גמר גביע אירופה לאלופות 1983

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1983
אירוע עונת 1982/1983 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 25 במאי 1983
מיקום האצטדיון האולימפי, אתונה, יוון
שיפוט ניקולאי ריינאה (רומניה)
צופים 73,500
1982
1984
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1983 התקיים בהאצטדיון האולימפי באתונה, יוון ב-25 במאי 1983, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1982/1983 היא המבורג מגרמניה המערבית, שניצחה במשחק יובנטוס האיטלקית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-28 של גביע אירופה לאלופות.

המבורג הגיעה לגמר השני בתולדותיה, שלוש שנים לאחר ההפסד לנוטינגהאם פורסט ב-1980. זכייתה הראשונה בתולדותיה בתואר הפכה אותה לנציגת גרמניה המערבית השנייה שזוכה בו, לאחר שלוש הזכיות הרצופות של באיירן מינכן בין 1974 ל-1976. גם עבור יובנטוס הייתה זו הופעה שנייה, לאחר ההפסד ב-1973 לאייאקס אמסטרדם. היה זה הגמר הראשון אי פעם שהפגיש בין נציגת איטליה לגרמניה, ועצם העפלתן לגמר קבע כי לראשונה לאחר שש עונות רצופות, אלופת אירופה לא תהיה אנגלית.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר לאחר שזכו באליפות בעונת 1981/1982. המבורג זכתה בבונדסליגה בפער שלוש נקודות מפ.צ. קלן, בעוד יובנטוס הקדימה את פיורנטינה על חודה של נקודה בלבד כדי לזכות באליפות איטליה.

המשחק עצמו הוכרע משער מוקדם של פליקס מגאת כבר בדקה התשיעית, במהלך אישי מרשים בו עבר שחקן ובעט מחוץ לרחבה אל חיבורי השער הרחוקים.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבורג[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש שנים לאחר הופעתה הקודמת בגמר, חיפשה התחילה המבורג את המסע אל התואר במפגש טעון מול דינמו ברלין מגרמניה המזרחית. במשחק הראשון חזרה המבורג מפיגור 1-0 לשוויון 1-1 בסיום, ובגומלין הביתי גברה על דינמו 2-0 בדרך לשלב הבא.

בשמינית הגמר פגשה המבורג את אולימפיאקוס היוונית. תומאס פון היסן קבע את תוצאת המשחק הראשון, 1-0 ביתי להמבורג. בגומלין המבורג הרשימה והביסה 4-0 את יריבתה, כדי להעפיל לשלב הבא עם 5-0 בסיכום שני המפגשים.

ברבע הגמר התמודדה המבורג מול דינמו קייב מברית המועצות. במשחק הראשון, תצוגה מרשימה ושלושער של לארס בסטרופ קבעו את תוצאת המשחק, 3-0 להמבורג בחוץ. במשחק הגומלין הפסידה המבורג בביתה 2-1, אך העפילה לשלב הבא בזכות 4-2 בסיכום המפגשים.

חצי הגמר זימן להמבורג מפגש כפול מול ריאל סוסיאדד הספרדית. במשחק הראשון בחוץ, וולפגנג רולף העלה את המבורג ליתרון בתוך המחצית השנייה, אך סוסיאדד חזרה למשחק והשוותה כרבע שעה לסיום. במשחק הגומלין לא נכבשו שערים עד לרבע השעה האחרונה. תחילה היה זה דיטמר יאקובס שהעלה את המבורג ליתרון, אך בדקה ה-80 הצליחה סוסיאדד להשוות ולהשיג שער החוץ. המבורג הצליחה להימנע מהארכה בדקה ה-84, עם שער ניצחון של פון היסן שהעניק להמבורג ניצחון 2-1 וכרטיס לגמר גביע אירופה.

יובנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת איטליה יובנטוס פתחה את מפגשיה מול אלופת דנמרק, הבידוברה. במשחק הראשון גברה יובנטוס 4-1 בחוץ על הדנים, ולאחר שוויון 3-3 בגומלין הביתי העפילה לשלב הבא עם 7-4 בסיכום שני המפגשים.

בשמינית הגמר פגשה יובנטוס את סטנדרד לייז' הבלגית. במשחק החוץ עלתה יובנטוס ליתרון מהיר כבר לאחר שבע דקות משער של מרקו טארדלי, אך ספגה את השוויון בפנדל עמוק בתוך המחצית השנייה, שוויון 1-1 בסיום. במשחק הגומלין, צמד של פאולו רוסי בתוך חצי השעה הראשונה של ההתמודדות הכריעה כי יובנטוס עולה לשלב הבא עם ניצחון 2-0, ו-3-1 בסיכום שני המפגשים.

בשלב רבע הגמר פגשה יובנטוס את אסטון וילה האנגלית, אלופת אירופה המכהנת. במשחק הראשון בוילה פארק כבש רוסי כבר בדקה הראשונה שער חוץ יקר ליובנטוס. המארחת הצליחה לחזור למשחק ולהשוות זמן קצר בתוך המחצית השנייה, אך שמונה דקות לסיום כבש זביגנייב בונייק את שער הניצחון, 2-1 יקר ליובנטוס בסיום. במשחק הגומלין הציגה יובנטוס יכולת מרשימה וניצחה 3-1 (צמד למישל פלאטיני), רשמה ניצחון כפול על אלופת אירופה והעפילה לשלב הבא עם 5-2 בסיכום שני המפגשים.

חצי הגמר זימן ליובנטוס מפגש נוח יחסית מול אלופת פולין, וידזב לודז'. במשחק הראשון הביתי גברה יובנטוס 2-0 על הפולנים, ובמשחק הגומלין השלימה את ההעפלה עם שוויון 2-2, שקבע 4-2 ליובנטוס בסיכום שני המפגשים. יובנטוס העפילה לגמר גביע אירופה השני בתולדותיה, עשר שנים בדיוק לאחר העפלתה הקודמת.

גרמניה המערביתגרמניה המערבית המבורג סיבוב איטליהאיטליה יובנטוס
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
גרמניה המזרחיתגרמניה המזרחית דינמו ברלין 3 – 1 1 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית) סיבוב ראשון דנמרקדנמרק הבידוברה 7 – 4 4 - 1 (חוץ) 3 - 3 (בית)
יווןיוון אולימפיאקוס 5 – 0 1 - 0 (בית) 4 - 0 (חוץ) שמינית הגמר בלגיהבלגיה סטנדרד לייז' 3 – 1 1 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית)
ברית המועצותברית המועצות דינמו קייב 4 – 2 3 - 0 (חוץ) 1 - 2 (בית) רבע גמר אנגליהאנגליה אסטון וילה 5 – 2 2 - 1 (חוץ) 3 - 1 (בית)
ספרדספרד ריאל סוסיאדד 3 – 2 1 - 1 (חוץ) 2 - 1 (בית) חצי הגמר פוליןפולין וידזב לודז' 4 – 2 2 - 0 (בית) 2 - 2 (חוץ)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבורג הגיעה לגמר גביע אירופה השני בתולדותיה, תחת המאמן האוסטרי הנודע ארנסט האפל. האפל כבר זכה כמאמן בגביע אירופה לאלופות, עם פיינורד ב-1970. ב-1978, רק חמש שנים קודם לכן, הוביל את קלאב ברוז' עד למשחק הגמר, שם נוצחה על ידי ליברפול. המבורג לא נחשבה לפייבוריטית במשחק, ומי שהיו השחקנים העיקריים במדיה היו החלוצים הורסט רובש שהיה קפטן הקבוצה ולארס בסטרופ הדני, והקשר פליקס מגאת.

מנגד, התייצבה יובנטוס של המאמן ג'ובאני טרפטוני עתירת הכוכבים. בסגל העשיר של הקבוצה כיכבו אז שחקני ההתקפה היצירתיים מישל פלאטיני, פאולו רוסי ורוברטו בטגה, ושחקני ההגנה הקשוחים קלאודיו ג'נטילה, אנטוניו קבריני וגאטאנו שיראה. יובנטוס צעדה לגמר כפייבוריטית לזכייה, ונתמכה ברוב משמעותי ביציעי האצטדיון באתונה.

על אף הציפיות המוקדמות, המבורג פתחה את המשחק בסערה ושלטה בו מן הרגע הראשון. שוערה של המבורג אולי שטיין היה הראשון שעמד למבחן לאחר זינוק תוך כדי נגיחה של בטגה מתוך הרחבה, אך בדקה התשיעית באה המבורג על שכרה. מגאת התנהל עם הכדור מחוץ לרחבה, עבר שחקן הגנה ומ-23 מטרים שיגר כדור חזק ומסובב לחיבורים הרחוקים, כדור שהכניע את דינו זוף וקבע 1-0 מרשים ומוקדם.

יובנטוס ניסתה לחזור למשחק, וחיכתה לתרומה משחקניה היצירתיים בהתקפה, אך היה זה דווקא מגאת שניהל את המשחק במרכז המגרש וסייע להמבורג לשלוט בקצב. שטיין אמנם עצר מספר הזדמנויות של האיטלקים, אך מי שהייתה קרובה יותר לשער הייתה דווקא המבורג. מגאת הגביה כדור חופשי מאגף שמאל אל תוך הרחבה. הכדור קפץ פעם אחת על הקרקע לפני שמנפרד קאלץ ירה מהאוויר כדור מסובב לפינה הרחוקה. זוף אמנם נכנע לכדור, אך זביגנייב בונייק הציל מקו השער.

עוד לפני המחצית, הגיע פלאטיני לאחד המצבים היחידים שלו במשחק, כשנגח מתוך הרחבה אל מרכז השער, ושטיין קלט. יובנטוס המשיכה ללחוץ, וקבריני ירה מהאוויר כדור לחיבורים הרחוקים, כדור ששטיין הציל בזינוק מרשים. מן העבר השני, המבורג שוב הביכה את הגנת יובנטוס. יורגן מילבסקי מסר כדור עומק, וולפגנג רולף הסתנן לתוך הרחבה ובנגיעה אחת לפני זוף גלגל אל הרשת, אלא שהשער נפסל בטענת נבדל.

המחצית השנייה נפתחה עם שער פסול נוסף, במהלך דומה לשער שנפסל קודם לכן, רק שהפעם מילבסקי עצמו היה בנבדל בזמן המסירה. בדקה ה-55 נאלצה המבורג לבצע חילוף, לאחר שג'נטילה התנגש בעוצמה רבה בבסטרופ וגרם לו לשבר בלסת. בהמשך, המבורג הוסיפה לשלוט במשחק, ושוב מגאת כמעט וכבש שער מדהים נוסף, לאחר שקיבל כדור מחוץ לרחבה, הקפיץ אותו פעם אחת ובעט מהאוויר בעוצמה כדור שעבר מעט מעל המשקוף. מן העבר השני בונייק ניסה בעיטת יעף משלו בתוך הרחבה, אך הכדור החמיץ את המסגרת. זמן קצר אחר כך, פלאטיני דרש פנדל לאחר שנשלח לתוך הרחבה, ניסה להקפיץ מעל שטיין שהתנגש בו. השופט בחר שלא לשרוק לעבירה במהלך.

המבורג הוסיפה לפרק את קו ההגנה של יובנטוס בכדורי עומק מסוכנים. יורגן גרוך ורולף החליפו ביניהם דאבל פס, כשהמסירה של רולף שלחה בכדור עומק את גרוך לתוך הרחבה. גרוך בעט בעוצמה כדור נמוך, אך זוף הגיב היטב. כדור נוסף מסוג זה שלח המחליף תומאס פון היסן למגאת, שמצא את עצמו מול זוף היוצא, בעט מעליו והכניע אותו אך החמיץ את המסגרת.

בסיום המשחק, ניצחון 1-0 מוצדק להמבורג, שזכתה בתואר לראשונה בתולדותיה. ארנסט האפל היה לראשון בהיסטוריה שזוכה בתואר כמאמן עם שתי קבוצות שונות.


25 במאי 1983 גרמניה המערביתגרמניה המערבית המבורג 1 - 0 איטליהאיטליה יובנטוס האצטדיון האולימפי, אתונה, יוון
צופים: 73,500
שיפוט: רומניהרומניה ניקולאי ריינאה
פליקס מגאת הובקע שער בדקה ה- 9' 9' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבורג
יובנטוס
המבורג:
שוער 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אולי שטיין
מגן ימני 2 גרמניה המערביתגרמניה המערבית מנפרד קאלץ
בלם 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית דיטמר יאקובס
בלם 5 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הולגר הירונימוס
מגן שמאלי 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ברנד ווהמאייר
קשר ימני 6 גרמניה המערביתגרמניה המערבית וולפגנג רולף כרטיס צהוב בדקה ה-35 35'
קשר מרכזי 8 גרמניה המערביתגרמניה המערבית יורגן גרוך כרטיס צהוב בדקה ה-39 39'
קשר מרכזי 10 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פליקס מגאת הובקע שער בדקה ה- 9' 9'
קשר שמאלי 7 גרמניה המערביתגרמניה המערבית יורגן מילבסקי
חלוץ 9 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הורסט רובש (קפטן)
חלוץ 11 דנמרקדנמרק לארס בסטרופ הוחלף בדקה ה-55 55'
מחליפים:
קשר 12 גרמניה המערביתגרמניה המערבית תומאס פון היסן נכנס כמחליף בדקה ה-55 55'
מאמן:
אוסטריהאוסטריה ארנסט האפל
רומא:
שוער 1 איטליהאיטליה דינו זוף (קפטן)
מגן ימני 2 איטליהאיטליה קלאודיו ג'נטילה
בלם 5 איטליהאיטליה סרג'יו בריו
בלם 6 איטליהאיטליה גאטאנו שיראה
מגן שמאלי 3 איטליהאיטליה אנטוניו קבריני כרטיס צהוב בדקה ה-39 39'
קשר מרכזי 8 איטליהאיטליה מרקו טארדלי
קשר מרכזי 4 סן מרינוסן מרינו מאסימו בוניני כרטיס צהוב בדקה ה-36 36'
קשר מרכזי 10 צרפתצרפת מישל פלאטיני
קיצוני ימני 7 איטליהאיטליה רוברטו בטגה
קיצוני שמאלי 11 פוליןפולין זביגנייב בונייק
חלוץ 9 איטליהאיטליה פאולו רוסי הוחלף בדקה ה-55 55'
מחליפים:
קשר 15 איטליהאיטליה דומניקו מארוקינו נכנס כמחליף בדקה ה-55 55'
מאמן:
איטליהאיטליה ג'ובאני טרפטוני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]