משתמש:MathKnight/סקורפיון (מורטל קומבט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקורפיון
Scorpion
סוג אנטי-גיבור
שם סרט מורטל קומבט
יוצרים אד בון וג'ון טוביאס
גילום הדמות דניאל פסינה (מ.ק.1 ומ.ק.2),
ג'ון טורק (מ.ק.3 וטרילוגי),
ניקו מילאדו (מ.ק.11),
כריס קסמסה (סרט 1 ומורטל קומבט: כיבוש),
ג'יי ג'יי פרי (סרט 2),
איאן אנתוני דייל ("לידה מחדש" ו"מורשת"),
הירויוקי סאנאדה (סרט 2021)
דיבוב אד בון (1992–2005),
רון פרלמן (מגיני הממלכה),
סימאון נורפליט (ארמגדון),
פטריק זייץ (2008–היום),
רון יואן (מ.ק.11)
מידע
שם אמיתי הנזו האסאשי
סטטוס פעיל
גזע אדם אל-מת
מין זכר
מקצוע נינג'ה
שיוך שבט השיראי ריו
נטייה נייטרלי
מומחיות אמנויות לחימה
כוחות ירי צלצלי קונאי מידיו ויכולת לשלוט במעופם, טלפורטציה וזימון אש מהשאול
סגנון לחימה הפקידו, פי גואה, מואי פה, נינג'יטסו וסיוף בחרב יפנית
אזרחות יפן, ממלכת כדור הארץ (לפני מותו)
מקום מגורים אוסקה, יפן (לפני מותו)
הממלכה התחתונה Nether Realm (לאחר מותו)
מקום פטירה אוסקה, יפן
סיבת המוות נרצח בידי קואן צ'י שהתחזה לבי-האן/סאב-זירו
דמויות קשורות
משפחה הארומי האסאשי (אשה, מתה)
סאטושי האסאשי (בן, מת)
חברים קוואי ליאנג (סאב-זירו הצעיר)
אויבים סאב-זירו, קואן צ'י

סקורפיוןאנגלית: Scorpion) הוא דמות של לוחם בזיכיון המדיה מורטל קומבט הכולל משחקי וידאו, סרטי קולנוע, תוכניות טלוויזיה, אנימציה ועוד. סקורפיון הופיע במשחק הווידאו המקורי "מורטל קומבט" מ-1992 בתור נינג'ה רפאיםאנגלית: Undead Ninja Specter) שמחפש נקמה על מותו ועל רצח משפחתו בידי קואן צ'י שהתחזה לנינג'ה היריב סאב-זירו. מאז הוא הופיע בכל משחקי המחשב בסדרה (למעט הגרסה הראשונה של "מורטל קומבט 3") ובמגוון סרטי קולנוע וטלוויזיה המבוססים על הזיכיון. סקורפיון הוא אחת הדמויות הידועות, האהובות והפופולריות ביותר בזיכיון ונחשב לקמע של זיכיון מורטל קומבט, ואף מופיע בסמליל NetherRealm Studios (היורשים של Midway Games שיצרו את המשחק המקורי).


סקורפיוןאנגלית: Scorpion, עקרב) הוא הכינוי של הנזו האסאשי (Hanzo Hasashi), אמן אמנויות לחימה, נינג'ה והלוחם הטוב ביותר של שבט הנינג'ות היפני שיראי ריו (Shirai Ryu). הנזו היה איש משפחה, נשוי להארומי ואב לסאטושי. הנזו ומשפחתו נרצחו בידי שבט הנינג'ות היריב הלין קוואי, בהובלת סאב-זירו (בי-האן) (מאוחר יותר התגלה שהרוצח היה קואן צ'י , מכשף ושליט הממלכה התחתונה, שהתחזה לסאב-זירו). הוא נולד מחדש כאל-מת חדור נקמה ונידון להתהלך בכור המצרף שבחיים לאחר המוות. בנוסף ליכולת הלחימה העילאית שלו הוא קיבל כוחות חדשים בהם ירי צלצלי קונאי שיוצאים מידיו (במשחקי הווידאו המהלך המיוחד המזוהה ביותר שלו הוא יריית צלצל ביריבו ומשיכתו אליו כאשר הוא חסר הכרה, דבר המעניק לו יכולת למכה חופשית. בסרטי הקולנוע והטלוויזיה הוא יכול לשלוט במעופם של הצלצלים בכוח רצונו), יכולת טלפורטציה וזימון אש מהשאול. במשחקים מאוחרים סקורפיון חמוש גם בזוג חרבות בנוסף לצלצל. למרות היותו אל-מת הוא שמר על עורו ובשרו. הוא לובש מדי נינג'ה בצבעי צהוב ושחור (צבעי שבט השיראי ריו לו היה שייך כשהיה חי), מסכה צהובה וברדס שחור. הכוח המניע את סקורפיון הוא נקמה במי שרצחו את משפחתו ואותו, בהתחלה בסאב-זירו ומאוחר יותר בקואן צ'י. הוא מצטרף לטורניר מורטל קומבט כדי להילחם בסאב-זירו שם. מאז, סקורפיון הצליח להרוג את בי-האן, ששב לחיים בתור הרוח המאיימת נוב סאיבוט. למרות היותו נייטרלי, סקורפיון ישתף פעולה עם כל מי שיעזור לו במסע הנקמה שלו. בהמשכיות החדשה (משחקי המחשב והווידאו של NetherRealm Studios) סקורפיון נוטה לטוב ומשתף פעולה עם ריידן ומגיני ממלכת כדור הארץ, אך עדיין חדור נקמה ברוצחי משפחתו ומנסה להחזירה לחיים.

במשחקי המחשב והווידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילות המשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקורפיון הוא הכינוי של הנזו האסאשי, לוחם נינג'ה מעולה בשבט השיראי ריו ואיש משפחה. אחרי שהוא ומשפחתו נרצחו בידי שבט הלין קוואי היריב, סקורפיון נולד מחדש בתור נינג'ה אל-מת (Undead Ninja Spectre) חדור נקמה ומצטרף לטורניר מורטל הקומבט המקורי במטרה לנקום ולהרוג את סאב-זירו, מנהיג שבט הלין קוואי שרצח את משפחתו. סקורפיון הוא נייטרלי וישתף פעולה עם כל מי שיסייע לו להוציא לפועל את נקמתו.

הטרילוגיה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק הראשון מ-1992 בסיפור הרקע לא מוזכר רצח משפחתו אלא רק מתוארת יריבות בינו לבין סאב-זירו כיריבות בין שני שבטי נינג'ות יריבים. בסיפור הסיום (אחרי שסקורפיון מנצח את הטורניר במוד של שחקן יחיד) נחשף שהוא בעצם אל-מת שנרצח בידי סאב-זירו אך משפחתו (אשה ובן) נותרה בחיים. סיפור זה פותח בקומיקס שכתב ואייר יוצר הזיכיון ג'ון טוביאס ושפורסם על ידי Midway Games. באחת הסצינות בקומיקס סקורפיון פוגש את סאב-זירו באי של שאנג טסונג ומפתיע אותו, ואז מכריז בפניו שה"שדים" שלו אפשרו לו לחזור ולנקום את מותו, ושהוא לא יהרוג אותו כך סתם על המקום אלא רק כחלק מהטורניר כי הוא "לא רוצח". אחרי תבוסתו של גורו בידי ליו קאנג, שמוכתר לאלוף הטורניר מטעם ממלכת כדור הארץ, האי קורס וסקורפיון הוא משבעת הבודדים ששורדים את האסון. הוא משתף פעולה עם סאב-זירו ואל הרעם ריידן בעיכוב צבאו של שאנג טסונג, ואחרי שהצליחו הוא הורג את סאב-זירו ונעלם.

במשחק ההמשך "מורטל קומבט 2" מ-1993, סקורפיון מגלה שסאב-זירו איכשהו חזר ומתכנן להתמודד בטורניר השני שמתרחש במימד של הממלכה החיצונה (Outworld) אותו מארח הקיסר הממלכה הרשע שאו קאן. סקורפיון עוקב אחרי סאב-זירו במטרה להרגו בשנית אך שם לב שהוא חס על יריב שהביס בקרב, דבר שגורם לסקורפיון להבין שאותו סאב-זירו הוא לא אותו אדם שאותו הוא הרג. הוא חוקר ומגלה שסאב-זירו החדש הוא קואיי ליאנג, אחיו הצעיר של בי-האן, סאב-זירו המקורי אותו הרג סקורפיון. ליאנג לקח את שמו ומדיו של אחיו כדי לכבד את מורשתו ולסיים את מלאכתו: להתנקש בשאנג טסונג. בעקבות גילוי זה סקורפיון מחליט לא להרגו ותחת זאת נודר נדר להגן על חייו של ליאנג, ככפרה על הריגת אחיו הבוגר, בי-האן. מאוחר יותר מתגלה שלא בי-האן הוא זה שרצח את סקורפיון ומשפחתו אלא קואן צ'י, מכשף ושליט הממלכה התחתונה (Nether Realm) שהתחזה לסאב-זירו.

במשחק הספין-אוף מ-2005 Mortal Kombat: Shaolin Monks שמתרחש בתקופת המשחק "מורטל קומבט", סקורפיון הוא דמות בוס שמנסה להרוג את גיבורי המשחק ליו קאנג וקונג לאו. הוא מופיע הן עם מסכה והן בלי (דמות שזכתה לכינוי "סקורפיון של התופת"). תוכנן גם לפתח משחק בשם Mortal Kombat: Fire & Ice שבו סקורפיון וסאב-זירו משתפים פעולה, אך הוא בוטל לטובת משחק "נזירי השאולין" משיקולי זמן ותקציב. עם זאת, ניתן "לפתוח" את הדמויות שלהם ולשחק בהם בקמפיין הראשי.

סקורפיון, יחד עם כל דמויות הנינג'ה האנושיות המבוססות על אותם מדים רק בחילופי צבע (סקורפיון, סאב-זירו, רפטייל וכו') לא הופיעו במשחק "מורטל קומבט 3", אך נוספו בשדרוג "Ultimate Mortal Kombat 3" מ-1995 שבו הקיסר שאו קאן מנסה לכבוש את הממלכה התחתונה (Netherrealm) אחרי שהוא פולש לממלכת כדור הארץ, ומגייס את הנינג'ה לשורותיו. הברית בין סקורפיון לשאו קאן נשברת מהר, כאשר הוא מגלה - שבהמשך לעלילת "מורטל קומבט 2" - שסאב-זירו היה מבין הלוחמים הנבחרים של ממלכת כדור הארץ. סקורפיון עובר לצידו של סאב-זירו ומסייע לו בקרב נגד שאו קאן.

הנקמה בקואן צ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק המחשב "Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero" (מיתולוגיות מורטל קומבט: סאב-זירו) קואן צ'י נוסף באופן רשמי לקו העלילה של היריבות בין סקורפיון לסאב-זירו. סקורפיון מופיע במשחק זה כבוס שלא ניתן לשחק בו, ומופיע פעמיים במהלך המשחק, ובהופעות אלו נחשפו שמו האמיתי ושם השבט שלו (שיראי ריו). מדיו הצהובים תוארו כצורה של לעג למדים הכחולים של שבט הלין קוואי, אחרי שחבר השבט לשעבר טאקדה פיתח את הנינג'יטסו לפני שעזב את השבט והקים את שבט השיראי ריו היריב. הוא גויס על ידי המכשף קואן צ'י למצוא מפה נסתרת במקדש השאולין, משימה שהוא נתן גם לסאב-זירו במטרה לגרום לשני הנינג'ות להילחם אחד בשני עד המוות. אם השחקן מבצע Fatality על סקורפיון, הוא יופיע כבוס אחר בהמשך במשחק.

ב"מורטל קומבט 4" מ-1997, קואן צ'י מרמה את סקורפיון וגורם לו לחשוב שסאב-זירו היה מעורב ברצח משפחתו וחברי השבט שלו, ובכך גורם לו להצטרף אליו. בסיום המשחק של סקורפיון הוא מנצח את סאב-זירו ואז קואן צ'י חושף את האמת על רצח משפחתו של סקורפיון והשבט שלו. כאשר קואן צ'י מנסה להגלות את סקורפיון בחזרה לממלכה התחתונה, סקורפיון תופס את קואן צ'י בעת הטלפורטציה ובכך שניהם משוגרים לממלכה התחתונה. ואריאציה של סיום זה מופיעה גם בסיום של סאב-זירו, כאשר הוא ניצב מעל סקורפיון המובס לפני שהוא מוכה על ידי קואן צ'י, ששוב חושף את המזימה שלו וששני הנינג'ות היו כלי משחק בתוכניתו להחזיר את האל שינוק. כתוצאה מכך, סקורפיון הורג אותו ומשחרר את סאב-זירו מרדיפתו.

סיפור הסיום של סקורפיון ממשיך למשחק Mortal Kombat: Deadly Alliance מ-2002, בו הוא רודף אחר קואן צ'י במטרה לנקום, אך מותקף בידי שדי ה-Oni דרהמין ומולוך, אותם קואן צ'י שכר כשומרי ראש. בסיום המשחק, שלא נכנס לקנון של הזיכיון, דרהמין ומולוך הורגים את סקורפיון כאשר הוא משליך אל ה-Soulnado, טורנדו קסום של נשמות מעונות בין ממלכת כדור הארץ לממלכה החיצונה. ברם, בביוגרפיה של סקורפיון במשחק Mortal Kombat: Deception מתואר שהצליח להימלט משם. לאחר מכן הוא נפגש עם האלים הבכירים ונהפך למשרתם. דבר זה קורה בסמיכות למותו של ריידן (בו סקורפיון חזה) ועלייתו של אונאגה מלך הדרקון שמנסה למזג את הממלכות. סקורפיון פועל כדי למנוע מאונאגה למזג את הממלכות.

במצב המשחק Konquest של המשחק Mortal Kombat: Armageddon מ-2006 סקורפיון מבצע עסקה עם האלים הבכירים שבה הוא ישרת אותם והם בתמורה יקימו לחיים את שבט השיראי ריו ואת בני משפחתו שנרצחו. ברם, האלים הבכירים החזירו אותם לחיים כאל-מתים. בתגובה סקורפיון הזועם מנסה להרוס את הסיכוי של האלים למנוע ארמגדון על ידי לקיחת כוחו של בלייז שנועד עבור טאוון או דייגון. דייגון מביס את סקורפיון שנהרג על ידי סאב-זירו בקרב חופשי רב-משתתפים שמתרחש בתחילת המשחק.

האתחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק האתחול מ-2011, מוצג קו-זמן אלטרנטיבי שמספר מחדש את העלילה של שלושת המשחקים הראשונים. גם כאן סקורפיון מצטרף לטורניר כדי לנקום בסאב-זירו (האח הבכור בי-האן). הפעם הוא משרת את קואן צ'י מההתחלה, לא מודע לכך שהוא זה שעמד מאחורי המזימה לרצוח את משפחתו ואת שבט השיראי ריו. ריידן מנסה לשנות את מהלך האירועים במטרה למנוע את הארמגדון, ומשכנע את סקורפיון לחוס על חייו של סאב-זירו בתמורה להחייאת שבט השיראי ריו. סקורפיון מסכים ואחרי שהוא מביס בממלכה התחתונה הוא מסרב להרוג אותו. קואן צ'י משכנע אותו להרוג אותו בכל זאת על ידי הצגת חיזיון גרפי המראה כיצד סאב-זירו רוצח את אשתו ובנו של סקורפיון. למרות שסאב-זירו מכחיש את מעורבתו ברצח, סקורפיון שורף אותו למוות. לאחר מכן הוא מופיע בזירת הטורניר עם הגולגולת ועמוד השדרה של סאב-זירו. בהמשך המשחק, סאב-זירו הצעיר מחפש לנקום את הריגתו של אחיו הבכור ודורש להילחם בסקורפיון בזירה של שאו קאן, וקואן צ'י מסכים לבקשה. סקורפיון מזהה שסאב-זירו הצעיר הוא לא סאב-זירו המקורי אותו הוא הרג אלא אחיו הצעיר. סאב-זירו הצעיר מביס את סקורפיון אך נבלם על ידי השבט שלו לפני שהוא הורג את סקורפיון. סקורפיון נראה לאחרונה כשהוא נלחם מול ריידן אל הרעם בממלכה התחתונה, מפסיד ואז שוב נעלם. בסיום המשחק, חברי שבט השיראי ריו מופיעים לפני סקורפיון כרוחות רפאים וחושפים בפניו את האמת. הם מסייעים לו להרוג את קואן צ'י כנקמה על מעשיו ועל ההונאה שלו. בסיום של סאב-זירו, הוא לומד את האמת על המשפחה שלו ועל משפחתו של סקורפיון ומציע לסקורפיון להצטרף למסע נקמה. סקורפיון מקבל את ההצעה ומצטרף לסאב-זירו לצוות Deadly Alliance החדש.

בתחילת המשחק "מורטל קומבט 10" (Mortal Kombat X) סקורפיון עדיין שירת את קואן צ'י. הוא נראה לראשונה בפרק של ג'וני קייג' ביחד עם סאב-זירו. הם הורגים את רוב לוחמי הכוחות המיוחדים למעט ג'וני, סוניה בלייד וקנשי, ששורדים הודות לג'וני. בסיפור המופיע במשחק נחשף שסקורפיון (ביחד עם סאב-זירו וג'אקס) הוחזרו לחיים כבני תמותה על ידי האל ריידן, ששילב את הקסם של קואן צ'י עם שלו. סקורפיון חוזר לאמץ את הזהות של הנזו האסאשי ומשקם את שבט השיראי ריו. הוא מאמן את טקדה, בנו של קנשי, בסגנון הלחימה שלו. הנזו מתפייס עם סאב-זירו כשהאחרון חושף בפני סקורפיון שקואן צ'י הוא זה שהיה אחראי לרצח משפחתו. כאשר הכוחות המיוחדים לוכדים את קואן צ'י, הנזו ולוחמי השיראי ריו מביסים אותם, כשהנזו עצמו מביס את ג'וני קייג' וקנשי. חדור נקמה, הנזו היה עיוור לתוכנית האמיתית של קואן צ'י והתעלם מתחינת הכוחות המיוחדים לחוס על המכשף כדי ששאר רוחות הנוקמים יוכלו לחזור לחיים. הנזו שחרר את קואן צ'י וזימן אותו לדו-קרב, שבו הנזו ניצח. רגעים ספורים לפני שהנזו עומד לערוף את ראשו של קואן צ'י, ד'בורה מופיעה אחרי שבגד בקוטל קאן, ונותנת לקואן צ'י את הקמע שכולא את האל שינוק. קואן צ'י משחרר את שינוק לפני שהנזו מספיק להרוג אותו ובכך לנקום על רצח משפחתו. קואן צ'י מת אבל שינוק חזר לעולם ומנטרל את הנזו המופתע.

במשחק "מורטל קומבט 11" הנזו מנהיג את שבט השיראי ריו בהגנה על ממלכת כדור הארץ. כאשר קרוניקה מתחילה למזג אל העבר עם ההווה כדי ליצור עידן חדש, הנזו עוזר לסאב-זירו לסגור את קו היצור של מפעל הסייבורגים של הלין קוואי שפתח סקטור של העבר, ונתקל בפרוסט שהפכה לסייבורג ובגדה בשבט ובנוב סאיבוט, הרוח הנקמנית של בי-האן. הנזו מתגבר עליהם ומציל את סיירקס של העבר משליטתו של סקטור. קרוניקה מגייסת את עזרתו של סקורפיון של העבר תמורת הבטחה להחזיר לחיים את משפחתו ואת חברי השבט המקוריים. הנזו של ההווה מסכים לארח את כוחות הלוחמים של ממלכת כדור הארץ בגני האש של השיראי ריו אחרי שכל בסיסיהם נהרסו. הוא מציע לכרות ברית עם כארון, היישות ששולחת נשמות חסרות מזל לממלכה התחתונה, כדי לעזור להם לחצות את נהר הדם ולהתקרב למעוז של קרוניקה. הוא נלחם ומביס את עצמו הצעיר היותר, וחושף בפניו שקרוניקה היא גם אמו של שינוק, אך נהרג באמצע בידי הרעל של ד'בורה. לפני מותו הוא משכנע את עצמו הצעיר יותר לוותר על מסע הנקמה שלו ולהגן על ממלכת כדור הארץ, ואמר לו שכוחם של השיראי ריו החדשים טמון בליבם ולא בדמם. סקורפיון הצעיר עומד בדיבורו ומצטרף לכוחות ממלכת כדור הארץ. בסיום המשחק שלו, אחרי שהשלים את שלב ה-Klassic Tower, סקורפיון הצעיר חושף שאחרי שהרג את קרוניקה הוא לא יכל לעמוד בהבטחתו להנזו העתידי להניח את העבר מאחוריו וניסה בכל זאת לבצע מניפולציות בחולות הזמן בנסיון להחזיר אחורה את הגלגל ולמנוע את טבח השיראי ריו, אך לא הצליח למנוע את הטרגדיה שהמשיכה לחזור על עצמה. הוא מחליט לחפש אחר הטיטאנים העתיקים בניסיון לקבל תשובה ומשמעות לקיומו.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקורפיון יורה צלצל ברפטייל, צילום מסך מתוך משחק הווידאו "מורטל קומבט MKII"

המהלך המיוחד המזוהה ביותר עם סקורפיון, ואחד הידועים ביותר במשחקי הלחימה, הוא ירי הצלצל. הצלצל הוא ראש קרב מסוג קונאי המחובר לכבל שנע בין חבל לשרשרת מתכתית (תלוי בגרסה ובמשחק). סקורפיון יורה צלצל מידיו שפוגע ביריבו ומושך אותו אליו (תוך כדי הקריאה "Get over here!") כשהוא חסר הכרה למספר שניות, דבר המעניק לסקורפיון את היכולת לתת לו מכה חופשית מבלי שיוכל להגיב. מהלך זה נשמר בכל סדרת משחקי המחשב של מורטל קומבט.

מהלך מיוחד נוסף שמזוהה עם סקורפיון, ואפיין אותו בכל משחק למעט "Mortal Kombat: Deadly Alliance" הוא "אגרוף טלפורטציה": במהלך זה סקורפיון מזנק אחורה באוויר, נעלם בקצה המסך ואז מופיע בקצה השני של המסך תוך שיגור אגרוף אווירי ליריבו מאחור. מהלך זה, על אף שהוא אינו ספקטקולרי, התגלה כשימושי למדיי.

במשחק הראשון, וברבים מממשחקי המחשב שבאו אחריו, ה-Fatality (מהלך הסיום שבו אפשר להרוג את היריב בדרך אכזרית במיוחד אחרי שהובס) שלו היה הסרת המסכה ונשיפת אש מפיו ששורפת את היריב והופכת אותו לגל עצמות מפויחות. בחלק ממשחקי המחשב מהלך ה-Fatality שלו הוחלף בשחיטת היריב באמצעות הצלצל: על ידי עריפת ראש, קטיעת גפיים או שיפודו בחזה ותלייתו אחרי שעבר בשער בין-ממדי אל הממלכה התחתונה. באחד המשחקים, במהלך ה-Fatality שלו הוא הופך לעקרב ענק שמשפד את יריבו בחזה עם העוקץ שלו ואז עוקר אותו מחלקו התחתון של הגוף. במשחק MK2011 נוסף לו מהלך Fatality בו הוא מבתר את יריבו עם החרב שלו.

במשחק "מורטל קומבט 4" סקורפיון יכול להילחם עם חרב נינג'אטו רחבה וב"מורטל קומבט 11" עם חרב קטאנה.

תכנון, עיצוב ופיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקורפיון הופיע במשחק המקורי של מורטל קומבט כאחד משלוש דמויות נינג'ה שנראות אותו דבר למעט שינוי צבע המדים (שתי הדמויות האחרות הן סאב-זירו ורפטייל). בספטמבר 2011 פרסם אחד מיוצרי המשחק ומעצב הדמויות הראשי ג'ון טוביאס רשימות וטיוטות של תכנוני דמויות, בהן סקורפיון וסאב-זירו שתוארו כ"החלפת צבעים של שני נינג'ות - רודף ונרדף", ולסיפור הרקע התלבט בין נינג'ה שבורח מהשבט שחט, או "סיפור נקמה" בין הנינג'ות ששייכות לשבטים יריבים. בעקבות מגבלות זיכרון מחשב בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הציע אד בון, אחד מיוצרי המשחק והמתכנת הראשי, ליצור שתי דמויות במחיר של אחת: "תשומת לב רבה הוקדשה לחסכנות של העניין, ואנחנו ידענו שאם נוכל לקחת דמות ורק לשנות את הצבעים שלה, ולהשתמש למעשה באותו זיכרון כדי ליצור שתי דמויות, נחסוך הרבה כסף ונקבל שתי דמויות." סקורפיון קיבל סכמת צבעים צהובה-שחורה כדי לסמל את האש בניגוד לתלבושת הכחולה-שחורה של סאב-זירו שמסמלת את הקרח, דבר שחיזק את סיפור הרקע של נינג'ות משבטים יריבים. דמות נינג'ה שלישית שנבדלה רק בצבע, רפטייל, הייתה צבועה בירוק-שחור והופיעה במשחק רק כדמות נסתרת שלה היו יכולות הצלצל של סקורפיון וההקפאה של סאב-זירו. בון תיאר אותו כ"גרסה מגניבה יותר של סקורפיון" אך בסופו של דבר דמותו של סקורפיון, ולא של רפטייל, היא זו שזכתה להצלחה. התלבושת של סקורפיון התבססה על תחפושת נינג'ה שנרכשה בחנות תחפושות בשיקגו והייתה בצבע אדום, וזאת על מנת לצלם לקראת המשחק הראשון. עם זאת, תחפושת אחרת בצבע צהוב עם אפודית סרוגה ומגיני שוקיים שימשה ל"מורטל קומבט 2". בשל כך, דמויות הנינג'ה של סאב-זירו, רפטייל, סמוק ונוב סאיבוט היו למעשה הדמות של סקורפיון עם שינוי צבע. הדמויות של סמוק ונוב סאיבוט היו דמויות נסתרות (כלומר: השחקן צריך להגיע להישג מסוים כן לקבל את הזכות להילחם מולן) והשתמשו גם הן בצלצל של סקורפיון. את הדמות של סקורפיון ושאר הנינג'ות גילם דניאל פסינה, שהוחלף בידי ג'ון טורק ב"אולטימייט מורטל קומבט 3" וב"מורטל קומבט טרילוגי" מ-1996. במשחק "מורטל קומבט: מיתולוגיות" גילם אותו סל דיוויטה.

התלבושת של סקורפיון מהמשחק הראשון והמקורי נשארה בגדול ללא שינוי, אך התפתחות והשתכללות היכולות הגרפיות של המחשבים והמעבר לעידן התלת-ממד ב"מורטל קומבט 4" אפשרו להוסיף פרטים קטנים לתלבושת כגון ריפוד לכתפיים, סמלים של גולגולת, חריטות על המסכה, חבל עם להב צלצל שתלוי על החגורה ושתי חרבות יפניות חגורות על הגב. לשיא הפירוט הגיעה התלבושת במשחק מ-2011, בו היא שאבה השראה גם ממוטיב העקרב (שזה פירוש הכינוי "סקורפיון" באנגלית). בין הפרטים שנוספו ריפוד לכתפיים עם מפרוק דמוי-עקרב, שתי חרבות דמויות עוקץ מוצלבות על גבו וחריטות דמויות ראש ולסת של עקרב על מסכת הפה הקשיחה שלו. בנוסף, ניתנה אפשרות להוריד את התלבושות הקלאסיות מהמשחק המקורי עבור הדמויות של סקורפיון, סאב-זירו ורפטייל. במשחק הווידאו "For Injustice: Gods Among Us" סקורפיון הופיע כדמות הניתנת להורדה, עם תלבושת חדשה שתכנן אמן הקומיקס ג'ים לי. במשחק המקורי של "מורטל קומבט" סקורפיון הופיע עם עיניים אנושיות רגילות במסך בחירת הדמות, שכן עובדת היותו אל-מת נשמרה בסוד עד לסוף המשחק. במשחקי ההמשך (החל מ-MKII) הוא הופיע עם עיניים לבנות או צהובות מלאות, ללא אישונים. דבר זה נשמר גם ברוב סרטי וסדרות הלייב אקשן, בהם השחקנים עטו עדשות מגע צבעוניות כדי להשיג אפקט זה.

כשסקורפיון פוגע ביריביו עם הצלצל שלו הוא מבצע שתי מחוות קוליות, אותן דיבב אד בון. מחוות אלו הן הצעקות "Come here! ו"Get over here!" אך רק אחת מהן ("Come here!) נכללה במשחקים בגלל מגבלות זיכרון מחשב. לדברי בון, מקור הביטוי השני "Get over here!": ”חשבתי שזה יהיה מצחיק אם הוא יצעק Get over here! כאשר הוא [יורה את הצלצל]” וזכה לעידוד להקליט זאת. כפי שאישר דניאל פסינה, שגילם את סקורפיון במשחקי המחשב הראשונים, ביטוי זה היה במקור רעיון של ריצ'רד דיוויזיו, השחקן שגילם את קיינו, כמו גם הרעיון שפניו של סקורפיון הם למעשה גולגולת, בהשראת הסרט יאסון והארגונאוטים. בראיון שנערך 20 שנה אחרי הוצאת המשחק המקורי, הצהיר בון שיצירת מהלך הצלצל של סקורפיון וגם את יצירת הדמות כנקודות שיא אישיות בהיסטוריה של הזיכיון ואמר: ”אני זוכר אנשים יושבים במשרד שלי כל היום ומבצעים את הסנוקרת (uppercut) [על היריב ששופד בצלצל] שוב ושוב, כמו 'הו אלוהים, זה מרגיש כל כך טוב'. זה פשוט נהפך לאבן הפינה [של המשחק]”. במשחק ההמשך MKII נוספה מחווה קולית נוספת: קריאת "Toasty!" אחרי שסקורפיון שורף את היריב שלו למוות במהלך ה-Fatality, ולעיתים אחרי מכת סנוקרת אקראית. את הקריאה הזו דיבב דן פורדן, ממעצבי הקול של סדרת המשחק. לדברי טוביאס, מקורה בביטוי "You're Toast!" שנשמעה בקרב מעצבי המשחק בשלב ביקורת האיכות ובחינות ניסיון במשחק.

המהלך המיוחד המזוהה ביותר עם סקורפיון היא ירי הצלצל עם ראש קרב בצורת קונאי וכבל שנע מחבל ועד שרשרת מתכת. ברגע שהצלצל פגע ביריב הוא שיפד אותו בחזה ואז נמשך אל עבר סקורפיון חסר הכרה, דבר שאפשר לסקורפיון לתת לו מכה חופשית. מהלך זה נהגה בין השאר על ידי דניאל פסינה מכיוון שהמהלך המקורי, שכלל יידוי פלצור (לאסו) על היריב, הזכיר לפסינה את הלאסו של וונדר וומן, ולכן העדיף להחליפו בנשק האסייתי של חץ/עוקץ (dart) מחובר לחבל (rope dart). מהלך מיוחד נוסף שמזוהה עם סקורפיון, ואפיין אותו בכל משחק למעט "Mortal Kombat: Deadly Alliance" הוא "אגרוף טלפורטציה".

במשחק MKII נוסף לסקורפיון מהלך הפלת רגל אך הוא ספג תגובות לא חיוביות, והדמות קיבלה ביקורת לא טובה על ידי המגזין GamePro. בביקורת על דמותו של סקורפיון במשחק UMK3 אד לומאס מ-Sega Saturn Magazine תיאר את סקורפיון כבעל מהלכים מיוחדים "פשוטים אך יעילים" ש"הופכים אותו לדמות טובה למתחילים, דבר שלא מונע ממנו להיות דמות שימושית" וכן שהצלצל הנאמן הוא "מושלם כדי לבצע שילובי מכות (קומבו, combos)". מגזין GameSpy, בסקירת הדמות במשחק Deception תיארו אותו כ"דמות עגולה בעלת חוזקות בשילובי מכות וגם במהלכים מיוחדים ורגילים". בנוסף הם תיארו את הצלצל שלו במשחק MK: Armageddon כ"שימושי כתמיד", והוספיו ש"בטווח [שבין הצלצל לשאר] המהלכים המיוחדים שלו... סקורפיון מכוסה היטב". מדריך האסטרטגיה ל-MK2011 שפרסם Prima Game, העריך את סקורפיון כדמות מאוזנת היטב ללא חולשות או חוזקות מיוחדות, ושבממוצע הוא ניצח יותר ממחצית הקרבות שלו נגד הדמויות האחרות.

מהלך הסיום, ה-Fatality, המזוהה ביותר עם סקורפיון הוא נשיפת האש שלו: סקורפיון מסיר את המסכה ונושף מפיו אש השורפת את יריבו המובס למוות. ב"מורטל קומבט 2" נוספה גם אפשרות לגרסה קצת שונה למהלך, בו סקורפיון קורא "Toasty!". מהלך זה הוחלף ב"מורטל קומבט 4", בו סקורפיון מחסל את יריבו באמצעות עריפת ראשו עם הצלצל. מהלך נשיפת האש חזר במשחק "Mortal Kombat vs. DC Universe" משנת 2008, אך במשחקי המחשב התלת-ממדיים מהלכי ה-Fatality בוצעו באמצעות הצלצל: עריפת ראש ב-Deadly Alliance, קטיעת גפייהם של יריביו ב-Deception, ונעיצתו בחזה שלהם ובעיטתם אל תוך שער בן-ממדי שממנו יוצא היריב כגופה פשוטת-עור תלויה על הצלצל ב-MK2011. במשחק האתחול, אחד מההלכי הסיום שלו כולל שימוש בחרבות שלו כדי לבתר את יריבו.

דמותו של סקורפיון שימשה בסיס למספר דמויות של נינג'ות שנראות דומה, אך בעלי תלבושת בצבעים שונים. חלקם גם קיבלו את מהלך הצלצל של סקורפיון כאשר הופיעו כדמויות נסתרות, אך כשנהפכו לדמויות שחקן קיבלו מהלכים מיוחדים משלהם במקום.

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרות ובקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 התפרסמה נובליזציה שלא נכנסה לקנון של הזיכיון מאת ג'ף רובין (Jeff Rovin). הנובלה מתרחשת לפני המשחק הראשון וסקורפיון נוטל בה תפקיד שולי. סיפור הרקע שלו שונה מזה של הקנון, והוא מתואר כשילוב של אב ובן ולא כנינג'ה רפאים. האב היה חבר לין קווי לשעבר שהפך לגובה מס בשם יונג פארק (Yong Park), שנרצח על ידי סאב-זירו לעייני משפחתו וגופתו הושלכה לתעלה. רוחו של יאנג מתמזגת עם גופו של בנו צוי (Tsui) כדי לנקום בסאב-זירו תחת הזהות של "סקורפיון", ומדיו ושריונו מופיעים באורח קסם על גופו. כאשר סקורפיון קורא תיגר על סאב-זירו בתקווה לנקום את מות אביו, הם רק מתעמתים מילולית לפני שסאב-זירו זורק רימון עשן ובורח. בנובליזציה סקורפיון מעולם לא משתמש בצלצל שלו למעט בסצינה אחת בה הוא יורה אותו על עץ אחרי הפיכתו לסקורפיון.

With the exception of the novel, Scorpion has been portrayed in alternate Mortal Kombat media as an antagonist, and his spear was never used in any sort of graphic nature as in the games. In the Mortal Kombat series produced by Malibu Comics, he is simply a specter consumed by revenge against Sub-Zero, and his spear was changed to a weapon resembling a spiked morning star that was attached to a whip-long length of either chain or rope. An altered version of his confrontation with Sub-Zero from the Midway comic was expanded in the first issue of the 1994 Blood & Thunder miniseries, by way of a one-page flashback of their fateful battle that ends with Scorpion being killed off-panel.[42] Scorpion, along with the other series characters from the first game, seeks to solve all the riddles inside Shang Tsung's mystical tome, the Tao Te Zhan, in order to gain absolute power (which no one accomplishes). In the third issue, the combatants are all imprisoned inside Shang Tsung's dungeon before Scorpion appears and frees them from their bonds,[43] and in the fourth issue, when the fighters are stranded in Outworld after Raiden frees them from the dungeon, Scorpion kills Hydro, a Lin Kuei companion of Sub-Zero created exclusively for the series. Sub-Zero then destroys Scorpion's mortal form in a quick battle, and Scorpion (now an apparition) is then driven off by Raiden, who then declares that Sub-Zero was now under his protection.[44] Scorpion was additionally featured in a special #0 issue as the centerpiece of a short story titled Kombatants, which was originally published prior to the miniseries and has him facing Sub-Zero once more as the other combatants sing his praises in the background.[45] The first page of the third issue of Blood & Thunder, which showed Scorpion hurling his weapon at an off-panel Sub-Zero, was a near-exact duplicate of Kombatants' title page.[46] During the "Tournament Edition" double-issue conclusion of the miniseries, Scorpion loses a fight to Kitana, who had stopped him beforehand from killing an unconscious Sub-Zero. In the 1995 Battlewave miniseries, Outworld emperor Shao Kahn returns Scorpion to the living world using a mystical gem called the Deathstone, which also allows Kahn to resurrect an army of undead soldiers under his control with Scorpion as his general; his army replaces the mutants that engrossed his ranks. One of the warriors under Scorpion's command was the twin-fighting monk duo Siang, who had been killed by Goro in the Blood & Thunder miniseries and was resurrected but still maintained a mind of his own, and therefore wanted to escape Kahn's control; Scorpion therefore fatally stabs Siang through the heart in a mercy killing before destroying the Deathstone.[47] In a 1995 one-shot featuring Baraka, titled "Babality", Scorpion still possesses the Deathstone and attempts to abduct an Outworld mutant baby who is under Baraka's protection, but he is thwarted by Noob Saibot before Baraka destroys the gem.[48]

בסרטי הקולנוע וסדרות הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2020 יצא סרט הנפשה למבוגרים בשם "אגדות מורטל קומבט: נקמתו של סקורפיון" המספר את סיפור המקור של סקורפיון ומתרחש בתקופת המשחק המקורי. הסרט מכיל אלימות גרפית רבה ובעל סיווג צפייה R.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

en:Scorpion (Mortal Kombat)