ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון הרביעי של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הבאים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
מספר גיליון: 4 (קיצור דרך: וק:~~~~)
תאריך הוצאה: 16 בפברואר 2007
עורכת ראשית: רותם; תרמו: יוני, ירון, פקמן, ערן, זהר, יובלי
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום

פורנו בוויקיפדיה העברית

לאחרונה עלה דיון נוקב במזנון, אשר עסק בשאלה האם ויקיפדיה העברית צריכה לכלול ערכים הקשורים בפורנוגרפיה. הדיון התעורר לאחר שערך שעסק בשחקנית הפורנוגרפיה ג'נה ג'יימסון, שכתב Yonatanh, נמחק בהתאם לנוהג הקיים זה שנתיים. בעקבות זאת, העלה המשתמש קרני את הערך מחדש, אך הערך נמחק בשנית, ובתגובה, נפתח הדיון במזנון. בעקבות הנוהג האוסר על כתיבת ערכים בנושאי פורנוגרפיה, ביקשו המשתמשים לכתוב על הנושא בארגזי חול בצורה האנציקלופדית ביותר שניתן, ולאחר מכן להעלות אותם להצבעת מחיקה שתכריע בשאלה האם הם ראויים להיכנס למרחב הערכים בוויקיפדיה. בדיון הוצגו שתי דעות מנוגדות עיקריות.

הצד שהתנגד לקיומם של ערכים כאלו יוצג באופן דומיננטי על ידי אלמוג. הוא שטח בפני הקוראים את טענותיו הרבות. הטענה המרכזית של אלמוג הייתה שלא תיתכן כתיבה אנציקלופדית על פורנוגרפיה באופן שאינו צבוע. הוא מביע סלידה מערכים בנושא זה שייכתבו באופן חמקמק ומעורפל, על מנת להצניע את החלקים הלא נאותים בערכים אלו. לפיכך, הוא טוען, יש לכתוב את הערכים "עד סופם". כתיבה שכזו תוביל ליצירתם של ערכים לא נאותים, לא חינוכיים ולא אנציקלופדיים, ולכן יש לאסור על כתיבתם. אלמוג הוסיף וטען כי פורנוגרפיה אינה חלק מהרוח האנושית, כי אם שעבודה. הוא אינו רואה בעמדה זו צנזורה, שכן הפורנוגרפיה נגישה לכול ברחבי האינטרנט. נימוק נוסף שהעלה אלמוג נגע לכך שוויקיפדיה נעדרת ערכים בנושאי פורנוגרפיה היא ידידותית יותר לנשים, ולכן תעודד יותר את בואן של משתמשות. מצד זה הושמע טיעון נוסף, הפעם על ידי דוד שי, שטען כי האיסור הקיים על ערכי פורנוגרפיה הוא ממילא מצומצם למדי, ולראיה קיומם של ערכים רבים שמושאם קשור בפורנוגרפיה. בנוסף, נטען כי ערכים הנוגעים לפורנוגרפיה במרחב הראשי יישארו במצבם ה"נקי" לזמן מוגבל בלבד, שכן במהלך הזמן הערכים יורחבו בדומה לערכים אחרים ולערכים בוויקיפדיה האנגלית. במצב כזה, אשרור ערכים אלו יוביל להתהוותם של ערכים שאינם עומדים בקריטריונים שהציבה הקהילה בעת האשרור שלהם.

מנגד ניצבו התומכים בביטול הנוהג האוסר על כתיבת ערכים בנושאים פורנוגרפיים. חלקם טענו כי יש לאפשר כתיבתם של ערכים כאלו באופן גורף, וחלקם הביעו עמדה מתונה יותר, לפיה יש להפעיל שיקול דעת זהיר בכל הנוגע לערכים אלו, ביניהם הראל ו-Drork. זה האחרון הרחיב בנושא, וגרס כי ויקיפדיה היא חופשית, ולפיכך איסור גורף על כתיבתם של ערכים בנושא מסוים מהווה הפרה של רעיון זה. עם זאת, כל הערכים צריכים לעמוד בקריטריונים ובסטנדרטים מסוימים, וערך שלא עומד בהם דינו מחיקה. הוא מוסיף וטוען, כי כל נושא יכול להיכתב בצורה אנציקלופדית, ואין כל צורך להשתמש בשפה "מכובסת" על מנת לכתוב על פורנוגרפיה. מספר משתמשים, ביניהם גדי אלכסנדרוביץ', טענו כי ההחלטה שהביאה לנוהג המדובר הייתה ספציפית לערכים שיצר הטרול חכם חנוכה, ולא נגעה לכלל הערכים העוסקים בפורנוגרפיה.

הצעד הבא הוא ככל הנראה הצבעה בפרלמנט. מתי זה יקרה? עוד לא ברור. נראה כי הוויקיפדים המבקשים לבטל את הנוהג חלוקים בדעתם כיצד יש לעשות זאת, ותחת אילו תנאים, אם בכלל. האם זו סופה של ויקיפדיה חינוכית? או שמא תימשך הצנזורה? רק הזמן יגיד.

אירועים עיקריים

לקראת סוף השבוע הבא, בין 23 ל-25 לחודש, יתקיים בוויקיפדיה לראשונה "סופשבוע ללא ערכים". בימים אלו נקראים הוויקיפדים להמעיט בערכים חדשים ולרכז את מאמציהם בטיפול בערימות הערכים לשכתוב ולעריכה. נכון להיום נאמד מספר הערכים לשכתוב בכ-750, והערכים לעריכה בכ-950 (וזאת בלי להזכיר את הערכים להשלמה)! אנו מקווים שבאותו סופשבוע נזכה למפגן של משמעת עצמית, וערכים רבים הנמצאים במצב לקוי, ישופרו. כולם מוזמנים להתגייס ולהירשם ברשימת המשתתפים.

בעקבות הוויכוחים האחרונים הרבים בין ויקיפדים, בין השאר סביב הדיון על ערכי הפורנוגרפיה, נפתח בשבוע שעבר, 6 בפברואר 2007, מבצע בזק חדש בשם "משכתוב לכיכוב" על ידי הראל. בתוך ימים ספורים נרשמו כ-30 ויקיפדים, והתנדבו לקחת לידם ערך הדורש שכתוב ולהפכו לערך סביר פלוס באמצעות עריכה לשונית, בדיקת אמיתות המידע ושילוב מקורות נוספים, וכל זאת, בתוך 72 שעות. אף על פי שכ-13 ויקיפדים אכן עמדו ביעד, לא נראה שהמבצע הזה עזר להרגיע את הרוחות. הדיון סביב הפורנוגרפיה עדיין בעיצומו (ראו כתבה נפרדת).

ב-11 בפברואר מונו למפעילים הללג ורחל, לאחר שזכו לתמיכה גורפת מהקהילה. צוות העיתון מאחל להם בהצלחה!

אין עשן בלי אש

מחלוקת בעניין שם הערך "נזקי העישון" פרצה לפני יומיים. השאלה היא האם לקרוא לערך "נזקי עישון הטבק" (שמו הנוכחי בשינוי קטן), או שמא בשם כללי יותר, "השלכות בריאותיות של עישון טבק". התומכים בשינוי, בראשם פותח ההצבעה, Cheshire Cat, טוענים כי הערך אינו ניטרלי, וכי עליו לכלול לא רק את נזקי העישון אלא גם את הצד הטוב שבעישון טבק, ולכן שמו של הערך צריך להיות כללי יותר. מנגד, המתנגדים לשינוי שם הערך טוענים כי הערך עוסק בהרחבה בנזקים הבריאותיים של עישון טבק, ולמעשה, מדובר בערך מורחב של פסקה מתומצתת בערך הראשי "עישון". לדעתם, היות שההשפעות הטובות של עישון קטנות, מספיק לציין השפעות טובות אלו בערך הראשי בלבד, ולהסתפק בהרחבת נושא הנזקים בלבד, נושא כבד-משקל כשלעצמו. עד כה נראה כי הקהילה חצויה בעניין זה, וכי ההצבעה תוכרע על חודו של קול אחד או שניים.

חדשות חוץ

נראה שמשרדי ממשלת ארצות הברית מגלים עניין בערכים הקשורים אליהם ובנושאים הקרובים אליהם – הם נתפסו עורכים את הערכים שלהם. פרטים נוספים כאן.

כיצד מקדמים את פני המשתמשים החדשים בוויקיפדיות מסביב לעולם? במטא-ויקי יצרו רשימה שסוקרת את ההבדלים בין המיזמים והשפות השונות.

האם תהיתם אי פעם מה תופס את מרבית רוחב הפס בוויקיפדיה? ובכן – 44.50% מהתפוסה היא העלאת קבצים שונים (תמונות ווידאו), 18.51% הם ערכים, ו-10.67% הם דפים שאינם ערכים. את המידע המלא ניתן למצוא כאן.

חנות התרומות של ויקימדיה, שבה ניתן לרכוש חולצות ופריטים נוספים במחירים גבוהים, עודכנה לאחרונה. לאתר החנות.

טור אישי

והפעם, מאת: דוד שי

דוד שי
דוד שי

אנציקלופדיות מלוות אותי כמעט מיום שלמדתי לקרוא. את הראשונה שבהן קיבלתי בערך בסוף כיתה א'. היא נקראה בשם "מרגליות", ותוכנה כבר פרח מזיכרוני, אך זכור לי שהיו בה גם חידות וסיפורים – לא בדיוק תוכן קלאסי של אנציקלופדיה. מכר לי אותה רוכל ספרים שהסתובב ליד בית הספר שבו למדתי.

תשבץ הגיון

לחצו כאן.

הצעות, רעיונות

אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו את העורכת הראשית בדף האדום החם.

הצבעות מעניינות

ב-7 בפברואר העלה עוזי הצעה לפרלמנט לשינוי שמות הערכים. עוזי הציע להוסיף סוגריים עם הסבר מתומצת עבור כל ערך ששמו עשוי להטעות או לבלבל קורא שהעברית שלו תקינה והידע שלו שטחי באשר לתוכן הערך. עוד טען כי התוספת הופכת את הכותרת למדויקת יותר. הועלו טיעונים רבים בעד ובנגד, ובשלב מסוים אף נוצרה רשימה שנויה במחלוקת שעל פי טענת המכינים שלה מהווה את הערכים ששמם יצטרך להשתנות בעקבות ההחלטה. ההחלטה לא עברה, ומידע נוסף ניתן לקרוא בארכיון הפרלמנט.

דיון בנושא מחקר מקורי בוויקיפדיה התפתח בהצבעת המחיקה של שמות בקרב תושבי ארץ ישראל. בדיון הועלו הבעיות שבאיסוף מחקר ראשוני ובבעייתיות ההצגה שלו בוויקיפדיה. בסוף ההצבעה החליטה הקהילה למחוק את הערך.

דיון מחיקה רב-משתתפים התקיים על ערכים העוסקים במתקני שעשועים באפקוט. המצדדים במחיקת הערכים העלו טענות שונות כנגד הערכים: הערכים אינם חשובים מספיק ואינם ראויים להופיע באנציקלופדיה, שכן ערך על כל אחד מהם הוא פירוט יתר ומהווה כפילות מסוימת; נטען שהם מהווים פרסומת ושמוטב לוותר על מידע טפל ולאחד עם הערך הראשי. מנגד, נטען שהערכים חשובים, שכן את המתקנים פוקדים מיליוני בני אדם; שיש להם חשיבות טכנולוגית; שהערכים אינם פרסומת, בדומה לערכים אחרים על חברות מסחריות. חזון איחוי הערכים לא עלה יפה, לאחר שעלתה התנגדות לאיחוד שבו יושמט מידע טפל, וכן בעקבות טענות על חשיבותם של מתקנים מסוימים בפני עצמם. בסופו של דבר הסתיימה ההצבעה ברוב מכריע בעד השארת הערכים. איחוד עדיין אפשרי.

דיונים מעניינים

השמח בחלקו (-: הבחין כי פורטל ארצות הברית מעלה אבק, ומדור האקטואליה מציג חדשות ישנות. בעקבות זאת התעורר דיון בדף השיחה, שבו השקמיסט התאונן על חוסר העדכניות והסטטיות של הפורטל. בדיון הציג השמח בחלקו את דעתו בעד הפורטלים והשאיפה להפכם לשער לתחום, ומאידך העלה השקמיסט את התחושה שעל הפורטלים אבד הכלח, וכמעט ולא נעשה בהם שימוש. את הדיון ניתן לראות כאן.

תבניות ניווט דתיות: בעקבות כוונתו של מארק ברלין להרחיב את תבנית {{נצרות}}, התעוררה השאלה מה הגבול בין תבנית ניווט מקיפה מספיק, אך לא עמוסה מדי. עלו טענות כי התבנית דלה, לא מפורטת ומשמיטה פרטים חשובים. מאידך, עלתה התנגדות לתבניות ניווט גדולות מדי, המעמיסות על הערך והופכות למסורבות מדי. בדיון הועלו הצעות שונות לפתרון, בהן הגבלת תבניות הניווט הגדולות לערכים הראשיים, החלפת תבניות ניווט גדולות בנושא מסוים בקישור לפורטל בנושא ואפשרות פיצול תבניות גדולות לתבניות מודולריות קטנות יותר.

הוצע לשנות את העיצוב של התבנית {{הפניה לערך מורחב}} המשמש להפניית הקוראים לערכים העוסקים בהרחבה בנושאים שונים. העיצובים שהוצעו הם מסגרת, רקע ותמונה. מספר משתמשים הביעו את דעתם בעניין, אך מכיוון שהתבנית מופיעה בערכים רבים והשפעת העיצוב על ערכים אלו ניכרת במידת מה, הקהילה התבקשה להביע דעתה בעניין. את השינויים המוצעים ניתן לראות כאן.

פרמטר "טקסונום" בתבנית {{מיון}}: בעקבות דיון במזנון, נוסף לתבנית המיון המוצגת בערכי בעלי החיים והצמחים פרמטר בשם "טקסונום", המאפשר הצגת שם הטקסונום שאפיין את המין, והשנה בה הוגדר. בהמשך התפתח דיון באשר לאופן הצגת שם הטקסונום, האם יוצג שמו המלא של הטקסונום או שמא שם מקוצר. בנוסף עלתה בדיון השאלה באיזו שפה להציג את שם הטקסונום.

בדיון שנערך על סעיף במדיניות המחיקה, הקובע שיש למחוק מידע הפוגע בביטחון המדינה, הועלו תהיות באשר למידע פוגעני אחר, לאו דווקא ביטחוני. בשיחה התעוררו ספקות באשר לנחיצות הסעיף, הן משום שמידע שמטבעו איננו ניתן לווידוא אין מקומו בוויקיפדיה, והן מאחר שקיימים עוד סוגים רבים של מידע, כדוגמת מידע כלכלי, רפואי או מידע על מדינות זרות שאינם ראויים להופיע אף הם בוויקיפדיה.

ערכים חדשים מעניינים

הערך "Thermus aquaticus" של ערן עוסק במין חיידק עמיד מאוד לחום שנתגלה לראשונה בשנת 1969 בפארק לאומי ילוסטון שבארצות הברית, ומאז נמצא במספר בתי גידול חמים ברחבי העולם.

הערך "קברי המהנדסים בשער יפו" של תמרה עוסק בזוג קברים מהתקופה העות'מאנית, הממוקמים בסמוך לשער יפו, מצדה הפנימי של החומה. זהותם של הקבורים במקום אינה ידועה, אך על פי סגנונם ועיצובם הם שייכים לגברים. הם מוזכרים כבר ביומן המסע של עולה רגל נוצרי מן המאה ה-16.

הערך "הבשורה של רבולה" של ‏Talmoryair עוסק בכתב יד מאויר מן המאה ה-6 בשפה האשורית. כפי שמרמז שמו, כתב היד מתאר את הבשורות הנוצריות ומהווה דוגמה טובה לאמנות הציור בחלקים המזרחיים של האימפריה הביזנטית.

הערך "תוכנית אוסמן לשיפוצי פריז" של רועי בושי עוסק במבצע תכנון עירוני נרחב שהתבצע בפריז בין השנים 1852 ל-1870. העבודות שינו לחלוטין את המתאר העירוני של העיר והובילו להתפתחותה. במהלך ביצועה של התוכנית, שלווה בזמנו בביקורת, בין השאר נהרסו רחובות בעיר ורחובות אחרים נבנו תחתיהם, הוסדרה פעולת מערכת הביוב ונבנו פארקים, גנים ציבוריים ואנדרטאות, וכן נקבעו תקנות הקובעות את מראה חזיתות הבתים.

תמונות חדשות

ג'ודי מלמד כץ - גונדולות בונציה עידובי - שפל בקסטרו שבצ'ילה שומבלע - מאוזוליאום ליד העיר אלעד

הידעת ויקיפדיה?

לכל משתמש בוויקיפדיה יש דף תרומות בשם מיוחד:תרומות/שם המשתמש המציג את רשימת התרומות של המשתמש. קיימים כלים שונים לקבלת סטטיסטיקה מפורטת יותר ופחות אודות תרומותיו של משתמש לוויקיפדיה. אחד הכלים השימושיים לכך הוא ה-editcounter המציג את מספר התרומות שעשה המשתמש בכל מרחב, מתי המשתמש ביצע את העריכה הראשונה, גרפים על מספר התרומות לפי סדר כרונולוגי ועוד נתונים רבים. על מנת לגשת בנוחות לכלי זה, יש לגשת למיוחד:תרומות/שם המשתמש, שם, בתחתית הדף, ישנו קישור בשם "מונה עריכות" המקשר ישירות לכלי זה.

קיים גם כלי השוואתי בין המשתמשים השונים, בו ניתן להשוות מספר עריכות ואף מספר דפים שנערכו על ידי משתמשים במרחבים השונים.


ראו גם

הספרייה הוויקיפדית – כתבו את רשימת כל ספרי העיון שלכם כדי לעודד את השימוש במקורות אקדמאיים.

טיול לגן הזואולוגי באוניברסיטת תל אביב. הוא ייצא לדרך ביום שני 19 בפברואר, ויתחיל ב-14:00.

הטיול החודשי ייצא לשכונת רחביה בירושלים. אין עדיין תאריך לטיול – כולם מוזמנים להצביע כאן.

הדיון שפתחה תמרה בשאלה האם צריך לכתוב "פחה" או "פאשה".

דיון מרתק בנושא ויקיפדיה היידישאית מתפרס על פני מספר דפים: דף השיחה היידישאי של הראל הפריץ, בשיחת המשתמש של דוד שי ובשיחת המשתמש של אלדד.

ברכות על חזרתה של דורית לוויקיפדיה – הדף חזר להיות אדום!

דף המשתמש החדש של סקרלט שהחזיק מעמד יום אחד.

התוספת האחרונה של אביר המתמטיקה לדף ויקיפדיה הומור.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.