ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון השלישי של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הבאים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
מספר גיליון: 3 (קיצור דרך: וק:~~~~)
תאריך הוצאה: 1 בפברואר 2007
עורכת ראשית: רותם; תרמו: קקון, דוד שי, Pacman, ירון, זהר, Yonidebest, Deroravi
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום

פרשת דרבי

שיתוף הפעולה עם הקורס "אינטרנט בעסקים" של אוניברסיטת דרבי נוחל, נכון למועד כתיבת הגליון, כישלון חרוץ. בדיון במזנון (שאורכב מאז) הביעו המנטרים אי שביעות רצון מרמת הכתיבה ורמת הסבלנות של הסטודנטים הפעילים בקורס זה, ואף מבעיות אמינות קשות - עד כה נתגלו כחמישה ערכים שהועתקו בשלמותם מאתרים שונים באינטרנט, ועוד כשני מקרים של העתקות חלקיות שאינן בגדר שימוש הוגן. חלק מהמשתתפים בדיון האשימו בכישלון את חוסר שיתוף הפעולה של המנחה ואת חוסר היכרותו עם ויקיפדיה בפרט ועם מערכות ויקי בכלל.

תגובות הסטודנטים הראו לנו עד כמה הם עצמם אינם מודעים למהות האתר; וכך מציין אחד הסטודנטים : "באנציקלופדיה חופשית הכול ראוי!". האחראי על הקורס הגיב גם הוא על הנאמר, באומרו "כמי שאחראי על הקורס אני לוקח על עצמי את האחריות למה שבוצע בו [במסגרת הקורס]". האם הכוונה לכך שהמנטרים לא יצטרכו לחפש העתקות אצל הסטודנטים שלו? לא ברור. מלבד זאת, רמז האחראי על מידה של חוסר סבלנות בקרב הקהילה. התשובה לא איחרה לבוא: "קבלת הפנים הייתה מנומסת מאוד בתחילה, אך הסטודנטים לא הראו מינימום של כבוד או רצון טוב, לא ניסו בכלל להבין מהי אנציקלופדיה (מקוונת או לא), לא הבינו שכדי לכתוב צריך לדעת איך לאיית ולהשתמש בסימני פיסוק, ושאסור להעתיק", אמר אחד המשתתפים בדיון.

אירועים עיקריים

הבוט CommonsTicker החל את פעילותו בשבוע-שבועיים האחרונים. זהו בוט שמדווח על תמונות שמקורן בוויקישיתוף שמשולבות בערכים אצלנו, ושהוסרו מסיבות שונות - בדרך כלל בשל בעיות עקב זכויות יוצרים. דף הבוט מרכז את כל הודעות הבוט והוא מתעדכן מדי יום על מנת שנוכל להחליף תמונות שנמחקו או הוחלפו, במידת הצורך. רצוי להוסיף דף זה לרשימת המעקב על מנת לעזור בטיפול בהודעות הבוט.

עקב הצבעת אמון ביקש המפעיל עמנואל שיוסרו הרשאות המפעיל שלו. ההרשאות הוסרו על ידי הדיילים.

מאז יציאת הגליון הקודם ועד היום, מינה דוד שי שני מפעילי מערכת חדשים: ירון ורותם, לאחר שאלו זכו בהמלצות חמות של קהילת הוויקיפדים.

עמנואל יצר את תבנית {{SN}} החדשה כדי לאפשר הצגת נתונים מספריים, ובפרט כאלו הכוללים חזקות, בצורה נוחה יותר, כך שישתלבו בטקסט העברי. התבנית מקלה על כתיבת הערכים הדורשים מספרים שכאלו והופכת את כתיבתם לנגישה יותר גם למי שלא מתמצא ברזי הקוד הוויקיפדי.

חדשות חוץ

קמפיין ההתרמה הבינלאומי של קרן ויקימדיה הגיע לסך של 1,000,000 דולר הכנסה מתרומות, ב-15 בינואר 2007.

תחרות תמונת השנה של 2006 בוויקישיתוף יצאה לדרך. כל מי שיש לו מעל 100 עריכות משתמש (בוויקיפדיה או בוויקישיתוף), יכול להצביע. ההצבעה נערכת כאן והתמונות נמצאות כאן.

התקלה שהתרחשה ב-19 בינואר 2007, שבמהלכה לא התאפשר לערוך במשך שעתיים וחצי בכל הוויקיפדיות למעט הוויקיפדיה האנגלית, נבעה מהתמלאות הדיסק הקשיח של אחד השרתים הראשיים. ניתן לראות פרטים נוספים כאן.

הייתכן שוויקיפדיה ממשיכה להפוך לפופולרית יותר? עד כה השתמשו בוויקיפדיה בפרסומת, בווידאו-קליפ (של אל המוזר), בסדרת הטלוויזיה הקומית "30 Rock" ובסדרת המתח "נמלטים".

כנס ויקימניה של קרן ויקימדיה ייערך בין 3 באוגוסט ל-5 באוגוסט בטייפה שבטייוואן. ניתן למצוא פרטים נוספים כאן.

לטיול יצאנו...

ב-26 בינואר 2007 יצאו מספר ויקיפדים לטיול למושבה הגרמנית ולמושבה היוונית במסגרת מיזם אלף מילים. הטיול הודרך על ידי תמרה בתחילה, ומאוחר יותר על ידי עידו, מכר של תמרה. במהלך הטיול צולמו בתים רבים ברחוב עמק רפאים במושבה הגרמנית, בית הקברות המשיחי ובית הקברות הטמפלרי. תמונות מהטיול ניתן לראות בריכוז תמונות. DrorK פרסם תיאור של הטיול במטא ויקי. כמו כן, נוצרה תבנית משתמש חדשה שמשמשת כאות כבוד לוויקיפדים שהגיעו לטיול – {{משתמש אלף מילים}}.

תשבץ הגיון

תשבץ הגיון מאת קקון
1   2       3     4 5   6
         ;       7  ;      
8       9                
                   ;      
10             11     12    
            13      ;      
14   15                    
                   ;      
16        ; 17              

מאוזן: 1. משתמש שעשה רוח (3, 5); 4. מוזכרת לפעמים בצמוד ל-2 מאונך בדיונים על מהות הוויקיפדיה (4); 8. אל תאכילו טרול דפ"ר כדי שלא יקלקל דף מהונדס להפליא (5, 8); 10. גם אם אינך מומחה למחשבים, בעזרתו תפירת ערך היא אפשרית (6); 11. מגדולי השומרים על ויקיפדיה לדורותיה (6); 14. נשתדל להכניס בס"ד זיק פילוסופי לערך המומלץ (4, 9); 16. כל ערך מומלץ יתאים לנו, אך זה באופן מיוחד (4); 17. באליפות אירופה מצאנו מידה פטיש ויקיפדי בעל ערך (8).

מאונך: 1. אליה מוביל פיתוח קושי בעריכה כתוצאה מעצבנות (5, 4); 2. בנוגע לאבנים המתגלגלות, אפשר לומר שזה מחוספס (5); 3. במה שנוגע לעזרה, ויקיפדים טובים כבר מכירים חצי להקה בכף (2, 2); 5. בן-דודו של 15 מאונך הוא גם אח מפורסם (3); 6. מסטול על גג העולם? לא תבנית ידועה במיוחד (5, 4); 7. ויקיפד צריך להתגבר על חוסר ביטחונו בכתיבה (מחידושי המחבר) (3, 3); 9. צריך לקבוע תאריך לכוסות רוח לפני המשקה (6); 12. ויקיפד: גם אם מעורר בך ערך דג קבס, זכור איזה סוג של קיר מקיף אותנו והימנע מלומר דברי בלע (3, 2); 13. של מי הכבוד לככב בשמו של ערך מומלץ? (4); 15. אוי לבז למשתמשים החדשים עד כדי העלבתם בפומבי תוך שימוש במילת בלע לתיאור ערכיהם העלובים לדעתו המלומדת (3).




הדף המקורי

קריקטורה

המפעיל הטרי ירון
אייר קקון

הצעות, רעיונות

אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו את העורכת הראשית בדף האדום החם.

הצבעות מעניינות

לאחרונה הועלה הערך טראודל יונגה למחיקה, ובדיון טעון נשמעו מספר נימוקים למחיקת הערך. אחד מהם היה הטיעון לפיו מזכירתו של היטלר אינה ראויה לערך, שכן היא לא עשתה דבר מיוחד בתפקידה זה. לטענת התומכים במחיקה, יונגה לא תרמה משמעותית למחקר אודות היטלר והשואה ולכן מקומה איננו בוויקיפדיה העברית. כמו כן נשמע הטיעון כי יונגה, כמו גם "משק הבית" של היטלר, אמנם קשורים להיטלר עצמו אך לא לשואה, תחום שמוסכם לרוב לכסותו בוויקיפדיה. מנגד עמדו המתנגדים למחיקה. הטיעון המרכזי של התומכים בהשארת הערך גרס כי חשיבותו של הערך על יונגה נגזר מהיותה דמות שעבדה לצד היטלר, ולכן חזתה בהיטלר ובהובלתו את רצח העם. כל דמות שחזתה בהיטלר מהווה לטענתם עדות לקיומו של היטלר ולמעשיו הנוראים. למעשה, לטענתם, הערך יוצא נגד הכחשת השואה. לאחר הדיון הארוך ההצבעה הוכרעה ברוב קולות לטובת השארת הערך.

הצבעה נוספת רבת מצביעים שהועלתה בחודש האחרון העמידה למחיקה את הערך "כוסית". אלמוג, מעלה ההצבעה, ציין מספר טיעונים שבגינם יש למחוק את הערך, כגון שהערך אינו מתאר תופעה חברתית, לדבריו, ולכן מקומו במיזם ויקימילון ולא בוויקיפדיה. בנוסף, יש במושג משום העלבת המגזר הנשי, ולכן אין להשאיר את הערך. כן הדגיש אלמוג בדבריו את טיעון "המדרון החלקלק", כלומר השארת הערך "כוסית" יכולה להביא ליצירתם של ערכים נוספים באותו סגנון. לסיום, אלמוג ציין כי המונח אינו זכאי לערך בוויקיפדיה העברית, משום שהשארת הערך נותנת הלכה למעשה לגיטימציה לשימוש במונח המבזה. המתנגדים למחיקה טענו כי בערך קיימים היבטים משפטיים על המונח, וכי הוא מתאר בצורה ניטרלית את המצב והסלנג הקיימים. בנוסף טענו כי מחיקת הערך מהווה צנזורה ופגיעה בפלורליזם הוויקיפדי. הנימוק המרכזי של המתנגדים למחיקה הועלה על ידי דוד שי, כותב הערך המקורי, ולפיו הערך "כוסית" נושא בחובו ערך חינוכי, שכן הוא מפתיע את הגולש הממוצע, לדבריו, ובכך גורם לו להבין כי גם נושאים יומיומיים המקושרים אינטואיטיבית לשפת רחוב יכולים להיות מושאם של ערכים אנציקלופדיים.

דיונים מעניינים

בשיחת השיר "דופק על שערי גן עדן" כאשר עלה הערך Knock knockin' on Heaven's Door, שירו המפורסם של בוב דילן, הועלתה עליו תבנית חשיבות שגררה אחריה דיון עקרוני בשאלה מה הופך שיר ל"חשוב". לטענת זהר, הערך לא ציין את הדברים אשר הופכים אותו לחשובים, כגון השפעתו התרבותית או ייחודיותו. לטענת גדי וצ'כלברה, החשיבות מודגשת ברשימת האמנים שביצעו גרסאות משלהם לשיר.

בשיחת הערך אדריכלות כנסיות התקיים דיון בנושא משמעותה האיקונוגרפית של צורת הצלב בתוכנית הכנסייה הטיפוסית.

אט אט התבשל לו ויכוח עצום ורב-ממדים בשאלה האקוטית האם ועד כמה יש לתאר בסוגריים בסוף שם הערך את הנושא שבו הוא עוסק. שיא הוויכוח בהודעה המופתית של עוזי ו. במזנון (תחת "עמדתי") שגם אם לא מסכימים איתה, חייבים להודות שהיא כתובה מצוין.

ערכים חדשים מעניינים

איגואנה ימית - ערך שכתב פקמן על הלטאה היחידה ממשפחת האיגואניים החיה בסביבה מימית. מין זה חי אך ורק בגלפאגוס ואף צ'רלס דרווין נתקל בו במסעו לאיים הללו.

מבצע ברנהרד – ערך של אברהם אמיר, העוסק בתוכניתה של גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה להציף את הממלכה המאוחדת בשטרות כסף מזויפים ובכך להפיל את כלכלתה.

...0.999 - ערך של גדי אלכסנדרוביץ', מתאר את הסוגייה המתמטית סביב השוויון ...0.999=1, מביא מספר הוכחות לשוויון זה ולצדן את טענות המתנגדים לקביעה.

נפתחה קטגוריית עוני ונכתבו עבורה מספר ערכים – הערך "עוני", הערך "מלכודת הרווחה", שעוסק במדינות בהן מערכת הרווחה יוצרת תמריץ לאזרחים להישאר תלויים בתשלומים שהם מקבלים מהמערכת, והערך "מעגל העוני", שעוסק בשורה של מנגנונים כלכליים וחברתיים המקטינים את הסיכוי של עניים לצאת ממצב העוני.

תמונות חדשות

Dani36 - בית הקברות היהודי בפיסא משנת 1274 Aviad2001 - שומר חמוש בחנית על רקע ההארימנדיר סאהיב MathKnight – צילום של דוכיפת

הידעת ויקיפדיה?

תוכן העניינים מופיע באופן אוטומטי בערך שבו לפחות ארבעה פרקים. לפעמים עולה הצורך לשנות את התנהגות ברירת המחדל:

  • בערכים ארוכים שבהם אין מספיק כותרות להצגה אוטומטית של תוכן עניינים, ניתן להשתמש בקוד
    __חייב_תוכן__
    כדי להביא להופעתו של תוכן העניינים במקום הרגיל, מתחת לקטע הפתיחה.
  • בדפי שיחה המתחילים בדיון פותח ארוך, ניתן להוסיף כותרת לדיון הפותח, או לחלופין, להשתמש בקוד
    __תוכן__
    על מנת להציג את תוכן העניינים במקום הרצוי.
  • לעיתים יש צורך להעלים לחלוטין את תוכן העניינים, כמו למשל בדף ויקיפדיה:פורטל. ניתן לעשות זאת באמצעות הקוד
    __ללא_תוכן__

כמו כן, ניתן להשתמש בתבנית {{תוכן שמאל}} כדי להציג את תוכן העניינים כשהוא צף בצד שמאל של המסך, במקום מצד ימין. עם זאת, למען אחידות הקריאה והשימוש בוויקיפדיה, רצוי לא להשתמש בתבנית זו למעט במקרים מיוחדים.

קומיקס

לחצו להגדלה
אסון הדבשה של בוסטון
תורגם על ידי דרור
הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.