כיכר סטרומה (חולון)

כיכר סטרומה
כיכר סטרומה כפי שנראתה בשנת 2014
כיכר סטרומה כפי שנראתה בשנת 2014
מידע כללי
סוג כיכר
על שם סטרומה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום חולון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 1942–הווה (כ־82 שנים)
אדריכל ג'ניה אוורבוך עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°01′24″N 34°46′11″E / 32.023432°N 34.769819°E / 32.023432; 34.769819
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר סטרומה נמצאת במרכז העיר חולון, בצומת הרחובות דב הוז, סוקולוב, הנרייטה סאלד והאחד במאי. היא תוכננה ונבנתה בתחילת שנות הארבעים של המאה ה-20, זמן קצר לאחר הקמת המועצה המקומית חולון. הכיכר הוקדשה בזמן הקמתה לזכרם של חללי אסון אוניית המעפילים סטרומה, ובשנת 1968 הוצבה במרכזה אנדרטה לזכר המעפילים שטבעו בים השחור.

הרקע לבניית הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1937 החלה הקמתה של "שכונת עם", השכונה החמישית שתהווה לימים חלק מן העיר חולון. השכונה הוקמה על ידי חברת "שכון" בראשותו של צבי לוביאנקר (לבון), אשר רכשה את הקרקע ושיווקה אותה בתנאים נוחים לתושבים מעוטי יכולת בתל אביב[2]. את השכונה חצה במרכזה, בציר מזרח-מערב, הכביש שחיבר בין שכונות חולון ובין שכונת "בית וגן" שלחוף הים (לימים, העיר בת ים). בתחילת שנות הארבעים, לאחר הקמת המועצה המקומית חולון, החליטו פרנסי העיר לבנות בכביש זה כיכר שתחבר בין הציר הראשי, שנקרא בשם "רחוב דב הוז", ובין הדרכים שיצאו צפונה ודרומה אל בין בתי "שכונת עם" (כיום רחוב הנרייטה סאלד ורחוב האחד במאי)[2].

תכנון הכיכר ובנייתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנהלת המועצה המקומית חולון הכריזה על תחרות אדריכלים לתכנון הכיכר החדשה. דרך זו של תחרות בין אדריכלים הייתה מקובלת מאוד באותה תקופה, אולם הבעיה הייתה לשכנע את טובי האדריכלים בארץ שיסכימו להשתתף בתחרות. כדי להשיג זאת הכריזה הנהלת חולון על פרס כספי נאה שיוענק לאדריכל שהצעתו תזכה במקום הראשון.

ד"ר אליעזר מנסבך, אחד מחברי הנהלת חולון, סיפר על השיקולים שהנחו את המועצה המקומית בהכרזה על התחרות ועל גובה הפרס הכספי[2]:

הכרזנו על התחרות לתכנית כיכר סטרומה ובכוונתנו לגשת תכף לסדור הכיכר בהתאם לתכניתו של האדריכל שיקבל את הפרס. שתפנו את האוכלוסייה בקביעת הפרס כדי שתהיינה לנו תכניות לא רק יפות אלא גם עממיות.

ההצעה הזוכה הוגשה על ידי ג'ניה אוורבוך, אשר הכינה מספר שנים קודם לכן את התוכנית לסלילת כיכר דיזנגוף בתל אביב[2]. על פי תוכניתה נבנתה כיכר שקועה, אליה הוזמנו המבקרים לרדת במספר מדרגות ולהתנתק מהמולת העיר. הבתים סביב הכיכר תוכננו כך שישלימו את העיצוב הכולל ויצרו מכלול עירוני אחיד[2].

הענקת השם לכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 בפברואר 1942 הוטבעה בים השחור, סמוך לחופי טורקיה, ספינת המעפילים סטרומה כשעל סיפונה 769 מעפילים מרומניה. כל הנוסעים, למעט ניצול אחד, טבעו באסון הנורא, אשר זיעזע את היישוב היהודי בארץ ישראל. אנשי המועצה המקומית חולון החליטו לקרוא לכיכר החדשה אותה תכננו ובנו באותם ימים על שמה של אניית המעפילים סטרומה.

עיריית חולון ממשיכה לשמר את זכרם של קורבנות אניית המעפילים "סטרומה" ולציין את גורלה בדרכים שונות. בשנת 2012, לציון מלאת 70 שנה לאסון טביעתה, יזמה עיריית חולון קשר עם הניצול היחיד ששרד את הפגיעה באנייה, ואת העלאת זיכרונותיו על הכתב. דוד סטוליאר בן ה-89, אשר אותר מספר שנים קודם לכן בארצות הברית על ידי סטודנט בשם שי אליאש[3], נענה לבקשה, ודבריו הוקראו בטקס מיוחד שנערך בתיאטרון חולון[4][5].

הקמת האנדרטה במרכז הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1968 פנה זוג עולים יוצאי רומניה, בשם יצחק משה וג'וזפין פיינשטיין, אל פנחס אילון, ראש עיריית חולון, בבקשה להציב במרכז כיכר סטרומה אנדרטה לזכר קורבנות האסון. שניים מילדיה של ג'וזפין פיינשטיין, הרי ומירצ'ה, טבעו באסון ה"סטרומה". בת נוספת בשם יוספינה, שהייתה אמורה לעלות גם כן על סיפון האונייה, נשארה בבית עקב התנגדות של אביה לשלוח את כל ילדיו יחד לדרך המסוכנת. בעקבות הסכמתו של ראש העירייה להקמת האנדרטה, ארגנו בני הזוג פיינשטיין חבורה של יוצאי רומניה ומימנו את בנייתה[6].

הם פנו אל אנדריי רבס, פסל יליד רומניה שעלה לישראל בשנת 1959 והתגורר בחולון. כאשר הגיע רבס לחולון העמיד לרשותו פנחס אילון סדנת פיסול ללא תשלום, ובשנת 1964 יצר רבס את פסל "הדוב" שהוצב ב"גן אריה ורבקה שנקר" שברחוב פרישמן[7]. בעקבות פנייתם של בני הזוג פיינשטיין יצר רבס בשנת 1968 את האנדרטה לקורבנות האניה "סטרומה"[8].

הקמת האנדרטה הושלמה בחודש יולי[9] והיא נחנכה ב-21.8.1968 בנוכחות מאות מקרובי משפחתם של הקורבנות. את הלוט מעל האנדרטה הסירה ציפורה שרת, אלמנתו של משה שרת אשר ליוותה את הפעולות להקמת האנדרטה ונתנה למפעל זה את חסותה[10][11][12].

שינוי מבנה הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה כיכר סטרומה, עם הקרקעית המונמכת, עורר קשיים רבים בעונת החורף. בימים בהם ירדו גשמים מרובים הוצפה הכיכר כליל והקשתה מאוד את חיי התושבים שגרו בבתים סביבה[13][14].

בשנות ה-90 בוצע בכיכר סטרומה שיפוץ מקיף, במסגרתו הועלתה קרקעית הכיכר השקועה למפלס הרחוב המקיף אותה. האנדרטה המוצבת במרכז הכיכר, אשר הועתקה ממקומה באופן זמני במהלך עבודות השיפוץ, הוחזרה למקום תוך שינוי כיוון והפניית חזית האנדרטה לצד מזרח. למרגלות האנדרטה נבנתה מזרקת מים שהוקמה על ידי חברת "אשד מזרקות ועיצוב במים" מאשדוד[15].

בשנת 2011 הודיעה עיריית חולון על כוונתה לחדש את פניה של הכיכר הוותיקה. הפעילות נעשתה כחלק מתוכנית בניין עיר (תב"ע) שנועדה לשקם את כיכר סטרומה ולשחזר את מראה הכיכר כפי שתוכנן במקור על ידי ג'ניה אוורבוך. הפעילות תוכננה על ידי חברת האדריכלים "אלון בן נון"[16][17].

בתחילת שנת 2019 החלה עיריית חולון בשיפוצים בכיכר וסביבתה, במסגרתם מוחלפות תשתיות עירוניות[18], ומיושמת התוכנית לשיקום פני כיכר סטרומה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אייל מירון, סמדר ספקטור דנון (עורכים), להפוך חול לזהב - סיפורה של חולון, עיריית חולון, 2007

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]