מקס הרצברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקס הרצברג
Max Herzberg
לידה 22 במאי 1940 (בן 83)
פריז, צרפתצרפת צרפת
ענף מדעי ביולוגיה מולקולרית, ביוטכנולוגיה
מקום מגורים סתריה
תאריך עלייה 1967
עיסוק ביוטכנולוג, יזם היי-טק
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס "שרה לידי" לחוקר המצטיין, מטעם מכון ויצמן למדע
בת זוג יהודית
צאצאים 3 ילדים
תרומות עיקריות
חקר ההנדסה הגנטית, הבנת הבסיס המבני שביצירת חלבונים, יצירת בדיקות מהירות למחלות מידבקות (איידס) וחקר מחלת הסרטן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקס הרצברג (נולד ב-22 במאי 1940) הוא יזם, דוקטור מטעם מכון ויצמן למדע ופרופסור חבר בביולוגיה מולקולרית באונברסיטאות בר-אילן[1] ותל אביב, ביוטכנולוג, מראשוני המדענים בתעשיית הביוטק בישראל וחקלאי פעיל בעל יקב הרצברג במושב סתריה[2][3].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ושנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרצברג נולד בשנת 1940 בפריז, צרפת, ימים לפני כניסת הגרמנים לעיר.

כמה שבועות אחרי היוולדו, מצאה המשפחה את עצמה על כבישי צרפת, בדרכם דרומה. במשך חמש שנים נדד הרצברג מכפר לכפר, לעיתים לבד ולעיתים עם משפחתו, כתוצאה מהלשנות. לבסוף התאחדה כל המשפחה בעיירה בנייר דא ביגור (Bagnères-de-Bigorre), בגבול ספרד שבהרי הפירנאים, שם שהתה המשפחה עד סוף המלחמה, בבית קטן בחצר של משפחה טובה (משפחת Foures). אחיו הגדול שירת בתנועת ההתנגדות הצרפתית כבלדר, ונפצע קל מכדור. הוריו של הרצברג עבדו בעבודות מזדמנות בחקלאות או במשק בית.

עם סיום מלחמת העולם השנייה חזרה המשפחה לאזור פריז, אך עברו כשנתיים עד שהילדים יכלו להיכנס למערכת החינוך. הרצברג בילה את השנתיים אלה אצל הסבים שגרו בבית קטן בפרברי העיר. שם קיבל חינוך לאהבת החקלאות, כי בשטח הקטן שליד הבית, סבתו ממוצא אוקראיני גידלה ירקות, פירות, תרנגולות וכו', לצורכי הבית. הסבא תפר בגדים ודאג לפרנסה נוספת. רק בגיל 8 חזר הרצברג לגור עם ההורים בפריז ונכנס לבית ספר רגיל.

הרצברג הצטרף לתנועת הצופים היהודים בצרפת ופעל שם בתפקידים שונים כולל כראש גדוד. בשנת 1957, התנדב מטעם תנועת הצופים היהודים בצרפת, ונשלח על ידי הסוכנות היהודית למרוקו, על מנת לסייע בהעלאה ארצה של יהודי מרוקו ואלג'יריה[4][5]. בגמר המשימה במרוקו, החל ללמוד ביולוגיה באוניברסיטת פריז. את אשתו יהודית פגש כששניהם התגוררו בפנימייה של בית הספר אורסיי למנהיגות יהודית, שיסד רובר גמזון, שהיה מפקד המחתרת היהודית שלחמה נגד הנאצים והיה תלמיד של הרב יהודא ליאון אשכנזי (מָנִיטוּ) ושל הפרופסורים הנרי אטלן, עמנואל לוינס וסטפן מוזס, ששילבה לימודים אקדמיים ולימודי יהדות[4].

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא ניכנס כחוקר במכון לסרטן במרכז הלאומי למחקר מדעי, והתמחה שם במיקרוסקופיה אלקטרונית ברמה מולקולרית בשימוש לחקר התא, והיה בין הראשונים לחקור מבנה מדויק של וירוסים והחומר הגנטי שלהם. עבד קרוב מאוד לצוות של מכון פסטר, שגילה את המנגנון של יצירת חלבונים בחיידקים, שם החל בשיתף פעולה עם מישל רבל.

אחרי שגמר את התואר הראשון במיקרוביולוגיה ושני במיקרוסקופיה אלקטרונית, המשיך לתואר שלישי, ובשנת 1967 עלה לישראל, כחוקר אורח במכון וויצמן, שם המשיך בלימודי התואר שלישי. את הדרישות לתואר הוא השלים בשנת 1969[5]. ב-1971, הצטרף גם לסגל ההוראה באוניברסיטת בר-אילן, כפרופסור חבר. במכון ויצמן עבד עם פרופ' ארנסט וינוקור ועם זוכה פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה, דניאל נתנס. הוא המשיך לעבוד עם פרופ' מישל רבל, על המנגנון המולקולרי ליצירת חלבונים[1].

בשנת השבתון שלו, 1973–1974, השתלם באוניברסיטת סטנפורד, שבקליפורניה, ארצות הברית. במהלך ההשתלמות היה חלק מהצוות של פול ברג, שיצר לראשונה נגיף/אורגניזם מהונדס גנטית בשיטות של הנדסה גנטית. בשנת 1980 זכה פול ברג בפרס נובל, על התרומה שלו להנדסה גנטית.

בין השנים 1971–1981 היה פרופסור חבר באוניברסיטת בר-אילן, והקים מחלקה לביולוגיה מולקולרית ומיקרוסקופיה אלקטרונית. בין השנים 19811987 היה פרופסור חבר באוניברסיטת תל אביב והמשיך לעבוד על הקשר בין חלקים שונים של התא החי בוויסות של יצירת חלבונים[6].

הרצברג כיהן כחבר בוועדת המחקר ובוועדת MAGNET של המדען הראשי במשרד הכלכלה. הוא הקים והיה היו"ר הראשון של הוועדה הלאומית לביוטכנולוגיה בישראל, וכיהן במספר ועדות מייעצות במשרד המדען הראשי בישראל, כגון הוועדה הלאומית לננוטכנולוגיה וועדת ההיגוי ל"סוגיות במחקר ביוטכנולוגי בעידן הטרור"[7].

ניהול בתחום הביו-טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרצברג מציין שאת המעבר שלו ממחקר בסיסי למחקר שימושי ומשם לתעשייה, עשה כשנפגע בחיידק התעשיות עתירות המדע, בשעה שביקר במפעל של סטף ורטהיימר[8]. בשנת 1983 פנה למייסד חברת אורמת טכנולוגיות, יהודה ברוניצקי, והציע לו להקים ביחד את חברת אורג'ניקס בע"מ, בה הוא כיהן כיו"ר ומנכ"ל. אורג'ניקס בע"מ, היא חברה לאבחון, השייכת לקבוצת אינברנס מדיקל, ששינתה את שמה לחברת אליר, שנימכרה לבסוף לחברת מעבדות אבוט הבין לאומית[9][1].

במשך השנים ייסד מספר חברות והיה היו"ר שלהן, כגון Eager BioGroup Ltd[10], Pixcell Medical, DPharm Limited[11] וחברת Vidac Pharma.

בין השנים 20002011 שימש כיו"ר חברת היישום של המעבדה האירופית לביולוגיה מולקולרית (European Molecular Biology Laboratory) (היידלברג, גרמניה). במקביל, ייסד והיה שותף במספר חברות ביוטכנולוגיה נוספות כגון: - Biotech Development Consulting (BDC) ווסקולר ביוג'ניקס VBL, שימש כיו"ר דירקטוריון ב-Anima Cell Metrology Ltd.

נכון לשנת 2022, פרופ' הרצברג משמש כיו"ר פעיל של מועצת המנהלים של חברת התרופות לסרטן Vidac Pharma ltd[12][13], EagerBio Group ועוד[14][15][16].

יקב הרצברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005, נטע כרם במושב סתריה, מקום מגוריו שליד רחובות מ-1975, שם החזיקה המשפחה לול ופרדס. העבודה בהם דרשה ממנו זמן רב מדי, אותו הוא היה צריך לחלוק עם יתר עיסוקיו במדע ובתעשיית הביוטק[17].

מכיוון שמיום הנטיעה ההלכה מתירה לבצור רק כעבור שלוש שנים, הוא החליט לרכש כרם מוזנח ומיובש ושיקם אותו[18]. בבציר הראשון הוא הפיק 200 ליטרים יין ובבציר השני הפיק 400 ליטרים יין. בציר 2009 הניב כ-4,000 ליטרים יין ובבציר 2010 הכמות הגיעה לכ-5,000 ליטרים[19].

בכרמים של משק הרצברג נטועים שלושה זני גפנים (מרלו, קברנה סוביניון ומלבק) על שטח של 12 דונם. שיטת הגידול על בסיס גידול אורגני[20]. בצמוד לכרם, הוקם יקב הרצברג שהוא יקב בוטיק/משפחתי, שנועד תחילה לספק את צורכי משפחת הרצברג[21], אך לאור כמויות היין שהופקו, הרצברג החל גם לשווק את היין שלו לציבור בישראל וליצוא לארצות הברית, תחת המותג הרצברג[22]. מותגי המשנה שיקב הרצברג משווק הם מותגי "בלנד" (תערובות) של היינות המופקים בכרמים שלו[23][24].

נכון לאוקטובר 2021, יקב הרצברג הפסיק לפעול במושב סתריה לאור דרישות רשות מקרקעי ישראל, המתנגדת להקמת יקבים משפחתיים בחצרות המשקים החקלאיים במושבים, בטענה שיקב הוא מפעל תעשייתי, שאין מקומו במושבים. על כן הוא המשיך את גידול הגפנים במושב סתריה, אך את המשך ייצור היין הוא העביר ליקבי שרות כגון "עמק האלה" וליקב "פינטו"[25].

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Max Herzberg, Michel Revel, Atlas de biologie moléculaire : microscopie électronique des molécules informatives Ed Hermann Paris 1972.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש במאי 1970, זכה הרצברג בפרס "שרה לידי" לחוקר המצטיין, על תרומתו להבנת הבסיס המבני שביצירת חלבונים. מטעם משפחת זינדר ומכון ויצמן למדע[29][30].

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרצברג נישא ליהודית, בשעה שלמדו באוניברסיטת פריז. לזוג 3 ילדים. הם חיים במושב סתריה, שליד רחובות[4].

פרסומים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 זו הפעם הראשונה: חומצה גרעינית צולמה ב״בר־אילן", על המשמר, 6 במרץ 1973
  2. ^ אודות יקב הרצברג באתר על היין
  3. ^ יאיר גת, מעשה בגזר, באתר ישראל היום, 16 בספטמבר 2016
  4. ^ 1 2 3 זהר אליה, הפרופסור המכובד ויתר על חליפה לטובת ג'ינס ושלייקעס והחל לייצר יין, באתר Xnet
  5. ^ 1 2 פרופסור ליין - הרצברג - WinesIsrael - יין ישראלי, קולינריה, שמן זית וטיולים, באתר WinesIsrael - יין-קולינריה-שמן זית-טיולים-אירועים, ‏1 באוקטובר 2013
  6. ^ דף הלינקדאין של פרופ' הרצברג
  7. ^ הוועדה הלאומית לננוטכנולוגיה, באתר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
  8. ^ ‏Stef and Morris in the biotech jungle, בעיתון TheStreet, ‏12 באפריל 2002
  9. ^ אברהם פלג, "מסרק" חיסוני לאיבחון מחלות מין,אדמת וגידולים סרטניים, מעריב, 24 בנובמבר 1985
  10. ^ Aviva Mishmari, ‏Morris Kahn leaves Israel Biodiscovery Fund, גלובס, 29 באוגוסט 2002
  11. ^ חב' פיקסל מפתחת בדיקת ספירת דם פשוטה וזולה, המייסדים: ד"ר אבישי ברנסקי (מנכ"ל), פרופ' מקס הרצברג (יו"ר)
  12. ^ מערכת ספונסר, וידאק פארמה הישראלית המפתחת תרופות מקור לסרטן גייסה 9 מיליון דולר, באתר ספונסר, ‏4 במאי 2016
  13. ^ גלי וינרב, ‏"לא בנוי לרוד-שואו בנאסד"ק": מדוע בחר יזם הביומד הוותיק להירשם בבורסה גרמנית, באתר גלובס, 21 ביולי 2022
  14. ^ Our Team - PixCell Medical, PixCell Medical, ‏3 באוגוסט 2020
  15. ^ אודות מקס הרצברג באתר pitchbook
  16. ^ אודות מקס הרצברג באתר וידאק פארמה
  17. ^ זהר אליה, הפרופסור המכובד ויתר על חליפה לטובת ג'ינס ושלייקעס והחל לייצר יין, באתר Xnet
  18. ^ אוהד צויק, עשר שנים ליקב הרצברג, מסיבת דווקא, יבנה-נט, 25.07.18
  19. ^ מקס מיקב הרצברג, סרטון בערוץ "ישראל Israel פרקר Preker", באתר יוטיוב (אורך: 01:47)
  20. ^ הרצברג - Winet, באתר Winet, ‏3 במרץ 2016
  21. ^ יקב הרצברג - מושב סתריה, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 02:16)
  22. ^ יקב הרצברג: היינות המומלצים בשנה החדשה, My-Gedera, ‏09.01.2019
  23. ^ פרופסור ליין - הרצברג - WinesIsrael - יין ישראלי, קולינריה, שמן זית וטיולים, באתר WinesIsrael - יין-קולינריה-שמן זית-טיולים-אירועים, ‏1 באוקטובר 2013
  24. ^ יקב הרצברג, "הכרם נראה כמו אישה יפה בהריון, קצת עייפה, אבל מלאת חיים", באתר על היין
  25. ^ יונתן לבני מבקר יקבים: הרצברג וגינתון בחגים - אכול ושאטו, באתר אכול ושאטו, ‏5 בספטמבר 2021
  26. ^ יבשם עזגד, האיש שאהב לצחוק בחושך, ולמה קצת מפחיד לחיות בעולם בלי "לשק". לבקשת הקוראים, הנה כמה מילים על ההיסטוריה של פרס האיג-נובל., באתר Azgad.com, ‏5 בספטמבר 2009
  27. ^ רשימת הפרסומים של מקס הרצברג, בקטלוג הספרייה הלאומית
  28. ^ הספר "ביולוגיה מולקולרית - מבוא לתרגום הצופן הגנטי", באתר "סימניה"
  29. ^ פרם שרה לידי הוענק במכון ויצמן למדע, למרחב, 15 במאי 1970
  30. ^ פרס שרה לידי הוענק במכון וייצמן, דבר, 15 במאי 1970