פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Internet-news-reader.svg פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Frankfurter Allgemeine logo.svg
פורמט ברודשיט עריכת הנתון בוויקינתונים
עורך Werner D'Inka עריכת הנתון בוויקינתונים
נוסד 1 בנובמבר 1949 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 0174-4909
www.faz.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

פרנקפורטר אלגמיינה צייטונגגרמנית: FAZ - Frankfurter Allgemeine Zeitung; מילולית: "עיתון פרנקפורט הכללי") הוא עיתון יומי בשפה הגרמנית, הנוטה פוליטית לימין-מרכז. העיתון הוא אחד העיתונים הנפוצים ביותר בגרמניה (לאחר הבילד, ה-Süddeutsche Zeitung, הדי ולט והפרנקפורטר רונדשאו) ואחד הנפוצים באירופה המערבית (תפוצתו ב-2013 הייתה 382,000 עותקים[1]). העיתון הוא גם העיתון הגרמני הנפוץ ביותר בקרב קוראי גרמנית מחוץ לגרמניה ומופץ ב-148 מדינות מדי יום. העיתון רואה אור שבע פעמים בשבוע, כאשר ביום ראשון רואה אור גיליון מורחב בשם Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון נוסד בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה, על ידי קבוצת עיתונאים, שחלקם עבדו בעבר בעיתון פרנקפורטר צייטונג, שראה אור מאז 1856 ועד שנסגר על ידי השלטון הנאצי ב-1943. גליונו הראשון של FAZ ראה אור ב-1 בנובמבר 1949. למרות ההערכה הרבה שחשו כלפי העיתון הוותיק, הצהירו מייסדיו במאמר המערכת הראשון שה-FAZ איננו יורשו של הפרנקפורטר צייטונג אלא עיתון חדש.

בראשית העשור הראשון של המאה ה-21 התרחב העיתון, נוסף על מרכזיו בפרנקפורט ובמיינץ נוספו לו סניפים ראשיים במינכן ובברלין. לעיתון International New York Times התווסף בסינדיקציה מוסף בן שמונה עמודים של ה-FAZ באנגלית שישה ימים בשבוע ובו מבחר מתורגם ממאמרי אותו יום. מוסף זה הצטמק בהיקפו ובתפוצתו עד לטבלואיד פעם בשבוע.

אופי העיתון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותרות העיתון מוצגות באופן מסורתי באותיות גותיות ועד 2007 לא הוצגה בו אף תמונה בעמודו הראשי. עקרון זה נשבר פעמים ספורות, למשל ביום האחדות הגרמנית ב-4 באוקטובר 1990 הוצגה בעמודו הראשון תמונת בניין הרייכסטאג בברלין וב-12 בספטמבר 2001 הוצגו בו עקב אסון התאומים בנייני מרכז הסחר העולמי הקורסים ותמונתו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו. בוש.

בהקשר היהודי והישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון הביע תמיכה בהסכם השילומים[2] ואף הביעה תמיכה בעמדת ישראל נגד זו של ממשלת גרמניה במהלך המשא ומתן[3]. עם זאת, העיתון פרסם דו"ח אוהד לתוכנית חלופית הבאה לתת את השילומים שלא דרך מדינת ישראל[4].

בשנת 1965 העיתון יצא נגד ביטול ההתיישנות על פשעי הנאצים, בטענו שהשינוי לא יביא למשפטים רבים[5].

במהלך מלחמת יום הכיפורים סירב מערכת העיתון לפרסם מאמר פרו ישראלי כמודעה, בצעד שעורר ביקורת בישראל[6].

בשנת 1986 פרסם העיתון בהמשכים את מנוחה נכונה של עמוס עוז[7].

עיתונאים וכותבים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]