משה מרגלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משה מרגליות)
משה מרגלית
לידה קדאייני
פטירה 1781 (בגיל 71 בערך)
י"ב בטבת ה'תקמ"א
ברודי, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות אחרונים עריכת הנתון בוויקינתונים
חיבוריו פני משה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב משה מרגלית (ת"ע/ת"ף, 1710/1720 - י"ב בטבת ה'תקמ"א, 9 בינואר 1781) היה מחבר הפירוש "פני משה" ו"מראה פנים" לתלמוד הירושלמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בקיידאן שבליטא לאביו הרב שמעון מרגלית, ובלמדו שם לימד את הגאון מווילנה ששהה בילדותו כשלושה חודשים בעיר[1]. בהמשך נתמנה לרבה של קיידאן[2].

הסתובב בערי אירופה כדי להשיג כתבי יד ולרכוש ידיעות ראליות בשביל כתיבת פירושו, בגיל שבעים נרשם לחוג לבוטניקה של אוניברסיטת פרנקפורט דאודר כדי לשפר את הבנתו בסדר זרעים, וכדי לרכוש את הידע המתאים לפירושו של סדר זה[3].

בעודו באמסטרדם הצליח בעזרת תושבי העיר להדפיס את פירושו לסדר נשים, התכונן לעלות לארץ אומנם לא הספיק לעשות זאת ונפטר בנידודיו בברודי.

פירוש לתלמוד הירושלמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב משה מרגלית היה בקיא בשני התלמודים ובכל ענפי הספרות התלמודית והרבנית. הרבה להיעזר בתוספתא, בפירושי הראשונים ובמדרשי ההלכה והאגדה השונים. הוא גם התייחס לבעיות גרסה, לסוגיות קטועות וכפולות ועוד. הפירוש "פני משה" הוא מעין רש"י לירושלמי ו"מראה הפנים" הוא מעין תוספות לירושלמי.

פירושו "פני משה" הוא אחד משני הפירושים המודפסים על הדף בתלמוד הירושלמי, כשהשני הוא "קרבן העדה" לרבי דוד ב"ר נפתלי מדעסויא, שניהם פעלו במאה ה-18 באשכנז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בבית רב המקום דאז הרב דוד קצנלבוגן. דב אליאך, "הגאון", ח"א, עמ' 73
  2. ^ באתר בית התפוצות
  3. ^ מרדכי מרגליות, אנציקלופדיה לתולדות גדולי ישראל חלק ד, באתר היברובוקס