האיש במסכת הברזל (סרט, 1998)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האיש במסכת הברזל
The Man in the Iron Mask
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על הוויקונט דה בראז'לון עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רנדל וולאס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רנדל וולאס, ראסל סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רנדל וולאס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ויליאם הוי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לאונרדו דיקפריו (לואי הארבעה עשר, מלך צרפת, Philippe)
בריז'יט אובר
יו לורי
דייוויד לואו
לאונור ורלה
אדוארד אטרטון
פיטר סארסגארד (Raoul de Bragelonne)
Emmanuel Guttierez
אן פריו (אן מאוסטריה)
ג'ודית גודרץ'
ג'ון מלקוביץ' (אתוס)
ג'רמי איירונס (ארמיס)
ז'ראר דפארדיה (פורתוס)
גבריאל ביירן (דאטרניאן)
François Montagut
Cécile Auclert
Emmanuel Patron
Olivier Hémon
Christian Erickson
Brigitte Boucher
לורה פרייז'ר
Vincent Nemeth
ג'יימס גאמון
Jean-Pol Brissart
Joe Sheridan עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ניק גלני-סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פטר סושיצקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה United Artists
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 באפריל 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 133 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט סייפים נועזים, סרט דרמה, סרט קומדיה, סרט כלא, סרט פעולה, דרמה היסטורית, סרט הרפתקאות, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 35 מיליון דולר
הכנסות 182 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו manintheironmask
פרסים פרס פטל הזהב לזוג/להקה הגרועים ביותר (לאונרדו דיקפריו) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האיש במסכת הברזלאנגלית: The Man in The Iron Mask) הוא סרט דרמת אקשן אמריקאי משנת 1998 שביים, הפיק וכתב רנדל וואלאס, בכיכובו של לאונרדו דיקפריו בתפקיד כפול כדמות הגיבור והנבל, ג'רמי איירונס בתפקיד אראמיס, ג'ון מלקוביץ' בתפקיד אתוס, ז'ראר דפארדיה כפורתוס וגבריאל ביירן בתפקיד ד'ארטניאן.[1] הסרט מבוסס על דמויות מאת אלכסנדר דיומא והוא מהווה עיבוד רופף מאוד לקווי עלילה של הרומן שלו מהשנים 1847–1850, "הוויקונט דה בראז'לון". הסרט מתמקד בארבעת המוסקטרים המזדקנים, אתוס, פורטוס, אראמיס וד'ארטניאן, בתקופת שלטונו של לואי הארבעה עשר, מלך צרפת ומנסה להסביר את המסתורין סביב האיש במסכת הברזל, תוך שימוש בעלילה הקשורה יותר לגרסה הקולנועית משנת 1929 בכיכובו של דאגלס פיירבנקס והסרט משנת 1939 בבימויו של ג'יימס לוויתן, מאשר לספרו המקורי של דיומא. הסרט הופק על ידי חברת יונייטד ארטיסטס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1662, צרפת עומדת בפני פשיטת רגל ממלחמותיו של המלך לואי הארבעה עשר נגד הרפובליקה ההולנדית, שהובילו לרעב נרחב. אף על פי שהמדינה נמצאת על סף מהפכה, לואי ממשיך לבזבז כסף על המלחמה ועל בידור ופיתוי נשים. שלושת המוסקטרים הלכו לדרכם; אראמיס הפך לכומר, פורתוס לבעל בית בושת ובית מרזח ואתוס לכנר שחי עם בנו הבוגר ראול, השואף להצטרף למוסקטרים. רק ד'ארטניאן נותר לשרת את חיל המוסקטרים וכעת משמש כמפקדם.

אראמיס מודיע ללואי כי המסדר הישועי הכריז על מלחמותיו של לואי כבלתי צודקות ומאשים אותו ברעב ובזעם הציבורי שעלול להביא למהפכה. לואי מורה לאראמיס לצוד ולהרוג את מנהיג הישועים. במקום אחר, ראול מתכונן להציע נישואין לארוסתו כריסטין בלפור. לואי מיד שם את מבטו על כריסטין, אך כאשר היא מתנגדת לחיבתו, הוא מתכנן לפתות אותה בכך שראול יישלח לחזית הקרב. ד'ארטניאן מבקר אצל אתוס כדי להזהירו מפני הסכנה, אך ראול מגיע ומודיע לאביו שהוא הוחזר לחזית. אתוס זועם, אך ראול מחליט ללכת מיד בכל מקרה. אתוס מזהיר את ד'ארטניאן שאם ראול ייפגע, אז לואי יהפוך לאויב שלו. ד'ארטניאן מבטיח להתערב בשמו של ראול.

פריזאים זועמים תוקפים את המוסקטרים כשהם מוזנים במזון רקוב, אך ד'ארטניאן מרגיע את הקהל ומבטיח לדבר עם לואי על הרעב. לואי מבטיח לד'ארטניאן שהוא יטפל בעניין, וכי ראול יחזור בקרוב מהמלחמה. במקום זאת, לואי מורה להוציא את יועצו הראשי להורג בגין חלוקת האוכל הרקוב (מה שהוא עשה בהוראתו של לואי), ומורה על ירי בפורעים. ראול ממוקם בחזית ונפגע בקרב מירי תותחים. עם היוודע דבר מותו של בנו, אתוס מנסה להרוג את לואי אך נעצר על ידי ד'ארטניאן ויוצא לגלות. לואי מזמין את כריסטין לארמון ומנצל את מצוקתה עקב מחלתן הקשה של אמה ושל אחותה על מנת להפכה לפילגשו. אראמיס מזמן את פורתוס, אתוס וד'ארטניאן לפגישה חשאית בה הוא חושף שהוא המנהיג הישועי ויש לו תוכנית להדיח את לואי. אתוס ופורתוס מסכימים, אך ד'ארטניאן מסרב לבגוד במלך. אתוס נשבע בכעס להרוג אותו אם ייפגשו שוב.

שלושת המוסקטרים נכנסים לכלא האי איל-סן מרגרט הקודר ומבריחים אסיר הנעול במסכת ברזל ומביאים אותו לאזור הכפרי, שם אראמיס מציג אותו כפיליפ, אחיו התאום הזהה של לואי. בלילה בו נולדו לואי ופיליפ, הורה המלך לואי ה-13 לאראמיס להבריח את פיליפ לגדול באזורים הכפריים, ללא ידיעה על זהותו האמיתית, בתקווה להימנע ממלחמת ירושה ביניהם. לאם המלכה אן נאמר שפיליפ נפטר בלידה, אך ברגע שבעלה חשף את קיומו של פיליפ לה וללואי על ערש דווי, היא רצתה להחזיר את זכות הלידה של פיליפ. לואי המלך מונע מאמונות טפלות מכדי שאחיו ייהרג, הביא את אראמיס לכלוא את פיליפ במסכת ברזל כדי לשמור על זהותו בסוד. התוכנית של אראמיס כעת היא לגאול את עצמו ולהציל את צרפת על ידי החלפת לואי בפיליפ. המוסקטרים מתחילים להכשיר את פיליפ להתנהג כמו לואי, בעוד שאתוס מפתח כלפיו רגשות אבהיים.

בנשף מסכות, המוסקטרים מפתים את לואי למגורים שלו, מחליפים אותו עם פיליפ ומנסים לברוח עם לואי. ד'ארטניאן חושף את התחבולה לאחר שכריסטין מאשימה את פיליפ בראיות לתפקידו של לואי במותו של ראול ואינה נדחית. הוא לוקח את פיליפ לצינוק, שם אנשיו מתעמתים עם המוסקטרים לשעבר. הם מחליפים אסירים, אך לואי מחזיק בפיליפ כשהמוסקטרים בורחים. ד'ארטניאן נחרד ללמוד את זהותו של פיליפ ומתחנן בפני לואי שלא יהרוג אותו, וכך גם אן, אך פיליפ מתחנן להיהרג ובלבד שלא יוחזר לעטות את מסכת הברזל. לואי מסכים, מורה על ד'ארטניאן לצוד את אתוס, פורתוס ואראמיס, ולחזור עם ראשיהם הכרותים, ואז גוזר על אחיו מאסר עולם בבסטיליה. בינתיים, כריסטין מבצעת התאבדות בתלייה מחוץ לחלון חדר השינה של לואי.

ד'ארטניאן יוצר קשר עם חבריו בבקשת עזרה בהצלת פיליפ, אך לואי אורב להם בכלא. אף על פי שהוא מציע חנינה לד'ארטניאן תמורת כניעה, ד'ארטניאן מסרב ומגלה לחבריו שלואי ופיליפ הם למעשה בניו מרומן עם המלכה אן. הם מסתערים על לואי ואנשיו ונורים עלי ידיהם; אומץ לבם גורם לחיילים לעצום עיניים לפני שהם יורים. לואי מנסה לדקור את פיליפ אך פוצע אנושות את ד'ארטניאן שניסה להגן על פיליפ. פיליפ תוקף את לואי אך נבלם כאשר ד'ארטניאן מזכיר לו שלואי הוא אחיו. אתוס מבקש את סליחתו של ד'ארטניאן, כשהוא מבין שנאמנותו של ד'ארטניאן ללואי הייתה מתוך מסירות אבהית לבנו. ד'ארטניאן מת בזרועות חבריו.

סגנו הבכיר של ד'ארטניאן, אנדרה, משביע את אנשיו לסודיות ולעמוד לצד פיליפ. הוא והמוסקטרים מחליפים את מקום התאומים ושוב נועלים את לואי במסכת ברזל. פיליפ מורה לכלוא את לואי וממנה את אתוס, פורתוס ואראמיס כיועצו המלכותי. בהלווייתו של ד'ארטניאן, פיליפ מודה בפני אתוס שהוא התחיל לאהוב אותו כבן האוהב אב. מאוחר יותר הוציא פיליפ חנינה מלכותית על לואי ושולח אותו לחיות בשלום באזור הכפרי וממשיך להיות אחד ממלכי צרפת הגדולים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה זו, "האיש במסכת הברזל" מוצג כאסיר 64389000 על סמך המספר הקשור לשם שמו שנמצא בבסטיליה. שאטו דה וו לה ויקונט שימשה לצילומי סצנות ורסאי, אם כי בספר, המעבר בין לואי לפיליפ קורה בוו-לה-ויקונט. בחלק מהגרסאות, ההחלפה מתרחשת ב-17 באוגוסט 1661, במסיבה מפורסמת לחשיפת הטירה החדשה. במסיבה השתתף לואי, שהבין שארמון המלך עצמו נראה נחות מהטירה החדשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Olthuis, Andrew. "The Man in the Iron Mask". Allmovie. נבדק ב-10 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)