הקולנוע הישראלי: העשור הראשון של המאה ה-21

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היסטוריה של הקולנוע הישראלי

תחילת המאה ה-21 בקולנוע הישראלי נחשבות לתחילתו של תור זהב של יצירה קולנועית של סרטים עלילתיים באורך מלא בעיקר. בתקופה זו פרחו מספר ההפקות בקולנוע הישראלי, זכו בפרסים ובפרסום רב מסביב לעולם, והחזירו את קהל הצופים בארץ לבתי הקולנוע. שיא התהליך במספר רב של מועמדויות לפרס אוסקר לסרט הזר (שלוש שנים ברציפות, 2006-2009). ולקופרודוקציות בינלאומיות. הסרטים מתאפיינים ברובם ביצירה אישית של במאים צעירים וסרטי ביכורים. הסרטים נחשבים בעלי איכות גימור גבוהה ואיכות (ביחס להפקות הקולנועיות שקדמו להם).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 בקולנוע הישראלי, עברו שינוי מהותי. הקמת ערוצי טלוויזיה מסחריים חדשים(ערוץ 2 בעיקר), והתרבותם של בתי ספר לקולנוע, בראשם סם שפיגל הולידו דור חדש של יוצרי קולנוע ואנשי מקצוע מיומנים. במקביל, החל תהליך של גדילה מסחרית הדרגתית, קרנות קולנוע הוקמו, ענף הפרסום גדל ובאופן כללי נוצרו יותר מקומות עבודה. המצלמה הדיגיטלית הוזילה את מחירי ההפקות. בסוף שנות ה-90, אישורו של חוק הקולנוע נתן זריקת מרץ לתשתית של יוצרים צעירים. פתיחת הסינמה סיטי של האחים אדרי בשנת 2000 תמכה בהפצת והקרנת הסרטים ומשכה את הקהל, ביחד עם פסטיבלי הקולנוע הוותיקים בחיפה ובירושלים שנערכו משנות ה-80.

חתונה מאוחרת וכנפיים שבורות נחשבים לסרטים הראשונים ופורצי הדרך של הקולנוע החדש. (על אף שקדמו להם ההסדר וכיפור) כיוון שהנושא המרכזי בהם עסקו היה משפחה. בכך שתי סנוניות אלו התרחקו מהנושאים הפוליטיים שהעסיקו את הקולנוע בארץ משנות ה-80. וזכו לאהדת הקהל בארץ ובעולם. שני הסרטים גם זכו בפרסים, גם ובארץ וגם בחו"ל. סרטו של ניר ברגמן זכה במסגרת הפנורמה של פסטיבל ברלין, פאלם ספרינגס ובפרס הגדול בפסטיבל הבינלאומי בטוקיו. חתונה מאוחרת זכה בכ-8 פרסים בפסטיבלים במספר מדינות בעולם, בהן: סלובקיה, ארגנטינה, אוקראינה, יוון, נורווגיה, ספרד, פולין, הונג קונג, ניו אורלינס, קנדה וכן פסטיבל קאן. כתוצאה מהזכיות הרבות, מכמות הצופים בארץ, יחד עם אפשרויות ההפצה מחוץ לארץ הסרטים הפכו גם רווחיים מאוד. עיקר הרווחים נעשו כאשר סרט נמכר לחו"ל. (הסרטים שמכרו את מספר הכרטיסים הרב ביותר בארץ, נותרו אסקימו לימון, "קזבלן", וסאלח שבתי).

נקודות ציון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]