מלחמת הפדרציה-דומיניון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מלחמת הפדרציה-דומיניון
default
default
מלחמה: מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
תאריכי הסכסוך 2373–2375 (כשנתיים)
מקום רביע אלפא
בקואורדינטות 99-MARK-‏207[1]
תוצאה כניעה מותנית של הדומיניון
הצדדים הלוחמים
מפקדים
אבדות

מלחמת הפדרציה-דומיניוןאנגלית: The Dominion War) היא עלילה מורחבת, אשר פותחה במספר קווי עלילה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", סדרת מדע בדיוני אמריקאית בהפקת אולפני סרטי פרמאונט. ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", מלחמת הפדרציה-דומיניון היא עימות צבאי בין כוחות הדומיניון, האיחוד הקרדאסי, ומאוחר יותר - הקונפדרציה של הברין, נגד בנות הברית מרביע אלפא - פדרציית הכוכבים המאוחדת, האימפריה הקלינגונית, ומאוחר יותר - אימפריית הכוכבים הרומולאנית.

מקום ההתרחשות המרכזי של הסדרה הוא בתחנת החלל שבפיקוד צי הכוכבים - חלל עמוק 9, הסמוכה לכוכב הלכת באג'ור. בסדרה, תחנת חלל זו ממוקמת בסמוך לחור התולעת אשר מאפשר נסיעות מיידיות אל רביע גמא, אזור בצד השני של הגלקסיה. במהלך עונה 2 של הסדרה, מופיע לראשונה "הדומיניון". במהלך עונות 2 ו-3 - מידע נוסף אודותיהם מתגלה לראשונה, עד אשר העימות מסלים בעונה 4, בעיקר בפרקים "Homefront" ו-"Paradise Lost". עלילת מלחמת הפדרציה-דומיניון עוסקת בנושאים אשר משנים את הערכים של הדמויות, באופן שלא נוסה בעבר בסדרות "מסע בין כוכבים" מוקדמות יותר, וזכתה לתגובות מעורבות מצד המבקרים. כמו כן, פיתוח העלילה של מלחמת הפדרציה-דומיניון שינה את האופן שבו הסדרה נכתבה, תוך העברת הדגש מפרקים אפיזודיאלים, לפורמט נרטיבי-המשכי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002, מפיק "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 איירה סטיבן בהר ציין כי בניגוד לכמה עלילות, אשר נבעו מרעיון קטן אחד, יצירתו של נבל-העל הדומיניון וקו העלילה המרכזי היו "מאוד מחושבים".[2] בהר אמר כי האזכור המוקדם ביותר של הדומיניון ניטע בכוונה בפרק קומי מהעונה השנייה אודות הפרנגים, על מנת להשאיר את הקהל עם תחושה של זלזול בחשיבות האזכור. הוחלט כי צריך שלרביע גמא תהיה אווירה אשר תבדיל אותו מרביע אלפא. המפיקים רצו להציג את האזור כמשהו שונה מ-"חלל לא ממופה", ולהימנע מלחקות את ההרפתקאות של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בעוד סדרה נוספת של עלילות המתמקדות בעיקר בנושאים של חקר של חלל חדש.[3] לאחר 18 חודשים של חשיפה ל-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", המפיקים החליטו לאפיין את הדומיניון כ-"אנטי-פדרציה". התסריטאי ועורך התסריט רוברט יואיט וולף הסביר כי מהלך זה גם מבדיל בין "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", לבין ממשיכת דרכו - "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" - סדרה שבה ספינת חלל אבודה חוצה את רביע דלתא הכאוטי של גלקסיית שביל החלב.[2]

במקום ליצור גזע חייזרים חדש בודד, שלושה גזעים הוצגו בו זמנית: המשתנים, הוורטה והג'מהדאר. שלושה גזעים אלה נועדו לייצג את החזית של ציוויליזציה עתיקה המבוססת על פחד, בניגוד לאחדות של הפדרציה המבוססת על קשרי ידידות. בהר, וולף, התסריטאי פיטר אלן פילדס וג'ים קרוקר השתתפו בפגישות על מנת לפתח את המאפיינים של מינים אלו, ומצאו השראה כללית ב-"סדרת המוסד" של אייזק אסימוב.[4] המפיק בפועל מייקל פילר הציע את הרעיון שמייסדי הדומיניון יהיו מאותו הגזע אליו משתייך אודו לקראת מועד הסיום של הפקתה של העונה השנייה, וגילה כי וולף ובהר דנו גם באפשרות זו.[2][5] דמותו של אודו מופיעה בסדרה, ללא כל ידע אודות מקורותיו האמיתיים.

פילר טען שיצירה של נבל חדש היא אחת מהמשימות הקשות ביותר שהוא לקח על עצמו במהלך עבודתו על "מסע בין כוכבים".[2] וולף מצא דמיון בין המייסדים הבדיוניים לבין האימפריה הרומית, בכך שקודם השתמשו בדיפלומטיה, הטעיה ואימפריאליזם תרבותי על מנת להשיג את המטרות שלהם - בטרם פנו, בסוף של דבר, לסחיטה.[6]

לדברי התסריטאי רונלד ד. מור, המפיק ריק ברמן במקור תכנן שמלחמת הדומיניון תהיה המוקד של שלושה-ארבעה פרקים בלבד, אולם בהר התכוון להרחיב את קו העלילה הזה לאורכה של כל הסדרה. מור הצהיר כי ברמן תחקר לעיתים את צוות הכותבים אודות מידת האלימות הכלולה בפרקים מסוימים. ברמן הביע דאגה לגבי השלכות ארוכות טווח על הדמויות הראשיות, כגון אובדן רגל של אחת הדמויות במהלך העונה השביעית. הכותבים היו בעד הגברת האלימות, בטענה כי הדבר מוצדק לאור קווי העלילה העוסקים בהתקדמות המלחמה בדומיניון.[7] מייקל פילר תמך ברעיון שהשלכות של אירועים קודמים צריכות להיות מורגשות גם בפרקים שלאחר מכן, וכן שהדמויות צריכות "ללמוד שלמעשים יש תוצאות", גם אם תוצאות כאלה היו להוביל לכיוונים שפילר לא דמיין בהתחלה.[8][9] מור הצהיר כי הצילומים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" גזלו יותר מדי מזמנם של ברמן ופילר החל מהעונה השלישית של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", כך שהתאפשר לבהר לקדם את הרעיונות היצרתיים שלו בהצלחה רבה יותר.[10] עם סיומה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", התאפשר לצוות הכתיבה להקדיש זמן רב יותר בעבודה על תסריטים ל-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". הכותבים מצהירים על עצמם כי הם מעריצים של טכניקות התסריט אשר בהן נעשה שימוש ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". מור מצטט את הפרק "Errand of Mercy" משנת 1967 כבעל השפעה רבה על אופן הטיפול במלחמת הפדרציה-דומיניון.[11]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-"Emissary", פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"- פדרציית הכוכבים המאוחדת שולחת את קומנדר בנג'מין סיסקו לקחת פיקוד על תחנת החלל חלל עמוק 9.[12] התחנה ממוקמת ליד חור תולעת יציב הממוקם ברביע אלפא, שמוביל לרביע גמא של גלקסיית שביל החלב, מרחק של כמעט 70,000 שנות-אור. תחנת החלל "חלל עמוק 9" מועברת ממסלולה ההיקפי סביב כוכב הלכת באג'ור אל מקום סמוך, לפני חור התולעת, על מנת לתבוע ריבונות עליה. חלליות מתחילות לעבור דרך חור התולעת אל רביע גמא, על מנת לחקור, להתיישב ולסחור. אנשי הצוות שעל ספינות אלו לא היו מודעים לכך שם נכנסו לאזורו של מרחב הנשלט על ידי הדומיניון - איחוד של כוכבי לכת, המשליט סדר באמצעות כוח והפחדה.[12]

הברמן הפרנגי של תחנת החלל חלל עמוק 9 קווארק יוצר קשר עם וורטה, גזע החבר בדומיניון. עם זאת, הוא וקומנדר סיסקו נלכדים על ידי הג'מהדאר, חיילי הדומיניון. כוח צבאי מרביע אלפא יוצא לחלצם, אולם ספינת החלל של הפדרציה- "אודיסיאה" (Odyssey) מושמדת לאחר החילוץ, במהלך הנסיגה בחזרה מרביע גמא, ומושבות אזרחיות (שהוקמו על ידי גזעים מרביע אלפא על כוכבי לכת ברביע גמא) נהרסות, כאזהרה שלא להיכנס שוב לחלל של הדומיניון. מאוחר יותר, מתגלה כי גזע של משתנים בעלי יכולת לשנות צורה, הידועים כ-"המייסדים", הם השליטים של הדומיניון, וכי אודו משתייך למין זה. "מסדר אובסידיאן" וה-"טאל שיאר" - פלגי המודיעין של הקרדאסים ושל הרומולאנים, בהתאמה, מתכננים לחסל את כל המייסדים ואת עולם הבית שלהם, אך מוצאים עצמם במארב מתוכנן של המשתנים - וכוחותיהם מושמדים כליל.

המייסדים זוממים פעולות חבלה וטרור נגד רביע אלפא, אשר משאירות ממשלות רבות בפחד ממשתנים מסתננים, אשר מסוגלים להיות בעלי כל צורה פיזית. כאשר כדור הארץ מותקף, חבורה של קציני צי הכוכבים מנסים, באופן בלתי-חוקי, להטיל ממשל צבאי בליבה של הפדרציה. האימפריה הקלינגונית פולשת לקרדאסיה, תחת הנחה המוטעית כי לדומיניון היה יד בהפיכת הממשלה הקרדאסית. מאוחר יותר, הפדרציה חושדת כי גאורון, קנצלר המועצה הגבוהה של הקלינגונים, הוא משתנה. בסופו של דבר מסתבר כי היה זה תכסיס של הדומיניון, שנועד לעודד את הפדרציה להתנקש בגאורון, ובכך להעמיק את הקרע שבין הפדרציה לקלינגונים (שהחל בגינוי הפלישה על ידי הפדרציה). במהלך ניסיון ההתנקשות, הפדרציה חושפת כי הגנרל הקלינגוני מרטוק הוא למעשה משתנה. כשנתיים לאחר מכן - מרטוק האמיתי, ביחד עם ד"ר ג'וליאן באשיר ואחרים, ימצאו את עצמם כלואים במחנה שבויים של הדומיניון, ברביע גמא, בעוד משתנים מתחזים אליהם ברביע אלפא. זמן קצר לפני בריחתם מהכלא, הדומיניון מצליח לדחוק את הקרדאסים להצטרף כחברים בדומיניון, וכך מבססים את נוכחותם ברביע אלפא. בהבינם את הסכנה, הפדרציה והקלינגונים מאחדים כוחות, על מנת למנוע את ההתעצמות הצבאית של הדומיניון, ומשתפים פעולה על מנת להציב שדה מוקשים בכניסה של חור התולעת הבאג'ורנית. הגנרל מרטוק, שחולץ מהכלא, ממונה להיות הנספח הצבאי של האימפריה הקלינגונית על חלל עמוק 9, וכמפקד הכוחות הקלינגונים המוצבים בתחנה.

עם זאת, הדומיניון מתחיל להתקדם, ותופס את השליטה על תחנת החלל חלל עמוק 9. לאחר נסיגה קצרה, קפטן סיסקו מצליח לכבוש מחדש את התחנה ולשוב אליה, אולם העימות הרחב יותר ממשיך. קשיים חדשים ניצבים בפני בעלות הברית של רביע אלפא, כמו גזע הלוחמים הברין, אשר מצטרפים אל המלחמה לצד הדומיניון. טקטיקות מפוקפקות מאומצות בחתירה אחרי ניצחון, לרבות הפצה של וירוס מהונדס בין המייסדים, שנוצר על ידי יחידת הצללים של הפדרציה הנקראת "מדור 31". כמו כן, נעשה שימוש בתחבולה, הכוללת רצח, על מנת לגייס את הרומולאנים כנגד הדומיניון.

הצטרפות הברין לדומיניון גורמת לדומיניון להתחיל לזלזל בקרדאסים ולהעדיף את הברין על פניהם. הזלזול וההשפלה שחווה הגזע הקרדאסי הגאה גורם למנהיג קראדסיה, לגאט דמאר, להקים תנועת התנגדות מחתרתית לדומיניון.

בסופו של דבר, הדומיניון נאלץ לסגת אל כוכב הבית של הקרדאסים - קרדאסיה פריים - שם הוא מוצא עצמו מנותק מכל תגבורת. המשתנה הנקבה המפקדת על כוחות הדומיניון מודיעה לאודו כי הג'מהדאר ילחמו עד הסוף, על מנת למנוע מתקפת-נגד אל תוך רביע גמא של בעלות הברית מרביע אלפא. אודו מבטיח לה כי הפדרציה לא תעשה זאת, בעוד שאר בעלות בריתה חלשות מדי מכדי לעשות זאת. לאחר שהשניים נקשרים זה לזה, אודו מרפא את המשתנה הנקבה מהמחלה הביולוגית שתקפה אותה ואת יתר המייסדים, באמצעות תרופה שרקח ד"ר באשיר, ובשם הדומיניון - היא מסכימה להיכנע ולסיים את המלחמה.

פירוט העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה של מלחמת הפדרציה-דומיניון מוצגת ברצף של קווי עלילה המשתרעים החל מעונה 2 ועד לעונה 7 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" והמקושרים ביניהם על פי החלטותיהם של עורכי, תסריטאי ומפיקי הסדרה.

פרקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" העוסקים במלחמת הפדרציה - דומיניון
עונה 2 עונה 3 עונה 4 עונה 5 עונה 6 עונה 7
Rules of Acquisition
Sanctuary
The Jem'Hadar
The Search
The Abandoned
Improbable Cause
The Die is Cast
The Adversary
The Way of the Warrior
Hippocratic Oath
Homefront
Paradise Lost
To the Death
Apocalypse Rising
In Purgatory's Shadow
Inferno's Light
Blaze of Glory
Call to Arms
A Time to Stand
Rocks and Shoals
Behind the Lines
Favor the Bold
In the Pale Moonlight
Inquisition
Sacrifice of Angels
Treachery, Faith, and the Great River
When It Rains...
Til Death Do Us Part
The Changing Face of Evil
The Siege of AR-558
It's Only a Paper Moon
Tacking Into the Wind
The Dogs of War
Extreme Measures
What You Leave Behind

עונה 2: היכרות עם הדומיניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מספר פגישות ראשוניות לצורך העלאת רעיונות, הכותבים החלו לשלב בפרקים של העונה השנייה רמיזות לקיומו של הדומיניון. הכוונה הייתה להגביר בהדרגה את המודעות של הקהל לקיום ישות מדינית גדולה ונרחבת הפועלת מאחורי אירועים תמימים לכאורה המתרחשים ברביע גמא. הדומיניון והשיטות שלו נחשפים בשלושה פרקים בעונה זו.[13]

הפרק "Rules of Acquisition" הוא הפרק שבו הדומיניון מוזכרים לראשונה.[14] בפרק זה, הפרנגי קווארק מגלה כי ברביע גמא קיים גוף חזק, המאגד תרבויות רבות, אשר ייתכן ועשוי להיות מעוניין לכונן יחסי מסחר. דיאלוג אחד בפרק, שנראה חסר כל חשיבות בהקשר של פרק קליל זה, תוכנן ליצור שינוי משמעותי בדינמיקה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".[2]

בעוד גזעים מרביע אלפא מתחילים ליישב כוכבי לכת ברביע גמא, ונוכחותם הופכת לידועה, דיווחים מטרידים מצביעים על כך שמה שהדומיניון אינם יכולים להשיג באמצעות מסחר - הם תופסים בכוח. דיווחים אלו מקבלים תוקף בפרק "Sanctuary", כאשר צי גדול של ספינות חלל סקריאניות (Skrreea) מופיעות ברביע אלפא, בחיפוש אחר כוכב בית חדש, לאחר כיבוש כוכב הבית המקורי שלהם על ידי כוחות הדומיניון.[15] המפיק מייקל פילר ציין כי העלילה עוררה ויכוח בעולם האמיתי, סביב הצעת חוק 187 במדינת קליפורניה, הנוגעת לזכויותיהם של שוהים בלתי חוקיים.[16]

בפרק הסיום של העונה השנייה, "Jem'Hadar", מתיר לעצמו התסריטאי רוברט יואיט וולף להפתיע את הקהל, ולאתגר את דעותיהם בנוגע לבטיחות של הפדרציה וצי הכוכבים, כאשר ה-"אודיסיאה" (Odyssey), ספינת חלל מדגם "גלקסיה" (Galaxy) - דגם דומה לזה של האנטרפרייז-D של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", מובסת בקרב ומושמדת.[2][17] הדומיניון מתגלה כאימפריה אכזרית, המשתמשת בשיטות של "מקל וגזר" על מנת לשלוט באחרים, עם שלושה גזעים שונים המבצעים תפקידים מכריעים.[18] הג'מהדאר - פלוגות המחץ של הדומיניון - לוכדים את קומנדר סיסקו, קווארק וחייזרית טלקינטית בשם אריס, אשר מתגלה כסוכנת כפולה, המשתייכת לגזע הוורטה - הנושאים-ונותנים והאדמיניסטרטורים של הדומיניון. הג'מהדאר שולחים נציג אל תחנת החלל חלל עמוק 9 עם הודעה כי חדירות נוספות לחלל הדומיניון תהיינה בלתי-נסבלות, וכן למסור לידי מייג'ור קירה רשימה של מושבות וספינות חלל אשר הושמדו בגין הסגת גבול. הפדרציה משגרת צוות חילוץ, על מנת להשיב את סיסקו לתחנה, אולם לאחר חילוצו, בזמן נסיגת הכוחות אל רביע אלפא, ספינת ג'מהאדר מבצעת מהלך קמיקזי, מתרסקת אל תוך ה-"אודיסיאה", וכתוצאה מכך - שתי הספינות נהרסות כליל.[19]

עונה 3: היכרות עם המייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיומה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", מספר מכותביה, בהם רונלד ד. מור, החלו לכתוב באופן קבוע עבור "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שהחלה את עונתה השלישית.[10] רוברט יואיט וולף הצטרף אל איירה סטיבן בהר בכתיבת תסריטי הפרקים המפתחים את קו העלילה של הדומיניון, החל מ-"The Search", פרק הפתיחה הכפול של עונה 3. בהר הפך למפיק מלא בסביבות אמצע העונה, לאחר עזיבתו של מייקל פילר.

בפרק הכפול הפותח את העונה, "The Search", קומנדר סיסקו חוזר ממטה צי הכוכבים שעל כדור הארץ אל תחנת החלל חלל עמוק 9, על סיפון אבטיפוס של ספינת חלל מדגם "דיפאיינט", ששמה: ה"דיפאיינט".[20] היה צורך לשכנע את המפיק ריק ברמן ששילובה של הדיפאיינט בסדרה זו לא תסיח את דעתם של הצופים מוויאג'ר - ספינת החלל המרכזית של הפקת "מסע בין כוכבים" האחרונה (דאז) - "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". החלטה התקבלה בהתבסס על כך שנדרשה ספינת חלל על מנת שיתאפשר לספר מגוון סיפורים שמתרחשים מחוץ לתחנת החלל חלל עמוק 9, ושספינה זו תהיה בעלת פוטנציאל להתנגד לג'מהדאר, אשר כבר הדגימו את יכולותיהם להשמיד ספינות חלל גדולות. על פי סקר דעת קהל, צופים גברים צעירים קיוו לעוד פרקים מכווני-פעולה, עם סכנות גדולות יותר.[21]

פרקי עונה 3 העוסקים בדומיניון מתמקדים בעיקר בקשר שבין אודו לבין בני-עמו, והעמדות הסותרות שלהם כלפי צורות חיים תבונתיות "מוצקות". הדיפאיינט נכנסת אל רביע גמא בשליחות שלום, לאיתור המייסדים בפרק "The Search", בו נחשף כי המייסדים הם מאותו הגזע כמו אודו. למרות התשוקה הבוערת בו לשוב אל ביתו ("הקשר הגדול"), הוא מוצא את הפילוסופיה של בני-עמו - זה שאתה שולט בו לא יכול לפגוע בך - מתועבת, ומבקש מהם לאפשר לו לחזור לרביע אלפא.[22] המייסדים, המיוצגים על ידי דמות המזוהה רק כ-"משתנה נקבה", נענית לבקשתו, בתקווה כי בסופו של דבר הוא ישוב אליהם.[20][23]

היבט נוסף של הדומיניון שזוכה לחשיפה נרחבת יותר בעונה 3 הוא הג'מהדאר. בפרק "The Abandoned", תינוק-ג'מהדאר נמצא לבדו, והוא מתבגר תחת השגחתו והנחייתו של אודו. הצוות של תחנת החלל חלל עמוק 9 עדים לקשיים של הג'מהדאר בהסתגלות לחיים בחברה בעלת חוקים שונים מאלו של תרבותו המולדת. אייברי ברוקס, במאי פרק זה, הדגיש סיפור זה כמטפורה על בני-נוער אפרו-אמריקאים של המאה ה-20, ועל הקשיים שלהם עם התמכרויות ואלימות, השילוב שלהם בחברה האמריקאית והדרך שבה אופן הגידול שלהם עשוי לתרום לבעיות אלו.[24] ברוקס הבטיח כי אודו ממשיך לתמוך בהתבגרות הג'מהדאר, אף על פי שהנסיגה של החייזר אל התבנית שאליה הדומיניון ייעד אותו, כפרשנות על איך החברה המודרנית צריכה לפעול עם צעירים.[25]

הפרק "Improbable Cause" והמשכו "The Die is Cast" מתארים הרפתקאה הנוגעת בחיפוש אחר מקום הימצאו הסודי של כוכב הבית של המייסדים.[26] לאחר המפגש הראשון עם המייסדים, "מסדר האובסידיאן" - גוף מודיעיני חשאי קרדאסי - כרת ברית לשיתוף פעולה עם "טאל שיאר", מקביליהם הרומולאנים, ויחד הם פתחו במתקפת-מנע סודית שמטרתה להשמיד את כוכב הבית של המייסדים, בתקווה כי המייסדים ימותו ויתר הדומיניון יקרסו. הדומניון מצליח לפתות את צי מסדר אובסידיאן ואת צי הטאל שיאר אל תוך מלכודת, ומשמיד את שני הגופים. אווירה של חשדנות מתבססת בין מעצמות רביע אלפא, כתוצאה מיכולתם של המשתנים להחליף זהויות ולהתחזות לאחרים; יכולת אשר מהווה את הבסיס לעלילות בעונה הרביעית.[27]

פרק סיום העונה השלישית אשר התגבש היה שונה באופן משמעותי מהחזון הרעיוני של צוות ההפקה. סרטי פרמאונט התנגדו לרעיון כי העונה תסתיים בקליף האנגר, אשר יחשוף נוכחתו של משתנה על כדור הארץ. על מנת להמשיך את מוטיב הפרנויה אודות משתנים והדומיניון, התסריט הראשוני של הפרק "The Adversary" היה מיועד לבסס סיפור אודות מצוד אחר מייסד על סיפון הדיפאיינט, המשלב אלמנטים נרטיביים אשר בתחילה התכוונו לעשות בהם שימוש רק במהלך עונה 4. הפרק, בגרסתו הסופית, מציג עלילה מצומצמת יותר מבחינת זירות ההתרחשות שלה תוך שימוש בתפאורות קיימות, ובכך מפחית את עלויות ההפקה.[28]

עונה 4: הסתננות המייסדים וערעור היציבות הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אודו (משמאל) חושף משתנה אשר מתחזה לאדמירל לייטון, במטה צי הכוכבים אשר בסן פרנסיסקו; מתוך "Homefront" - פרק עונה 4 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1996.

ריק ברמן, רוברט יואיט וולף ואייר סטיבן בהר התכוונו במקור לפתוח את העונה הרביעית עם פרק כפול, סיפור אשר נדחה מסוף העונה השלישית, שבסופו של דבר הפך לפרק "Homefront" ולהמשכו "Paradise Lost". סרטי פרמאונט קבעו כי על הכותבים למצוא פתיחה אחרת לעונה, אשר תספק את הקהל, אבל בלי לתת הוראות ספציפיות. צוות ההפקה החליט להתחיל קו עלילה המבוסס על החשדות ההדדיים בין הפדרציה לבין האימפריה הקלינגונית, אשר לבסוף הובילו לסכסוך בין בעלות הברית לשעבר, אשר נוצר בהשראת קו עלילה מהפרק "The Die is Cast" מהעונה השלישית.[29] עם הציפייה כי הקלינגונים ישובו בפרקים עתידיים,ריק ברמן הציע להשיב מ-"מסע בין כוכבים: הדור הבא" את דמותו של הקלינגון וורף כקצין קבע על סיפון תחנת החלל חלל עמוק 9.[30] בעוד שהן העלילה והן הדמות החדשה פתחו אפשרויות מעניינות, המפיקים הרגישו שהחזון שלהם עבור "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" סטה ממסלולו למשך כמעט שנה.[31]

העונה הרביעית מתחילה עם הפרק הכפול "The Way of the Warrior", המציינת את הגעתו של וורף. פרק זה הוא אחד ממספר פרקים בעונה זו, אשר חוקרים נושאים של חשש ופרנויה ואת ההשפעה שלהם על חברות ומערכות יחסים. השיא של פרקים אלו בפרקים "Homefront" ו-"Paradise Lost". לאחר אירועי הפרק "The Die is Cast", הפחד ממשתנים מסתננים מוביל את הקלינגונים לחשוד במעורבות הדומיניון בממשלה האזרחית החדשה של קרדאסיה. סירובם לסיים את הפלישה, גם לאחר שמעורבות הדומיניון כבר הופרכה, מביאה לכדי עימות צבאי והתמוטטות דיפלומטית-מדינית, ומובילה את הקלינגונים לנסות ולכבוש את "חלל עמוק 9". נדמה כי תוצאות אירועים אלו מקדמות את מטרותיהם של המייסדים - לערער את היציבות של רביע אלפא, כהקדמה לפלישה שלהם.[32]

בפרק "Hippocratic Oath", ד"ר באשיר וצ'יף או'בריאן מתווכחים ביניהם אם לרפא קבוצת חיילי ג'מהדאר מההתמכרות שלהם לסם "קטרסל לבן", בתקווה כי לאחר מכן הם ימרדו בדומיניון. הפרק מעלה שאלות מוסריות אודות זהותו של האויב האמיתי, הגבולות של החובה לציית לפקודות והאם חיילים אחראים לפעולות של מנהיגיהם.[33] הפרק "To the Death" מעמיק את העיסוק בנושאים של חובות ונאמנויות החייל, וכן מעמת את כללי המשמעת השונים שעל פיהם נוהגים קציני צי הכוכבים/חיילי הג'מהדאר. בנוסף, הפרק מציג את נציג הוורטה ואיון, אשר הופך לדמות הוורטה הבולטת ביותר למשך יתר פרקי הסדרה.[34]

בפרק "Homefront", חוסר האמון שנוצר על ידי המשתנים נמשך, עם קפטן סיסקו החושד באביו. הקפטן ממליץ שמצב חירום יוכרז על פני כדור הארץ.[35] בפרק "Paradise Lost", מספר קציני צי הכוכבים מרחיקים לכת ומנסים לבצע הפיכה צבאית כנגד נשיא הפדרציה, לאחר שמתגלה כי משתנים הסתננו לכדור הארץ וביצעו פיגועי טרור. כתוצאה מכך, מתפתח עימות מזוין בין שתי ספינות חלל של צי הכוכבים, הנלחמות זו זו, לראשונה מזה 100 שנה (על פי ציר הזמן של יקום "מסע בין כוכבים).[36] קפטן סיסקו מצליח לכפות על אדמירל לייטון לחדול מניסיונותיו להטיל ממשל צבאי, באומרו: "אתה נלחם את המלחמה הלא נכונה!".[37] השורה האהובה של בהר מפרק זה, היא: "גן העדן מעולם לא נראה כל כך חמוש היטב". שורה זו מדגישה את אחד מבין מקרים רבים בהם "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מצביעה על סוגיות מעשיות העוסקות בשמירה על תרבות השלום של הפדרציה, ובבחירות המוסריות והבלתי-מוסריות שנעשו על מנת להשיג אידיאל זה.[38]

עונה 5: התעצמות לקראת המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות הדומיניון וקרדאסיה תוקפים את חלל עמוק 9; מתוך "Call to Arms" - פרק סיום עונה 5 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.

בעונה החמישית, תוכניות הפלישה של הדומיניון אל רביע אלפא מגבירות קצב, כפי שניתן לראות בפרקים כגון "Apocalypse Rising", "In Purgatory's Shadow", "By Inferno's Light" ו-"Blaze of Glory". רוברט יואיט וולף ואיירה סטיבן בהר שיתפו פעולה שוב, ביצירת חמשת פרקי העונה העיקריים הנוגעים לדומיניון.[39][40][41][42]

בפרק פתיחת העונה החמישית "Apocalypse Rising", אודו מגלה כי בני-עמו מסוגלים לרמות את בני-מינם, באותה מידה שהם מרמים את ה-"מוצקים", כאשר הם גורמים לו להאמין כי הקנצלר הקלינגוני גאורון הוא משתנה, בעוד המשתנה האמיתי הוא הגנרל מרטוק. עלילה זו תוכננה להעביר את הפוקוס של פרקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מקווי העלילה של וורף והקלינגונים- חזרה אל המאבק עם הדומיניון.[43][44]

בפרק "In Purgatory's Shadow" מתגלה כי ד"ר באשיר נחטף, נכלא למשך מספר שבועות ובינתיים הוחלף על ידי משתנה המתחזה לו. הכפיל מחבל בניסיונות הפדרציה לסגור את חור התולעת, ומנסה להרוס את השמש הבאג'ורית על מנת לפלס את הדרך עבור כוחות הפלישה של הדומיניון אל רביע אלפא.[39] בפרק העוקב, "By Inferno's Light", הקרדאסים - תחת הנהגתו של דוקאט - הופכים לחברים בדומיניון. הפדרציה והאימפריה הקלינגונית מיישבים את ההדורים ביניהם ומתאחדים כנגד האיום המשותף. הגנרל מרטוק, אשר חולץ מכלא הדומיניון יחד עם באשיר, ממונה להיות המפקד של הכוחות הצבאיים הקלינגוני המוצבים מעתה על תחנת החלל חלל עמוק 9.[40]

פרק סיום העונה החמישית, "Call to Arms", מבשר את תחילתה של מלחמה בהיקף מלא בין הדומיניון לפדרציה, שתימשך לאורך שתי העונות האחרונות של הסדרה. כאשר הדומיניון מתחיל לשלוח ספינות דרך חור התולעת, בעלי הברית של רביע אלפא מחליטים לבנות שדה מוקשים בפיתחה, על מנת לחתוך את קו האספקה. באג'ור שוקלת האם לעמוד לצד חבריה מהפדרציה, או להישאר נייטרלית לקראת המלחמה המתקרת ובאה, על מנת להגן על עצמם. קפטן סיסקו משכנע אותם כי הנייטרליות היא הבחירה הטובה ביותר עבורם.[42]

עונה 6: מלחמה כוללת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימין לשמאל: ואיון, משתנה נקבה, דוקאט ודמאר, מנהלים את המלחמה מחלל עמוק 9 הכבושה; מתוך "Sacrifice of Angels" - פרק בעונה 6 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.
לאחר שהפדרציה כובשת מחדש את התחנה, דוקאט השבוי משיב לסיסקו את כדור הבייסבול שלו; מתוך "Sacrifice of Angels" - פרק עונה 6 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.

עונה 6, המתארת את מהומות המלחמה, עוסקת בנושאים של דילמות מוסריות של עימות צבאי. אלמנטים עלילתיים חדשים מאפשרים ל-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" לבחון נושאים בצורה שלא נראתה קודם לכן בהפקות "מסע בין כוכבים", בכך שדמויות נאלצות להעריך מחדש את אמונותיהם. צוות ההפקה החליט להתחיל את העונה עם רצף עלילתי שנמשך על פני שישה פרקים - הפעם הראשונה בהיסטוריה של זיכיון "מסע בין כוכבים" שנעשה ניסיון שכזה.

בתחילה, ריק ברמן תיאר לעצמו כי מלחמת הפדרציה-דומיניון תימשך מספר מצומצם של פרקים, אשר בסיומם ייושבו כל קווי העלילה בנושא בצורה מהירה.[45] במהלך תכנון רצף העלילה, איירה סטיבן בהר, רונלד ד. מור והכותבים הגו שרשרת ארוכה של 5–6 פרקים הקשורים זה לזה, החל מהפרק "A Time to Stand", וכלה בפרק "Sacrifice of Angels"; תוך כדי עבודתם - התרבו הנושאים אשר חייבו התפתחות עלילתית רחבה יותר.[46][47] קודם לכן, אף תסריטאי לא היה שותף לכתיבת רצף פרקים באורך שכזה, ומור, בהר, והתסריטאי המתחיל והמפיק הנס ביימלר, כולם הצהירו כי תהליך הכתיבה השתנה כתוצאה מכך, עם יותר שיתוף פעולה ואינטראקציה עם ההפקה, מאשר כל עונה קודמת של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".[48][49][50] הפוטנציאל להמשכיות שברמן רצה בה מאז תחילת "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", הניב פירות כתוצאה מקווי העלילה המרובים שהצטברו ליצירת מלחמת הפדרציה- דומיניון.[46]

חזרתו של דוקאט כמפקד תחנת החלל "חלל עמוק 9" שכעת נמצאת תחת שליטת הדומיניון - איפשרה לכותבים לעמת בין תחנת החלל שבדמיונו של הקהל לבין גילגולה כמתקן כרייה קרדאסי לשעבר. לוחמת החופש לשעבר מייג'ור קירה מתחבטת מחדש בקוד האתי שלה כאשר היא עומדת על הגבול של שיתוף-פעולה עם האויב. אולם בפרק "Rocks and Shoals" התאבדות של נזירה באג'ורנית מזכירה לה את המציאות המורכבת של המצב. כמו כן, בפרק זה עולים מחדש נושאים כגון אתיקה צבאית, כאשר על קפטן סיסקו להתחשב במוסריות של יציאה למארב כנגד יחידת חיילים אשר מפקדיהם זנחו אותם, בעוד האירועים כופים עליו לפעול אחרת.[51] בפרקים "A Time to Stand" ו-"Behind the Lines" דמותו של אודו נקרעת בין האמון שניתן לה מצד קירה וחבריו שנותרו על התחנה, לבין מעמדו כמייסד, אשר מתבקש מצד הדומיניון להצטרף אל ישיבות הנהלת התחנה. למשך כמה פרקים אודו זונח את חבריו לטובת התחברות עם המשתנה הנקבה.

היוצרות מתהפכות שוב, כאשר צי הכוכבים כובש מחדש את תחנת החלל חלל עמוק 9, בסיומם של ששת הפרקים הפותחים את העונה (האחרון שבהם: "Sacrifice of Angels"). בסופו של קרב עקוב מדם, הדיפאיינט ניצבת לבדה בניסיון להדוף אלפי ספינות חלל של הדומיניון, הנכנסות דרך חור התולעת, בדרכן אל רביע אלפא. התערבות מצד נביאי חור התולעת, הנחשבים לאלים על ידי הבאג'ורנים, גורמת לדמויות להרהר בשאלות של אמונה וגורל.[52] התסריטאי האנס ביימלר קיווה לכלול הרמזים מיתולוגיים, באומרו: "זהו חומר גיבור-טראגי. גיבור [סיסקו] לוקח את הדברים לאחרים, אבל לא בהכרח מוצא בעצמו מנוחה, כתוצאה מכך".[53] איירה סטיבן בהר משווה את סיסקו לדמות המקראית משה, שלא מצליח להגיע אל הארץ המובטחת, ואת דמותו של איתן אדוארד, מהמערבון "המחפשים" (שנת 1956), אשר אינו חוזר אל משפחתו, גם לאחר שמשימתו הושלמה.[53] בהיבט זה לאופי של דמותה של סיסקו - היה זה מוצדק להשתמש בהתערבות אלוהית, על מנת לפתור את איום הדומיניון:[54] הצי נעלם והפדרציה כובשת מחדש את תחנת החלל "חלל עמוק 9". התבוסה עולה לדוקאט בבריאותו הנפשית, בחיי ביתו טורה זיאל (שנרצחה בידי דוקאט), ובמעמדו כמנהיג הקרדאסים. דוקאט הוא הראשון, אך לא היחיד, שצריך להתמודד עם הכאב של אובדן כתוצאה מהעימות הצבאי. מאוחר יותר, בפרק סיום העונה השישית "Tears of the Prophets", וורף מאבד את אשתו ג'דזיה דקס, הנהרגת על ידי דוקאט.

אף על פי שגם בעונות קודמות של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" היו עלילות שכללו מקרי מוות, הפרק "Far Beyond the Stars" מתאר כיצד קפטן סיסקו מתמודד עם אובדן של חבר קרוב ברמה פסיכולוגית עמוקה יותר. הוא חווה חזיונות של עצמו מתעמת מול אפליה גזעית נגד אפרו-אמריקאים בשנות ה-50 של המאה ה-20 ויוצר הקבלות שימושיות הקשורות לחייו על תחנת החלל חלל עמוק 9.[55] תגובתו של סיסקו למחיר הדמים של מלחמת הפדרציה-דומיניון נבחנת מחדש בפרק "In the Pale Moonlight".[56]

בנוסף, בעונה 6 מופיע לראשונה מדור 31, ארגון סודי המוקדש לשמירת העקרונות של הפדרציה - אך ללא תלות במחיר ובלגיטימיות של השיטות שלה. בפרק "Inquisition", ד"ר באשיר מסרב להצעה להצטרף למדור 31 ומדווח על מעשהו לקפטן סיסקו, אולם עדיין שוקל את משמעותו: "אבל מה זה היה אומר עלינו? שאנחנו לא שונים מאויבנו? שאנחנו מוכנים להשליך את כל העקרונות שלנו כדי לשרוד?". תשובתו של סיסקו: "הלוואי שהייתה לי תשובה בשבילך".[57][58]

הפרק "In the Pale Moonlight", שנחשב לפרק הטוב בסדרה, דן בדילמה מוסרית דומה, כאשר הדומיניון כובש במתקפת-פתע כוכב לכת החשוב לפדרציה - בטאזד. מבחינה עלילתית - השימוש בשעבוד כוכב המוכר לצופים נועד להעצים את תחושת הסכנה ואת הסיכונים עבור הדמויות.[59] בפרק זה, קפטן סיסקו זומם מזימה שנועדה לשפר את המצב המלחמתי, אך בסופו של דבר תוצאתה: אילם גארק רוצח את סאנטור וורינאק. בהקשר של מלחמת הפדרציה-דומיניון, האמת מוסתרת לטובת הכלל.[56][60] התסריטאי מייקל טיילור אמר ש"זה הראה איך חלל עמוק 9 יכולה באמת למתוח את נוסחת מסע בין כוכבים. זה דוחף את הגבולות באופן ריאליסטי, משום שההחלטות שסיסקו מקבל הם סוגים של החלטות שצריכים לקבל במלחמה. הן לטובת הכלל".[61]

עונה 7: סוף המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השביעית ממשיכה לעסוק בדילמות נוספות הנובעות מהעימות הצבאי. בעקבות העבודה שנעשתה בעונה השישית, הכותבים שקלו להשתמש ברצף פרקים על מנת לסיים בצורה מספקת את קווי העלילה השונים הקשורים במלחמת הדומינון, והגיעו למסקנה כי לא ניתן יהיה לסיים את "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" בפרק אחד או שניים.[62][63] רצף של עשרה פרקים התווה את סיומה של העונה השביעית, מלחמת הפדרציה-דומיניון וכל "חלל עמוק 9", ועוד שינויים נעשו ככל שתהליך כתיבת התסריט התקדם.[64]

בעונה זו, הדמויות ניצבות בפני נושאים של רצח עם: בפרק "Treachery, Faith, and the Great River", אודו מגלה כי נגיף מהונדס אשר הפדרציה הפיצה בקרב המייסדים מאיים להרוג אותם,[65] ובפרק "When It Rains..." מתגלה כי מדור 31 הוא שהדביק אותו בכוונה, כדי שיפיץ את המחלה למייסדים.[66] בעוד שד"ר באשיר תומך במתן התרופה למייסדים, אחרים הם לא השתכנעו.

יריב נוסף מתגלה בברין - מעצמה מרביע אלפא, אשר כורתת ברית עם הדומיניון (בפרק "Til' Death Do Us Part"). עבור הפרק "The Changing Face of Evil" התסריטאים איירה סטיבן בהר והאנס ביימלר כתבו תסריט הכולל מכה שנייה נגד הפדרציה באמצעות תקיפת כדור הארץ על ידי הברין, תקיפה שבמהלכה תיהרס הדיפאיינט. רונלד ד. מור הצהיר כי "רצינו להרוג את הדיפאיינט כהצהרה על כמה חזקים הם הברין. חשבנו שהדבר יזעזע את הדמויות ואת הקהל". בהר הסביר הספינה הפכה לדמות שנתפסה בלבבם ובתודעתם של אנשים... כאשר הדיפאיינט התרסקה - זה כאב".[67][68]

ההתעוררות המחודשת בסכסוך סיפקה אפשרויות לתאר בעיות חדשות, כגון (כפי שמתואר בפרק "The Siege of AR-558") - "הלם קרב",[69] או פציעה (בפרק "It's Only a Paper Moon"), כאשר נוג עובר קטיעת רגל.[70] מור אמר כי הוסכם על העלילה של פרק זה רק לאחר "ויכוח ממושך" בין בהר וריק ברמן, וכי דיונים כאלה היו תופעה שכיחה, כאשר נושא פצועי והרוגי מלחמה עלו לדיון.[7]

הרעיון של שילוב מרד בעלילה נפתח מחדש, בהקשר של קרדאסיה במקומה של באג'ור. לגאט דמאר הופך מתוסכל יותר ויותר מהמבוי הסתום שאליו נקלעה המלחמה ומצבו כ-"בובה" של הדומיניון.[71] ככל שמצטברים הפסדיהם הצבאיים של הקרדאסים, וככל ששליטת הדומיניון על קרדאסיה מתחזקת, הוא הופך לאלכוהוליסט ומבקר את כוחו של הדומיניון. דמאר, בתחילה, תוכנן לשמש כסוכן כפול של הפדרציה, אבל אז מור הציע את מרד העבדים של ספרטקוס כמודל.[72] בפרק "When It Rains...", דמאר מקים תנועת מחתרת, מוכרז כמורד ויורד למקום מסתור. קירה, גארק ואודו נשלחים אליו כ-"יועצים טכניים" מטעם הפדרציה, כדי לסייע לו.[66]

הקשר בין הקרדאסים והבאג'ורנים, לשעבר אויבים אך כעת בעלי ברית, מתואר בפרק "Tacking Into the Wind". תא המחתרת של דמאר ושל קירה נוטש את הדעות הקדומות ומשתף פעולה כדי לתפוס את כלי הנשק של הברין.[73] בפרק ההמשך, "The Dogs of War", דמאר נאלץ לבחור בין חבריו לנשק- הקרדאסים העיקשים באמונותיהם, לבין תמיכתם של קירה ושל אחרים אשר הוא החשיב אויבים בעבר.[74][75] ככל שהמלחמה מתפתחת לרעתם של הדומיניון, המוצאים עצמם מנותקים מרביע גמא וללא יתרונות טכנולוגיים, הקרב האחרון מוכן.[75] המשתנה הנקבה מצווה על השמדת מטרופולין על כוכב הבית של הקרדאסים, על מנת לכפות על הקרדאסים המורדים לחדול, אך במקום זאת - הצי הקרדאסי עורק, ומעניק את היתרון לבעלות הברית של רביע אלפא.[76] כתוצאה מכך, הפגזות הדומיניון מביאות למותם של 800 מיליון קרדאסים.[76]

בפרק "Extreme Measures", הדן ברצח עם, מתקיים דיון אתי בדבר "מחלת המייסדים" המהונדסת ובדבר תרופה אפשרית. ד"ר באשיר וצ'יף או'בריאן מאתרים טיפול, בתוך מוחו של סוכן "מדור 31"- לות'ר סלואן. ויכוח מוסרי מתנהל על מה מהווה רצח עם. בעוד שבאשיר תומך בהצעת התרופה למייסדים, קפטן סיסקו טוען שיש להמשיך ולהתיר למחלה לשתק את היריב החזק. עם זאת, בפרק "The Dogs of War", אודו מצהיר כי הדבר מהווה רצח עם של בני-עמו, וד"ר באשיר מעניק לו את התרופה.[77] בתמורה לכניעה של הדומיניון, ומעצר המשתנה הנקבה בגין פשעי מלחמה, בנות הברית של רביע אלפא מאפשרות לאודו לרפא את יתר בני-עמו.[78]

חוזה השלום הבאג'ורי נחתם על תחנת החלל "חלל עמוק 9", בפרק סיום העונה השביעית - "What You Leave Behind". הסיום לרצף הפרקים המתאר את מלחמת הפדרציה-דומיניון יצר את סיום הסדרה, והיה הזמן בו צוות ההפקה יישב את סוגיית הגורל של הדמויות הראשיות. ברמן ובהר סיכמו עם סרטי פרמאונט כי הפרק האחרון של הסדרה צריך להתמקד בדרמה אנושית, ולא במהלכים האחרונים של מלחמת הפדרציה-דומיניון.[79] מור החווה את דעתו כי צוות ההפקה הצליח להבטיח כי מלחמת הפדרציה-דומיניון שימשה כאמצעי להעמקת האפיון של הדמויות.[80] אף על פי שנכתבו תסריטים של עלילות נוספות הממשיכות לעונה השמינית של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", בהר קיבל את סיומה של מלחמת הפדרציה-דומיניון בסוף העונה השביעית.[9]

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצרים ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאיון למגזין iF משנת 2007, אמר ג'ורג' טאקיי, ששיחק את היקארו סולו ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" וסרטיה, כי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מייצגת את "ההפך הגמור" מהחזון והפילוסופיה של העתיד של ג'ין רודנברי.[81] התסריטאית די.סי. פונטנה הצהירה בראיון כי רודנברי היה מעריץ את הסדרה בעונותיה המאוחרות יותר, העוסקות בנושאים קודרים יותר, נוכח שירותו הצבאי של רודנברי במהלך מלחמת העולם השנייה.[82]

רודנברי עצמו הטיל ספק כי סדרה העוסקת בנושאים שאינם חקר החלל יכולה לשרוד לאורך זמן, והביע את התנגדותו לרעיונות ראשוניים עבור "חלל עמוק 9" אשר הוצגו בפניות בשנת 1991. ריק ברמן הסביר כי רודנברי, למרות היותו חולה סופני, נתן לו את ברכתו לפיתוח הסדרה, אבל לא הייתה לו ההזדמנות לדון בכל אחד ואחד מהרעיונות עם רודנברי.[61]

מבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ג'יי אוקונור, שכתב לעיתון הניו יורק טיימס בינואר 1993, ציין כי טרם עלייתה לשידור, הפרסומות של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" רמזו כי הסדרה מהווה "עידן חדש של מסע בין כוכבים", והוסיף: "ברוכים הבאים לצד האפל. האופטימיסט הנחוש מר רודנברי היה שותף לעלילות מוסריות שגרמו להתרוממות רוח. היוצרים והמפיקים החדשים, ריק ברמן ומייקל פילר, מכוונים, כביכול, למשהו יותר אמביוולנטי, פחות מושלם ".[83] בחודש ספטמבר 1996, בטרם תחילתה של העונה הרביעית, או'קונור לא היה בטוח שהסדרה מתמודדת עם נושאים עכשוויים במידה מספקת. הוא כתב: "באופן בלתי נמנע, יש אלמנט של תשישות שחלחלה. עם תום המלחמה הקרה, אולי האופטימיות הרודנברית נראיתה רק תמימה, בעוד כותרות העיתונים דיווחו על פלגנות רצחנית, בין הסרבים למוסלמים, הכורדים והטורקים, הישראלים והפלסטינים, האירים-קתולים והפרוטסטנטים, וכן הלאה, באופן מדכא יותר ויותר, על פני הגלובוס כולו. "מסע בין כוכבים" הציע חזון המזנק 300 שנים אל העתיד. ליותר מדי אנשים, שלוש שנים נראות יותר מדי".[84]

סינתיה ליטלטון, אשר כתבה עבור וראייטי בשנת 1998, ניתחה את המדרוג (רייטינג) שהסדרה קיבלה בסוף עונתה השישית: "חלל עמוק 9 אולי תגיע למקום גבוה במדד נילסן כמו שהגיעה ה-"הדור הבא", שהסתייה בהצלחה עצומה בשנת 1994, אבל חלל עמוק 9 איננה מפרפרת. הסדרה, אשר יצאה לדרך בינואר 1993, מדורגת בעקביות בין שלוש הסדרות המובילות (מבין הסדרות המשודרות לראשונה בסינדיקציה)".[85]

במהדורת 1999 של מגזין המדע בדיוני האוסטרלי Frontier, אנתוני לאונג הציע ש-"חלל עמוק 9" לא תוכנן מלכתחילה שיכלול בתוכו רצף עלילתי ארוך של מלחמה. הוא הפגין העדפה לאופן שבו העלילה של "בבילון 5" תוכננה כבר מההתחלה, תוך הכרה באופן שבו כותבי "חלל עמוק 9" פיתחו עלילה ממשיכה: "... זה נדיר ליוצר סדרה לדמיין איך הסדרה תתפתח לאורך זמן. יתר על כן, תהליך היצירה בכתיבת טלוויזיה דרמטית נוטה להיות אורגני, אירועים בסדרה מתפתחים ומבוססים על האירועים שקדמו להם. לדוגמה, האם המלחמות עם הקלינגונים והדומיניון בחלל עמוק 9 תוכננו על ידי יוצריה כבר בעונה הראשונה? כמובן שלא... אירועים כאלו מתפתחים לאורך זמן באמצעות תגובות והצעות של צוות הכותבים".[86]

בשנת 2008, נאדר אלהפנאווי, תורם ל-"The Internet Review of Science Fiction", טען כי בעוד היא פחות מוערכת מסדרות מדע בדיוני אחרות של שנות ה-90, "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" פיתחה אוסף דמויות מעניינות, "הודות למלחמה בדומיניון, הדרמה העשירה והמרגשת ביותר בהיסטוריה של זיכיון מסע בין כוכבים".[87]

אוון ויליאמס, הכותב למגזין אמפייר, החווה את דעתו כי "מסע בין כוכבים" בכללותו היה איטי בהסתגלותו למגמות חדשות ולהתפתחותו בהתאם, בעוד את "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" יש לציין באופן נפרד ומיוחד: "... ניתן לטעון כי אפילו חלל עמוק 9 רק הפכה לטובה יותר, בתגובה לבבילון 5...".[88] אדם סמית, כתב בכיר עבור "אמפייר ", במאמרו משנת 2009, כתב כי: "זה קשה לבחור את הפרקים הטובים ביותר של חלל עמוק 9 מבלי להזכיר את הסיפורים הקשורים למלחמת דומיניון". הוא ציין את "The Search", "In the Pale Moonlight" ו-"Far Beyond the Stars" כפרקים האהובים ביותר על צוות הכותבים של העיתון, בשל האופן שבו הם מתארים נושאים אפלים יותר, ויוצרים שינוי כיוון.[89]

"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" הייתה מועמדת האקדמיה לסרטי מדע בדיוני, פנטזיה ואימה לפרס סאטורן, בשנים 19972000, בקטגוריית סדרת-ז'אנר הטובה ביותר בכבלים או בסינדיקציה. כמו כן, הסדרה הייתה מועמדת לפרס אמי בקטגוריות טכניות ואמנותיות בכל עונה. אנדרו הרשברגר, בעל הטור "Cinescape", העיר ב-2003 על חוסר ההצלחה של המדע הבדיוני הטלוויזיוני בקרב המבקרים: "אף אחד מגניב לא יעיז להצביע עבור סדרת מדע בדיוני [כסדרת הדרמה הטובה ביותר] ששמותיהם של קובריק או כריס קרטר לא קשורים אליה... אם חלל עמוק 9 הייתה מעורבת, היית שומע כמה תלונות אמיתיות על כך".[90]

נקודת מבט אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי אקדמיה ציינו כיצד את חוט קווי העליל אודות מלחמת הפדרציה-דומיניון חקרו את הנפש האנושית, באותה מידה שחקרו את החלל החיצון. לינקולן ג'ראטי שיבח את הסיום של קו העלילה ושל הסדרה, וסבר כי הדבר מעיד על האופן שבו הסדרה מתפעלת את האתוס של "מסע בין כוכבים", זיהוי נושא עמום כחלק מהנרטיב המתמשך שלה.[91] קארין בלייר כתבה בשנת 1997, במהלך שידורה של העונה החמישית, שהרגישה כי הסדרה משקפת מגמות בתרבות האמריקאית, השוקלת מחדש את מקומה בקהילה הבינלאומית.[92] בספרם - "Star Trek: The Human Frontier" - מישל דאנקן בארט כתבו על "הירידה באמונה ברציונליזם רודף את חלל עמוק 9".[93]

בניגוד לכך, רוברט ג'ווט וג'ון שלטון לורנס, מחברי "The Myth of the American Superhero", טוענים כי את קו העלילה אודות הדומיניון ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ממשיך את הייצוג המסע בין כוכבי של ה-"מיליטריזם ההומניסטי", כי עימות הוא דבר מוצדק למען האנושות.[94] ביקורת אשר נמתחה על אסטרטגיית השיווק של סרטי פרמאונט, בפרט - הסלוגן שליווה את משחק המחשב "חלל עמוק 9: מלחמות הדומיניון", אשר נחשב כמעצים את האלמנט המלחמתי על חשבונם של נושאים אחרים.[95]

בעוד פרשני טלוויזיה ומעריצים ציינו אסוציאציות עם מלחמות יוגוסלביה בשנת 1990, כמה אנשי אקדמיה ציינו הקבלות בין התיאור של מלחמת הפדרציה-דומיניון לבין סכסוכים היסטוריים אחרים. מישל ודאנקן בארט הצביעו על מספר נושאים הקשורים למלחמת העולם הראשונה ב-"מסע בין כוכבים", ובמיוחד "בבריתות העגומות והיקרות, רשימות הפצועים וההרוגים האינסופיות, אשר מאפיינים את המלחמה המתמשכת בדומיניון, שב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".[96]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://en.memory-alpha.org/wiki/Coordinates
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 Behr, Wolfe, Piller (2003). The Birth of the Dominion and Beyond (Star Trek: Deep Space Nine Season Three DVD Special Features). Paramount Pictures.
  3. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 97. ISBN 0-671-50106-2.
  4. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 153. ISBN 0-671-50106-2. Invalid length.
  5. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 158–159. ISBN 0-671-50106-2.
  6. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 167. ISBN 0-671-50106-2. Robert Hewitt Wolfe: "[The Founders, like the Roman Empire] would rather take over someplace without firing a shot, but they're going to take over ..."
  7. ^ 1 2 "An Interview with Ron Moore". IGN. 4 בדצמבר 1993. p. 8. נבדק ב-8 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Michael Piller: A Bold New Beginning Featurette [Star Trek: Deep Space Nine Season One DVD Special Features].
  9. ^ 1 2 "Interview, Part 2: Producer Ira Steven Behr Reflects on the Legacy of Deep Space Nine, by Steve Krutzler". TrekWeb.com. 14 ביולי 1994. p. 2. אורכב מ-המקור ב-2004-12-08. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 "An Interview with Ron Moore". IGN. 4 בדצמבר 1993. p. 7. אורכב מ-המקור ב-2012-03-11. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "An Interview with Ron Moore". IGN. 4 בדצמבר 1993. p. 3. נבדק ב-8 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 Writer: Michael Piller. Story: Michael Piller and Rick Berman. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1993-01-03). "Emissary". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/emissary-part-i.
  13. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 73. ISBN 0-671-50106-2.
  14. ^ Writer: Ira Steven Behr. Story: Hilary Bader. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1993-11-07). "Rules of Acquisition". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/rules-of-acquisition.
  15. ^ Writer: Frederick Rappaport. Story: Kelley Miles and Gabe Essoe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1993-11-28). "Sanctuary". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/sanctuary.
  16. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 106. ISBN 0-671-50106-2.
  17. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 154–5. ISBN 0-671-50106-2. Robert Hewitt Wolfe: "We wanted to show the long-term fans how dangerous these guys were. And it's my belief that if that had been the Enterprise and not the Odyssey, and [Jean-Luc] Picard rather than Keogh in command, it still wouldn't have survived."
  18. ^ Interview with Robert Hewitt Wolfe: The Birth of the Dominion and Beyond Documentary [Star Trek: Deep Space Nine Season Three DVD Special Features]. Paramount, ASIN: B00008KA5A, June 3, 1993: "The Gamma Quadrant isn't empty, it isn't just a bunch of planets. It's bound together by the Dominion, a very, very tough, very smart, very old civilization, run by the mysterious Founders, who are experts in genetic engineering, and who turn out to be Odo's people, the shapeshifters. They then go and engineer these slave races that do their bidding. Essentially, the two main slave races were the 'carrot' and the 'stick'. The carrot being the Vorta, who would come to your planet and say, 'Hey, you're nice people, here's some M16s and some popcorn, and whatever else you want, baby: alcohol, fire-water? All you have to do is sign this little contract and we'll make you cool.' Then there's the Jem'Hadar. So the Vorta say, 'Oh, you don't want to play ball? Then meet these guys. They're gonna kick your asses.'"
  19. ^ Story: Ira Steven Behr. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1994-06-12). "The Jem'Hadar". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/jemhadar-the.
  20. ^ 1 2 Writer: Ronald D. Moore. Story: Robert Hewitt Wolfe and Ira Steven Behr. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1994-09-26). "The Search, Part I". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/search-part-i.
  21. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 158. ISBN 0-671-50106-2.
  22. ^ "Script for "The Search, Part II"". twiztv.com. ביולי 1994. ארכיון מ-2008-05-02. נבדק ב-23 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act 5, Scene 74. Writer: Ira Steven Behr. Story: Robert Hewitt Wolfe and Ira Steven Behr. July 18, 1994. Female Changeling: "What you can control can't hurt you." Odo: "How can you justify the deaths of so many people?" Female Changeling: "The solids have always been a threat to us, that's the only justification we need."
  23. ^ Writer: Ira Steven Behr. Story: Robert Hewitt Wolfe and Ira Steven Behr. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1994-10-03). "The Search, Part II". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/search-part-ii.
  24. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 180a. ISBN 0-671-50106-2. Avery Brooks: "For me, it was very much a story about young brown men, and, to some extent, a story about a society that is responsible for the creation of a generation of young men who are feared, who are addicted, who are potential killers ..."
  25. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 180. ISBN 0-671-50106-2. Avery Brooks: "Odo knows that this is still a child, and for him to give up and just let the boy go – what kind of a statement would we be making? That these people are expendable, that we don't really care about them? Those are the hard questions to answer."
  26. ^ Writer: René Echevarria. Story: Robert Lederman and David R. Long. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1995-04-24). "Improbable Cause". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/improbable-cause.
  27. ^ Writer: Ronald D. Moore. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1995-05-01). "The Die is Cast". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/die-is-cast-the.
  28. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 250. ISBN 0-671-50106-2.
  29. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 255–6. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "A shapeshifter in that episode says something like, 'In the future, all we have to worry about is the Klingons and the Federation, and that won't be for much longer.' I'd said to Ron at the time, 'You know, we could do a whole show about that ...' But the earth didn't move. Nothing shook."
  30. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 255–6. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "Rick [Berman] said, 'The Klingons – that's the way to go. Everyone loves the Klingons. And if we bring in the Klingons, why don't we bring back Worf?'"
  31. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 256. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "We only recovered our equilibrium in the middle of the fifth season, following another meeting with the studio in which we said, 'How about making the Klingons our friends again? You'll see them as much as you want, but we want to get back to the Dominion.' While I like having brought Worf onto the show ... I think it had a fairly substantial impact ... It took us way off from where we'd intended to go and it was slow going getting back."
  32. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1995-10-02). "The Way of the Warrior". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/way-of-the-warrior-the-part-i.
  33. ^ Writer: Lisa Klink. Story: Lisa Klink and Nicholas J. Corea. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1995-10-16). "Hippocratic Oath". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/hippocratic-oath.
  34. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1996-05-13). "To the Death". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/to-the-death.
  35. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1996-01-01). "Homefront". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/homefront.
  36. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1996-01-08). "Paradise Lost". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/paradise-lost.
  37. ^ "Script for "Paradise Lost"". twiztv.com. בנובמבר 1995. ארכיון מ-2005-08-30. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act 5, Scene 50. Writers: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Story: Ronald D. Moore. Revised November 14, 1995. Leyton: "It's not over! I have enough loyal officers to make a fight of it!" Sisko: "Who will you fight? Starfleet? The Federation? Don't you see, Admiral! You're fighting the wrong war! And as for your loyal officers, Benteen's already abandoned you. And she was closer to you than anyone. You've lost! Don't make anyone else pay for your mistakes." Leyton: "I hope ... you're not the one making the mistake."
  38. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 303. ISBN 0-671-50106-2.
  39. ^ 1 2 Writers: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-02-10). "In Purgatory's Shadow". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/in-purgatorys-shadow.
  40. ^ 1 2 Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-02-17). "By Inferno's Light". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/by-infernos-light.
  41. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-05-12). "Blaze of Glory". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/blaze-of-glory.
  42. ^ 1 2 Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-06-16). "Call to Arms". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/call-to-arms.
  43. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 359. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "Season Four threw us for a loop, with the whole Klingon thing, and bringing Worf into the show. So the seminal thing about our fifth season opener was that we wanted to get back on the track we'd anticipated being on a year earlier. We were moving back toward making the shapeshifters and the Dominion our enemies. Not the Klingons. I didn't want to have the Klingons as our enemies ... We wanted to let people know that we didn't switch horse in midstream. So "Apocalypse Rising" was an important episode. By having that shapeshifter in there, we were saying, 'Season Four wasn't a mistake. It wasn't the Klingons turning against us. There was a shapeshifter behind it all along.' And that's why we had to do that episode."
  44. ^ Story: Ira Steven Behr and Robert Hewitt Wolfe. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1996-09-30). "Apocalypse Rising". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/apocalypse-rising.
  45. ^ "Interview with Ronald D. Moore about "A Time to Stand" for Memory Alpha". memory-alpha.org. נבדק ב-23 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה): "The initial thinking was that we would end Season Five on a cliffhanger with the Federation plunged into war, and then we would come back and do a multi-episode arc, and the war would last that long."
  46. ^ 1 2 Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 475–6. ISBN 0-671-50106-2.
  47. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 494. ISBN 0-671-50106-2.
  48. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 476. ISBN 0-671-50106-2. Ronald D. Moore: "We broke the six episodes together, but as everybody went off and worked on writing them, things would start to change or shift. It became a much more interactive process than it ever had been before. Because each detail had a domino effect. We'd had that happen before, to a certain extent, but we'd never done this many episodes with this many continuing storylines as a single piece. We weren't used to the rhythm. It was definitely challenging!"
  49. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 486. ISBN 0-671-50106-2. Hans Beimler: "It changed the dynamic of the way we work and it changed the kind of involvement that everybody had. Because René Echevarria or Ronald D. Moore would go away to work on an episode, and discover something in the writing process that was going to change everybody else's script. One of them would be coming back all the time saying, 'You know what guys? We need to re-think.' And then we'd call in all the troops and re-think the storyline."
  50. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 486. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "The guys were coming in saying, 'What are you writing?' 'Are we gonna do this?' 'Where's Kira at right now?' 'What's Odo doing?' There were a lot of phone calls, a lot of running into each other's offices, a lot of 'Should this go before this?' and 'Wait a second – does this track?' The fact is, the show isn't geared to work like that."
  51. ^ Writer: Ronald D. Moore. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-10-06). "Rocks and Shoals". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/who-mourns-for-morn.
  52. ^ Writers: Ira Steven Behr and Hans Beimler. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1997-11-03). "Sacrifice of Angels". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/sacrifice-of-angels.
  53. ^ 1 2 Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 495. ISBN 0-671-50106-2.
  54. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 495. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "... They [the Prophets] wouldn't have done this for just anyone. This was the man going out into the wilderness and demanding his god to interfere, to do something, for crying out loud. The corporeal characters had done so much in this episode; surely, they'd earned the help of the gods."
  55. ^ Writers: Ira Steven Behr and Hans Beimler. Story: Marc Scott Zicree. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-11-02). "Far Beyond the Stars". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/far-beyond-the-stars.
  56. ^ 1 2 Writers: Michael Taylor, Peter Allan Fields and Ronald D. Moore. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-04-15). "In the Pale Moonlight". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/in-the-pale-moonlight.
  57. ^ Writers: Bradley Thompson and David Weddle Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-04-08). "Inquisition". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/inquisition.
  58. ^ "Script for "Inquisition"". twiztv.com. ארכיון מ-2008-05-02. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act Five, Scene 43. Writers: Bradley Thompson and David Weddle. January 14, 1998. Revised January 29, 1998. Bashir: "I can't believe the Federation condones this kind of activity." Odo: "Personally, I find it hard to believe they wouldn't. Every other great power has a unit like Section 31. The Romulans have the Tal Shiar, the Cardassians had the Obsidian Order ..." Bashir: "But what does that say about us? When push comes to shove, are we willing to sacrifice our principles in order to survive?" Sisko: "I wish I had an answer for you, Doctor."
  59. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 557. ISBN 0-671-50106-2. Ronald D. Moore: "We wanted a moment that would really galvanize Sisko ... so we needed to have a familiar world fall [in the war] ..."
  60. ^ "Script for "In the Pale Moonlight"". twiztv.com. ארכיון מ-2008-05-02. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act Five, Scene 45. Writer: Michael Taylor. Uncredited contribution: Ronald D. Moore. Story: Peter Allan Fields. January 26, 1998. Revised February 11, 1998. Sisko: "So ... I lied. I cheated. I bribed men to cover the crimes of other men. I am an accessory to murder. But the most damning thing of all ... I think I can live with it. And if I had to do it all over again, I would. Garak was right about one thing, a guilty conscience is a small price to pay for the safety of the Alpha Quadrant. So I will learn to live with it. Because I can live with it. I can live with it ..."
  61. ^ 1 2 Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 3. ISBN 0-671-50106-2.
  62. ^ Interview with Hans Beimler, Star Trek: Deep Space Nine Companion, Pocket Books, 2000: "It showed us the possibilities and the excitement that could be garnered, and in the end, we liked it so much that we decided to do the ten-episode arc at the end of the series."
  63. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 592. ISBN 0-671-50106-2. Rick Berman: "So rather than tie up every thread in the few hours, we thought, 'Why not look at the last third of the season as a continuing, building conclusion to the seven-year story?'"
  64. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 591–2. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "The show wasn't geared to be what we kept turning it into ... We had to kind of do it and hope it was going to work out ... So we didn't lay it out at the beginning of the year. We planned then as we were doing them. That allowed us to find great stuff, but occasionally it put us into situations where we were saying to each other, 'Well, what do you want to do with —?' 'I dunno, what do you want to do with them?'"
  65. ^ Writers: David Weddle and Bradley Thompson. Story: Phillip Kim. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-11-22). "Treachery, Faith, and the Great River". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/treachery-faith-and-the-great-river.
  66. ^ 1 2 Writer: René Echevarria. Story: René Echevarria and Spike Steingasser. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1999-05-05). "When It Rains...". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/when-it-rains.
  67. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. pp. 689–690. ISBN 0-671-50106-2.
  68. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 693. ISBN 0-671-50106-2.
  69. ^ Writers: Ira Steven Behr and Hans Beimler. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-11-18). "The Siege of AR-558". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/siege-of-ar-558.
  70. ^ Writer: Ronald D. Moore. Story: David Alan Mack and John J. Ordover. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1998-11-30). "It's Only a Paper Moon". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/its-only-a-paper-moon.
  71. ^ "Script for "The Changing Face of Evil"". twiztv.com. ארכיון מ-2008-05-02. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act Five, Scenes 67-71. Writers: Hans Beimler and Ira Steven Behr. February 3, 1999. Revised February 23, 1999. Damar: "Seven million of our brave soldiers have given their lives to fulfill our part of the agreement, and what has the Dominion done in return? Nothing. We've gained no new territories. In fact, our influence throughout the quadrant has diminished. And to make matters worse we are no longer masters in our own home. Travel anywhere on Cardassia and what do you find? Jem'Hadar, Vorta, and now Breen. Instead of the invaders we have become the invaded. Our allies have conquered us without firing a single shot. Well, no longer."
  72. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 690. ISBN 0-671-50106-2.
  73. ^ Writer: Ronald D. Moore. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1999-05-12). "Tacking Into the Wind". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/tacking-into-the-wind.
  74. ^ Interview with Ira Steven Behr, Star Trek: Deep Space Nine Companion, Pocket Books, 2000: "We needed someone [Gul Rusot] who would highlight Damar's strength, by putting Damar in a position where he'd have to hold this tiger by the tail and keep him in line."
  75. ^ 1 2 Writers: René Echevarria and Ronald D. Moore. Story: Peter Allan Fields. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1999-05-26). "The Dogs of War". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/dogs-of-war-the.
  76. ^ 1 2 Writers: Ira Steven Behr and Hans Beimler. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1999-06-02). "What You Leave Behind, Part I". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/what-you-leave-behind-part-i.
  77. ^ "Script for "The Dogs of War"". twiztv.com. ארכיון מ-2008-05-02. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה) Act 1, Scenes 20-1. Writers: René Echevarria and Ronald D. Moore. Story: Peter Allan Fields. Revised April 9, 1998. Odo: "Don't split hairs with me, doctor. They used me as an instrument to try to commit genocide. We may be at war with the Founders, but that's no excuse." Bashir: "I completely agree." Sisko: "I don't condone what Section 31 did, but the Founders started this war, not us. Giving them the cure would only strengthen their hand. And we can't do that – not when there are millions of men and women out there putting their lives on the line every day." Odo: "Interesting, isn't it? The Federation claims to abhor Section 31's tactics, but when they need their dirty work done they look the other way. It's a tidy little arrangement, wouldn't you say?"
  78. ^ Writers: Ira Steven Behr and Hans Beimler. Creators: Rick Berman and Michael Piller (1999-06-02). "What You Leave Behind, Part II". Star Trek: Deep Space Nine. UPN. http://www.startrek.com/database_article/what-you-leave-behind-part-ii.
  79. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 592. ISBN 0-671-50106-2. Ira Steven Behr: "I could see their point. Deep Space Nine is bigger than just the Dominion War. So we split it. We had a two-hour episode, which allowed us to give the audience the big battle scenes and all that stuff, but then say, 'Hey, this is the final episode, and we have a lot of other stuff to take care of too!' ... I wanted to tie up all the loose ends. I didn't want this show to end like so many TV shows do, with all this open-ended 'Whatever happened to these characters?' I mean, obviously these characters go off and have some kind of life, but in terms of this series, I wanted to bring some closure, it was important to me."
  80. ^ "An Interview with Ron Moore". IGN. 4 בדצמבר 1993. p. 10. נבדק ב-8 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  81. ^ Sean Elliot (20 בנובמבר 2007). "Exclusive: George Takei Thanks Fans for 40 Years of Star Trek". iF Magazine. ארכיון מ-2007-11-23. נבדק ב-20 בנובמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  82. ^ "Interview – Dorothy Fontana On New Comics, New Novel + Canon, DS9, ENT & New Movie". August 16, 2007. TrekMovie.com. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  83. ^ John J. O'Connor (7 בינואר 1993). "Star Trek Leaps to the 24th Century in Syndicated Series". The New York Times Company. נבדק ב-26 באפריל 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  84. ^ John J. O'Connor (11 בספטמבר 1996). "Critic's Notebook: When Space Seemed a Whole Lot Bigger". The New York Times Company. {{cite news}}: (עזרה)
  85. ^ Cynthia Littleton (24 באוגוסט 1998). ""Deep Space" on final Trek". Variety.com. נבדק ב-26 באפריל 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  86. ^ Leong, Anthony (באפריל 1999). "Babylon 5: Triumph and Tragedy in Three Acts". Frontier: the Australian Science-Fiction Media Magazine. Carlton South, Victoria, Australia: K & J Publishing. ISSN 1326-8686. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  87. ^ Nader Elhefnawy (ביוני 2008). Stacey Janssen (ed.). "The Golden Age of Science Fiction Television: Looking Back at SFTV During the Long 1990s". The Internet Review of Science-Fiction. Bluejack. אורכב מ-המקור ב-2009-04-30. נבדק ב-9 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  88. ^ Owen Williams (17 בספטמבר 2009). Nick de Semlyen (ed.). "Star Trek 2 on Battlestar Territory? Abrams and Orci Talk Allegory". Empire. Bauer Consumer Media. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  89. ^ Adam Smith (17 בספטמבר 2009). Dan Jolin (ed.). "Star Trek: The Best and Worst Episodes". Empire. Bauer Consumer Media. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  90. ^ Caillan Davenport (2003-07-16). "Trekking to the Emmys". Trek Nation. נבדק ב-4 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  91. ^ Geraghty, Lincoln (28 בפברואר 2007). Living with Star Trek: American Culture and the Star Trek Universe. I.B. Tauris. p. 262. ISBN 978-1-84511-265-3. {{cite book}}: (עזרה)
  92. ^ Karin Blair (1997). Dan Jolin (ed.). Star Trek Old and New: From the Alien Embodied to the Alien Imagined.
  93. ^ Barrett, Michele; Barrett, Duncan (1 בדצמבר 2001). Star Trek: The Human Frontier. Routledge. ISBN 0-415-92982-2. {{cite book}}: (עזרה) Back cover.
  94. ^ Jewett, Robert; Lawrence, John (20 בספטמבר 2002). The Myth of the American Superhero. William B Eerdmans Publishing Co. p. 245. ISBN 978-0-8028-4911-3. {{cite book}}: (עזרה)
  95. ^ Jewett, Robert; Lawrence, John (20 בספטמבר 2002). The Myth of the American Superhero. William B Eerdmans Publishing Co. p. 262. ISBN 978-0-8028-4911-3. {{cite book}}: (עזרה)
  96. ^ Barrett, Michele; Barrett, Duncan (1 בדצמבר 2001). Star Trek: The Human Frontier. Routledge. pp. 66, 72. ISBN 0-415-92982-2. {{cite book}}: (עזרה)