גמר ליגת האלופות 2003

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר ליגת האלופות 2003
אירוע ליגת האלופות 2002/2003
מילאן ניצחה 2–3 בפנדלים
תאריך 28 במאי 2003
מיקום אולד טראפורד, מנצ'סטר, אנגליה
השחקן המצטיין פאולו מלדיני (מילאן)
שיפוט מרקוס מרק (גרמניה)
צופים 62,315
2002
2004
uefa.com

גמר ליגת האלופות 2003 התקיים באולד טראפורד במנצ'סטר, אנגליה ב-28 במאי 2003, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר ליגת האלופות לעונת 2002/2003 היא מילאן, שניצחה במשחק את יובנטוס. המשחק הפגיש שתי קבוצות איטלקיות, והסתיים בתוצאה 2-3 בדו-קרב בעיטות עונשין, לאחר 0-0 בתום ההארכה.

מילאן זכתה בתואר בפעם השישית בתולדותיה, ובכך שימרה את מיקומה כסגנית הזכיות במפעל, אחרי אלופת אירופה היוצאת, ריאל מדריד, שזכתה עד אז תשע פעמים. היה זה משחק גמר ליגת האלופות התשיעי בהיסטוריה של הקבוצה, והראשון מאז 1995, אז הפסידה לאייאקס אמסטרדם. עבור יובנטוס היה זה משחק הגמר השביעי בתולדותיה, אך היא נותרה עם שתי זכיות בלבד, והשוותה את שיא מספר ההפסדים בגמר של בנפיקה ליסבון, עם חמישה הפסדים. אל מספר השיא הזה הצטרפה גם באיירן מינכן מגרמניה בשנת 2012.

היה זה הגמר הכל-איטלקי הראשון בהיסטוריית המפעל, והפעם השנייה בה שתי קבוצות מאותה מדינה נפגשות בגמר, לאחר שולנסיה וריאל מדריד הספרדיות התמודדו בגמר ליגת האלופות 2000.

יובנטוס העפילה לליגת האלופות לאחר שזכתה באליפות הסרייה א' בעונה הקודמת. מילאן העפילה לטורניר לאחר שסיימה רביעית בליגה, עם 16 נקודות פחות מיובנטוס במאזנה, ונאלצה להתמודד בסיבוב המוקדמות השלישי על מנת להעפיל לשלב הבתים של המפעל.

לאחר משחק טקטי והגנתי במשך 120 דקות, עברה ההכרעה לדו-קרב בעיטות עונשין. שני השוערים, דידה ממילאן וג'אנלואיג'י בופון מיובנטוס, הפגינו יכולת מצוינת, כשהדפו בסך הכל 5 מתוך 10 הבעיטות. שוערה הברזילאי של מילאן הדף שלוש מחמש הבעיטות של שחקני יובנטוס, ואת הפנדל המכריע כבש אנדריי שבצ'נקו, שהיה לאוקראיני הראשון שזוכה בליגת האלופות.

מאמן מילאן, קרלו אנצ'לוטי, זכה בתואר גם כששיחק במועדון, בעונות 1988/1989 ו-1989/1990. הייתה זו הזכייה הראשונה שלו בתואר כמאמן.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילאן החלה את דרכה בשלב הפלייאוף של המוקדמות, בו פגשה את סלובן ליברץ הצ'כית. לאחר ניצחון 0-1 בסן סירו, אצטדיונה הביתי, מילאן הפסידה בתוצאה 1–2 בחוץ והעפילה לשלב הבתים בזכות יתרון בשערי החוץ.

בהגרלת שלב הבתים הראשון שובצה מילאן בבית ז', יחד עם לאנס, באיירן מינכן ודפורטיבו לה קורוניה. מילאן השיגה ארבעה ניצחונות בארבעת משחקיה הראשונים, וסיימה ראשונה בבית למרות הפסדים בשני המשחקים האחרונים, ללאנס בחוץ ולדפורטיבו לה קורוניה בבית.

שלב הבתים הראשון - מילאן
קבוצה משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערי זכות שערי חובה הפרש שערים נקודות
איטליהאיטליה מילאן 6 4 0 2 12 7 5+ 12
ספרדספרד דפורטיבו לה קורוניה 6 4 0 2 11 12 1- 12
צרפתצרפת לאנס 6 2 2 2 11 11 0 8
גרמניהגרמניה באיירן מינכן 6 0 2 4 9 13 4- 2

בשלב הבתים השני שובצה מילאן לבית ג' לצד אלופת אירופה, ריאל מדריד, ולצד בורוסיה דורטמונד ולוקומוטיב מוסקבה. בדיוק כמו בשלב הבתים הראשון, מילאן השיגה ארבעה ניצחונות בארבעת משחקיה הראשונים, וסיימה ראשונה בבית למרות הפסדים בשני המשחקים האחרונים, לריאל מדריד בחוץ ולדורטמונד בבית.

שלב הבתים השני - מילאן
קבוצה משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערי זכות שערי חובה הפרש שערים נקודות
איטליהאיטליה מילאן 6 4 0 2 5 4 1+ 12
ספרדספרד ריאל מדריד 6 3 2 1 9 6 3+ 11
גרמניהגרמניה בורוסיה דורטמונד 6 3 1 2 8 5 3+ 10
רוסיהרוסיה לוקומוטיב מוסקבה 6 0 1 5 3 10 7- 1

בשלב רבע הגמר פגשה מילאן את אייאקס אמסטרדם, ובמשחק הראשון, שנערך באמסטרדם ארנה, נפרדו הקבוצות בשוויון 0-0. במשחק הגומלין בסן סירו, מילאן הייתה על סף הדחה מהמפעל, לאחר ששמטה פעמיים יתרון. למרות שערים של פיליפו אינזאגי ושל אנדריי שבצ'נקו, אייאקס הצליחה להשוות פעמיים, והמשחק הגיע לשלבי ההכרעה בתוצאה 2-2, שבה אייאקס מובילה בזכות שערי חוץ. דקה אחת בתוך תוספת הזמן, כבש יון דאל תומאסון את שער הניצחון שהעלה את מילאן לחצי הגמר.

בשלב חצי הגמר פגשה מילאן את אינטר לדרבי של העיר מילאנו. במשחקה הביתי של מילאן הקבוצות נפרדו בשוויון 0-0, ובמשחק הגומלין מילאן עלתה ליתרון ראשון משער של שבצ'נקו בתוספת הזמן של המחצית הראשונה. למרות שער שוויון של אינטר שש דקות לסיום ההתמודדות, מילאן עלתה לגמר המפעל בזכות יתרון בשערי החוץ.

יובנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהגרלת שלב הבתים הראשון שובצה יובנטוס לבית ה', לצידן של ניוקאסל יונייטד, דינמו קייב ופיינורד. לאחר ארבעה ניצחונות, כולל ניצחון ביתי מוחץ בתוצאה 0-5 על דינמו קייב, תיקו והפסד בודד (0–1 לניוקאסל בחוץ), הבטיחה יובנטוס את ראשות הבית.

שלב הבתים הראשון - יובנטוס
קבוצה משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערי זכות שערי חובה הפרש שערים נקודות
איטליהאיטליה יובנטוס 6 4 1 1 12 3 9+ 13
אנגליהאנגליה ניוקאסל יונייטד 6 3 0 3 6 8 2- 9
אוקראינהאוקראינה דינמו קייב 6 2 1 3 6 9 3- 7
הולנדהולנד פיינורד 6 1 2 3 4 8 4- 5

בשלב הבתים השני, הוגרלה לבית ד' יחד עם מנצ'סטר יונייטד, פ.צ. בזל ודפורטיבו לה קורוניה, יריבתה של מילאן בשלב הבתים הראשון. יובנטוס התקשתה להעפיל מהבית, לאחר שרשמה שלושה הפסדים, שניים מתוכם למנצ'סטר יונייטד ואחד מול בזל, ורק שני ניצחונות ותיקו אחד, שהקנו לה 7 נקודות, מאזן זהה ללה קורוניה ולבזל, ונמוך ממנצ'סטר יונייטד. יובנטוס הייתה זו שהתקדמה מהמקום השני בזכות יחס שעריה העדיף, והעפילה לרבע הגמר.

שלב הבתים השני - יובנטוס
קבוצה משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערי זכות שערי חובה הפרש שערים נקודות
אנגליהאנגליה מנצ'סטר יונייטד 6 4 1 1 11 5 6+ 13
איטליהאיטליה יובנטוס 6 2 1 3 11 11 0 7
שווייץשווייץ פ.צ. בזל 6 2 1 3 5 10 5- 7
ספרדספרד דפורטיבו לה קורוניה 6 2 1 3 7 8 1- 7

ברבע הגמר פגשה יובנטוס את ברצלונה הספרדית. במשחק הראשון בסטאדיו דלה אלפי, אצטדיונה הביתי של יובנטוס, נפרדו הקבוצות בשוויון 1-1 למרות יתרון מוקדם של יובנטוס שהושג בזכות שערו של פאולו מונטרו. גם במשחק הגומלין בקאמפ נואו ברצלונה הצליחה להשוות לאחר שער יתרון של פאבל נדבד, והמשחק המשיך להארכה. שש דקות לסיום ההארכה, כבש מרסלו סלאייטה את שער הניצחון של יובנטוס, שהעלה אותה לחצי הגמר.

בחצי הגמר יובנטוס פגשה קבוצה ספרדית נוספת שכבר פגשה את מילאן בטורניר זה, ריאל מדריד שהתמודדה מולה בשלב הבתים השני. במשחק הראשון, באצטדיון סנטיאגו ברנבאו במדריד, יובנטוס נוצחה בתוצאה 1–2, אך במשחק הגומלין הביתי שלה, היא מחקה את הפיגור וכבשה שלושה שערים. שער מצמק של זינדין זידאן דקה לסיום לא הספיק לספרדים, ויובנטוס העפילה לגמר הכל-איטלקי. כובש השער השלישי לזכות יובנטוס, פבל נדבד, שהיה אחד מכוכבי הקבוצה, ספג כרטיס צהוב מספר דקות לסיום, שמנע את השתתפותו בגמר.

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני הקבוצות, אדגר דווידס מיובנטוס וג'נארו גאטוזו ממילאן, במהלך המשחק

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיחת המשחק התאפיינה בקצב מהיר, וכבר בדקות הפתיחה נפסל שער לזכותה של מילאן מבעיטה של אנדריי שבצ'נקו, לאחר שרוי קושטה, קשרה של מילאן, היה בעמדת נבדל כשחסם את זווית הראייה של שוער יובנטוס, ג'אנלואיג'י בופון, בזמן הבעיטה, ובכך היה מעורב במהלך. לקראת סיומה של המחצית נפצע מגן יובנטוס איגור טודור, וקבוצתו נאלצה לערוך חילוף מוקדם. מחצית שוות כוחות הסתיימה בתוצאה 0-0.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פתיחת המחצית השנייה, ערכה יובנטוס את החילוף השני שלה, עם כניסתו של אנטוניו קונטה. קונטה עצמו היה זה שהיה הקרוב ביותר להבקיע, כשנגח כדור שהכניע את שוער מילאן, דידה, אך פגע בקורה. בהמשך המחצית, ככל שהתקרבה שריקת הסיום, התאפיין המשחק במערכים הגנתיים מצד שתי הקבוצות, שמיעטו להגיע למצבי הבקעה. שתי הקבוצות ערכו את כל שלושת החילופים שלהן עוד לפני סיום המשחק, והתוצאה נשמרה עד לסיום.

הארכה ובעיטות הכרעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן ההארכה נראו שחקני שתי הקבוצות עייפים, והמשיכו למעט בהגעה למצבים. בסך הכל, במחצית השנייה ובהארכה ביחד, נבעטו שישה כדורים בלבד למסגרת מצד שתי הקבוצות ביחד. במהלך ההארכה נפצע שחקנה של מילאן, רוקה ג'וניור, שעלה כמחליף במהלך המחצית השנייה. בעקבות הפציעה, ומכיוון שמילאן כבר ביצעה את שלושת החילופים שלה, רוקה ג'וניור יצא מהמגרש והשאיר את קבוצתו בעשרה שחקנים. יובנטוס לא הצליחה לנצל את היתרון המספרי, ובסיום 120 דקות, ההכרעה עברה לדו-קרב בעיטות עונשין.

יובנטוס הוגרלה לבעוט ראשונה, ושוערה של מילאן עצר את הבעיטה של דויד טרזגה. סרז'יניו העלה את מילאן ליתרון לאחר בעיטה אחת. לאחר שאלסנדרו בירינדלי כבש את הבעיטה השנייה לזכות יובנטוס, הגיע רצף נדיר של ארבע עצירות פנדלים רצופות, שתיים לכל צד. את הרצף עצר אלסנדרו נסטה ממילאן, שכבש את הפנדל הרביעי לקבוצתו, וקבע 1-2 למילאן לאחר ארבע בעיטות. אלסנדרו דל פיירו השווה את התוצאה, ואת הפנדל החמישי והמכריע לזכות מילאן בעט הבקיע אנדריי שבצ'נקו. מילאן ניצחה 2–3 בבעיטות ההכרעה, וזכתה בתואר בפעם השישית בתולדותיה. קפטן הקבוצה והשחקן המצטיין במשחק, פאולו מלדיני, היה זה שהניף את הגביע.


28 במאי 2003 איטליהאיטליה מילאן 0–0ה יובנטוס איטליהאיטליה אולד טראפורד, מנצ'סטר, אנגליה
צופים: 62,315
שיפוט: גרמניהגרמניה מרקוס מרק
  (סיקור)  
    תוצאת פנדלים  
סרז'יניו הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
קלרנס סיידורף החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
קאחה קאלדזה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
אלסנדרו נסטה הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
אנדריי שבצ'נקו הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
3–2 דויד טרזגה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
אלסנדרו בירינדלי הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
מרסלו סלאייטה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
פאולו מונטרו החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
אלסנדרו דל פיירו הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילאן
יובנטוס
מילאן:
שוער 12 ברזילברזיל דידה
מגן ימני 19 איטליהאיטליה אלסנדרו קוסטקורטה כרטיס צהוב בדקה ה-18 18' הוחלף בדקה ה-66 66'
בלם 13 איטליהאיטליה אלסנדרו נסטה
בלם 3 איטליהאיטליה פאולו מלדיני (קפטן)
מגן שמאלי 4 גאורגיהגאורגיה קאחה קאלדזה
קשר ימני 8 איטליהאיטליה ג'נארו גאטוזו
קשר מרכזי 21 איטליהאיטליה אנדראה פירלו הוחלף בדקה ה-71 71'
קשר שמאלי 20 הולנדהולנד קלרנס סיידורף
קשר התקפי 10 פורטוגלפורטוגל רוי קושטה הוחלף בדקה ה-87 87'
חלוץ 7 אוקראינהאוקראינה אנדריי שבצ'נקו
חלוץ 9 איטליהאיטליה פיליפו אינזאגי
מחליפים:
שוער 18 איטליהאיטליה כריסטיאן אביאטי
מגן 24 דנמרקדנמרק מרטין לאורסן
מגן 25 ברזילברזיל רוקה ג'וניור נכנס כמחליף בדקה ה-66 66'
קשר 17 איטליהאיטליה כריסטיאן ברוקי
קשר 23 איטליהאיטליה מאסימו אמברוזיני נכנס כמחליף בדקה ה-87 87'
קשר 27 ברזילברזיל סרז'יניו נכנס כמחליף בדקה ה-71 71'
חלוץ 11 ברזילברזיל ריבאלדו
מאמן:
איטליהאיטליה קרלו אנצ'לוטי
יובנטוס:
שוער 1 איטליהאיטליה ג'אנלואיג'י בופון
מגן ימני 21 צרפתצרפת ליליאן תוראם
בלם 2 איטליהאיטליה צ'ירו פרארה
בלם 5 קרואטיהקרואטיה איגור טודור הוחלף בדקה ה-42 42'
מגן שמאלי 4 אורוגוואיאורוגוואי פאולו מונטרו
קשר ימני 16 איטליהאיטליה מאורו קאמורנזי הוחלף בדקה ה-46 46'
קשר מרכזי 3 איטליהאיטליה אלסיו טקינארדי כרטיס צהוב בדקה ה-69 69'
קשר מרכזי 26 הולנדהולנד אדגר דווידס הוחלף בדקה ה-65 65'
קשר שמאלי 19 איטליהאיטליה ג'אנלוקה זמברוטה
חלוץ 17 צרפתצרפת דויד טרזגה
חלוץ 10 איטליהאיטליה אלסנדרו דל פיירו (קפטן) כרטיס צהוב בדקה ה-111 111'
מחליפים:
שוער 12 איטליהאיטליה אנטוניו צ'ימנטי
מגן 7 איטליהאיטליה ג'אנלוקה פסוטו
מגן 13 איטליהאיטליה מארק יוליאנו
קשר 8 איטליהאיטליה אנטוניו קונטה נכנס כמחליף בדקה ה-46 46'
קשר 15 איטליהאיטליה אלסנדרו בירינדלי נכנס כמחליף בדקה ה-42 42'
חלוץ 24 איטליהאיטליה מרקו די ואיו
חלוץ 25 אורוגוואיאורוגוואי מרסלו סלאייטה נכנס כמחליף בדקה ה-65 65'
מאמן:
איטליהאיטליה מרצ'לו ליפי

השחקן המצטיין:
איטליהאיטליה פאולו מלדיני

עוזרי שופט:
גרמניהגרמניה כריסטיאן שראר (קוון)
גרמניהגרמניה היינר מילר (קוון)

שופט רביעי:
גרמניהגרמניה וולפגנג שטארק

נתוני משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילאן יובנטוס
שערים 0 0
בעיטות לשער 14 11
בעיטות למסגרת 6 2
החזקת כדור 51% 49%
קרנות 13 5
עבירות 23 34
נבדלים 6 1
כרטיסים צהובים 1 2
כרטיסים אדומים 0 0

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמר ליגת האלופות 2003 בוויקישיתוף