ויקיפדיה (שיר) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קטגוריה
מ הגהה
שורה 15: שורה 15:
| שפה = [[עברית]]
| שפה = [[עברית]]
}}
}}
'''ויקיפדיה''' הוא [[פזמון]] שנכתב על ידי הזמר [[חנן בן ארי]] והזמרת [[קרן פלס]], והולחן ומבוצע על ידו. ה[[סינגל]] הגיע למקום השני ב[[מצעד הפזמונים העברי השנתי (ה'תש"ע ואילך)|מצעד העברי השנתי לשנת תשע"ז (2017)]] ב[[גלגלצ]] בשיתוף אתר [[וואלה!]], ובמקום השלישי בתחנת [[כאן גימל]]{{הערה|[http://www.kan.org.il/Radio/item.aspx?pid=9388 המצעד השנתי], באתר כאן גימל}}.
'''ויקיפדיה''' הוא [[פזמון]] שנכתב על ידי הזמר [[חנן בן ארי]] והזמרת [[קרן פלס]], והולחן ומבוצע על ידיו. ה[[סינגל]] הגיע למקום השני ב[[מצעד הפזמונים העברי השנתי (ה'תש"ע ואילך)|מצעד העברי השנתי לשנת תשע"ז (2017)]] ב[[גלגלצ]] בשיתוף אתר [[וואלה!]], ובמקום השלישי בתחנת [[כאן גימל]]{{הערה|[http://www.kan.org.il/Radio/item.aspx?pid=9388 המצעד השנתי], באתר כאן גימל}}.


==רקע==
==רקע==

גרסה מ־13:51, 29 במרץ 2018


שגיאות פרמטריות בתבנית:סינגל

פרמטרים [ סינגל לפני, תאריך סינגל אחרי, תאריך סינגל לפני, סינגל אחרי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

"ויקיפדיה"
סינגל בביצוע חנן בן ארי
יצא לאור 28 במאי 2017
שפה עברית
אורך 3:30
כתיבה חנן בן ארי, קרן פלס
לחן חנן בן ארי
הפקה אייל מזיג

ויקיפדיה הוא פזמון שנכתב על ידי הזמר חנן בן ארי והזמרת קרן פלס, והולחן ומבוצע על ידיו. הסינגל הגיע למקום השני במצעד העברי השנתי לשנת תשע"ז (2017) בגלגלצ בשיתוף אתר וואלה!, ובמקום השלישי בתחנת כאן גימל[1].

רקע

השיר יצא כסינגל ב-28 במאי 2017 לאחר שבן ארי הוציא את אלבומו הראשון "איזון" וזכה להצלחה רבה. פרסומים בתקשורת הרבו להזכיר את הרקע ממנו הגיע, כזמר דתי שגדל בהתנחלות קרני שומרון.[2][3][4]

תוכן השיר

השיר הוא שיר מחאה כנגד סטריאוטיפים ודעות קדומות הקיימות בציבור כנגד קבוצות באוכלוסייה ועל חנן בן ארי עצמו. בן ארי מתחיל את השיר בעובדה שלאנשים נח יותר להיסחף אחרי הסטיגמות מאשר להפעיל את המוח, ושהכל כבר מסודר לנו במגירות בראש, ואנו לא נותנים למציאות לבלבל אותנו. בהמשך השיר יוצא הזמר כנגד הסתה וסגידה לרייטינג ואייטמים. הוא ממשיך ומתקומם נגד סטריאוטיפים בחברה, על כך ששמאלנים מתויגים כבוגדים, ערבים כמחבלים, חרדים כשודדים, והמתנחלים כאלו שרצחו את רבין. עוד הוא יוצא נגד תפיסה בציבור שכל תל אביב טבעונית וכל העיר נתיבות היא מסורתית עממית, וכן שהדתיים פרימיטיביים עם ציצית ומחקו את דרווין.

בפזמון החוזר מבקש הדובר השר שלא לכלוא אותו בשום כלוב ולא לסכם אותו בוויקיפדיה, כשהמשפט החוזר ונשנה בפזמון הוא: "אני הכל, אני לא כלום, אור אין סוף לבוש בגוף, אז אל תכלאוני בשום כלוב". לאחר הפזמון החוזר מוסיף בן ארי כי מצידו אפשר לקרוא לו דון קישוט, ולשים על ראשו פרס וגיליוטינה בכיכר. עוד הוא מוסיף כי זמן השדים עבר והגיע הזמן לומר למלך שהוא עירום. הוא ממשיך ומתלונן על התפיסה שנוצרה כלפיו ומבקש מהקהל למחוק כל מה שידע עליו עד היום, וכי הוא לא מתנחל, לא נציג של אלוהים, הוא לא דוס שמדיר נשים ולא מהווה גשר בין המגזרים. ומצהיר שהוא רוצה שישרפו המגזרים והדיעות הקדומות כדי שלכל אדם יהיה סיכוי. עוד הוא מביא בחלק זה דוגמאות לתפיסה סטריאוטיפית, שכל המזרחיים מקופחים והחילונים הם כופרים, כל הנשים מתאימות רק למטבח, הרוסים אוהבים את סטלין, כלו כבר כל הקיצין ומאחורי כל חבר כנסת יש קופת שרצים. בסוף חלק זה משתמש הדובר ביסוד הומוריסטי הטוען שכל האתיופים רצים, ואלה שלא, שרים עם רייכל, שרבים מהמוזיקאים ששילב בפרויקט שלו הם יוצאי אתיופיה. את השיר מסיים בן ארי בתקווה שעוד יבוא יום שבו לא יכלאוהו בשום כלוב.

מלבד השורה בשיר "אל תסכמו אותי בוויקיפדיה", השיר אינו מתייחס לאנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה העברית, אלא כמשל למקום בו מתייגים ומסכמים אחרים.

התקבלות השיר

יום לאחר הוצאתו של השיר, שיתף אותו יאיר לפיד בדף הפייסבוק שלו, כיוון שהשיר לדבריו אומר "משהו חזק ונכון על מה שאנחנו צריכים היום בישראל". השיר הגיע לכ-5.1 מיליון צפיות ביוטיוב נכון לאוקטובר 2017. הוא הגיע למקום השני במצעד השירים העברי של גלגלצ ווואלה!, ולמקום השלישי במצעד השנתי של כאן ג', וכן זכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו.

בן ארי ספג ביקורת בציבור הדתי על אמירתו בשיר "אני לא נציג של אלוהים"[5]. עוד ביקורת ספג השיר על חוסר אמירה חזקה באף נושא מתוך רצון שלא לפגוע בקבוצות שונות באוכלוסייה.[6]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים