גמר גביע אירופה לאלופות 1973

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1973
קפטן אייאקס, יוהאן קרויף, מקבל את הגביע, כשהוא לובש את חולצת יובנטוס, לאחר שהחליף חולצות עם שחקן מהקבוצה המפסידה
קפטן אייאקס, יוהאן קרויף, מקבל את הגביע, כשהוא לובש את חולצת יובנטוס, לאחר שהחליף חולצות עם שחקן מהקבוצה המפסידה
אירוע עונת 1972/1973 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 30 במאי 1973
מיקום אצטדיון הכוכב האדום, בלגרד, יוגוסלביה
שיפוט מיליבוייה גוגולוביץ' (יוגוסלביה)
צופים 89,484
1972
1974
uefa.com

גמר גביע אירופה לאלופות 1973 התקיים באצטדיון הכוכב האדום בבלגרד, יוגוסלביה ב-30 במאי 1973, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1972/1973 היא אייאקס אמסטרדם ההולנדית, שניצחה במשחק יובנטוס האיטלקית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-18 של גביע אירופה לאלופות.

אייאקס השלימה שלוש זכיות רצופות בגביע אירופה, לאחר שהגיעה לגמר כאלופה המכהנת שזכתה פעמיים ברציפות בתואר קודם לכן, עם ניצחונות 2-0 על פנאתינאיקוס ב-1971 ו-2-0 על אינטר מילאנו ב-1972. הייתה זו זכייתה השלישית של אייאקס בתואר, והיא השלימה חמש עונות רצופות בהן נציגה הולנדית מעפילה לגמר המפעל, כשבנוסף לשלוש זכיותיה הרצופות, אייאקס עצמה העפילה לגמר ב-1969 (הפסידה 4-1 למילאן) ואחריה פיינורד זכתה בתואר ב-1970. מנגד, יובנטוס העפילה לגמר לראשונה בתולדותיה. היא הייתה לאיטלקית הרביעית שעושה זאת, אחרי פיורנטינה, מילאן ואינטר.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר בזכות הישגיהן בעונת 1971/1972. אייאקס זכתה באליפות אירופה באותה עונה, ועם זאת זכתה באופן מרשים גם באליפות הולנד, תוך שהיא מנצחת 30 מתוך 34 משחקיה, ומפסידה אחד בלבד. יובנטוס זכתה באליפות איטליה באותה עונה, בפער של נקודה בלבד מסגניתה מילאן.

המשחק עצמו הוכרע משער בודד כבר בדקה החמישית, אותו כבש בנגיחה ג'וני רפ לאחר הגבהה של הורסט בלנקנבורג.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייאקס אמסטרדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייאקס העפילה לטורניר כאלופת אירופה ואלופת הולנד, מה שהקנה לה העפלה אוטומטית מהסיבוב הראשון.

היא החלה את מסע ההגנה על התואר בשלב שמינית הגמר, מול צסק"א סופיה הבולגרית. במשחק הראשון בחוץ גברה אייאקס 3-1 על צסק"א, והשכילה לנצח גם בגומלין, שהסתיים בתוצאה 3-0 (צמד ליוהאן קרויף). אייאקס עלתה לשלב הבא עם 6-1 בסיכום המפגשים.

בשלב רבע הגמר פגשה אייאקס את באיירן מינכן, אלופת גרמניה המערבית. על אף עוצמתה של באיירן, הביסה אותה אייאקס 4-0 במשחק הראשון בבית (צמד לארי האן). בגומלין העלה פיט קייזר את אייאקס ליתרון אחרי שבע דקות בלבד, ועל אף המהפך שכפה גרד מילר עם צמד עוד בתוך המחצית הראשונה שקבע את תוצאת המשחק, העפילה אייאקס לשלב הבא עם 5-2 בסיכום שני המפגשים.

לאחר שגברה על המשוכה הקשה מגרמניה ברבע הגמר, המתינה לאייאקס משימה קשה גם בשלב חצי הגמר. אייאקס פגשה את ריאל מדריד הספרדית לצמד משחקים מכריע על המקום בגמר. במשחק הראשון באמסטרדם כבשה אייאקס פעמיים בתוך המחצית השנייה ועלתה ליתרון 2-0. דקות ספורות לסיום כבש פירי שער מצמק שהחזיר את ריאל לתמונה. במשחק הגומלין בחוץ השלימה אייאקס ניצחון כפול על אחת הקבוצות המעוטרות באירופה, עם 1-0 בסיום וניצחון 3-1 בסיכום שני המפגשים. אייאקס העפילה לגמר בפעם השלישית ברציפות, והרביעית בחמש עונות.

יובנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת איטליה פתחה את משחקיה בסיבוב הראשון בדו-קרב קשה מול אולימפיק מרסיי הצרפתית. יובנטוס פתחה את דרכה בטורניר ברגל שמאל, כשנוצחה 1-0 במשחק הראשון במרסיי. בגומלין הביתי הפכה יובנטוס את התוצאה כשהובילה 3-0 עוד במחצית הראשונה (צמד לרוברטו בטגה), תוצאה שנשמרה עד לסיום והעניקה ליובנטוס את הכרטיס לשלב הבא.

בשלב שמינית הגמר פגשה יובנטוס את מגדבורג מגרמניה המזרחית. יובנטוס ניצחה בבית 1-0, והשיגה תוצאה זהה גם בגומלין כדי להעפיל לשלב הבא עם 2-0 בסיכום שני המפגשים.

בשלב רבע הגמר פגשה יובנטוס את אויפשט ההונגרית. המשחק הראשון בטורינו הסתיים ללא הכרעה ובשוויון 0-0. בגומלין נטלה אויפשט את היתרון כבר בדקה הראשונה, והכפילה את התוצאה פחות מרבע שעה לאחר מכן. יובנטוס השלימה קאמבק מרשים, צימקה את התוצאה עוד במחצית הראשונה וחזרה לשוויון 2-2 עשר דקות בתוך המחצית השנייה, תוצאה ששלחה אותה לחצי הגמר בזכות חוק שערי חוץ.

בחצי הגמר פגשה יובנטוס את דרבי קאונטי האנגלית. המשחק הראשון הסתיים בניצחון 3-1 ביתי ליובנטוס, הודות לצמד של ז'וזה אלטפיני. הגומלין באנגליה הסתיים ללא שערים, ובו נקבע כי יובנטוס מעפילה לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות.

הולנדהולנד אייאקס אמסטרדם סיבוב איטליהאיטליה יובנטוס
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
העפילה אוטומטית סיבוב ראשון צרפתצרפת אולימפיק מרסיי 3 – 1 0 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית)
בולגריהבולגריה צסק"א סופיה 6 – 1 3 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית) שמינית הגמר גרמניה המזרחיתגרמניה המזרחית מגדבורג 2 – 0 1 - 0 (בית) 1 - 0 (חוץ)
גרמניה המערביתגרמניה המערבית באיירן מינכן 5 – 2 4 - 0 (בית) 1 - 2 (חוץ) רבע גמר הונגריההונגריה אויפשט 2 – 2 0 - 0 (בעת) 2 - 2 (חוץ)
ספרד 1939ספרד 1939 ריאל מדריד 3 – 1 2 - 1 (בית) 1 - 0 (חוץ) חצי הגמר אנגליהאנגליה דרבי קאונטי 3 – 1 3 - 1 (בית) 0 - 0 (חוץ)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייאקס של אותן שנים, בראייה ההיסטורית, נחשבת לאחת הקבוצות הגדולות בתולדות הכדורגל האירופי. המאמן הרומני סטפן קובאקס המשיך את דרכו של קודמו בתפקיד, רינוס מיכלס, שהנחיל בקבוצה את שיטת הטוטאל פוטבול. עם כוכבים גדולים כיוהאן קרויף, ארי האן, ג'וני רפ ויוהאן ניסקנס, הציבה אייאקס את אחד המערכים האיכותיים בהיסטוריה של הכדורגל האירופי. את ההמשכיות של הקבוצה ניתן היה לראות בהרכבה הפותח לגמר - עשרה שחקנים מתוך ה-11 פתחו גם בגמר הקודם. רק ג'וני רפ נכלל בהרכב לאחר שלא שותף שנה קודם.

מנגד, יובנטוס עברה שינוי ניהולי בתחילת העשור, שהפך אותה לאחת הקבוצות המובילות באירופה. הקבוצה השקיעה בשנים אלו סכום נכבד ברכש, ובלטה רכישתו של פייטרו אנסטסי תמורת מה שהיה אז לסכום שיא בהעברות בעולם. חוליית קישור יציבה עם פאביו קאפלו ופרנקו קאוזיו באגפים והתקפה איכותית עם אנסטסי, ז'וזה אלטפיני ורוברטו בטגה, הפכו את יובנטוס לקבוצה אטרקטיבית ולאחת הפייבוריטיות לזכייה בתואר.

אייאקס פתחה את המשחק בסערה. כבר בדקה החמישית שלח הורסט בלנקנבורג הגרמני, היחיד משחקניה של אייאקס במשחק שאינו הולנדי, כדור גבוה לרחבה. על אף השמירה הצמודה של ג'אנפיירו מארקטי, התרומם ג'וני רפ ונגח את הכדור קשתית לפינה הרחוקה. דינו זוף נכנע, ואייאקס עלתה ליתרון 1-0 מוקדם מאוד במשחק.

מאותו הרגע, היה זה מפגן העוצמה של המועדון הטוב ביותר באירופה באותן שנים. יובנטוס, שסגנון משחקה התבסס על הגנה חזקה והתקפות מתפרצות, כלל לא סיכנה את השער של אייאקס. שחקניה של אייאקס, ובייחוד יוהאן קרויף, הניעו את הכדור בצורה נוחה ואלגנטית, ושלטו בכל המתרחש במגרש. אייאקס הוסיפה לייצר מצבי הבקעה, ורק חוסר ריכוז מול השער ויכולת טובה של דינו זוף מנעו ממנה להגדיל את היתרון.

בסיום, 1-0 משכנע של אייאקס על יובנטוס הפך אותה לאלופת אירופה בפעם השלישית בתולדותיה, והשלישית ברציפות.


30 במאי 1973 הולנדהולנד אייאקס אמסטרדם 1 - 0 איטליהאיטליה יובנטוס אצטדיון הכוכב האדום, בלגרד, יוגוסלביה
צופים: 89,484
שיפוט: הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה מיליבוייה גוגולוביץ'
ג'וני רפ הובקע שער בדקה ה- 5' 5' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייאקס אמסטרדם
יובנטוס
אייאקס אמסטרדם:
שוער 1 הולנדהולנד היינץ סטוי
מגן ימני 3 הולנדהולנד וים סורביר
בלם 12 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הורסט בלנקנבורג
בלם 13 הולנדהולנד ברי האלסהוף
מגן שמאלי 5 הולנדהולנד רוד קרול
קשר ימני 7 הולנדהולנד יוהאן ניסקנס
קשר מרכזי 15 הולנדהולנד ארי האן
קשר שמאלי 9 הולנדהולנד גארי מיורן
קשר התקפי 14 הולנדהולנד יוהאן קרויף (קפטן)
חלוץ 11 הולנדהולנד פיט קייזר
חלוץ 16 הולנדהולנד ג'וני רפ הובקע שער בדקה ה- 5' 5'
מאמן:
רומניה (1965-1989)רומניה (1965-1989) סטפן קובאקס
יובנטוס:
שוער 1 איטליהאיטליה דינו זוף
בלם אחורי 6 איטליהאיטליה סנדרו סלבדורה (קפטן)
מגן ימני 3 איטליהאיטליה סילביו לונגובוקו
בלם 5 איטליהאיטליה פרנצ'סקו מוריני
מגן שמאלי 2 איטליהאיטליה ג'אנפייטרו מארקטי
קשר ימני 8 איטליהאיטליה פרנקו קאוזיו הוחלף בדקה ה-57 57'
קשר 4 איטליהאיטליה ג'וזפה פורינו כרטיס צהוב בדקה ה-66 66'
קשר שמאלי 10 איטליהאיטליה פאביו קאפלו
קיצוני ימני 7 ברזילברזיל ז'וזה אלטפיני
קיצוני שמאלי 11 איטליהאיטליה רוברטו בטגה הוחלף בדקה ה-49 49'
חלוץ 9 איטליהאיטליה פייטרו אנסטסי
מחליפים:
קשר 15 איטליהאיטליה אנטונלו קוצ'ורדו נכנס כמחליף בדקה ה-57 57'
קשר 15 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הלמוט האלר נכנס כמחליף בדקה ה-49 49'
מאמן:
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'סטמיר ויצ'פאלק

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]