוטן) מסרבת לברר את העניין כי לא הגיע אליה שום מכתב רשום בנושא. המנהל, סלומון (גרשון סובלמן), לא רוצה לברר את העניין אך מוכן לשלם לאהוד חצי ממשכורתו, אם אהוד יזמין חומרי גלם להסרטה, שאין בהם צורך כלל, ובקבלה עליהם יצוין סכום מנופח. אהוד מסרב להשתתף בתרגיל רמייה. בינתיים אהוד מגלה שמורה אחר, ידידו דני (דובלה גליקמן) לא מקבל מבית הספר את הקביעות שהובטחה לו וזאת בתירוצים בירוקרטיים. אי מתן הקביעות לדני היא מבחינת אהוד, הקש האחרון. אהוד גונב את כל המסרטות מבית הספר ומוכר אותן בדיוק בערך החוב, שחב לו בית הספר. כתוצאה מזה, בני לא מצלם את פרויקט הגמר שלו.
  13. הקופאי - לחניך (קובי אסף) בתנועת הנוער חסר כסף לתקן את האופנוע שלו. בלי קשר, הקבוצה מתנועת הנוער יוצאת למבצע התרמה בשכונה, כדי לרכוש מקלט טלוויזיה לקן תנועת הנוער. החניך מתפתה וגונב מתוך קופת התרומה כסף עבור תיקון האופנוע. לכול החניכים האחרים ברור לחלוטין שנעלם כסף ולאן הוא נעלם. החניך מושעה לשלושה חודשים וחש בודד לחלוטין. דובק בו גם הכינוי ״הקופאי״. אחרי ההשעייה הוא מתקבל חזרה לקבוצה, ברגשות מעורבים שלו ושל חלק מחברי הקבוצה. אולם כעבור שנתיים מתקיים דיון אם לאפשר לו להיות מדריך בתנועת הנוער, בשל פרשת הגנבה. בפרק משתתפים גם מנשה ורשבסקי, מיכאל גרינשטיין, שלמה בראבא, יוסי ברק, בני קרן, מוני מושונוב, שלמה גולדברג, חנן יובל ואחרים.
  14. חברות - חיימק'ה (שוקי וגנר) ואורי (יצחק אבל) הם שני חברים טובים, המתחילים להתרחק זה מזה. אורי מנסה להתקרב בחזרה לחיימק'ה, וזה מגלה לו, שסיבת הריחוק היא הצורך של חיימק'ה להסתיר את היותו מעשן חשיש. חיימק'ה מעשן חשיש, בין השאר, בגלל שסוחר הסמים (דוד רביב) השכונתי לוחץ עליו. בסופו של דבר המשטרה עוצרת את סוחר הסמים, אך אינה יכולה לשפוט אותו בלא עדים מבית הספר. צוות מורי בית הספר מבקש מתלמידי הכיתה לגלות מי מהם צורך סמים, ולבוא להעיד. לבד מאורי, לא ברור מי מתלמידי הכיתה יודע בכלל, שהצרכן הוא חיימק'ה. מכאן מתחילה דילמה, בעיקר של אורי, אם להלשין על חיימק'ה. את המורה לספרות משחק השחקן, מבקר הספרות והמתרגם דן שורר.
  15. הפרק מספר על עובד במפעל ממשלתי גדול, שיש לו הצעה לייעול הליך הייצור. הוא מסביר את ההצעה בבהירות לחברתו, והיא מסייעת לו לשרטט את השרטוטים הדרושים להסבר בהיר עוד יותר של ההצעה. אלא שחוץ מחברתו, אף אחד לא מתעניין בדבריו. אף אחד לא רוצה לשמוע ממנו על ייעול. לא מנהל המשמרת, לא מנהל המפעל ולא הממונים על המנהל.
  16. הפרק מספר על תלמיד בית ספר תיכון, ספורטאי מחונן, שנבחר לייצג את בית ספרו בתחרות ספורט. הוא מבקש מגורמים שונים בבית הספר, שיאפשרו לו להיכנס, לבדו, אחר הצהריים, אל אולם הספורט של בית הספר, כדי שיוכל להתאמן לקראת התחרות. אלא שהאחראים על בית הספר מסרבים. התלמיד פורץ לאולם בית הספר כדי להתעמל יום יום, ונתפס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]