דוקטור איקס (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוקטור איקס
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מייקל קורטיז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי האל ואליס, דריל זאנוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Earl Baldwin עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ורג' אמי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לי טרייסי
פיי ריי
ליונל אטוויל
מוזיקה ברנרד קואן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ריי רנאהאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה First National Pictures
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 באוגוסט 1932 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 77 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה
סרט מסתורין
תקציב 224 אלף דולר[1]
הכנסות 594 אלף דולר[1]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור איקסאנגלית: Doctor X) הוא סרט אימה ומסתורין בעל אלמנטים קומיים משנת 1932 בהפקה משותפת של First National והאחים וורנר. עלילת הסרט מתארת סדרה של מעשי רצח פתולוגיים שמתרחשים במשך מספר חודשים בניו יורק. מעשי הרצח מתרחשים תמיד בלילה, לאורו של ירח מלא, והגופות נאכלו על ידי אדם. העדים לאירועים אלו מתארים "מפלצת" מעוותת להחריד בתור הרוצח. המשטרה, עיתונאי, ומדען בשם דוקטור איקס חוקרים את מעשי הרצח לאורכו של הסרט.[2]

עלילת הסרט מבוססת על המחזה The Terror משנת 1931 מאת האוורד וו. קומסטוק ואלן סי. מילר.[3] את הסרט ביים מייקל קורטיז ומככבים בו לי טרייסי, פיי ריי, וליונל אטוויל. סרט זה הופק בטרם החלו לאכוף בהוליווד את קוד ההפקה של הייז, ועל כן הסרט עוסק בנושאים למבוגרים בלבד, כגון רצח, אונס, קניבליזם וזנות, השזורים אל תוך הסיפור.

הסרט צולם בטכניקולור בשני צבעים, והיה לאחד האחרונים שצולמו בשיטה זו, לצד Mystery of the Wax Museum משנת 1933 של האחים וורנר. עותקים בשחור-לבן של הסרט הופצו לערים קטנות בארצות הברית ולשווקים בינלאומיים, בעוד שעותקים בצבע של הסרט הופצו בערים הגדולות.[4]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור אדמונד קיירווי כדוקטור איקס

העיתונאי לי טיילור (לי טרייסי) חוקר סדרה של מקרי רצח פתולוגיים שהתרחשו במשך מספר חודשים בעיר ניו יורק. הרציחות מתרחשות תמיד בלילה, לאור ירח מלא, וכל גופה הושחתה מיד לאחר הרצח. עדי ראייה מתארים את הרוצח כ-"מפלצת" מכוערת להחריד. ד"ר קסבייר (ליונל אטוויל) נקרא לחוות את דעתו הרפואית על ידי המשטרה, אולם לה יש מניע נסתר מאחורי בקשתה: הם מעוניינים לחקור את האקדמיה הרפואית של קסבייר, מאחר שהאזמל המשמש לקניבליזציה של גופות הקורבנות הוא כלי בלעדי לאותו מוסד. מלבד קסבייר, החשודים האחרים הם: ד"ר וולס (פרסטון פוסטר), קטוע יד שעורך מחקר על קניבליזם; ד"ר היינס (ג'ון ריי), בעל סטייה מינית למציצנות; ד"ר דיוק (הארי ברספורד), הלוקה בשיתוק; וד"ר רוביץ (ארתור אדמונד קארווה), העורך מחקרים על ההשפעות הפסיכולוגיות של הירח. המשטרה נותנת לד"ר קסבייר 48 שעות לתפוס את הרוצח בדרכו שלו. במהלך פרק זמן זה, טיילור מתחיל לחקור את כוונותיו של הדוקטור, ותוך כדי כך הוא פוגש בבתו, ג'ואן קסבייר (פיי ריי). בתחילה, ג'ואן מפנה כתף קרה כלפי טיילור, במיוחד לאחר שהיא מגלה כי הוא פרסם כתבה על אביה, שפגעה בו. לעומת זאת, טיילור מגלה עניין רומנטי בג'ואן.

באחוזתו של ד"ר קסבייר מתאספים כל החשודים לניסוי לא שגרתי: כל אחד מהנוכחים (למעט וולס קטוע היד, משום שידוע שלרוצח יש שתי ידיים) מחובר למערכת חשמל שרושמת את דופק הלב שלו. אוטו (ג'ורג' רוזנר) ומאמי (ליילה בנט), משרתיו של ד"ר קסבייר, מציגים בפני הנוכחים שיחזור של אחד ממקרי הרצח, וזאת על מנת שהגלאי החשמלי יחשוף את הרוצח. במהלך הניסוי מתרחשת הפסקת חשמל, וכאשר חוזרים האורות, הנוכחים מגלים כי רוביץ', שלכאורה נחשף על ידי המוניטור כרוצח רגע לפני הפסקת החשמל, נרצח.

למחרת בערב, קסבייר מבקש ממאמי ומאוטו לשחזר עוד אחד ממקרי הרצח. מאמי מפחדת למלא את תפקידה, וג'ואן תופסת את מקומה. כל הגברים, למעט וולס, נאזקים לכיסאותיהם. במהלך השחזור נחשפת זהותו של הרוצח - וולס, אשר חונק למוות את אוטו וחושף את עצמו בפני ה"אורחים" האזוקים. וולס מספר להם על כוונתו לרצוח את ג'ואן. אולם בטרם וולס מספיק לחנוק אותה, טיילור קופץ ממחבואו ותוקף את וולס. במהלך קטטה בין השניים, טיילור תופס מנורת נפט ומשליך אותה לעברו של וולס, אשר עולה באש. וולס מתרסק אל תוך חלון ונופל ממנו החוצה, במורד צוק גבוה, אל תוך האוקיינוס. טיילור מתקשר אל מערכת העיתון, על מנת לדווח על הסיפור, ומבקש מהעורך שלו שישאיר מקום במדור הנישואים לג'ואן ולעצמו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
ליונל אטוויל ד"ר ג'רי קסבייר
פיי ריי ג'ואן קסבייר בתו של ד"ר קסבייר
לי טרייסי לי טיילור עיתונאי "דיילי וורלד"
פרסטון פוסטר ד"ר וולס חבר האקדמיה למחקר כירורגי
ג'ון ריי ד"ר היינס חבר האקדמיה למחקר כירורגי
הארי ברספורד ד"ר דיוק חבר האקדמיה למחקר כירורגי
ארתור אדמונד קארווה ד"ר רוביץ חבר האקדמיה למחקר כירורגי
ליילה בנט מאמי המשרתת של ד"ר קסבייר
רוברט וורוויק סטיבנס מפכ"ל המשטרה
ג'ורג' רוזנר אוטו המשרת של ד"ר קסבייר
וילארד רוברטסון אוהלורן בלש
תומאס ג'קסון עורך "דיילי וורלד"
הארי הולמן מייק שוטר בחוף הים
מיי בוש
טום דוגן שריף
ראול פרימן בלש בחדר מתים
סלמר ג'קסון וילארד קיף עורך הלילה של ה-"דיילי וורלד"
צ'ארלס מקמורפי בלש במפקדה
קיי רובינסון בלש בחדר מתים

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט זה היה הסרט העלילתי השני של חברת האחים וורנר שצולם בתהליך הטכניקולור המשופר שהסיר תמונות מגורענות (אנ') ושיפר את צבעו ואת בהירותו של הסרט כאחד. בתהליך המשופר הזה נעשה שימוש לראשונה בשנת 1931, בסרט "The Runaround", והדבר הוביל לניסיון למעבר הקולנוע משחור לבן לצבעוני על ידי האולפנים בסוף שנת 1931. עם זאת, בשל האדישות הציבורית האולפנים נסוגו במהירות מהתוכניות השאפתניות שלהם לסרטי צבע, בשלהי 1932.

במהלך ההפקה, צולמה גם גרסה חלופית בשחור לבן, שעדיין קיימת, והשוואה בין הגרסאות מעלה כי מרבית הטייקים בשתי הגרסאות זהים. ההבדלים הקיימים הם מינוריים, כמו האלתור של לי טרייסי עם שלד בארון, והדיאלוג של מיי בוש כמאדאם של בית בושת. כאשר הסרט שוחרר לראשונה ועלה לאקרנים, הגרסה בשחור-לבן הוצעה למפיצים, למורת רוחה של חברת טכניקולור.

סרט זה הופק והופץ בטרם החלו לאכוף בהוליווד את קוד ההפקה של הייז, ועל כן הסרט עוסק בנושאים למבוגרים בלבד לכל אורכו, בהם מעשי רצח, אונס, קניבליזם וזנות.

בעקבות הצלחתו של הסרט בקופות הכרטיסים, האחים וורנר הוציאו את הסרט Mystery of the Wax Museum בשנת 1933, שגם היה בכיכובם של פיי ריי וליונל אטוויל ובבימויו של מייקל קורטיז. סרט זה צולם גם הוא כטכנולוגיית טכניקולור המוקדמת, וצילומו הביאו לסיום ההתקשרות בין חברת טכניקולור לחברת האחים וורנר. חברת טכניקולור דאגה לכך שלא יהיו מצלמות בשחור-לבן על סט צילומי סרט זה, ובכך הוא הפך לסרט הקולנוע העלילתי באורך מלא האחרון שצולם בטכנולוגיה זו על ידי אולפן הוליוודי גדול. אנטון גרוט היה המעצב האמנותי של שני הסרטים. מקס פקטור היה אמון על האיפור.

דוקטור איקס היה הראשון מבין שלושה סרטים בהם מייקל קורטיז ביים את ליונל אטוויל. מלבד הסרט הזה ו-Mystery of the Wax Museum, אטוויל שיתף פעולה עם קרטיז גם בסרט ההרפתקאות "Captain Blood" משנת 1935 בכיכובו של ארול פלין. דוקטור איקס היה גם הסרט הראשון מבין שלושה סרטים שבהם כיכבו ביחד ליונל אטוויל ופיי ריי. לאחר מכן, ב-Mystery of the Wax Museum וב-The Vampire Bat.

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביקורת שפורסמה במגזין "טיים" נכתב: "דוקטור איקס הוא סיוט שגרתי [...] והוא מיועד למעריצים מושבעים של אימה סינתטית ולא לקהל צופי הקולנוע הרגיל".[5] עם זאת, הסרט התקבל היטב על ידי המבקרים וגם בקופות. למעשה, בשל הפופולריות של הסרט, האחים וורנר הוציאו את הסרט Mystery of the Wax Museum בשנת 1933. בשנת 1939 יצא סרט בשם The Return of Doctor X, אך למרות שמו - הוא אינו נחשב לסרט המשך של דוקטור איקס. פרט לסרטים אלו, לסרט האימה של אולפני יוניברסל משנת 1942Night Monster‏, שגם בו מככב ליונל אטוויל כדוקטור, יש עלילה דומה וסיום כמעט זהה.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי האחים וורנר, הסרט הכניס 405 אלף דולר בארצות הברית ו-189 אלף דולר בשאר העולם.[1]

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות החמישים, כשהסרט נכלל בחבילה של סרטים ישנים ששודרו בסינדיקציה בטלוויזיה האמריקאית,[6] גרסת הסרט בטכניקולור נחשבה לאבודה, שכן חברת "Technicolor" השליכה את מרבית התשלילים בשני צבעים שהיו לה ב-28 בדצמבר 1948.

לאחר מותו של ג'ק וורנר ב-9 בספטמבר 1978, התגלה עותק של הסרט באוסף האישי שלו. הוא הועתק לצורך שימור, הפצה לבתי קולנוע והמרה ל-VHS. העותק המקורי של הסרט, על גבי סרט צילום (פילם) עשוי ניטרוצלולוזה, נתרם לארכיון UCLA Film and Television Archive, אשר במקרים נדירים מאוד איפשר להקרין אותו בפומבי במתקנים מורשים עם הציוד המתאים.[7][8]

בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוקטור איקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Warner Bros financial information in The William Shaefer Ledger. See Appendix 1, Historical Journal of Film, Radio and Television, (1995) 15:sup1, 1-31 p 13 DOI: 10.1080/01439689508604551
  2. ^ "Doctor X (1932) [updated with "synthetic flesh" clip and reviews]".
  3. ^ Doctor X (original Broadway play, produced at the Hudson Theatre; February 1931-April 1931, 80 performances), IBDb.com; retrieved September 23, 2014.
  4. ^ Doctor X: Detail View, tcm.com; accessed July 26, 2015.
  5. ^ "Cinema: The New Pictures: Aug. 15, 1932" -- Time
  6. ^ "Media History Digital Library". archive.org.
  7. ^ Honeybone, Nigel (23 במרץ 2014). "Film Review: Doctor X (1932)". horrornews.net. נבדק ב-5 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Dean, Brandy (10 ביוני 2013). "Review: Doctor X (1932)". prettycleverfilms.com. נבדק ב-5 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)