ויווק רמאסוואמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויווק רמאסוואמי
Vivek Ramaswamy
רמאסוואמי, 2023
רמאסוואמי, 2023
לידה 9 באוגוסט 1985 (בן 38)
סינסינטי, אוהיו, ארצות הברית
שם לידה Vivek Ganapathy Ramaswamy עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת ייל
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בן או בת זוג Apoorva T. Ramaswamy (2015–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.vivekramaswamy.com
פרסים והוקרה
  • Coca-Cola Scholars Program (2003)
  • Robert C. Byrd Honors Scholarship Program (2003)
  • פרס באודוין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויווק גאנאפאטי רמאסוואמיאנגלית: Vivek Ganapathy Ramaswamy; בטמילית: விவேக் கணபதி ராமசாமி; נולד ב-9 באוגוסט 1985) הוא יזם הודי-אמריקאי. היה מועמד לנשיאות ארצות הברית מהמפלגה הרפובליקנית לקראת בחירות 2024 ופרש מהמירוץ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראמסוואמי נולד ב-9 באוגוסט 1985 בסינסינטי באוהיו שבארצות הברית להורים מהגרים טמילים הינדים, שהגיעו ממחוז פלקאר בקרלה שבהודו. אביו, ו. גנפטי רמאסוואמי, הוא בוגר המכון הלאומי לטכנולוגיה קליקוט בקוז'יקוד ועבד כמהנדס ועורך פטנטים עבור ג'נרל אלקטריק, ואילו אמו, גיטה ראמסוואמי, היא בוגרת המכללה הרפואית ומכון המחקר של מייסוא, אשר עבדה כפסיכיאטרית גריאטרית. הוריו היגרו ממחוז פלקאד בקרלה, שם היה למשפחה בית לאורך דורות בעיירה ואדקנצ'רי (אנ').[1]

ראמסוואמי למד בבתי ספר ציבוריים עד כיתה ח'. לאחר מכן למד בבית הספר התיכון St. Xavier בסינסינטי, בית ספר קתולי המזוהה עם המסדר הישועי. הוא סיים את לימודיו ב-2003.

בשנת 2007, סיים ראמסוואמי את לימודיו באוניברסיטת הרווארד עם תואר ראשון בהצטיינות באמנויות ובביולוגיה. בהרווארד הוא צבר מוניטין של ליברטריאן חצוף ובטוח בעצמו. הוא היה חבר באיגוד הפוליטי של הרווארד, והפך לנשיא שלה.

בשנת 2011, הוענקה לראמסוואמי מלגה לתואר שני על ידי מלגות פול ודייזי סורוס לאמריקנים חדשים. בשנת 2013 הוא קיבל תואר JD מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל. באותה תקופה, ראמסוואמי כבר היה עשיר ממעורבותו בתעשיות הפיננסים, התרופות והביוטכנולוגיה. הוא אמר ב-2023 שהיה לו שווי נקי של כ-15 מיליון דולר לפני שסיים את לימודי המשפטים.[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007, ראמסוואמי וטראביס מיי הקימו יחד את Campus Venture Network, שפרסמה אתר רשת חברתית עבור סטודנטים ששאפו להקים עסק. החברה נמכרה בשנת 2009 לקרן יואינג מריון קאופמן. ראמסוואמי עבד בקרן הגידור QVT Financial מ-2007 עד 2014.

בשנת 2014 הקים את חברת הביוטכנולוגיה Roivant Sciences בניסיון לחולל מהפכה בפיתוח תרופות. ה-FDA אישר שש תרופות שפותחו בחברה והושקו על ידי Roivant, כולל VTAMA, לטיפול בפסוריאזיס, בשנת 2022. החברה התאגדה בברמודה וקיבלה הון התחלתי של כמעט 100 מיליון דולר מ-QVT. החברה יצרה מספר רב של חברות בת, בהן Dermavant (שהתמקדה בדרמטולוגיה), Urovant (שהתמקדה במחלות אורולוגיות), ו-Sinovant ו-Cytovant שמרכזן בסין, ומתמקדות בשוק האסייתי.[3]

בשנת 2015 ראמסוואמי גייס 360 מיליון דולר עבור חברת הבת של Roivant Axovant Sciences בניסיון לשווק אינטפירידין כתרופה למחלת אלצהיימר.

ראמסוואמי הופיע על שער המגזין "פורבס" ב-2015, ואמר שהחברה שלו "תהווה את ההחזר הגבוה ביותר על השקעה שנעשתה אי פעם בתעשיית התרופות". אקסובנט הפכה לנסחרת בוול סטריט וגייסה 315 מיליון דולר בהנפקה שלה. שווי השוק של החברה זינק תחילה לכמעט 3 מיליארד דולר, אם כי באותה תקופה היו לה רק שמונה עובדים, כולל אחיו ואמו של ראמסוואמי.

בספטמבר 2017 הודיעה החברה כי אינטפירידין נכשל בניסוי הקליני הגדול שלה. שווי החברה צלל, ואיבדה 75% ביום אחד והמשיכה לרדת עוד לאחר מכן. בעלי המניות שהפסידו כסף כללו משקיעים ממוסדות שונים, כגון קרן הפנסיה של מערכת הפנסיה של מדינת קליפורניה. אקסובנט ניסתה להמציא את עצמה מחדש כחברה לריפוי גנטי, אך התפרקה ב-2023.[4]

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2023, ראמסוואמי כינה את עצמו "מדען" ואמר: "פיתחתי מספר תרופות". אף על פי שהתואר הראשון שלו הוא בביולוגיה, הוא מעולם לא היה מדען - תפקידו בחברותיו בתעשיית הביוטכנולוגיה היה של איש כספים ויזם.

בשנת 2020, כאשר ראמסוואמי היה מנכ"ל Roivant Sciences, החברה הקימה בתמיכתו זרוע בעלת השפעה חברתית ללא מטרות רווח, Roivant Social Ventures (RSV).

בשנת 2020, ייסד את Chapter Medicare, פלטפורמת ניווט לענייני מדיקר. הוא שירת בצוות התגובה של אוהיו לענייני מגפת הקורונה.[5]

בתחילת 2022, ראמסוואמי ייסד את Strive Asset Management, חברת ניהול נכסים שבסיסה בקולומבוס שבאוהיו. החברה גייסה כ-20 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים, כולל ג'יי. די. ואנס ופיטר טיל.[6]

ראמסוואמי היה היו"ר הבכיר של סטרייב, לפני שהתפטר בפברואר 2023 כדי להתמקד בקמפיין הנשיאותי שלו.[7]

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע הבחירות לנשיאות ארצות הברית (2024)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 בפברואר 2023 הכריז ראמסוואמי על מועמדותו בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית במפלגה הרפובליקנית 2024. ראמסוואמי פרסם 20 שנה מהחזרי מס ההכנסה האישיים שלו וקרא ליריביו בפריימריז לעשות את אותו הדבר. הונו היווה את הרוב המכריע של גיוס התרומות של הקמפיין שלו. מפברואר עד יולי 2023, הלווה ראמסוואמי לקמפיין שלו יותר מ-15 מיליון דולר. הקמפיין שלו סיים את הרבעון השני של 2023 עם כ-9 מיליון דולר במזומן. גיוס התרומות שלו פיגר הרבה מאחורי דונלד טראמפ ורון דה-סנטיס, אבל לפני רוב המועמדים האחרים לפריימריז הרפובליקנים.[8]

במאי 2023, הקמפיין של ראמסוואמי הודה ששילם לעורך כדי לשנות את הביוגרפיה שלו בוויקיפדיה האנגלית לפני שהכריז על מועמדותו, אך הכחיש שזה נבע ממניעים פוליטיים. פורבס דיווח שייתכן שרמאסוואמי שילם לעורך כדי לשנות את דף הוויקיפדיה שלו כך שייראה נוח יותר לשמרנים לפני שהכריז על הקמפיין שלו על ידי הסרת ההפניות למלגת פול ודייזי סורוס שקיבל (שכן פול סורוס הוא אחיו של ג'ורג' סורוס, איל-הון ליברלי שאינו אהוד כלל בקרב הרפובליקנים) ומעורבותו בצוות התגובה למגפת הקורונה באוהיו. הקמפיין של ראמסוואמי הכחיש את הניסיון לשפר את עמוד הוויקיפדיה שלו וטען שהעריכות הן תיקונים של "עיוותים עובדתיים".[5]

ב-15 בינואר 2024, לאחר שהגיע למקום הרביעי בפריימריז באיווה, הוא פרש מהמירוץ לנשיאות,[9] והודיע כי הוא תומך במועמדותו של דונלד טראמפ.

עמדות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהם מתמודדים זה מול זה על המועמדות הרפובליקנית לבחירות ב-2024, ראמסוואמי הוא תומך נלהב של דונלד טראמפ. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום פלילי פדרלי ב-2023, ראמסוואמי התגייס מיד מאחורי טראמפ. הוא ערך מסיבת עיתונאים מחוץ לבית המשפט במיאמי שבו הועמד טראמפ לדין, והבטיח לחון אותו אם ייבחר לנשיא.

מדיניות פנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראמסוואמי טוען שהפלה היא רצח, למעט מקרים חריגים דוגמת אונס, גילוי עריות וסכנה לחייה של האישה, אך מתנגד לאיסור פדרלי.[10]

ראמסוואמי בעד העלאת גיל ההצבעה ל-25, למעט חריגים, באמצעות יצירת תיקון חוקתי חדש שיחליף את התיקון ה-26. הוא אמר שהוא יאפשר לאזרחים בין 18 ל-24 להצביע רק אם הם מתגייסים לצבא או יעברו מבחן אזרחות זהה לזה שעל המהגרים לעבור להיות אזרחים המדינה מתאזרחים, בטענה שהדבר יעלה מעורבות אזרחית, גאווה לאומית ואחוז הצבעה בקרב מצביעים צעירים. מצביעים מתחת לגיל 25 מהווים כמעט 9% מכלל הבוחרים בארצות הברית. ראמסוואמי גם תומך בהפיכת יום הבחירות לחג פדרלי ודרישת זיהוי הבוחר להצביע בקלפי. הוא התחייב "להשתמש בצבא שלנו כדי להשמיד את קרטלי הסמים המקסיקנים". הוא הביע תמיכה בשיעור מס ירושה גבוה של 59% ומתח ביקורת על העברות עושר בין-דוריות, וכתב שהן יוצרות "אריסטוקרטיה תורשתית".

מדיניות חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא בעד "ויתורים גדולים לרוסיה" במלחמת אוקראינה–רוסיה. הוא מעדיף להפסיק את הסיוע הצבאי של ארצות הברית לאוקראינה, מתנגד לכניסת אוקראינה לנאט"ו ובעד לאפשר לרוסיה לכבוש אזורים באוקראינה בתמורה להסכם שרוסיה תסיים את בריתה עם הרפובליקה העממית של סין. הוא כינה את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי "בריון", ובראיון ב-2023 העלה טענות לא מבוססות שיהודים ומיעוטים אחרים זכו ליחס גרוע באוקראינה תחת שלטון זלנסקי (שהוא בעצמו יהודי).[11]

רמאסוואמי הוא מכחיש אקלים, וטוען ששינויי אקלים הם "הונאה".[12]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשתו של ראמסוואמי, אפורווה ראמסוואמי (לבית טווארי), היא רופאה. הם הכירו בזמן שלמד משפטים בייל, שם היא למדה רפואה. יחד יש להם שני בנים בשם קרתיק וארג'ון, הם מתגוררים בעיר ניו יורק החל משנת 2016.

ראמסוואמי הוא הינדואי. הוא שולט בטמילית, שפת אמו, ומבין (אך אינו מדבר) מלאיאלאם, שפת מדינת הבית של הוריו. הוא מנהל אורח חיים צמחוני.[13]

ב-2023, יועץ הקמפיין של ראמסוואמי אמר שהשווי הנקי שלו היה יותר ממיליארד דולר. פורבס העריך אותו ביותר מ-950 מיליון דולר.[14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויווק רמאסוואמי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Keralakaumudi Daily, 37-year-old Malayali to become Republican candidate for the US presidential election, Keralakaumudi Daily (באנגלית)
  2. ^ "The Smooth-Talking Republican Who Would Rule by Fiat" (באנגלית). 2023-05-05. נבדק ב-2023-08-22.
  3. ^ Who is Vivek Ramaswamy — the biotech entrepreneur turned presidential candidate?, PharmaVoice (באנגלית)
  4. ^ "How Vivek Ramaswamy Made the Fortune Fueling His Presidential Run" (באנגלית). 2023-06-27. נבדק ב-2023-08-22.
  5. ^ 1 2 Vivek Ramaswamy Campaign Insists Wikipedia Revisions Weren’t A ‘Scrub’, HuffPost, ‏4 במאי 2023 (באנגלית)
  6. ^ Jessica Piper, How Vivek Ramaswamy made a fortune before pivoting to politics, POLITICO, ‏14 במאי 2023 (באנגלית)
  7. ^ Jeff Benjamin, Strive Asset Management chairman Vivek Ramaswamy resigns to run for president, InvestmentNews, ‏22 בפברואר 2023 (באנגלית)
  8. ^ Julia Shapero, Ramaswamy’s second quarter haul includes $5 million in self-donated funds, The Hill, ‏16 ביולי 2023 (באנגלית)
  9. ^ Joseph Wulfsohn, Vivek Ramaswamy ends presidential bid following Iowa caucuses, Fox News, ‏15 בינואר 2024 (באנגלית)
  10. ^ Republican presidential candidates diverge on abortion, rally religious support in Iowa, The Des Moines Register (באנגלית)
  11. ^ Matthew Kassel, Ramaswamy alleges ‘open questions’ over Zelensky’s ‘treatment of religious minorities,’ including Jews, Jewish Insider, ‏19 ביוני 2023 (באנגלית)
  12. ^ אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, פופוליסט ומתוחכם: הכוכב העולה של הרפובליקאים הוא יותר ממיני־טראמפ, באתר הארץ, 01 בספטמבר 2023
  13. ^ McCormick, John (2023-08-07). "Vivek Ramaswamy's Rise in 2024 Field Brings Scrutiny Beyond Anti-Woke Record". Wall Street Journal (באנגלית אמריקאית). ISSN 0099-9660. נבדק ב-2023-08-22.
  14. ^ "Ramaswamy Investments Seem at Odds With His Position on 'Woke' Culture" (באנגלית). 2023-07-08. נבדק ב-2023-08-22.