גמר גביע אירופה לאלופות 1980

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1980
אירוע עונת 1979/1980 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 28 במאי 1980
מיקום אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, מדריד, ספרד
שיפוט אנטוניו גארידו (פורטוגל)
צופים 51,000
1979
1981
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1980 התקיים באצטדיון סנטיאגו ברנבאו במדריד, ספרד ב-28 במאי 1980, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1979/1980 היא נוטינגהאם פורסט האנגלית, שניצחה במשחק המבורג מגרמניה המערבית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-25 של גביע אירופה לאלופות.

נוטינגהאם פורסט, אלופת אירופה המכהנת, שמרה על התואר עונה אחת לאחר שהגיעה לגמר הראשון בתולדותיה וזכתה בו. עם שתי אליפויות אירופה ורק אליפות אנגליה אחת, הייתה נוטינגהאם לקבוצה הראשונה בהיסטוריה שלזכותה יותר אליפויות אירופה מאליפויות מקומיות. היא שמרה על רצף הזכיות האנגליות במפעל, והעלתה אותו לשלוש זכיות רצופות, ברצף שהתארך לבסוף לשש זכיות. כמו כן, היא הייתה למועדון הרביעי ברציפות שזוכה ביותר מאליפות אירופה אחת ברצף, אחרי אייאקס אמסטרדם (19711973), באיירן מינכן (19741976) וליברפול (19771978). המבורג העפילה לגמר הראשון בתולדותיה, והייתה למועדון הגרמני השלישי שמגיע למעמד זה, אחרי באיירן מינכן ובורוסיה מנשנגלדבך.

על אף שלא זכתה באליפות אנגליה בעונת 1978/1979, העפילה נוטינגהאם פורסט לטורניר עקב זכייתה באליפות אירופה באותה עונה. בליגה היא סיימה כסגניתה של ליברפול. לעומתה, המבורג זכתה בבונדסליגה על מנת להעפיל למפעל, וזאת לאחר שהקדימה בנקודה אחת את שטוטגרט בראש הטבלה.

המשחק עצמו הוכרע משער של ג'ון רוברטסון כבר בדקה ה-20, לאחר שבעט כדור שטוח מ-18 מטרים לפינת שערו של רודולף קארגוס.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוטינגהאם פורסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת אירופה המכהנת החלה את המסע להגנה על התואר מול אסטר השוודית. במשחק הראשון בבית גברה נוטינגהאם 2-0 על אסטר מצמד של איאן בוייר במחצית השנייה. שוויון 1-1 במשחק הגומלין בשוודיה הספיק לנוטינגהאם כדי להמשיך לשלב הבא.

בשלב שמינית הגמר פגשה נוטינגהאם את ארגש פיטשטי הרומנית. נוטינגהאם פתחה מצוין את המשחק הראשון והובילה 2-0 כבר לאחר רבע שעה, במה שהייתה לתוצאת הסיום של המשחק. היא השלימה ניצחון כפול בזכות 2-1 ברומניה שהעניק לה את הכרטיס לשלב הבא.

רבע הגמר זימן לנוטינגהאם מפגש עם נציגת גרמניה המזרחית, דינמו ברלין. המשחק הראשון נערך באנגליה, ובו הנחילה דינמו הפסד אירופי ראשון באותה עונה לנוטינגהאם, 1-0. אלופת אירופה הגיעה לגומלין בחוץ עם גבה אל הקיר, אך הפגינה יכולת משכנעת ובסיום המחצית הראשונה כבר הובילה 3-0 (צמד לטרבור פרנסיס). דינמו עוד חזרה למשחק עם שער בפתיחת המחצית השנייה, אך בסיום 3-1 לנוטינגהאם, שהעפילה לחצי הגמר עם 3-2 בסיכום שני המפגשים.

המשוכה האחרונה בדרכה של נוטינגהאם לגמר שני ברציפות הייתה אייאקס אמסטרדם ההולנדית. פעם נוספת אירחה נוטינגהאם את המשחק הראשון, והשיגה מקדמה נאה עם ניצחון 2-0 על ההולנדים. במשחק הגומלין התקרבה אייאקס עם שער בדקה ה-65, אך לא הצליחה למצוא שנית את הרשת וניצחה 1-0 בלבד. נוטינגהאם פורסט, עם 2-1 בסיכום שני המפגשים, העפילה לגמר השני בתולדותיה.

המבורג[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבורג פתחה את משחקיה מול ואלור האיסלנדית. במשחק הראשון בחוץ גברה המבורג 3-0 על יריבתה (צמד להורסט רובש), והשלימה ניצחון כפול בגומלין הביתי עם 2-1 בדרך לשלב הבא.

בשמינית הגמר פגשה המבורג את דינמו טביליסי מברית המועצות, שהדהימה את ליברפול והדיחה אותה בסיבוב הראשון. במשחק הראשון בהמבורג המשיכה האורחת את המומנטום מהסיבוב הראשון ועלתה ראשונה ליתרון, אך המבורג השלימה מהפך וניצחה 3-1, כולל שער של קווין קיגן האנגלי שנקם את הדחתה של קבוצתו לשעבר. קיגן כבש גם בגומלין בדרך לניצחון נוסף, 3-2 שהעניק להמבורג את הכרטיס לרבע הגמר.

בשלב רבע הגמר פגשה המבורג את היידוק ספליט. המשחק הראשון נערך בהמבורג, והמארחת ניצחה משער בודד על סף סיום המחצית הראשונה. משחק הגומלין בספליט היה צמוד ודרמטי. המבורג עלתה ראשונה ליתרון כבר בדקות הפתיחה, אך ספגה את השוויון לאחר כעשרים דקות. שתי דקות אחר כך שוב נטלה המבורג את היתרון, אך עם פתיחת המחצית השנייה שוב מצאה האורחת את שער השווין. בדקה ה-86 עלתה היידוק ליתרון ראשון במשחק, 3-2, אך לא הצליחה לכבוש שער נוסף. ההתמודדות הכפולה הסתיימה בשוויון 3-3, והמבורג העפילה בזכות חוק שערי חוץ.

חצי הגמר הפגיש בין המבורג לשיאנית הזכיות בתואר, ריאל מדריד הספרדית. ריאל רצתה להעפיל לגמר באצטדיונה הביתי, ועשתה צעד חשוב לקראת הגמר עם ניצחון ביתי 2-0 מצמד של סנטיאנה. במשחק הגומלין הדהימה המבורג את הספרדים. רובש ומנפרד קאלץ כבשו צמדים, והמבורג הביסה 5-1 את ריאל מדריד. עם 5-3 בסיכום המפגשים, העפילה המבורג לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה.

אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט סיבוב גרמניה המערביתגרמניה המערבית המבורג
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
שוודיהשוודיה אסטר 3 – 1 2 - 0 (בית) 1 - 1 (חוץ) סיבוב ראשון איסלנדאיסלנד ואלור 5 – 1 3 - 0 (חוץ) 2 - 1 (בית)
רומניה (1965-1989)רומניה (1965-1989) ארגש פיטשטי 4 – 1 2 - 0 (בית) 2 - 1 (חוץ) שמינית הגמר ברית המועצותברית המועצות דינמו טביליסי 6 – 3 3 - 1 (בית) 3 - 2 (חוץ)
גרמניה המזרחיתגרמניה המזרחית דינמו ברלין 3 – 2 0 - 1 (בית) 3 - 1 (חוץ) רבע גמר הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה היידוק ספליט 3 – 3 1 - 0 (בית) 2 - 3 (חוץ)
הולנדהולנד אייאקס אמסטרדם 2 – 1 2 - 0 (בית) 0 - 1 (חוץ) חצי הגמר ספרד (1977)ספרד (1977) ריאל מדריד 5 – 3 0 - 2 (חוץ) 5 - 1 (בית)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק הגמר ציין חצי יובל לטורניר, ולכבוד המאורע נבחר אצטדיון סנטיאגו ברנבאו המפואר כאצטדיון המארח. בפועל, הגעתן של שתי קבוצות קטנות יחסית בקנה מידה אירופי, הובילה ליציעים ריקים בחציים. נוטינגהאם פורסט, תחת המאמן המצליח בתולדותיה בריאן קלאף, הגיעה למשחק כאלופה המכהנת, אך עם זאת לא הגיעה כפייבוריטית. היא חסרה במשחק את החלוץ הבכיר בסגל שלה, טרבור פרנסיס, שסבל מקרע בגיד אכילס. מנגד, גם המבורג שניצבה לגמר הראשון בתולדותיה הייתה קבוצה צנועה, ואף היא חסרה את החלוץ הבכיר שלה, הורסט רובש, שפציעה בקרסול מנעה ממנו לפתוח בהרכב והוא שולב מהספסל בלבד במהלך המשחק.

פתיחת המשחק התנהלה בשליטה של המבורג. נוטינגהאם הציגה משחק הגנתי והייתה נתונה ללחץ מצדם של הגרמנים. המצב הטוב ביותר בפתיחת המשחק היה פליקס מגאת, שבעט היטב בעיטה חופשית שנעצרה על ידי פיטר שילטון. על אף הלחץ של המבורג, הראשונה לכבוש הייתה דווקא נוטינגהאם פורסט, באחת ההתקפות הבודדות שלה עד אז. בדקה ה-20 החל ג'ון רוברטסון, ששיחק כקיצוני שמאלי, בפריצה למרכז. הוא החליף מסירה כפולה עם גארי בירטלס, ובעט מכ-18 מטרים שטוח לפינה. רודולף קארגוס נכנע לכדור, ונוטינגהאם עלתה ליתרון ראשון במשחק.

המבורג מצדה כבשה כשתי דקות לאחר מכן. וילי ריימן הגיע ראשון לכדור חוזר מהדיפה של שילטון לאחר בעיטה של מגאת, אך השער נפסל בטענת נבדל. מנקודה זו ואילך, התבצרה נוטינגהאם בהגנה. צמד הבלמים לארי לויד וקני ברנס מנעו מהמבורג להתקרב לשער, וכשבכל זאת הצליחה המבורג לייצר בעיטות למסגרת, היא נתקלה בשלטון שהיה בטוח מאוד בשערו.

עוד בתוך המחצית הראשונה הייתה קרובה המבורג לשוויון. כדור שהוגבה לתוך הרחבה הורד בחזה על ידי קווין קיגן לעברו של יורגן מילבסקי, שבעט מ-16 מטרים בנגיעה, אך נהדף בזינוק מרשים של שילטון.

המחצית השנייה המשיכה את המגמות מן החצי הראשון. רובש החלוץ עלה במקומו של הולגר הירונימוס הקשר והמבורג לחצה כדי להשיג את השוויון, בעוד האנגלים היו עסוקים בעיקר בהתגוננות. מגאת שוב היה קרוב לשוויון, כשבעט מהאוויר לאחר הגבהה מאגף ימין. שילטון כבר נכנע לכדור, אך לויד היה במקום כדי להציל. מנפרד קאלץ גם הוא ניסה את מזלו מחוץ לרחבה אך נעצר בעמוד השער. שילטון רשם הצלה מרהיבה נוספת, לאחר שזינק לבעיטה ממרחק של הקפטן פיטר נוגלי שעשתה דרכה לחיבורים הרחוקים. מספר דקות נוספות עברו, וכדור קרן של המבורג מאגף ימין הורחק לא טוב, נוגלי בעט לכיוון השער ויצר ערבוביה ברחבה, עד שאיוואן בוליאן החמיץ מקרוב ובעט החוצה.

כרבע שעה לסיום הגיעה נוטינגהאם למצב נדיר בהתקפה מתפרצת. בירטלס דהר לבד כמחצית המגרש, הותיר מאחור את נוגלי וניצב לבדו מול קארגוס, אך ברגע האחרון שעט קאלץ מאחוריו וחילץ ממנו את הכדור.

שריקת הסיום הותירה את הגרמנים מתוסכלים, לאחר שבהחלט היו ראויים לשער במשחק. עם זאת, המשחק הנחוש של הקבוצה שלא הגיעה כפייבוריטית העניק לה את התואר השני ברציפות.


28 במאי 1980 אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט 1 - 0 גרמניה המערביתגרמניה המערבית המבורג אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, מדריד, ספרד
צופים: 51,000
שיפוט: פורטוגלפורטוגל אנטוניו גארידו
ג'ון רוברטסון הובקע שער בדקה ה- 20' 20' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוטינגהאם פורסט
המבורג
נוטינגהאם פורסט:
שוער 1 אנגליהאנגליה פיטר שילטון
מגן ימני 2 אנגליהאנגליה ויו אנדרסון
בלם 5 אנגליהאנגליה לארי לויד
בלם 6 סקוטלנדסקוטלנד קני ברנס כרטיס צהוב בדקה ה-21 21'
מגן שמאלי 3 סקוטלנדסקוטלנד פרנק גריי הוחלף בדקה ה-78 78'
קשר מרכזי 8 אנגליהאנגליה איאן בוייר
קשר מרכזי 4 סקוטלנדסקוטלנד ג'ון מקגוברן (קפטן)
קשר מרכזי 10 אנגליהאנגליה גארי מילס הוחלף בדקה ה-67 67'
קיצוני ימני 7 צפון אירלנדצפון אירלנד מרטין אוניל
קיצוני שמאלי 11 סקוטלנדסקוטלנד ג'ון רוברטסון הובקע שער בדקה ה- 20' 20'
חלוץ 9 אנגליהאנגליה גארי בירטלס
מחליפים:
קשר 12 סקוטלנדסקוטלנד ג'ון אוהארה נכנס כמחליף בדקה ה-67 67'
קשר 15 אנגליהאנגליה ברין גאן נכנס כמחליף בדקה ה-78 78'
מאמן:
אנגליהאנגליה בריאן קלאף
המבורג:
שוער 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית רודולף קארגוס
בלם אחורי 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פיטר נוגלי (קפטן) כרטיס צהוב בדקה ה-72 72'
בלם 5 הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה איוואן בוליאן
בלם 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית דיטמר יאקובס
מגן ימני 2 גרמניה המערביתגרמניה המערבית מנפרד קאלץ
מגן שמאלי 8 גרמניה המערביתגרמניה המערבית קספר ממרינג
קשר מרכזי 6 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הולגר הירונימוס הוחלף בדקה ה-46 46'
קשר מרכזי 10 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פליקס מגאת
קשר התקפי 7 אנגליהאנגליה קווין קיגן
חלוץ 11 גרמניה המערביתגרמניה המערבית וילי ריימן
חלוץ 9 גרמניה המערביתגרמניה המערבית יורגן מילבסקי
מחליפים:
קשר 16 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הורסט רובש נכנס כמחליף בדקה ה-46 46'
מאמן:
הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה ברנקו זבץ

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]