פורטל:קומיקס/סדרה נבחרת/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית סדרות נבחרות של פורטל קומיקס

לעריכת סדרה מסוימת לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

הרפתקאותיו של טינטיןצרפתית: Les Aventures de Tintin; ההיגוי הנכון בצרפתית הוא "טֶנְטֶן") היא סדרת ספרי קומיקס וסרטי הנפשה מאת המאייר הבלגי ארז'ה.

פרקה הראשון של הסדרה, פורסם לראשונה ב־10 בינואר 1929 במוסף הילדים השבועי של העיתון הבלגי "Le Vingtième Siècle". הסדרה זכתה לשבחי מבקרים רבים לאורך השנים, כמו גם להצלחה מסחרית חסרת תקדים, והיא הביאה לארז'ה פרסום רב כאחד מיוצרי הקומיקס הנודעים בעולם. ספרי הסדרה נמכרו בלמעלה מ־350 מיליון עותקים ותורגמו לכ־80 שפות. בנוסף לחוברות הקומיקס "לאקי לוק" ו"אסטריקס", סדרת "טינטין" נחשבת לאחת מסדרות הקומיקס הפופולריות והנמכרות ביותר ביבשת אירופה.

ספרי הסדרה, שיצאו בין השנים 1929 ל-1986, משתנים בהתאם לתקופה ולזמן, ולפעמים משקפים מציאות או השקפת עולם של ארז'ה. מלבד בידור בלבד, הספרים מביעים לעיתים מחאה, סטיגמות או השקפות פוליטיות. הספרים עומדים במבחן הזמן, בכך שהם נמכרים גם היום בכל העולם.

2

אַסטֶריקסצרפתית: Astérix) היא סדרת ספרי קומיקס בצרפתית, פרי עטו של הסופר היהודי רנה גוסיני ובאיוריו של אלבר אודרזו, שנוצרה ב-1959. אודרזו המשיך לכתוב ולאייר את הסדרה לבדו מאז מותו של גוסיני ב-1977. מאז 1959 נמכרו בעולם 325 מיליון ספרים ב-107 שפות, בהן עברית, לטינית ואף יוונית עתיקה. אסטריקס הוא הקומיקס הצרפתי הפופולרי ביותר בעולם.

הקומיקס עוסק בכפר גאלי המחזיק מעמד נגד הכיבוש הרומאי בזכות שיקוי פלא המעניק כוח על-אנושי, וגיבוריו הם אסטריקס האמיץ והממולח, אובליקס הענק התמים והילדותי, אשפיקס כהן-העץ החכם ושאר חברי הכפר הגאלים. המפתח להצלחת הסדרה הוא שימוש באלמנטים הנחשבים לקומיים ומתאימים לכל הגילאים, החל מתגרות ידיים הומוריסטיות וכלה במשחקי מילים מתוחכמים. חלק ניכר מהבדיחות הן על רקע ההיסטוריה של רומא ובפרפראזות על מימרות לטיניות, נושא שנלמד בהרחבה במערכת החינוך הצרפתית. הרמיזות הקומיות הן גם על רקע הבדלים תרבותיים בין אזורים שונים בצרפת, וסגנונות שונים של קבוצות לאומיות אחרות. סגנון הציור משלב בין דמויות קריקטוריסיטיות, מצחיקות וחביבות לרקע ריאליסטי הכולל שחזור מהימן של התקופה, מהכפר הגאלי מוקף היער ועד לרומא העתיקה.

יחד עם חוברות הקומיקס "לאקי לוק" ו"טינטין", "אסטריקס" נחשב לאחת מסדרות הקומיקס הפופולריות והנמכרות ביותר ביבשת אירופה ובעולם כולו.

דמותו של אובליקס, רעהו של אסטריקס, דורגה במקום ה-23 ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין Empire.

3

ספינת החלל לביא היא סדרה של ספרי וחוברות קומיקס מאת חגי גילר ('חגילר'). הסדרה החלה עם שתי חוברות, "ספינת החלל לביא" ו"ספינת החלל לביא 2". עקב הביקוש הגדול יצאה עוד טרילוגית ספרים אודות גיבורי החוברות, שנקראו באותו שם. הסדרה מאוירת בסגנון לא ריאליסטי בכלל, עם השקעה מועטת באיורים בכלל - וזאת בכוונה תחילה, מכיוון שחוסר הריאליות של הדמויות תורם לאווירה ההומוריסטית הכללית. הספר הוא הומוריסטי וסאטירי ומעביר ביקורת על שלל נושאים כגון צה"ל, מדע בדיוני, התפישה המוטעית של אנשי ציבור ועוד.

החוברות והספרים אינם קשורים זה לזה או ממשיכים זה את זה, אך הם עוסקים באותן הדמויות ועל אותו הרקע, שמתואר בספר הראשון בטרילוגיה. "ספינת החלל לביא" מספרת על פרויקט החלל הישראלי הסודי שהקים בן-גוריון כתוצאה מעודף מימון של הממשלה החדשה. כדי לאייש את ספינת החלל הישראלית נבחר צוות מובחר של אנשי צבא כדי לשלוט בחללית ולסכל איומים על כדור הארץ. הצוות נאלץ להילחם בצבא גלקטי שמורכב מחמוסים, חושף שחיתויות במערכת הצבאית ומיישב כוכבי לכת במרחק גלקסיות מכדור הארץ.

הספרים רווים בבדיחות קרש, סאטירה על החברה הישראלית וקטעים הומוריסטים שנונים. על אף שהספרים מחזיקים בעלילה עקבית לאורך כל הטרילוגיה/החוברות, היא נקטעת פעמים רבות על ידי בדיחות לא קשורות, פלאשבקים לא ברורים, סטיות מהעלילה ללא הקשר או שבירה של הקיר הרביעי.

4

זבנג! היא סדרת קומיקס שבועית הומוריסטית ישראלית, המיועדת בעיקר לבני נוער. יוצר הסדרה הוא הקומיקסאי אורי פינק, אשר כותב ומאייר בעצמו את כל פרקי הסדרה לאורך כל השנים.

לאורך השנים יצאו מרבית פרקי הסדרה לשווקים כמהדורה של 1–3 עמודים בשבועון הנוער מעריב לנוער, שם הם הכילו לרוב סיפור עלילה אשר מתחיל ונגמר באותו הגיליון. פרקי הסדרה מכילים לרוב שורת מחץ מצחיקה בריבוע האחרון. עלילת פרקי הסדרה מתמקדת לרוב בחיי היום-יום של נער מתבגר ישראלי בשם גל תיכון, ושל חבריו לכיתה הלומדים יחד בבית ספר תיכון בדיוני בתל אביב. העלילה עוסקת בין היתר בחוויות נעורים טיפוסיות בישראל וכמו כן מציגה באור הומוריסטי סטריאוטיפים על התרבות והחברה הישראלית. הדמויות מקצינות סטריאוטיפים ידועים (החנון, הבריון, מלכת השכבה, המורה המרשעת וכו').

הסדרה, אשר מתפרסמת ברציפות ב"מעריב לנוער" מה-17 באוגוסט 1987 ועד היום, זכתה להצלחה רבה בישראל. ההצלחה הובילה לאורך השנים לשיווקם של מוצרים נלווים תחת המותג "זבנג!", הכוללים בין היתר: סדרות ספרים, סדרת יומנים לתלמיד, סדרת קומיקס לילדים בשם "זבנגלה", עיתון זבנג! וסדרת טלוויזיה אשר התבססה על סדרת הקומיקס עם שינויים קלים מהמקור.

בינואר 2015 החל פינק לפרסם את הקומיקס "זבנג - הדור הבא", בו הוא הפך את הדמויות הוותיקות של הסדרה להורים של הדמויות החדשות (ראו קישורים חיצוניים). אולם, החל מינואר 2016, לאחר תלונות מקוראים שאהבו את זבנג ה"ישן", החליט פינק לאחד את דמויות זבנג ה"ישנות" ואת דמויות זבנג ה"חדשות" באותו מדור.

5

הדוד קמצוץאנגלית: Uncle Scrooge) היא סדרת קומיקס אמריקאית המתמקדת בדמותו של הדוד קמצוץ. הסדרה מופקת משנת 1952 ועד היום.

70 החוברות הראשונות בסדרה אוירו ונכתבו על ידי המאייר ומחבר ספרי קומיקס קארל בארקס (יוצר דמותו של הדוד קמצוץ). עלילת החוברת ה-71 בסדרה נכתבה על ידי בארקס אך אוירה על ידי המאייר טוני סטרובל. בשנת 1986 עברה הבעלות לחברת גלאדסטון שהחלה להוציא לאור חוברות חדשות בסדרה אשר אוירו על ידי אמנים אמריקאים כגון דון רוזה, ג'ון לוסטיג, פאט מקרגריל, דייב רוסון, מייקל גילברט, וויליאם ואן הורן ועל ידי אמנים אירופאים כגון דן ג'יפס, פרד מילטון, רומנו סקארפה.

דונלד דאק והאחיינים שלו משתתפים גם כן בסדרה בתור דמויות משנה. היריבים העיקריים של קמצוץ לאורך הסדרה הם חבורת הביגלים, מג'יקה דה ספל, ג'ון רוקרדאק ופלינטהארט גלומגולד.

שם הסדרה בעברית הוא שיבוש של המילה "קמצן". זאת מכיוון שעל אף שהדוד קמצוץ הוא עשיר, הוא מתקמצן כל העת, גם כשגורלם של אנשים תלוי בכסף.

6

מפאלדהספרדית: Mafalda) היא סדרת קומיקס מאת המאייר הארגנטינאי קינו (חואקין סלבדור לבאדו), הנושאת את שמה של הגיבורה הראשית. הסדרה עוסקת בילדה כבת 5, בעלת מודעות חברתית גבוהה ודאגה עמוקה לגורל האנושות, הבאה לידי ביטוי בהתנהגות מרדנית ומחאה כנגד סדרי עולם. הפער בין גילה הצעיר ועמדותיה הבוגרות לכאורה מהווה את עיקר הבסיס הקומי של הסדרה. מפאלדה פורסמה במהלך השנים 1973-1964 וזכתה לפופולריות גבוהה באמריקה הלטינית ובאירופה.

מספר חוברות של מפאלדה אף תורגמו לעברית ונמכרו בין היתר בחנויות סטימצקי וצומת ספרים ברחבי הארץ. לרוע המזל, הפופולריות של מפאלדה לא צמחה בארץ כמו באמריקה הלטינית, ורק שלוש חוברות פורסמו: "הכלכלה על פי מפאלדה", "הפוליטיקה על פי מפאלדה" ו"המשפחה על פי מפאלדה". שלושת הספרים מכילים מספר של רצועות קומיקס ומעוצבים לאורך, בהתאם לכל ספרי מפאלדה מסביב לעולם.

מפאלדה ידועה ביציאותיה הבוגרות שצצות במפתיע ומתסכלות את הסובבים אותה. הרבה פעמים היא מגיעה לתובנות בוגרות, אך הידע הבסיסי שלה על העולם דומה יותר לזה של ילד, והיא מגלה שהעולם לא תמים כפי שחשבה. למשל הציטוט "חבר'ה, נדפקנו! מסתבר שאם לא ממהרים לשנות את העולם, העולם משנה אותך!". מפאלדה נוהגת להציב בפני הוריה או חבריה שאלות קשות או מורכבות, ואלה מתקשים לענות עליהן.

7

פינאטסאנגלית: Peanuts; לעיתים נקראת פשוט סנופי על שם אחת הדמויות הראשיות) הייתה סדרת קומיקס שנכתבה ואוירה על ידי צ'ארלס מ. שולץ. סדרת הקומיקס רצה במשך 50 שנה מה-2 באוקטובר 1950 ועד ליום אחרי מותו של שולץ ב-13 בפברואר 2000. הקומיקס היה מן הפופולריים והמשפיעים ביותר בתחומו. בשיאה הודפסה הסדרה בלמעלה מ-2,600 עיתונים, שנקראו על ידי כ-350 מיליון קוראים בכ-75 מדינות, ותורגמה לכ-40 שפות שונות, ובעקבותיה אף נוצרה סדרת טלוויזיה מצוירת. פינאטס הפכה את סגנון הקומיקס הקצר בעל 4-5 חלונות לדבר נפוץ ומקובל. הדפסות חוזרות של הסדרה עדיין מפורסמות בעיתוני ארצות הברית.

הסדרה הניבה מגוון רחב של דמויות אייקוניות בתרבות הקומיקס העולמית, בהן סנופי וצ'ארלי בראון. לסדרה יצאו ספרי ספין אוף רבים, מרצ'נדייז בכל העולם ואפילו סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע. בשנת 1965 שודר פרק ספיישל של סדרת האנימציה לכבוד חג המולד, ומאז יצאו עוד עשרות סדרות טלוויזיה שעוסקות בקומיקס. בשנת 2015 יצא סרט אנימציה לסדרה, לכבוד חגיגות 50 השנה לתוכנית הספיישל.

8

המומיניםשוודית: Mumin) היא סדרת רצועות קומיקס מאת המאיירת והסופרת השוודית-פינית טוּבֶה ינסון, אשר פורסמו במקור בשפה השוודית בפינלנד על ידי המוציא לאור "Schildts Förlags Ab". לאורך השנים הספרים זכו להצלחה רבה ברחבי העולם ותורגמו ל-43 שפות.

המומינים הם משפחת טרולים לבנים עגלגלים, עם אפים גדולים, הדומים במראם להיפופוטמים. המשפחה חסרת הדאגות וההרפתקנית גרה בביתם אשר בעמק המומינים. העלילה מתמקדת בהרפתקאותיהם של משפחת מומין ותושבי עמק המומינים, בעמק ומחוצה לו, על אורחים מוזרים שבאים לבקר בעמק, ועל מקרים מוזרים שקורים למומין וחבריו. המסרים המרכזיים בסדרת הספרים הם אהבת הזולת, ענווה, אופטימיות ואהבת הטבע.

בסך הכל, התפרסמו לאורך השנים תשעה ספרים בסדרה, בהם חמישה ספרי תמונות. כמו כן, בין השנים 1954 עד 1975 התפרסמו גם רצועות קומיקס של המומינים - ינסון כתבה ואיירה בעצמה את כל רצועות הקומיקס עד שנת 1959 ולאחר מכן המשיך אחיה, לארס ינסון, במלאכה, תוך שימור הסגנון והאווירה.

לאורך השנים זכו ספרי המומינים לפופולריות רבה והיו בסיס לשורה ארוכה של סדרות טלוויזיה, סרטים ואפילו פארק נושא בעיר נאאנטאלי שבדרום מערבה של פינלנד ומוזיאון בעיר טמפרה שבדרום מערב פינלנד.

9

"מיקי-מהו ואליהו" היא סדרת קומיקס שחיבר ואייר סופר הילדים והמחנך עמנואל יפה ופורסמה בשנת 1935 בעיתון "עיתוננו לקטנים". סדרת קומיקס זו נחשבת לקומיקס הראשון שנכתב ופורסם בארץ ישראל.

בשנת 1935, הופיעו בעיתון "עיתוננו לילדים" מספר רצועות קומיקס מתורגמות. עמנואל יפה, איש חינוך עברי, חיבר עבור העיתון את "מיקי-מהו ואליהו", סדרת רצועות קומיקס המלוות בחרוזים שהתבססה על דמויות אנימציה מוכרות, כגון: "מיקי מאוס" או "פליקס החתול", שלו אף היה דומה צורנית. השם "מיקי-מהו" הושאל מסדרה של סיפורים שחיבר אברהם שלונסקי ואייר אריה נבון במוסף לילדים של העיתון "דבר" בשנת 1933 (השם הוא פרפרזה עברית על "מיקי מאוס").

בסיפורי הקומיקס "מהו-מיהו ואליהו" כיכבו הדמויות מיקי-מהו, בדמות של מעין חתול, וידידו אליהו, ילד בעל ראש גדול הלבוש מכנס קצר. בסיפורים השונים שובצו גם אלמנטים פדגוגים כגון התייחסויות לחגי ישראל. בשנת 1939 פרסם יפה ספר ובו עלילות שהופיעו בעבר וזכו לאיורים חדשים. החל משנות ה-60 זכה הספר למספר הוצאות מחודשות בצבע.