גמר גביע אירופה לאלופות 1960

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1960
אירוע עונת 1959/1960 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 18 במאי 1960
מיקום האמפדן פארק, גלאזגו, סקוטלנד
שיפוט ג'ק מוואט (סקוטלנד)
צופים 127,621
1959
1961
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1960 התקיים בהאמפדן פארק בגלאזגו, סקוטלנד ב-18 במאי 1960, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1959/1960 היא ריאל מדריד הספרדית, שניצחה במשחק את איינטרכט פרנקפורט הגרמנית בתוצאה 7-3. משחק הגמר נעל את המהדורה החמישית של גביע אירופה לאלופות.

ריאל מדריד השלימה זכייה חמישית ברציפות בתואר, ולמעשה זכתה בכל חמשת תוארי אליפות אירופה הראשונים. הייתה זו זכייה אחרונה ברצף הזכיות הארוך ביותר בתולדות המפעל. בארבעת משחקי הגמר הקודמים גברה ריאל על סטאד ריימס (פעמיים), פיורנטינה ומילאן. פרנקפורט הייתה לנציגת גרמניה הראשונה אי פעם בגמר הטורניר.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר בזכות הישגיהן בעונת 1958/1959. ריאל מדריד הפסידה את אליפות ספרד לברצלונה, אך העפילה לטורניר כאלופה המכהנת. פרנקפורט עברה דרך ארוכה כדי לזכות באליפות גרמניה, לאחר שסיימה ראשונה בבית בשלב הבתים הראשון, ראשונה בבית בשלב בתי הגמר, וניצחה במשחק האליפות את קיקרז אופנבך בתוצאה 5-3 לאחר הארכה.

משחק הגמר עצמו היה מהמרשימים בתולדות המפעל. ריכרד קרס העלה את פרנקפורט ליתרון, אך אלפרדו די סטפנו הגיב עם צמד שערים, ופרנץ פושקש קבע את תוצאת המחצית, 3-1. במחצית השנייה כבש פושקש שלושער שהעלה את ריאל ליתרון 6-1, ואת מאזנו במשחק לארבעה שערים. דקה אחרי השער השישי, קבע ארווין שטיין 6-2. דקה נוספת עברה, ודי סטפנו השלים שלושער שקבע 7-2. שתי דקות אחר כך השלים סטיין צמד שקבע את תוצאת המשחק, 7-3 לריאל מדריד. במשחק זה נקבעו שיא השערים למשחק גמר גביע אירופה, ושיא השערים לשחקן אחד במשחק הגמר, עם ארבעת שעריו של פרנץ פושקש.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיבוב המוקדם חולקו המשתתפות בטורניר לשלוש קבוצות על פי שיוך גאוגרפי, והוגרלו נגד קבוצה אחרת מאותו השיוך. ריאל מדריד, האלופה המכהנת, העפילה אוטומטית מהשלב המוקדם, בעוד פרנקפורט הוגרלה בקבוצת צפון אירופה.

ריאל מדריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שזכתה להעפלה אוטומטית מהסיבוב המוקדם, החלה ריאל את משחקיה בטורניר בשלב שמינית הגמר מול ז'נס אש מלוקסמבורג. המשחק הראשון באצטדיון סנטיאגו ברנבאו היה לתצוגת התקפה מרשימה של ריאל, שנהנתה משלושער של פרנץ פושקש וצמד של חסוס הררה אלונסו בדרך לניצחון 7-0. בגומלין הצליחה ז'נס לכבוש פעמיים ברבע השעה הראשונה, אך כבר במהלך המחצית הראשונה נקבעה תוצאת המשחק, 5-2 לריאל (צמד לאנריקה מטאוס) ו-12-2 בסיכום שני המפגשים.

בשלב רבע הגמר פגשה ריאל את ניס הצרפתית. במשחק הראשון בחוץ הובילה ריאל 2-0 במחצית, אך שלושער של ויקטור נורנברג במחצית השנייה קבע מהפך וניצחון 3-2 לניס בסיום. בגומלין הביתי הצליחה ריאל לחזור מהפיגור בזכות ניצחון 4-0 מרשים, ולהעפיל לחצי הגמר עם 6-3 בסיכום.

הגרלת חצי הגמר זימנה מפגש כל-ספרדי מרתק בין ריאל לברצלונה. במשחק הראשון בבית עלתה ריאל ליתרון כפול בחצי הראשון משערים של די סטפנו ופושקש. אאולוחיו מרטינס צימק את התוצאה לפני המחצית, אך בדקות הסיום כבש די סטפנו את השני שלו במשחק וקבע את תוצאת הסיום, 3-1 לריאל. בגומלין בקאמפ נואו המשיכה ריאל את היכולת מהמשחק הראשון. צמד של פושקש ושער של פרנסיסקו חנטו העלו אותה ליתרון 3-0, שנדור קוצ'יש רק צימק בדקת הסיום, והמשחק הסתיים בניצחון שני של ריאל באותה תוצאה, 3-1, ו-6-2 בסיכום בדרך לגמר חמישי מתוך חמישה אפשריים.

איינטרכט פרנקפורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיבוב המוקדם הוגרלה פרנקפורט לשחק מול קופס הפינית, שבחרה לפרוש מהטורניר. בעקבות הפרישה, העפילה פרנקפורט אוטומטית לשמינית הגמר.

בשלב שמינית הגמר פגשה פרנקפורט את יאנג בויז ברן השווייצרית. במשחק הראשון בחוץ עלתה פרנקפורט ליתרון מהיר אחרי ארבע דקות, אך עד למחצית חזרה המארחת למשחק, והמחצית הסתיימה בשוויון 1-1. 18 דקות לסיום החזירה לעצמה פרנקפורט את היתרון, ובתוך עשר דקות כבשה שני שערים נוספים כדי לנצח 4-1 בסיום. בגומלין הביתי נפרדו הקבוצות בשוויון 1-1 שהספיק לפרנקפורט כדי להעפיל לרבע הגמר.

ברבע הגמר הוגרלה פרנקפורט מול ויינר ספורט קלאב האוסטרית. במשחק הראשון גברה פרנקפורט 2-1 בבית על האוסטרים. בגומלין בחוץ נפרדו הקבוצות בשוויון 1-1, ופרנקפורט המשיכה לחצי הגמר.

שלב חצי הגמר היה לתצוגה התקפית מרשימה של פרנקפורט מול גלאזגו ריינג'רס הסקוטית. במשחק הראשון בבית הסתיימה המחצית הראשונה בשוויון 1-1, אלא שבמחצית השנייה נהנתה פרנקפורט מצמדים של אלפרד פפאף ודיטר לינדנר בדרך לניצחון 6-1 מרשים. בגומלין בחוץ כבשה פרנקפורט שישה שערים נוספים, נהנתה מצמדים של פפאף ושל אריך מאייר בדרך לניצחון 6-3, ובסיכום 12-4 לפרנקפורט בדרך לגמר הראשון בתולדותיה.

ספרד 1939ספרד 1939 ריאל מדריד סיבוב גרמניה המערביתגרמניה המערבית איינטרכט פרנקפורט
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
העפילה אוטומטית סיבוב ראשון פינלנדפינלנד קופס העפילה אוטומטית
לוקסמבורגלוקסמבורג ז'נס אש 12 – 2 7 - 0 (בית) 5 - 2 (חוץ) שמינית הגמר שווייץשווייץ יאנג בויז ברן 5 – 2 4 - 1 (חוץ) 1 - 1 (בית)
צרפתצרפת ניס 6 – 3 2 - 3 (חוץ) 4 - 0 (בית) רבע הגמר אוסטריהאוסטריה ויינר ספורט קלאב 3 – 2 2 - 1 (בית) 1 - 1 (חוץ)
ספרד 1939ספרד 1939 ברצלונה 6 – 2 3 - 1 (בית) 3 - 1 (חוץ) חצי הגמר סקוטלנדסקוטלנד גלאזגו ריינג'רס 12 - 4 6 - 1 (בית) 6 - 3 (חוץ)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריאל מדריד העפילה למשחק הגמר החמישי ברציפות, ולמעשה זכתה עד לאותה העונה בכל המהדורות של גביע אירופה. לפיכך, נחשבה הקבוצה של מיגל מוניוס לפייבוריטית ברורה לזכייה חמישית ברציפות. חוליית ההתקפה של ריאל הייתה נקודת החוזק של הקבוצה, בכיכובם של פרנסיסקו חנטו וקנריו באגפים, לואיס דל סול במרכז ולצידו שניים מטובי החלוצים בהיסטוריה, פרנץ פושקש ואלפרדו די סטפנו. מנגד התייצבה פרנקפורט של המאמן פאול אוסוואלד, שנהנתה מיכולת גבוהה של אלפרד פפאף, אריך מאייר וארווין שטיין לאורך הטורניר. בעוד הקבוצה הגרמנית לא נחשבה לכזו שתוכל להתמודד עם היכולת הגבוהה של ריאל, התצוגה ההתקפית בחצי הגמר מול ריינג'רס, שהסתכמה ב-12 שערים בשני משחקים, העלתה את האפשרות כי פרנקפורט תוכל להציב תחרות משמעותית לזכייה בתואר.

המשחק עצמו היה למשחק שובר שיאים. במשחק זה נקבעו שיא הצופים למשחק גמר, כשמעל ל-127,000 גדשו את יציעי האמפדן פארק. הקבוצות חלקו ביניהן עשרה שערים, כמות שלא נראתה מאז במשחקי הגמר, ריאל עצמה מחזיקה בשיא השערים למשחק גמר לקבוצה אחת עם שבעה כיבושים, ופושקש קבע את שיא השערים לשחקן בודד במשחק גמר, כשהרשית ארבע פעמים. כל השיאים הללו עמדו טרם המשחק בסכנה, כאשר היה קיים חשש ממשי לקיום ההתמודדות. התאחדות הכדורגל הגרמנית מנעה מקבוצותיה לפגוש כל קבוצה במדיה משחק פושקש, וזאת לאחר שפושקש, שהוביל את הונגריה כקפטן לגמר מונדיאל 1954 מול גרמניה המערבית, האשים את הגרמנים בשימוש בסמים ממריצים באותו המשחק. רק התנצלות כתובה של פושקש בפני הגרמנים הובילה לבסוף לקיום המשחק.

בפתיחת המשחק הציגה ריאל משחק איטי ולא מסוכן. מה שנראה היה כעודף ביטחון עצמי של שחקניה, התנגש עם המשחק מלא ההתלהבות והנחישות של פרנקפורט, והתוצאה הייתה בהתאם. כבר בדקה הראשונה התקרבה פרנקפורט לשער הראשון, כשבעיטה של מאייר נהדפה על ידי רוחליו דומינגס, שוערה של ריאל, למשקוף והחוצה. פרנקפורט המשיכה להגיע למצבים, ובדקה ה-18 באה על שכרה ועלתה ליתרון 1-0. התקפה מהירה מאגף ימין הסתיימה בכדור רוחב מהאגף לתוך הרחבה, שם חיכה ריכרד קרס שהקדים את השוער וכבש בנגיעה מקרוב.

השער של פרנקפורט החזיר את ריאל, ובמיוחד את די סטפנו, בחזרה לרמתם הגבוהה והם החלו להציג משחק התקפי שלפרנקפורט לא היו הכלים להתמודד מולו. דקה בלבד לאחר השער הגרמני, השאיר פושקש את חנטו במצב מצוין לכיבוש, אך הכדור פגע בקורה החיצונית בלבד. בדקה ה-27 ריאל כבר מצאה את השוויון. קנריו פרץ לרחבה מצד ימין, עבר שני שחקנים ושלח כדור רוחב לדי סטפנו, שבנגיעה מקרוב קבע שוויון 1-1. די סטפנו, שכבש בכל ארבעת משחקי הגמר הקודמים, השלים רצף של שער אחד לפחות בכל חמשת משחקי הגמר. שלוש דקות אחר כך, וריאל השלימה מהפך מהיר. קנריו בעט שטוח וחזק מתוך הרחבה, השוער אגון לוי שמט, ודי סטפנו הגיע ראשון לכדור כדי לכבוש מקרוב את השני שלו במשחק.

המהירות של חנטו וקנריו באגפים הצטרפו לטכניקה הגבוהה של פושקש במשחק, וכל זאת תחת ניהול משחק מרשים של די סטפנו. כוכבי התקפת ריאל הגיעו שוב ושוב למצבים מול שערה של פרנקפורט, עד שמצאו את השער השלישי בתוך תוספת הזמן של המחצית הראשונה. דל סול נאבק על כדור ברחבה, ועל הכדור האבוד השתלט פושקש שהגיע מאחור. על אף שניצב בזווית קשה בצד שמאל של הרחבה, שלח פושקש כדור חזק לרשת הגבוהה וקבע 3-1 לריאל מדריד בהפסקה.

השער של פושקש עם סיום המחצית היה אות הפתיחה לתצוגת ההתקפה שוברת השיאים של החלוץ. בדקה ה-56 שלח פושקש כדור עומק לחנטו בתוך הרחבה. חנטו נדחף על ידי פרידל לוץ, ועל אף שלא נפל זכה בפנדל. פושקש בעט מדויק, השלים צמד וקבע 4-1 לריאל. ארבע דקות אחר כך השלים פושקש שלושער בנגיחה מקרוב, ובדקה ה-71 השלים רביעייה במשחק עם בעיטה מתוך הרחבה לרשת הגבוהה, וקבע 6-1 לריאל מדריד. תצוגת ההתקפה של פושקש, שהסתכמה בארבעה שערים, ניפצה את שיא השערים לשחקן בודד במשחק הגמר.

בדקה ה-72, דקה בלבד לאחר השער הרביעי של פושקש, הצליחה פרנקפורט לחזור למשחק במהלך אישי מרשים של שטיין, שחדר לרחבה והכניע מקרוב את השוער, 6-2 לריאל. דקה בלבד עברה, וריאל החזירה בשער נוסף. די סטפנו לקח את הכדור מחידוש המשחק בקו האמצע והחל לרוץ לכיוון השער. הוא הצליח להתגבר על מגן אחד, ולאחר מכן ביצע מסירה כפולה עם פושקש שעזרה לו להתגבר על שני מגנים נוספים. אף שחקן הגנה לא הצליח לעצור את די סטפנו, שמקצה הרחבה השלים שלושער בבעיטה שטוחה וחזקה לפינה השמאלית, 7-2 לריאל.

בדקה ה-75, שתי דקות לאחר השער של די סטפנו, כבשה פרנקפורט את השער שקבע את תוצאת המשחק. חוסה מריה וידאל ניסה להחזיר כדור לשוער בעומק הרחבה, שטיין השתלט על המסירה והכניע מקרוב את דומינגס, 7-3. עד לסיום לא נכבשו שערים נוספים, כשעל אף משחק הלחימה וההקרבה של פרנקפורט, היא לא הצליחה להשתוות לריאל ונכנעה במשחק גמר רב-שערים. ריאל מדריד השלימה זכייה חמישית ברציפות, ולמעשה הניפה את כל חמשת גביעי אירופה הראשונים.


18 במאי 1960 ספרד 1939ספרד 1939 ריאל מדריד 7 - 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית איינטרכט פרנקפורט האמפדן פארק, גלאזגו, סקוטלנד
צופים: 127,621
שיפוט: סקוטלנדסקוטלנד ג'ק מוואט
אלפרדו די סטפנו הובקעו שערים בדקות ה- 73', 30', 27' 73', 30', 27'
פרנץ פושקש הובקעו שערים בדקות ה- 71', 60', 56'  (פ), 45+1' 71', 60', 56'  (פ), 45+1'
(סיקור) ריכרד קרס הובקע שער בדקה ה- 18' 18'
ארווין שטיין הובקעו שערים בדקות ה- 75', 72' 75', 72'

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריאל מדריד
איינטרכט פרנקפורט
ריאל מדריד:
שוער 1 ארגנטינהארגנטינה רוחליו דומינגס
מגן ימני 2 ספרד 1939ספרד 1939 מרקוס אלונסו אימאס
בלם 5 ספרד 1939ספרד 1939אורוגוואיאורוגוואי חוסה סנטמריה
מגן שמאלי 3 ספרד 1939ספרד 1939 פאצ'ין
קשר מרכזי 4 ספרד 1939ספרד 1939 חוסה מריה וידאל
קשר מרכזי 6 ספרד 1939ספרד 1939 חוסה מריה סראגה (קפטן)
קיצוני ימני 7 ספרד 1939ספרד 1939ברזילברזיל קנאריו
חלוץ 8 ספרד 1939ספרד 1939 לואיס דל סול
חלוץ 9 ארגנטינהארגנטינהספרד 1939ספרד 1939 אלפרדו די סטפנו הובקעו שערים בדקות ה- 73', 30', 27' 73', 30', 27'
חלוץ 10 הונגריההונגריהספרד 1939ספרד 1939 פרנץ פושקש הובקעו שערים בדקות ה- 71', 60', 56', 45+1' 71', 60', 56', 45+1'
קיצוני שמאלי 11 ספרד 1939ספרד 1939 פרנסיסקו חנטו
מאמן:
ספרד 1939ספרד 1939 מיגל מוניוס
איינטרכט פרנקפורט:
שוער 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אגון לוי
מגן ימני 2 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פרידל לוץ
בלם 5 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הנס ואלטר אייגנברודט
מגן שמאלי 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הרמן הפר
קשר מרכזי 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הנס ויילבאכר (קפטן)
קשר מרכזי 6 גרמניה המערביתגרמניה המערבית דיטר שטינקה
קיצוני ימני 7 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ריכרד קרס
חלוץ 8 גרמניה המערביתגרמניה המערבית דיטר לינדנר
חלוץ 9 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ארווין שטיין הובקעו שערים בדקות ה- 75', 72' 75', 72'
חלוץ 10 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אלפרד פפאף
קיצוני שמאלי 11 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אריך מאייר
מאמן:
גרמניה המערביתגרמניה המערבית פאול אוסוואלד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]