רו קאנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רו קאנה
Ro Khanna
דיוקנו הרשמי של קאנה בבית הנבחרים, 2016
דיוקנו הרשמי של קאנה בבית הנבחרים, 2016
דיוקנו הרשמי של קאנה בבית הנבחרים, 2016
לידה 13 בספטמבר 1976 (בן 47)
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
שם מלא רוהיט קאנה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ייל, אוניברסיטת שיקגו
עיסוק פוליטיקאי, משפטן
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת הינדואיזם
בת זוג ריטו אהוג'ה (מאז 2015)
www.rokhanna.com
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-17 של קליפורניה
3 בינואר 2017 – מכהן
(7 שנים ו־15 שבועות)
→ מייק הונדה

רוהיט קאנהאנגלית: Rohit Khanna; נולד ב-13 בספטמבר 1976) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-17 של מדינת קליפורניה, ברציפות מאז 2017. קאנה, חבר המפלגה הדמוקרטית, מייצג בקונגרס את הערים סאניוויל, קופרטינו ואת החלקים הצפוניים והמערביים של העיר סן חוזה שבאזורי עמק סנטה קלרה, ואת רוב העיר פרימונט שבאיסט ביי של אזור מפרץ סן פרנסיסקו. במחוז הבחירה שלו מצויים גם אוניברסיטת סנטה קלרה, ומטות החברות אפל, אינטל ויאהו.

מחוז זה הוא היחיד בארצות הברית היבשתית[1] שרוב אוכלוסייתו הוא ממוצא אסיאתי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוהיט קאנה נולד בפילדלפיה שבפנסילבניה, למשפחה הודית פונג'בית-הינדית[2]. הוריו היגרו לארצות הברית מפנג'אב שבהודו. אביו הוא מהנדס כימי שסיים את לימודיו במכון הטכנולוגי ההודי ולאחר מכן באוניברסיטת מישיגן ואמו היא מורה לשעבר[3]. סבו מצד אמו, אמרנה וידיאנקר, היה פוליטיקאי מהעיר בהרה השוכנת בשטחי פקיסטן דהיום (אז שכנה העיר בהודו הבריטית), וכפעיל בתנועת העצמאות ההודית העביר שנים בבית סוהר כחלק ממרדף אחר זכויות האדם. במאמר דעה שפרסם קאנה ביחד עם עמיתו ג'ון לואיס ב"בוסטון גלוב", בחן כיצד תנועתו של מהאטמה גנדי שזורה בתנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח[4]. קאנה השלים את לימודיו התיכוניים בשנת 1994, ולאחר מכן קיבל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו ב-1998. בשנת 2001 השלים לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת ייל. בתום לימודיו הגבוהים התמחה קאנה כעוזר משפטי אצל שופט הערעורים הפדרלי מוריס שפרד ארנולד בליטל רוק שבארקנסו. כעורך דין פרטי התמחה בדיני קניין רוחני[5].

כסטודנט באוניברסיטת שיקגו, עבד קאנה תחת ויליאם ד. ברנס, לימים חבר בית הנבחרים המדינתי של אילינויף במטה הבחירות של ברק אובמה אשר התמודד אל הסנאט של אילינוי בבחירות 1996. במהשך קריירתו הציבורית התמחה במעגל מצפה הכוכבים מס' 1 אצל ג'ק קווין, ראש הסגל של סגן נשיא ארצות הברית אל גור. בשנתו השנייה ללימודיו האקדמיים עבד במרכז קרטר. לאחר מכן היה עורך דין לענייני ייצוג חברות טכנולוגיה במשרד עורכי הדין "O'Melveny & Myers", בשנים 2004–2009. בשנת 2004 הוסיף להתמודד לראשונה לקונגרס האמריקאי, אך בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית במחוז הקונגרס ה-12 של קליפורניה כשל בניסיונו לקורא תיגר על חבר בקונגרס המכהן טום לנטוס. בשנת 2009 מונה קאנה בידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה לסגן עוזר מזכיר במחלקת המסחר של ארצות הברית. בתפקיד זה הוביל קאנה משלחות סחר בין-לאומיות ופעל להגדלת סחר החוץ של ארצות הברית. מאוחר יותר מונה לחבר במועצת העסקים של הבית הלבן.

קאנה התפטר ממחלקת המסחר באוגוסט 2011 כדי להצטרף למשרד עורכי הדין "Wilson Sonsini Goodrich & Rosati", השוכן בעמק הסיליקון. פעילותו המשפטית פרו בונו כללה עבודה עם "מרכז מיסיסיפי לצדק" במספר מקרי הונאה של קבלנים למען נפגעי הוריקן קתרינה, וכתיבה משותפת של חוות-דעת לבית המשפט העליון של ארצות הברית בתיק "הר הולי" כדי לאפשר תביעות בענייני גזענות מכוח חוק הדיור ההוגן משנת 1968. בשנים 2012–2016 היה מורה מן החוץ באוניברסיטת סטנפורד, והיה מורה למשפטים בבית הספר למשפט של אוניברסיטת סנטה קרלה והרצה בנושא משפט אמריקאי באוניברסיטת סן פרנסיסקו סטייט. בבחירות 2014 התמודד לבית הנבחרים האמריקאי במחוז הקונגרס ה-17 של קליפורניה[6]. הוא הפסיד בבחירות צמודות לנציג המחוז המכהן מייק הונדה, אך זכה לתמיכה משמעותית מצד תעשיית הטכנולוגיה בעמק הסיליקון[7].

בבחירות 2016 התמודד שוב לבית הנבחרים של ארצות הברית, והפעם גבר על חבר הקונגרס הונדה משגרף 61% מקולות הבוחרים. הוא הושבע לתפקידו בראשית ינואר 2017, ומיצב עצמו כתומך מובהק ברעיונות ובעמדות פרוגרסיביים. הוא התנגד לתמיכה האמריקאית במבצע סופה נחרצת בתימן, תמך בשימור חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, והביע ביקורת על החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל[8]. הוא תומך בזכות להפיל, והביע את צערו על פסק דין דובס נגד הארגון לבריאות נשים בג'קסון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רו קאנה בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של רו קאנה בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בהוואי ישנה אוכלוסייה אסיאתית רבה יותר
  2. ^ Ro Khanna named Democratic vice chair of Congressional India Caucus, באתר Hindustan Times‏, 17 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  3. ^ Meet ‘Ro’ Khanna, 3 Other Indian-Americans Elected to US Congress, באתר The Quint‏, 10 בנובמבר 2016 (באנגלית)
  4. ^ רו קאנה הוג'ון לואיס, The intertwined freedom movements of Gandhi and Martin Luther King Jr., באתר בוסטון גלוב, 6 באפריל 2018 (באנגלית)
  5. ^ ג'ון בורדו, Obama names prominent Fremont Indo-American to Commerce post, באתר Mercury News‏, 7 באוגוסט 2009 (באנגלית)
  6. ^ אריק קורהי, Mike Honda vs. Ro Khanna: All eyes are on congressional showdown in Silicon Valley, באתר מרקורי ניוז, 25 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  7. ^ Tech Industry Flexes Muscle in California Race, באתר הניו יורק טיימס, 5 בפרבואר 2014 (באנגלית)
  8. ^ WHO’S SPEAKING OUT AGAINST TRUMP’S JERUSALEM MOVE, באתר ג'יי סטריט, 12 בדצמבר 2017 (באנגלית)