שיחה:מדיטציה טרנסצנדנטלית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיונים ראשונים[עריכת קוד מקור]



בהיותי מורה מוסמך למדיטציה טרנסנדנטלית בוצעו היום שינויים מצידי לערך. שינויים בעלי מהות אובייקטיבית חלוטין. אין מי שיכול לכפור במאות רבות של מחקרים מדעיים אובייקטיביים שנעשו (ונעשים עדיין) מאז תחילת שנות ה-70' על שיטה זו. מה הטעם ראה PACMAN להחזיר את העדכון לקדמותו?


בוצעה כאן הפרה בוטה של האמת המדעית על ידי מפעיל מערכת!

נוספה הפנייה למחקרים מדעיים אמיתיים ואל אף זאת נאמר שמדובר בהפרה של אמת מדעית והשקפה נייטרלית.

האם הפנייה למחקרים בלתי תלויים נחשבים להפרה של אמת מדעית?

מן הסתם מדובר כאן במפעיל מערכת שאינו נייטרלי מסיבות שאינן ידועות לי.

פרסומים באתר אינטרנט פרטי אינם סימוכין מדעיים.--עמית אבידן 18:40, 24 אפר' 2005 (UTC)
אני אשמח לשמוע שהשיטה עובדת, אבל בשביל זה צריך הוכחות, אם תביא מחקרים מאתר של אוניברסיטה רצינית או של מגזין מדעי רציני, אנחנו נוסיף את זה. טרול רפאים 18:48, 24 אפר' 2005 (UTC)

אני מסכים שפרסומים באינטרנט אינם מחקר מדעי אבל מחקרים שפורסמו ב Psychosomatic medicine גליון 46 מ 1984 או Journal of creative behaviour גליון 13 (1979) ועוד מאות אחרים, האם גם אלו אינם מחקרים? מדוע שוב להתחיל להלחם על הערך הזה?

חוסר אינפורמצייה רלוונטית[עריכת קוד מקור]

אין פה ולו מילה אחת (מילה אחת!!!) על מה זה לעזעל מדיטצייה טרנסידנטלית. רק ביקורת וחוו"דים על האפקטים. לאחר שקראתי את המאמר אני לא יודע כלום על הכותרת שלו...זו גישה שחוזרת על עצמה בהמון מאמרים על אלמנטים ניו אייג'ים למינהם .. זה באמת מפריע רק לי..? --מי 19:31, 8 מרץ 2006 (UTC) אני לא רואה מדוע ערך שמסביר על טכניקה צריך להסביר את הטכניקה! נעשו מאות מחקרים מדעיים שפורסמו בכתבי עת מהרציניים בעולם, האם זה לא מספיק?

מסכים לחלוטין. לדעתי רק בגלל זה הערך ראוי למחיקה במצב הנוכחי. וגם אם לא, צריך לפחות לערוך אותו בצורה עצבנית, כי כרגע הוא גיבוב של מילים. DGtal 19:44, 8 מרץ 2006 (UTC)
חלילה ,למה למחוק . זה לא שהוא מכיל מידע שגוי ,הוא פשוט פיספס את העיקר(כמו יתר מאמרי הניואייג') . שמתי לו תבנית "עריכה" ,ניסיתי עוד כמה מילים אבל הן לא מוכרות . אם יש לך תבנית יותר טובה שים במקומה....--מי 19:51, 8 מרץ 2006 (UTC)
המושג הנכון הוא "העיקר חסר מן הספר". זה כמו ערך שידבר על השפעות הפוגסיות על התעשייה הכימית, בלי שיאמרו מה זה בכלל (נכון שלא הבנת כלום?). במקרה הטוב צריך לתת כותרת "מהי מ.ט." ולשים תיבת {השלמה}. DGtal 20:05, 8 מרץ 2006 (UTC)
ערכתי, ואתם מוזמנים להוסיף (קיטורים מן היציע לא תורמים הרבה לערכים. כבר עדיף שתתרגלו קצת מדיטציה...) עוזי ו. 20:25, 8 מרץ 2006 (UTC)
קישור לתקציר המאמר [1] ב-PubMed.
עוזי ,נראה לי שהשמטת די הרבה מידע בעריכתך. האם זה היה מכוון או מפיזור דעת? --מי 23:57, 8 מרץ 2006 (UTC)
מכוון, כמובן. עוזי ו. 00:20, 9 מרץ 2006 (UTC)
הנה תוקן, הוספתי את שיטת התרגול.--Drall 17:06, 2 יולי 2006 (IDT)

קיים קישור לערך לא קיים ,אך המינוח לא נהיר לי. האם הכונוה לאסטרל פרוג'קשין או לסיכול רגליים ואי לימוד חוקי ניוטון ?

הסרת משפט אודות מחקרים על אפקט מהרישי[עריכת קוד מקור]

<הועבר לשיחה:אפקט מהרישי> עוזי ו. 04:12, 27 מרץ 2006 (UTC)


הערך "תעופה יוגית" הפך לערך מוגן.
ההצעה היא להוסיף הצעות דרך 'דף שיחה'.
לדף הזה אין כל אפשרות להיכנס לצורך עריכה.
משום שהדף כולל טעויות לא מעטות, מה עושים כדי להפנות את תשומת הלב לאלה?

הסרתי את ההגנה. עוזי ו. 08:46, 2 אפריל 2006 (UTC)

יש להעביר הערך ל"מדיטצה טרנסצנדנטלית. HansCastorp 19:32, 23 יוני 2006 (IDT)

אכן; הועבר. עוזי ו. 17:21, 3 יולי 2006 (IDT)

זו טעות של כל מי שהחליט על כך.
מדובר בשם של מותג.
לא יתכן ששם ישונה בשרירותיות כי נדמה למישהו שצורת הכתיבה הנכונה שונה.
אם מישהו נרשם במשרד הפנים בשם 'מושה', זו זכותו המלאה למרות שנהוג לכתוב את השם ללא 'ו'.

לא. אין מדובר בשם מסחרי אלא בהצמדה של שתי מלים; יש כאן כביכול סוג פרטי של מדיטציה: מדיטציה-שהיא-טרנסצנדנטלית. מכיוון שכך, התנועה לא תכתיב לנו את האיות של שם התואר "טרנסצנדנטלית". עוזי ו. 16:47, 5 יולי 2006 (IDT)
ומדוע שאתה תחליט כיצד קוראים לזה? הרי זה כמו להחליט שמעתה והלאה קוראים לך אוזי בא' ולא בע' ומי אתה שתגיד שזה לא כך?
אחרי הכל מי מיצג בארץ את הטכניקה הזו אם לא האגודה למדיטציה טרנסנדנטלית בישראל?

בעבר הרחוק (לפני כעשרים שנה) אכן היה האיות טרנסצנדנטלית מאז הוא שונה. אז מדוע לחזור אחורה? OriIdan 19:45, 8 יולי 2006 (IDT)

"טרנסצנדנטלי" היא מלה ולא שם. עוזי ו. 20:50, 8 יולי 2006 (IDT)

מלחמת עריכה[עריכת קוד מקור]

זה היה צפוי.
המשווקים של השיטה מנסים להשיג שני דברים:

  • להסתיר את שיטת התרגול.
  • לנסות לפרסם את המחקרים המפוברקים שלהם.

ככה הם עובדים גם בהרצאות המבוא. אני מבקש ממפעילי המערכת להגן על הערך.--Drall 22:00, 2 יולי 2006 (IDT)

הנה אני אכתוב


תרגול מדיטציה טרנסצנדנטלית[עריכת קוד מקור]

שוב מנסים להכניס את מהרישי לתוך התיאור של התרגול ואני חוזר ואומר זו תעמולה. לגבי התרגול לא משנה היכן למד המורה. אם מישהו רוצה להתייחס להכשרת המורים שיעשה את זה בתת פרק נפרד.--Drall 09:40, 4 יולי 2006 (IDT)

מידע חסר: כמה מנטרות שונות קיימות? האם אפשר לקבל דוגמאות, חוץ מ"אום"? מה פירוש המונחים האלה בהודית, ומה מקור השמות? עוזי ו. 17:21, 3 יולי 2006 (IDT)

מספר מורים של מ"ט יצאו ממשטר השתיקה שהוכתב להם וחשפו כי ישנן בסה"כ בין 14 ל20 מנטרות והמנטרות האלו מחולקות פשוט לפי גיל התלמיד ומינו. אין כאן איזו "התאמה" מופלאה ומיוחדת. אום , ד"א היא לא אחת מהן וכולן פוג'ות ז"א כינויים של אלילים הינדיים.--Drall 22:26, 3 יולי 2006 (IDT)
אז, אם זה מותאם לגיל התלמיד, נשאלת השאלה הבאה: במקרה שקיבלתי מנטרה כשהייתי בגיל 17 או 18, ועברו מאז כמה שנים - המנטרה כבר לא מתאימה? אלדד 22:30, 3 יולי 2006 (IDT)
שאלה יפה ששאלו אותה הרבה והתשובה תלויה במשיב. אם אתה שואל את משווקי מ"ט הם יגידו לך שישנן מאות מנטרות ושהן מותאמות אישית לכל תלמיד ואינן תלויות בגיל , כך שהמנטרה נשארת קבועה. אם אתה שואל אחרים , נניח את אושו , יגידו לך שבשביל מ"ט אין צורך בכלל במנטרה מיוחדת אפשר להשתמש גם במילה "אבטיח". גם יגידו לך שמה שעושים במ"ט , כלומר מתאימים את המנטרה לפי הגיל והמין , הוא רק כדי ליצור אשליה של התאמה אישית ושאין להתאמה הזו חשיבות. אם תשאל אינדי מצוי , הוא יגיד לך שמ"ט היא טריק שלימדו אותו בגן חובה כדי להתמודד עם תקופות בעייתיות בהורוסקופ הוודי.--Drall 09:37, 4 יולי 2006 (IDT)
תודה רבה, אלדד 09:43, 4 יולי 2006 (IDT)

השאלה מי באמת יודע. מורה מוסמך למדיטציה הטרנסנדנטלית (TM) שישב אצל מהרישי חודשים ארוכים ולמד כל מה שניתן ללמוד על המנטרות של TM, או ספקולנטים למינהם?
האם אושו, ששלח נערות לזנות והיה לו את האוסף המרשים של רולס-רוייסים מכספי האתנן, הבין משהו ב-TM?
נעשו מספר מחקרים בהם לימדו TM עם סטיית תקן.
גם בנושא המנטרות.
היזמה לרוב המחקרים היתה של כאלה שרצו 'לחשוף את הבלוף של TM'. התוצאות היו שונות לחלוטים אצל מי שלמד TM כהלכה מול אלה שלמדו עם הסטיות השונות.

אחזור על השאלות: כמה מנטרות שונות קיימות? האם אפשר לקבל דוגמאות? מה פירוש המונחים האלה בהודית, ומה מקור השמות? עוזי ו. 16:48, 5 יולי 2006 (IDT)
לא תקבל תשובה ממנו. ישנם מספר אתרי אינטרנט שבהם ניתן לראות את רשימת המנטרות לפי גיל ומין. כמו כן יש רשימה של שיוך המנטרות לאלילים הודיים ספציפיים. אני לא חושב שיש צורך להתייחס להאשמות המעורערות של נציג המ"ט --Drall 23:06, 5 יולי 2006 (IDT)
מדוע זה כל כך רלוונטי כמה מנטרות קיימות? לדעתי האישית (ואני לא מורה למדיטציה) יש מספר מאד מוגבל של מנטרות. אין ולא יכול להיות שיוכך שלהן לאלילים הודיים כי מקורן של המנטרות הוא בוודות שהיו קימות עוד לפני המצאת האלילות שעד כמה שידוע לי מומחים בהינדואיזם אומרים שאין בהינדואיזם אלילות (אבל בזה אני באמת לא מבין).

OriIdan 11:52, 8 יולי 2006 (IDT)

בערך כתוב שהמנטרות הן צלילים חסרי משמעות. אבל זה לא נכון. אמנם אין צורך לדעת את המשמעות כדי לתרגל מנטרות, והמדיטציה היא לא על משמעות המנטרה אלא על הצליל שלה, ובכל זאת לא נכון לכתוב שהן חסרות משמעות. יעליל'ה - שיחה 11:59, 2 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

יש לי בעייה עם המחקר שמצוטט כאן כ"מצביע על בריאות טובה יותר בקרב מתרגלי מ"ט". הבעייה היא שהמחקר לא מצביע על כך. המחקר מצביע על עלייה שנתית קלה (5%-7%)בתגמולים שקיבלו רופאים שטיפלו במטופלים "קונוונציונלי". המחקר מצביע כמו כן על ירידה מזערית (1%-2%) בתגמולים שקיבלו רופאים שהפציינטים שלהם שהחלו לתרגל מ"ט.

מסקנת המחקר - מ"ט הפחיתה את התשלומים לרופאים.

עכשיו, תסלחו לי מאוד, אבל איך לעז**ל המסקנה הזו מתורגמת בגוף הערך ל: "מצביע על בריאות טובה יותר בקרב מתרגלי מ"ט"??????

בברכה, 10:31, 4 יולי 2006 (IDT)

המחקר מצביע בין היתר על ירידה של 50% בעלויות הבריאות במשך 5 שנים וירידה של 87% באישפוזים כתוצאה ממחלות לב וכלי דם.
אם אלה קטנים בעינכם, הראו לי כל דבר אחר שעושה זאת.
גם לעורכיו של כתב העת המדעי היוקרתי Psychsomatic Medicine הדבר נראה תמוה.
הם הקימו צוות בדיקה משלהם, ורק כשקבלו את אותן התוצאות המחקר פורסם שם.

אני לא ראיתי את החלק הזה של המחקר - תוצאותיו מפורסמות בתקציר שלו והן לא אלו שציינת. אם יש בידיך הפניות למספרים (אשמח לראות הפניה למסקנותיו המלאות של המחקר) אנא ציין זאת. 11:36, 6 יולי 2006 (IDT)

Pacman: אני לא חושב שרצוי למחוק את הקישור למחקר (למרות שהאפקט שלו מזערי, כפי שצוין כאן בצדק). הרי מטבעו של ערך כזה, שהמחקר יעלה שוב תחת כסות חדשה. עדיף להשאיר את הקישור, ולומר במפורש מה המחקר מראה. עוזי ו. 00:49, 5 יולי 2006 (IDT)

למחקר קשר עקיף לערך, והורדתי אותו בגלל המשפט הגרוע לו הוא אמור לתת "סימוכין": "ישנם מחקרים שהצביעו על בריאות טובה יותר בקרב מתרגלים של השיטה", כאשר המחקר מדבר בעצם על ירידה בהליכה לרופא. אם אתה רוצה, אתה יכול כמובן להחזיר, אבל אני לא רואה בכך צורך. בברכה, pacmanשיחה 00:52, 5 יולי 2006 (IDT)

היו כאן מלחמות לא מעטות על הערך, למה לחזור על המלחמות? מפעיל המערכת גילגמש היה הראשון שניסה למחוק את הערך או לפחות להוריד ממנו כל קישור למשהו אמיתי. לאחר שהובהר לו שמה שהוא עושה מנוגד לכל אמת מדעית אוביקטיבית נשאר הערך כמו שהוא. משום מה בתקופה האחרונה היו כאלו שהחליטו שוב להתכחש לאמת מדעית ושוב שינו את הערך. החזרתי את הערך חזרה לערך סביר. אני לא מבין מדוע אנשים משתדלים בכח להתנגד לאמת שהוכחה במאות מחקרים שנעשו בעשרות אוניברסיטאות. האם מחקר מדעי כבר לא נחשב כאן?

אם תמשיך בעריכות לא נייטרליות תחסם לעריכה. pacmanשיחה 01:01, 5 יולי 2006 (IDT)

מי בדיוק עושה עריכה לא נייטרלית? לצערי אתה הוא זה שעושה דברים על דעת עצמך בניגוד לאמת מחקרית מוכחת תוך התעלמות הן מעקרונות החופש עליה מבוססת הויקיפדיה והן מעקרונות המחקר המדעי. Ori Idan

מפעילי המערכת נוהגים כאן בשיטות כוחניות ביותר. ההחלטה שמה שאני עושה אינה נייטרלית היא של מפעיל מערכת שברור לחלוטין שהוא אינו נייטרלי. בקיצור היכן החופש היפה של וויקיפדיה? האם החופש הוא מה שמחליטים הדיקטטורים?

למתנגד למחיקת ה"מחקר" - אם יש לך ידע רלוונטי ומגובה אנא ציינו כאן, רק בבקשה תפסיק לצווח כאילו מלים אותך בשנית. 11:36, 6 יולי 2006 (IDT)

שאלה מהותית לגבי המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM)[עריכת קוד מקור]

האם מקובל על אנשי הויקיפדיה בעברית, שאתרגם כמות שהוא את מה שקיים תחת הערך באנגלית.
עם החיוב ועם השלילה.
או שאתם חושבים שהערך באנגלית באנגלית נכתב מתוך משוא פנים?
(שאגב, כרגע הוא חסום בפני עדכונים בגלל ויכוח על תקפות דברי השוללים.)
אשמח אם לאחר כתיבת הערך כלשונו מהאנגלית, גם כאן הוא יהיה חסום בפני עריכה.
האם זה מקובל?

לא מקובל. בויקיפדיה האנגלית הרימו ידיים, והם אינם מנסים בכלל לכתוב ערכים בעייתיים. העובדה שהערך שם חסום מוכיחה שהוא נמצא במבוי סתום. באופן כללי יותר, אנחנו לא צריכים לקבל בלי עוררין מה שנכתב באנגלית. עוזי ו. 16:50, 5 יולי 2006 (IDT)

הקישור לרשימת המנטרות[עריכת קוד מקור]

הודעתו של משתמש:ד"ר דניאל גליקר שפורסמה בדף שיחתו
מאז הוכנס, התקשרו אלי בדאגה מספר לא מבוטל של אנשים שלמדו את המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM). ה-"מנטרה" שרשומה בקישור, היא כלל לא בכיוון של מה שהם קיבלו ממורה מוסמך ל-TM. מצד אחד יש להם, בגלל התוצאות המיוחדות שקבלו מהתירגול, יש להם אמון מלא במורה שלהם. מצד שני - ויקיפדיה - אנציקלופדיה אובייקטיבית שאמורה להביא מידע אמיתי. אני לא יודע מניין הפיק כותב הקישור את המידע המגוחך שלו. ברור שהאיש אינו מורה ל-TM. אחת הראיות לכך, הוא מבקש אנשים שהמידע שמפורסם שם אינו מתאים למנטרה שהם קבלו, לכתוב מהי המנטרה שלהם ומהו הקריטריון לקבלתה. הוא מנסה לבסס תיאוריה מסויימת (שוב, שאיננה מתאימה כלל למציאות) על ניסוי וטעיה. אבל. אם הויקיפדיה רוצה לעשות צחוק מעצמה - זכותה המלאה.

אני חושב שבאמת כדאי למחוק את הקישור, אם קיימים לגבי נכונותו חילוקי דעות כאלה. צהוב עולה 14:06, 7 יולי 2006 (IDT)
אלו לא חילוקי דעות, העניין הוא שהדוקטור ובובות הקש האנונימיות שלו מנסים לשנות את הערך שוב ושוב כראות עניהם. תוכל לראות זאת בגרסאות הקודמות. pacmanשיחה 14:07, 7 יולי 2006 (IDT)
תראה מה כתוב באתר השנוי במחלוקת: "If any of our readers know about similar or different lists or are able to correct this list from personal observation, we will be most grateful to get information on this point.". זה אומר שמה שכתוב שם לא ממש מדויק. צהוב עולה 14:08, 7 יולי 2006 (IDT)
אין לי דעה בעניין. אתה מוזמן להוריד אם אתהח ושב שעדיף כך. pacmanשיחה 14:11, 7 יולי 2006 (IDT)
ד"ר (?) דניאל גליקר הוא סוחר ממולח של TM (ראה חיפוש קצר בגוגל). הוא לא עורך מתאים לערך זה. הוא דחף קישורים פרסומיים בכל מקום שנגע בו. אשמח לדעת, דוקטור, איזה דוקטור אתה ומניין התואר? 14:09, 7 יולי 2006 (IDT)
גם אם הוא סוחר של המדיטציה, הוא מבקש להוריד קישור ולא להוסיף קישור שמפרסם אותו. אולי באמת הקישור לא נכון? צהוב עולה 14:11, 7 יולי 2006 (IDT)
למדתי מ"ט אצל דני גליקר לפני 13 שנה והמנטרה שמופיעה ברשימה היא בדיוק המנטרה שלי. במשך השנים עוד לא קם בן אדם אחד שיגיד באופן ספציפי "אני למדתי מ"ט , והמנטרה שהופיעה ברשימה אינה המנטרה שנתנו לי. כל ההתפתלויות וה""דאגות"" לכאורה הן מניפולציה של אנשי המ"ט. ראוי להחזיר את הקישור.--Drall 17:09, 7 יולי 2006 (IDT)
אם אתה אומר ואף אחד לא אומר אחרת אז בסדר, אבל אנא הוסף הסתייגות ראויה, כי זו לא עובדה שאלה המנטרות היחידות. צהוב עולה 17:15, 7 יולי 2006 (IDT)
בוודאי שאני אומר אחרת. המאמר צריך להיות מדויק ונייטרלי ולא להטיף לדבר הזה. גילגמש שיחה 17:16, 7 יולי 2006 (IDT)

טוב, מחקר קצר הוביל למספר פריטי מידע. המנטרות הן לכאורה צליל אישי שכל תלמיד מקבל ללא קשר לכלום. אולם, ככל הנראה, בארה"ב תביעות על מירמה הובילו לחשיפת האמת והיא כי יש רק מספר מצומצם של מנטרות והן מחולקות לפי קבוצת גיל. [2] [3]. כמו כן, הועלו תלונות כי הובטח לאנשים שלא תעורב תיאולוגיה הודית במדיטציה הטרנסצנדנטלית אולם המנטרות להן זכו התבררו כשמות אלים הודים.

לסיכומו של עניין, לא ברור אם אכן יש רק 16 מנטרות בלבד, מה שכן ברור זה שהמכחישים היחידים הם המורים למדיטציה טרנסצנדנטלית. עדויות של אנשים שדובבו אנשים לאחר שקיבלו את המנטרות שלהם מראות כי לרבים ניתנו מנטרות זהות. עדויות נוספות מאשרות את עניין שמות האלים ההודים.

אני מעוניין להוסיף את כל זה לערך (עם הקישורים הנ"ל). האם למישהו יש הצעה לניסוח? דוקטור?

14:47, 7 יולי 2006 (IDT)

מי אתה, זה יעזור אם תחתום בסיום הודעתך (מספיקים ארבעה סימני "~" בסוף הודעתך). אלדד 17:18, 7 יולי 2006 (IDT)

לצהוב עולה,
מצאתי ברשימת המנטרות שהובאו בקישור את המנטרה שקיבלתי אני כאשר למדתי את הטכניקה. עכשיו אני תוהה, האם גם היום אני אמור לומר אותה מנטרה, או שעכשיו אני אמור לקחת מנטרה מקבוצת גיל אחרת, התואמת לגילי הנוכחי. האם במסגרת הדיון הנוכחי הופיעה הערה כלשהי המתייחסת לנושא? אלדד 17:22, 7 יולי 2006 (IDT)

לא יודע, אני לא מבין בדברים האלה. נכנסתי לפה במקרה, כי הדוקטור ברשימת המעקב שלי בגלל ששמתי לו תבנית ברוך הבא. צהוב עולה 17:25, 7 יולי 2006 (IDT)

דעתי כמתרגל ותיק של השיטה: אני מאמין שיש מספר מועט של מנטרות. מתוך הרשימה הזו בוחר המורה את המנטרה לתלמיד. אבל החשוב הוא לא המנטרה אלא כיצד התלמיד משתמש במנטרה. המנטרה אינה מילת קסם. השימוש במנטרה הוא היחודי. מדהים אותי כיצד אנשי ויקיפדיה מתיחסים למספר אתרים שאמינותם מוטלת בספק כמשהו רציני. לעומת זאת לא מתיחסים למאות מחקרים רציניים שפורסמו בכתבי עת רציניים. OriIdan 11:48, 8 יולי 2006 (IDT)

שיפוץ הערך[עריכת קוד מקור]

טוב, תרגמתי חלקים מויקי באנגלית והשאר מסקירת עשרות אתרים. מקווה שהניסוח סביר. מקווה שהדוקטור מבסוט (והכי חשוב - שהתלמידים שלו לא מתקשרים אליו בבהלה ומתלוננים שהמנטרות שנתן להן "שגויות"). 21:43, 7 יולי 2006 (IDT)

שיפוץ הערך הוא אחד השיפוצים הגרועים שראיתי לערך. במקום לדבר על הערך הוא מדבר דברי הבל על מהרישי. קודם כל קצת תיקונים לערך. מהרישי אכן התחיל את התנועה בהודו בשם "התנועה להתחדשות רוחנית" הוא היה מאד מאד מרוצה מההצלחה שלו שם שיותר ויותר אנשים באו לשמוע אותו. לכן הוא יצא למערב להפיץ את הטכניקה שאגב אין לה כל קשר למסורות טנטריות והינדואיזם. לגבי מי נתן למהרישי את התואר אני לא יכול לשפוט, אין על כך מסמכים היסטוריים. הטענה של מהרישי והמאמינים שלו הם שהוא קיבל את התואר מהמורה שלו. על הטכניקה שמהרישי הפיץ נעשו מאות מחקרים שמוכיחים את הטענות של מאמיני השיטה. OriIdan

שלום, אתה מוזמן לשפר. (אשמח, כמובן שכל שינוי מהותי ידוסקס כאן קודם לכן כדי למנוע ריבים) הערך עוסק בעיקר בהסטוריה של התנועה ולא במהרישי (למרות שאני חש דחף עז להוסיף גם לערך על המהרישי). אם יש לך בתור מודט השגות על העניין אנא פרטם. אם אתה טוען שהתנועה זכתה להצלחה רבה בהודו אתה מוזמן להוכיח זאת. אם יש לך ידע מעמיק בטנטרה והינדואיזם, אנא הסבר במה דומה ובמה שונה מ"ט. הטענה על התואר מאהארישי (שהוענק ע"י המורה שלו) לא מסתדרת עם העובדה שמורו מת 3 שנים לפני שהוא החל להיקרא כך. בברכה. 12:29, 8 יולי 2006 (IDT)

הבעיה הגדולה עם שיפור הערך הזה הוא שכל פעם שכותבים משהו מיד קופצים בעלי הדעות הקדומות ומתרגזים עד כדי כך שאימו עלי בחסימה ואפילו חסמו את מי שיודע הכי טוב על הנושא (ד"ר דניאל גליקר) אם כאלו אנשים שאינם מבינים את משמעות החופש ועוד נחשבים מפעילי מערכת קשה מאד לעבוד.

לגבי זה שהשיטה זכתה להצלחות רבות בהודו אפשר לקרוא על כך בספרים רבים שפורסמו על התנועה של מהרישי (בניגוד לך שאתה כנראה מתבסס על אתרי אינטרנט שאין לנו מושג מי עומד מאחוריהם). לגבי התואר שלו מנין אתה גורס שהוא החל להקרא כך שלוש שנים אחרך כך? אני יודע אחרת. מעבר לזה מדוע מתעלמים משש מאות מחקרים רציניים שפורסמו בעניין? 192.117.107.121 19:39, 8 יולי 2006 (IDT)

חוסר הבנה בסיסי[עריכת קוד מקור]

עושה רושם שמתוך הרבה מאוד דיעה קדומה יש כאן התערבויות חסרות כל שחר בערך. קודם כל, אני לא מבין מי בכלל מטיל ספק ש"מדיטציה טרנסצנדנטלית" היא סוג של מדיטציה? זה ברור שמדובר בסוג של מדיטציה. הבעייתיות במדיטציה טרנסצנדנטלית היא לא אם מדובר או לא בשיטה רפואית חדשנית, אלא בכך שהם סוג של כת/דת, סוחרים ממולחים וציניים שלא בוחלים בהזרמת כספים למימון מחקרים מוטים, בלשקר לאנשים לדבי גהות העניין, סחיטת הון תועפות עבור קשקושים חסרי תוחלת וכו' וכו' וכו'. הבעייה איתם היא שזה לא "שיטה רוחנית" אלא שיטה רוחנית מאורגנת, מתועשת ממתוגת ויקרה, שבבסיסה לא שונה בהרבה מכל השיטות האחרות שלא עולות גרוש. ושהם מפיצים עצמם באגרסיביות ומירמה. זה הכל. לא האם כן או לא עיסוק במדיטציה הוא טוב, לא טוב, מועיל או לא מועיל. לכן, עזבו אותכם מכל הדעות הקדומות, ותנו למי שעוסקים בכתיבת הערך מינימום של קרדיט. לא כולם צריכים בייביסיטרים מלמעלה. לא כולם כאן ילדים בחופש. 15:56, 8 יולי 2006 (IDT)

אלמוני יקר! אין בעיות שתבוא ותתרום לערך אבל...
  1. עדיף להירשם - כך מפלס החשדנות יורד.
  2. בנושאים כה נפיצים חשוב מאוד להביא מקורות - אם לדוגמא יש לך כתבת תחקיר מניוזוויק - מה טוב, טרוניות של בלוגר - פחות טוב.
  3. על שינויים תדבר בדף השיחה לפני עריכות ענק כאלה. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 16:00, 8 יולי 2006 (IDT)
שלום,אני רשום כאן כנרקיסוס (מזמן אבדה לי הסיסמה והמייל שנקבע לאיחזור סיסמא בחשבון כבר הלך לעולמו).
הבאתי שני קישורים והסברתי על תרגום מויקי באנגלית. כמו כן, בסעיפים הקודמים הדיינתי כאן עם מספר אנשים (היחיד שעשה "בעיות" בערך היה ה"דוקטור" ואני ערכתי כתגובה לטענותיו ותוך דו שיח עמו ועם עוד ויקיפדים). כעת הגיעו אנשים שלא השתפו בדיון ועורכים כראות עיניהם (אין לי מושג על בסיס איזה ידע כי הם עצמם לא מציינים מקורות). 16:10, 8 יולי 2006 (IDT)
"הזרמת כספים למחקרים מוטים"? אני מזמין את כותב שורה זו להראות לי ולו מחקר אחד מוטה כזה.

שהרי רוב המחקרים בוצעו על ידי מספר רב מאד של אוניברסיטאות ברחבי העולם (כחמישים אוניברסיטאות ומכוני מחקר) מספר המחקרים עולה על 600 וכולם פורסמו בכתבי עת רציניים מאד. לומר שמדובר במחקרים מוטים ומוזמנים פירושו לזלזל בעשרות חוקרים ועשרות כתבי עת שבחרו לפרסם את המחקרים. 192.117.107.121 19:41, 8 יולי 2006 (IDT)

המעשיות על "המחקרים" של מ"ט חוזרות על עצמם כבר שנים. אחרי שמשקיעים יותר מדי זמן ומאמץ כדי לפענח את המספרים ואת הנוסחאות , מגלים אחת מן השתיים:
  • או שאין למחקר שום השלכה על מ"ט ואחיותיה.
  • או שהמחקר הוא ספקולציה פרועה שבוצעה תוך סטיות קרדינליות מכל קריטריון מדעי. אנשי השיווק של המ"ט חוזרים וטוענים שיש להם מאות מחקרים , כאשר הנה כי כן שוב מוכח שאין להם מושג מה באמת מוצג במחקרים האלו.--drall 22:35, 10 יולי 2006 (IDT)

הוא כבר מעט יותר אובייקטיבי.
הוא מכיל, עם זאת טעויות לא מעטות.
כשהחסימה שלי תסתיים, אבקש את אישורכם לעדכן אותן.
מוזר שאין שום תזכורת על למעלה מ-600 מחקרים מדעיים שנעשו ביותר מ-200 אוניברסיטרות וגופי מחקר ב-33 מדינות ופורסמו ביוקרתיים ביותר מכתבי-העת המדעיים בעולם.
האם לכל אלה אין שום ערך?
מי שמתמצא מעט בפרסום מחקרים בכתב-עת מדעי, יש Review Board, צוות של מדענים שיושבים על המדוכה ולא מאפשרים פרסום מחקר שהסבירות הסטטיסטית, שיטת המחקר, הנתונים וכד. שלו, אינם עומדים בקריטריונים מחמירים למדי.
כמובן שלא מדובר כאן על כתבי עת ברמה של Scientidic Ma'ariv, אלא מגזינים מדעיים מהשורה הראשונה.
אני מצרף רשימה חלקית של כתבי-עת מדעיים בהם פורסמו המחקרים. (אלה מסודרים בסדר אלפבתי לנוחות מי שמחפש כתב-עת מסויים, למשל 'הרפואה' כתב-העת של התאחדות הרופאים בישראל.)

Academy of Management Journal Addictive Behaviors
AGE
American Journal of Cardiology
American Journal of Physiology
American Journal of Psychiatry
American Psychologist
British Journal of Educational Psychology
British Journal of Psychology
Bulletin of the Society of Psychologists in Addictive Behaviors
Bulletin on Narcotics
Business and Health
Circulation
Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology
Clinical Research
College Student Journal
Criminal Justice and Behavior Drug Forum
Education
Electroencephalography and Clinical Neurophysiology
Experimental Neurology
Hormones and Behavior
Hospital and Community Psychiatry
International Journal of Comparative and Applied Criminal Justice International Journal of Neuroscience
International Journal of the Addictions
Journal of Applied Physiology: Respiratory, Environmental and Exercise
Journal of Biomedicine
Journal of Chronic Disease and Therapeutic Research
Journal of Clinical Psychiatry
Journal of Clinical Psychology
Journal of Conflict Resolution
Journal of Counseling and Development
Journal of Counseling Psychology
Journal of Creative Behavior
Journal of Crime and Justice
Journal of Criminal Justice
Journal of Human Stress
Journal of Humanistic Psychology
Journal of Inhalation Technology
Journal of Mind and Behavior
Journal of Moral Education
Journal of Neural Transmission
Journal of Personality and Individual Differences
Journal of Personality and Social Psychology
Journal of Personality Assessment
Journal of Psychology
Journal of Psychosomatic Research
Journal of Social Behavior and Personality
Journal of the American Association of Nephrology Nurses and Technicians
Journal of the American Society of Psychosomatic Dentistry and Medicine
Journal of the Canadian Medical Association
Journal of the Israel Medical Association (הרפואה)
Lancet
L'Encephale
Medizinische Klinik
Memory and Cognition
Motivation
Motor and Sensory Processes of the Brain
Neuroendocrinology Letters
Perceptual and Motor Skills
Pflugers Archiv
Physiology
Physiology & Behavior
Progress in Brain Research
Psychologia - An International Journal of Psychology in the Orient
Psychological Reports
Psychopathometrie
Psychophysiology
Psychosomatic Medicine
Psychotherapie-Psychosomatik Medizinische Psychologie Respiration
Revue d'electroencephalographie et de neurophysiologie clinique
Science
Scientific American
Sleep Research
Social Indicators Research
Social Science Perspectives Journal
Society for Neuroscience Abstracts
The Physiologist
Tijdschrift voor Psychologie (Behavior: Journal of Psychology)
Transactions of the American Society for Neurochemistry
Ugeskrift for Laeger
Verhandlungen der Gesellschaft für ײkologie
Vestes: the Australian Universities' Review Western Psychologist
Zeitschrift für Allgemeinmedizin
Zeitschrift für Elektroenzephalographie und Elektromyographie
Zeitschrift für Klinische Psychologie

מה התועלת בשמות כתבי העת? זה סתם name dropping שאין מה לעשות איתו. אם יש לך רפרנסים מסודרים למחקרים שפורסמו בכתבי עת, ובהם אוששו טענות כאלה או אחרות, זה יעזור. odedee שיחה‏ 12:49, 8 יולי 2006 (IDT)


איזו שאלה?
זה כרוך ב-ה-מ-ו-ן עבודה.
השאלה שלי היא, אם אכניס לכל אחד מכתבי-העת האלה, את הסימוכין למחקר/ים שהופיעו בו על TM, האם כותרת המחקר והסימוכין ייכנסו גם לערך של TM?
אולי חלק נבחר מהם? דניאל גליקר


עזוב את כולם[עריכת קוד מקור]

עזוב את כולם - תן את המאמר של Science - אני אבדוק אותו אישית (אין לי בעיית אובייקטיביות) ואז נראה. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 14:40, 8 יולי 2006 (IDT)


הוא עתיק (משנת 1970).
בכל אופן הסימוכין:
WALLACE, R. K. Physiological effects of Transcendental Meditation. Science 167: 1751–1754, 1970. Indications of Deep Rest along with Wakeful, Ordered State of Brain Functioning: Decreased Metabolic Rate (Decreased Oxygen Consumption and Unchanged Respiratory Quotient); Decreased Minute Ventilation; Decreased Heart Rate; Increased Basal Skin Resistance; Increased Regularity and Intensity of EEG Alpha Activity.

אין עותק אלקטרוני בפאבמד? --> צ'כלברה שיחה ישיבה 15:16, 8 יולי 2006 (IDT)


המחקר כל כך ישן שאין לי מושג. בכל ספרייה מדעית יימצא עותק של הגיליון.
האגודה הבינלאומית למדיטציה (טרנסנדנטלית) קבצה את כל החומר המחקרי ב-7 כרכים (אלפי עמודים). יש לי 5 מהם.
אוכל לצלם אותו ולשלוח לך.

אין צורך, קראתי את האבסטקרט והתרשמתי שהמחקר בדק ומצא שTM מקטין את צריכת החמצן, קצב הלב ומעלה את עמידות העור. מצד שני אלה תכונות הנרכשות גם דרך ספורט וסוגי מדיטציות אחרות ראה כאן ולכן אתה יכול להוסיף את המשפט הזה עם ההסתייגות שלי. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 15:25, 8 יולי 2006 (IDT)

אני לא יכול להוסיף דבר (למעט בדף המשתמש שלי).
אני חסום.

בעייתיות[עריכת קוד מקור]

מכיוון שברור לכולם שאף אחד לא הולך לקרוא אלפי מאמרים בשביל הערך הזה - תוכל לתת לי רשימה של מאמרים עם אימפקט פקטור של 15 ומעלה (אם יש ריוויו זה עדיף) ואני אנסה לעבור עליהם? --> צ'כלברה שיחה ישיבה 15:37, 8 יולי 2006 (IDT)


יש לי שני קישורים לסריקה של מחקרים על 'אפקט מהרישי'.
http://www.tmt.org.il/texts/me-washington.pdf
http://www.tmt.org.il/texts/me-jerusalem.pdf
קישור לבטאון התאחדות הרופאים של ארה"ב (כשהם מודעים שזה יפחית את פרנסתם) מלפני כשבועיים:
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/166/11/1218
האם למשהו כזה התכוונת?

אתה לא יודע מה זה אימפקט פקטור?!? - איזה סוג דוקטור אתה אם מותר לשאול? --> צ'כלברה שיחה ישיבה 16:11, 8 יולי 2006 (IDT)

מעולם לא עסקתי במחקר.
הדוקטורט שלי באדריכלות.
לאחרונה זכיתי בדוקטורט נוסף, שבעיני אחדים לא ייחשב, מהאוניברסיטה הוודית מהרישי.
במדעי המדינה.

אז לפני שאתה מפציץ אותנו במחקרים אשר אינם בתחום התמחותך (קרי - מדעי החיים) אנא בדוק שאתה מבין מה רשום בכל אחד ואחד מהם ושאתה יודע להבדיל בין מגזין מכובד עם אימפקט פקטור גבוה כמו סיינס (אני חושב שבסביבות ה-30) לבין מגזינים זוטרים עם אימפקט פקטור נמוך (פחות מ-1).

ועדיין - תן רשימה של מאמרים על TM ממגזינים בעלי א"פ של 15 ומעלה ואני אעבור עליהם. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 16:22, 8 יולי 2006 (IDT)

המחקרים תקפים אפילו אם אינני איש מדע שמתמצא ברקע המדעי שלהם.
אין למחקרים כל קשר אלי.
בכוונה צרפתי רשימה של כתבי עת מדעיים בהם הופיעו מחקרים על TM.
אין לי מושג איזה מהם בעל פקטור של א"פ 15 ומעלה.
אני מניח ש - Journal of Conflict Resolution הוא כזה. (הצילום של המחקר שנערך בירושלים) הוא נחשב לכתב-העת המדעי מספר אחד בעולם (של אוניברסיטת ייל) בנושא מלחמות וסכסוכים.
כמו כן Psychosomatic Medicine
אוכל לצרף סימוכין למחקרים הרלוונטיים שפורסמו בהם.

לגבי המגזין מייל עוזי ו. כבר ענה לך (הוא מרצה בכיר למתמטיקה - לא הייתי מתעסק איתו) ובנוגע לברירת המוץ מהתבן שביקשתי ממך כדי להראות קצת רצינות, אם אתה לא מוכן לעבוד בשביל הערך שלך אין טעם שתכתוב אותו. ואם אתה לא יודע מה זה א"פ - אולי תגגל את המילה (באנגלית) ותגלה? בנוסף, אתה לא יכול להביא מאמרים מדעיים שאתה לא מבין מה כתוב בהם , איך לנתחם ואיך לבדוק האם יש מאמרים נגדיים להם. זה א-ב כאשר קוראים מאמרים מסוג כזה. אם אתה לא מוכן להפגין רצינות (עד עכשיו אני רואה רק חפיפניקות) אז אין טעם שאמשיך בדיאלוג הזה. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 16:38, 8 יולי 2006 (IDT)


אני מורה מוסמך למדיטציה טרנסנדנטלית.
בנושא הזה אני המומחה מספר 1 מבין כל אלה שכתבו על הנושא או על נושאים רלוונטיים לו כאן בויקיפדיה.
כשאני מצרף מחקר (לא על כל נושא אחר אלא בנושא הזה), אני אולי לא מכיר את כל רזי המחקר. אני יודע לקרוא מחקר. אני מבין את התקצירים שלו. אני יודע גם מה אנשי מדע (שזהו התחום שלהם) אומרים עליו.
התחלתי לבדוק את נושא הא"פ.
אני מכין רשימה.
האם יש חשיבות לבדוק מה היה הפאקטור ממש באותה השנה בה פורסם המחקר? או שהפאקטור של 2005 (שפורסם ב-2006) מספיק משמעותי?

פאקטור של מגזין לא משתנה דרסטית משנה לשנה. בחר לך שנת יחוס אחת בכל עשור ועבוד לפיה. --> צ'כלברה שיחה ישיבה 16:58, 8 יולי 2006 (IDT)


לא נראה לי שיש טעם להמשיך בזה.
יש לי כמה שמות כתבי-עת.
אבל....
הערך מדיטציה טרנסנדנטלית עבר עריכות רבות מאז שונה הערך שלו למשהו די אובייקטיבי.
על-ידי אותם מפעילי מערכת אינטרסנטיים.
צר לי על זמנך. צר לי על זמני. תודה עבור הכוונה שלך להיות אובייקטיבי.

שיפוץ ושיפור הערך[עריכת קוד מקור]

לכל המתעניין שלום,

מאחר והעריכה שלי מה-7 ביולי בערב (תקציר עריכה "שיפוץ") שוחזרה בבת אחת (בלי לברור מה מתאים ומה לא) ע"י מי שכנראה לא קרא אותה כלל (פשוט שמתי לב שהוא מעיד על עצמו שהוא נוטה לערוך בלי לקרוא את השינויים) ומאז נשכחו הדברים ברצוני להעלות אותה כאן לדיון מחודש ומי שמעוניין יביע דעתו.

ראשית אציין שמדיטציה טרנסצנדנטלית היא למעשה אחד משמותיו של אירגון בינ"ל שמחזיק בזכויות ל"שיטה" (שנקראת גם היא כך) שפיתח האיש העומד בראשו. בדומה לארגונים כמו סיינטולוגיה, גם על מ"ט קשה מאוד עד בלתי אפשרי למצוא מידע לא מוטה מאחר ורק אנשים בעלי דעה קדומה בעניין (חיובית או שלילית) טורחים לעסוק בנושא. "אנשים רציניים" לא "יבזבזו" את זמנם בעניין. המצב הזה יצר ואקום בו הערך (שניתן לראות כיצד רבים היו רוצים לא לראותו כלל כערך בויקיפדיה) מתקיים ברמה בינונית ומטה ומכיל ניסוחים תוצרת-בית ("טכניקה של מנוחה ללא שינה") שהם מעורפלים עוד יותר מרוב הפילוסופיות והתיאולוגיות ההודיות בהן יצא לי להיתקל (למה לא לכתוב "טכניקת מדיטציה"? הרי זה בבירור מה שזה).

אני הגעתי לערך לאחר שחזיתי בנסיונות להטייתו על ידי ציטוט מחקרים לא רלוונטיים או מחיקה של קישור ביקורתי כלפי מ"ט (רשימת "מנטרות" שנערכה בעקבות ראיונות וסקרים במתרגלי מ"ט בשנות ה-70).

החלטתי לערוך מחקר משלי בנושא מאחר והערך לא העניק לקורא הפוטנציאלי שום פריט ידע מאוזן. ללא קשר לשאלה האם מקום הויקיפדיה לערך שכזה, קיומו במצבו הנוכחי הוא דיסאינפורמציה.

עברתי תוך יום-יומיים על כמה עשרות אתרים, בהם מאמרים וכתבות שנכתבו על מ"ט וביניהם גם על ידי מ"ט. כמו כן קראתי בעיון את הערך בויקי באנגלית כולל הדיונים בנושא ונוכחתי לדעת שמעבר לפריטי מידע הסטוריים לגבי התפתחות המ"ט אתקשה להוסיף פריטים שיהיו מאוזנים ולכן עשיתי כך - כתבתי אך ורק בקצרה על ההסטוריה של מ"ט החל משנות ה-50 (בהן החל כל הסיפור) ועל פריטים של טריוויה בנושא (כמו העובדה שמיליוני אנשים עברו קורסי מ"ט ברחבי העולם - בין היתר בהשפעתם הרבה של מפורסמים שלמדו מ"ט כמו הביטלס). השתדלתי להשאיר גם את רוב פריטי המידע שהיו כבר קיימים בערך (תוך שיפוץ ניסוחים סתומים למיניהם) - ייתכן שכאן חטאתי לדעתו של מי, אבל בסך הכל לא רציתי למחוק משפטים שלמים. בסופו של עניין הוספתי גם 2 קישורים אמינים למדי (בוודאי ביחס לשאר הדיסאינפורמציה שפזורה ברשת - אם כי מאז מצאתי גם קישור שלישי בעל ערך). המידע שכתבתי כאן נמצא בויקי באנגלית (עם שיפוץ אי דיוקים קלים כמו תיארוך שגוי - אך גם זאת רק במה שאין עליו מחלוקת).

לסיכום, בלי דיונים מיותרים לגבי כיצד שוחזרה עריכתי הייתי רוצה לבקש מכל מי שיש לו השגות על מה שכתבתי לפרטן כאן על מנת שהסיפור יסתיים כבר. מאחר ועברו כבר מספר ימים מאז העלתי את הנושא - אחכה 24 שעות נוספות לפני שאבצע עריכה נוספת.

בברכה, נרקיסוס 16:22, 11 יולי 2006 (IDT)

אוהו יש השגות. קודם לטעמי האישי , ההתעסקות כאן בביטלס ז"ל , לא כל כך רלוונטית לערך בוויקי העיברית. אולי האמריקאים מתעניינים בזה יותר כאן זה נראה ממש מיותר וכמעט צורם. מעבר לזה , כל הדיון ב"תואר" של המהרישי , גם כן לא שייכת ואם בגרסה האנגלית היא מופיעה , ייתכן מאוד שראוי למחוק אותה משם. מבחינה מקצועית , אני טוען ש"מצב מדיטטיבי" הוא מונח ששייך למדיטציה האמיתית לפיכך להכניס אותו בערך שמדבר על המ"ט , הוא הטעיית הציבור.--drall 14:41, 12 יולי 2006 (IDT)
טוב, אני שמח שיוצא לנו ללבן את העניין. דבר ראשון - אין לי בעיה עם השגות של אחרים, אבל בלי שום קשר לדעה אישית שלי, עיסוקיך מציגים אותך (לפחות לכאורה) כבעל דעה קדומה ואינטרס אישי בעניין.
ולענייננו - ה"התעסקות" שלי בביטלס אינה התעסקות - מדובר בשורה קצרה וסמלית שבאה להראות כיצד השפיעו אייקונים של תרבות על התפשטות התנועה (או-הו איך הם השפיעו על התפשטותה בקליפורניה בשנות ה-60 וה-70, וכן גם אח"כ) - לראיה לא צוינו עוד עשרות אח"מים אחרים שעסקו בנושא. מצד שני, כדי לשמר נייטרליות לא ציטטתי את דבריהם של חלק מהביטלס על מ"ט כשהפסיקו לתרגל אותה לאחר זמן קצר ("ביזבוז זמן").
בעניין ה"תואר" של המהרישי. למעשה גם יוגי הוא תואר נרכש - וגם תואר זה לא ברור מניין לקח לו מאהש. אם ההתעסקות הזו לא שייכת כאן - מקומה בערך על המהרישי, ולפי דעתי תאריו של מאהש הם נושא מאוד מעניין לדיון.
ולעניין ה"מצב המדיטטיבי הרצוי" (ולא "מצב מדיטטיבי" סתם) - זו, לדעתי, ההגדרה הכי קרובה. זה עדיף בענק על כל מיני התקשקשויות כמו "טכניקה של מנוחה ללא שינה". ישנן טכניקות מדיטציה שונות ובכל אחת משיגים מצב "מדיטטיבי" כלשהו - ייתכן ושונה בכל טכניקה, אך במהותו זהו מצב מדיטטיבי.
בברכה, נרקיסוס 15:01, 12 יולי 2006 (IDT)
לא רק שחשפת אותי , אלא שגם בגללך שמתי לב שהטלפון שלי שם רחוק מלהיות מעודכן. אני לא מכחיש את זה שאני עוסק במדיטציה , אבל אני לא מרוויח ממנה כסף , לפחות לא בעתיד הנראה לעין .אני מכחיש כל אינטרס אישי או דעה קדומה בעניין .אני למדתי מ"ט אצל דני גליקר לפני הרבה שנים ולכן אני , אולי היחיד כאן שמכיר גם אותו וגם את המערכת שהוא מייצג. אני חייב לציין שהגעתי לדיון הזה כמעט בטעות , אחרי שראיתי שדני הגיע לערך "מדיטציה" וניסה , כמנהגו ,להחדיר לשם תעמולת מ"ט.
מ"ט היא טכניקה פרימיטיבית וריקה מתוכן. כל עניינה הוא שליפת מנטרה מתוך רשימה ועוד רבע שעה מתוך תרגיל יוגה למתחילים. מצד שני היא מוצר מסחרי הנמכר בכסף מלא (בערך 1500$ בארץ) ולכן המפיצים שלה מנסים לנפח אותה מעבר למימדיה הטיבעיים. הניפוח הזה הוא הבעייתי כיוון שהוא כולל שני אלמנטים: הראשון הוא כל אותם "מחקרים מדעיים" , שכבר התייחסו כאן לחוסר המהיימנות שלהם והשני הוא השמצה של טכניקות מדיטציה אחרות , שרובן ככולן מוצלחות הרבה יותר ממ"ט.

לגבי הערך כפי שכתבת אותו , אני השתכנעתי שניתן להוסיף את הביטלס , וכמוני גם המשכתב ולגבי המהרישי , ברור לי שזה לא המקום לכתוב על התואר שלו. אם יש למישהו עניין לכתוב עליו ערך , ניתן יהיה להזכיר את התואר שם.

מצב מדיטטיבי , כפי שציינתי ,הוא מונח מקצועי.אין שום קשר בינו לבין מ"ט. גם אנשי מ"ט לא משתמשים בו ,לכן אני מופתע מכל ניסיון להכניס אותו הנה. בעיקרון אני מסכים עם המשכתב ולדעתי,בהחלט ניתן להותיר את הערך במתכונתו הנוכחית. --drall 18:51, 12 יולי 2006 (IDT)
תראה, לא מענייני דעותיך האישיות וה"מקצועיות" על הד"ר ועל מ"ט (גם לי יש השגות משלי בעניינים אלו). לא ניסיתי "לחשוף" אותך, אבל אתה מבין שמבחינה "אובייקטיבית" אתה בחזקת נדרש להוכיח את עצמך. הכתיבה החד-צדדית על טיוהאר לא הוסיפה לך אמינות בעיני.
לענייננו - לא התייחסת לתוספות כפי שכתבתי אותן. הערך במתכונתו הנוכחית לא "שוכתב" מהתוספת שלי אלא "שוחזר" ממנה, בשינוי נוסף של 2 שורות. אני חולק על כך ומעוניין לשחזר. אם למעט עניין התארים של המהרישי והמונח ה"מקצועי" ("מצב מדיטטיבי") אין לך השגות נוספות, אשחזר הערך לתוספות שלי בשינויים המתאימים להשגותיך.
בקשר לתאריו של המהרישי ברצוני לאמר כמו-כן שלדעתי כן חשוב לכתוב את סיפור התארים שלו בערך על מ"ט מכיוון שזה קשור יד ביד בהיסטוריה של התנועה וה"טכניקה".
דרך אגב, ובלי קשר למ"ט - אולי תרצה, אם לא עשית זאת עדיין - להעיף מבט בערכים מרטהי והאימפריה המרתית. (ראיתי שאתה כותב ערך על פונה).
בברכה, נרקיסוס 19:25, 12 יולי 2006 (IDT)
אני מסתייג מטענתך שעלי להוכיח את עצמי מכל בחינה. כמו כן אני מסתייג לחלוטין מהסברים על התואר של מהרישי. לא כאן מקומם. טיוהאר הינו ערך שכתבתי כאשר אני מנסה להיות אובייקטיבי ככל הניתן. מרגע זה הוא נחלת ויקיפדיה וכל מי שרוצה לערוך ,תבוא עליו הברכה. מעבר לזה , אני סבור כי הערך כפי שהוא כתוב היום משקף את חשיבותה של המ"ט וגם מספק לגביה את כל המידע הנדרש. אם אתה רוצה לערוך אותו שוב , אני מביע את התנגדותי אבל אני לא מתכוון לעשות שום דבר בעניין כרגע. חן חן לך על ההפניות להיסטוריה האינדית , נאמאסטה--Drall 19:50, 12 יולי 2006 (IDT)
אם הטיעון היחיד שלך הוא שהערך במתכונתו הנוכחית מספק את כל המידע הנדרש - אז אני מרגיש חופשי להוסיף כאוות נפשי. אתה אומר למעשה "אין מה להוסיף כאן" על ערך שהוא בבירור עילג וחסר בתוכן חשוב. בהצלחה בהמשך עסקיך. נרקיסוס 19:57, 12 יולי 2006 (IDT)
אכן קלעת , "עילג וחסר תוכן" כמ"ט וכראוי למ"ט. אני מתנגד לכל שינוי.נאמאסטה--Drall 20:03, 12 יולי 2006 (IDT)
שאתה מעוניין להציג אותה כך מתוך אינטרסים אישיים ודעה קדומה. כאן כותבים לפי קריטריונים של NPOV. אם אתה לא יודע מה זה - תמשיך לכתוב בפורומים. נרקיסוס 20:07, 12 יולי 2006 (IDT)
צר לי שהדיון כאן עלה לכאלו טונים. אין לי עניין להמשיך בו----וDrall ¤ שיחה 21:23, 12 יולי 2006 (IDT)
יתרה מזאת, מאחר והוכחת כאן לעיל את השיקולים המוטים שלך - לא אתייחס להערות שלך בנוגע לתוכן הערך. כל ניסיון לעריכה נגדית מצידך יגרום לי להפעיל נוהל מלחמת עריכה. נרקיסוס 21:28, 12 יולי 2006 (IDT)

ומה הלאה?[עריכת קוד מקור]

אבקש מכל מי שמעוניין לשנות משהו, שיעלה זאת כאן לפני כן. תודה, נרקיסוס 21:41, 12 יולי 2006 (IDT)

אני חושב שההתנהגות שלך היא עניין לטיפול מפעילי המערכת----וDrall ¤ שיחה 08:09, 13 יולי 2006 (IDT)

הערך כמו שהוא כתוב עכשיו נראה כמאמר ביקורתי ללא סימוכין (למעט מספר אתרי אינטרנט שלא ידוע מי עומד מאחוריהם) כאשר עיקר הביקורת היא על מהרישי ולא על הטכניקה. מאחר שהערך הוא על מדיטציה טרנסנדנטלית (הגיע הזמן להפסיק להתעקש על איות לא נכון) אני לא רואה סיבה לדבר על מהרישי ולא על מדיטציה. מדוע אין איזכור לאף אחד מלמעלה משש מאות מחקרים מדעיים? כך אפשר להתעלם מהמדע ובמקומו לשים ביקורת חסרת סימוכין? האם אלו פניה של האניציקלופדיה הזו? OriIdan 20:35, 17 יולי 2006 (IDT)

אורי עידן - הדיון וטיעוני בדבר הביסוס לערך מפורטים מעלה בדף זה. מאחר ובחרת להצטרף לדיון אני רק רוצה לציין שלדעתי, לבטח לא אתה האיש שראוי לערוך אותו ולעולם לא אסמוך על דבריך בקשר לנושא זה. לא אחשוף כאן את דבר מעורבותך אם לא תמשיך לרדוף את הנושא. דרך אגב, רק במידה ואתה מעלה זאת על דעתך - אין לי ולא היה לי מעולם (וגם לא למישהו שאי פעם הכרתי) שום קשר למ"ט. העניין שלי בנושא עלה כשראיתי אותך וחבר מרעיך מתעללים בערך.נרקיסוס 19:16, 21 יולי 2006 (IDT)


בערך חסר משהו חשוב. כתוב כאן שמדיטציה טרנסצנדנטלית (המכונה על-ידי עמותה מסויימת בארץ "מדיטציה טרנסנדנטלית") היא סוג של מדיטציה. ובכן,

  1. הערך מדיטציה לקוי מאד; בפרט, לא ניתן להבין ממנו מה זה בכלל.
  2. לא ברור מדוע המדיטציה הטרנסצנדנטלית קרויה דווקא כך ולא "מדיטציה חצילית" למשל; האם באמת יש בה משהו טרנסצנדנטלי, או שזו יומרה בלבד? ואולי השם המפואר הוא רק לתפארת המליצה? עוזי ו. 21:35, 17 יולי 2006 (IDT)
מדיטציה טרנסצנדנטלית הוא השם שנתן מאהש לתורה אותה הוא מדריך. זהו גם שם הארגון. זוהי אכן סוג של מדיטציה מכיוון שהמילה מדיטציה יכולה לתאר מכלול רחב למדי של "דברים". פירוש המילה טרנסצנדנטלי - "על חושי" (וגם על טבעי ומטאפיזי) - מבהיר לנו שכל דבר המוגדר כך לא באמת ניתן להוכחה חד משמעית ככזה. היו יכולים לקרוא לה גם "מדיטציה משה", אך לא כך הדבר. ומעניין לעניין - ייקח עוד זמן עד שאעיז להתעסק בערך מדיטציה. נרקיסוס 19:16, 21 יולי 2006 (IDT)
ערך מדיטציה אכן זקוק לעוד עבודה רבה ,בנוסף לעבודה שחקויאק ואני כבר השקענו וכל מי שיוסיף ויעזור שם ברוך הבא.--וDrall ¤ שיחה 12:47, 23 יולי 2006 (IDT)


לגבי איות השם.[עריכת קוד מקור]

מדובר בשם של מותג אותו לא נכון יהיה לשנות. המלה טרנסנדנטלית באה מהשורש האנגלי to transcend (לעבור מֵעבר. כמו טרנסאטלנטי שלא יעלה על הדעת לכתוב אותו 'טרנסצאטלנטי'. הנה ההצעה שלי לנוסח שמתאר באופן ניטרלי ומדויק את הערך.
תודה דניאל גליקר

המדיטציה הטרנסנדנטלית[עריכת קוד מקור]

המדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקה מנטלית (שמתורגלת רק במחשבה), פשוטה קלה וטבעית.
היא באה ממסורת הידע הרציף העתיק בעולם – מסורת המורים הוודית.
במסורת זו היא עברה בעל-פה ממורה לתלמיד במשך אלפי שנים.
אין בתירגול כל ריכוז, עיסוק בתכנים והתבוננות בין אם מילולית, גופנית או סביבתית.
היא מתורגלת בישיבה נוחה (בכסא או כורסה) פעמיים ביום במשך 10-20 דקות בכל פעם (לפי הנחיות המורה – בהתאם למצבו של הלומד – למשל, מי שמתחת לגיל 20 מתרגל את מספר הדקות של גילו).
במדיטציה הטרנסנדנטלית משתמשים במנטרה, צליל חסר משמעות, שמותאם אישית למתרגל ומניחים לתהליך הטבעי, שהוא טבעה של התודעה או טבעו של הגוף, להתרחש.
התודעה מתנסה במצבים יותר ויותר מעודנים של חשיבה, עד שהיא מגיעה למצב השקט והמעודן ביותר. משם היא עוברת מֵעבר למצב זה, אל מקור החשיבה.
מעבר זה מסביר את שמה. באנגלית to transcend פירושו לעבור מֵעבר.

תהליך הלימוד[עריכת קוד מקור]

הגוף שמלמד את המדיטציה הטרנסנדנטלית נקרא ברחבי העולם 'האגודה הבינלאומית למדיטציה'.
(ישנם גופים נוספים, שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר בארגון).
בארץ הוקמה עמותת 'האגודה הבינלאומית למדיטציה בישראל' בשנת 1968.
לפי דברי מורי העמותה למדו מאז בישראל 55,000 איש וברחבי העולם כשישה מיליון.
את המדיטציה הטרנסנדנטלית מלמדים מורים שהוכשרו והוסמכו על-ידי מהרישי מהש יוגי, מי שהביא את המדיטציה הטרנסנדנטלית למערב בסוף שנות החמישים.
הלימוד נעשה בשבעה צעדים סטנדרטיים בכל רחבי העולם:
1. הרצאת מבוא – אורכה כשעה וחצי – בה הסבר על מהות המדיטציה הטרנסנדנטלית וסקירת תוצאות התירגול.
2. הרצאה מכינה – אורכה כשעה – היא מכינה את השומע ללימוד עצמו, מוסבר בה איך מבוצע התירגול, מהו מקורה של המדיטציה הטרנסנדנטלית ובמה היא שונה משיטות אחרות של מדיטציה.
3. ראיון אישי של הלומד עם מורה הקורס.
בשלושת הצעדים האלה אין כל התחייבות מצד המשתתף.
הקורס עצמו, שמתקיים ב-4 ימים עוקבים (יום לאחר יום):
4. הוראה אישית – אורכה כשעה – שעה וחצי – אחד לאחד, התלמיד מול המורה, בה נלמד תירגול המדיטציה הטרנסנדנטלית.
5. הסבר ובדיקת התירגול – אורכו כשעתיים – מוסבר בו מהי מדיטציה נכונה ומהי מדיטציה בלתי נכונה.
6. הסבר ובדיקת התירגול – אורכו כשעתיים – המכניקה של המדיטציה הטרנסנדנטלית, איך מתפרקים המתחים בזמן התירגול.
7. הסבר ובדיקת התירגול – אורכו כשעתיים – חזון המטרה ומצבי תודעה גבוהים. מה יכול התירגול להביא בטווח ארוך.
חלק זה מבוסס על ההתנסויות שיש לחלק מהמשתתפים כבר בשניים – שלושה הימים הראשונים של התירגול. בסיום הלימוד, מומלץ לתלמיד, כדי לזכות בכל התוצאות, לבוא לביקורת תקופתית של התרגול, למפגשים (שמוענקים לו ללא כל תשלום נוסף לכל ימי חייו) ולקורסים מתקדמים.

מחקר מדעי[עריכת קוד מקור]

רוברט קית' וואלאס עשה בסוף שנות השישים את המחקר החלוצי על המדיטציה הטרנסנדנטלית. הוא החליט לעשות את עבודת הדוקטורט שלו על השפעות בזמן תירגול המדיטציה הטרנסנדנטלית. העבודה פורסמה בכתב העת המדעי Science.
WALLACE, R. K. Physiological effects of Transcendental Meditation. Science 167: 1751–1754, 1970. המחקר מצביע על מצב של מנוחה עמוקה ביחד עם ערנות, מצב מסודר של פעילות המוח: ירידה בשיעור חילוף החומרים (ירידה בתצרוכת החמצן ללא שינוי במספר הנשימות); ירידה במספר הנשימות לדקה; ירידה בקצב פעימות הלב; עלייה בהתנגדות החשמלית של העור; עלייה בסדר ובעצמה של פעילות גלי-אלפא ב-EEG.
מאז, לטענת מורי העמותה, נעשו למעלה מ-600 מחקרים מדעיים, ביותר מ-200 אוניברסיטאות וגופי מחקר, בלמעלה מ-30 מדינות.
אלה פורסמו בכתבי-העת המדעיים ברחבי העולם.
מחקרים אלה בדקו ארבעה תחומים:
1. השפעות התירגול על המוח והתודעה.
2. שיפור הבריאות.
3. שיפור ההתנהגות החברתית.
4. 'אפקט מהרישי' (השפעת התירגול על כלל האוכלוסייה).
לטענת העמותה, די שאחוז אחד מהחברה יילמד מדיטציה טרנסנדנטלית, או ששורש ריבועי של אחוז אחד יתרגל בקבוצה את הטכניקות המתקדמות של המדיטציה הטרנסנדנטלית – טכניקות הסידהי – כולל תעופה יוגית, באותו מקום ובאותו זמן, כדי להשפיע באופן חיובי על כל החברה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

ד"ר דניאל גליקר[עריכת קוד מקור]

דניאל גליקר.מה שכתבתי למעלה בתגובה לדבריו של אורי עידן תופס במאת האחוזים גם לגביך ואחזור עליו - יש לך קשר שהוא מעבר למקובל לכל נושא מ"ט. איני מאמין שביכולתך להוסיף ולו פסיק אחד לערך זה מבלי לפגוע בנייטרליות שלו. אם תמשיך לרדוף את הנושא אאלץ לחשוף בפומבי מדוע אני חושב כך - דבר שאינני יודע אם ינעם לך. אנא הפסק ברגע זה. בברכה, נרקיסוס 12:36, 31 יולי 2006 (IDT)

ודאי שיש לי קשר למדיטציה הטרנסנדנטלית, בהיותי מזה כ-35 שנים מורה מוסמך לטכניקה.

אני מזדהה כאן בשמי המלא, דבר שמראה באופן חד משמעותי שאין לי מה להסתיר. ואינני חושש מאותם דברים 'שלא ינעמו לי'. להערכתך. מי יכול לנסח את הערך באופן נכון (ונטרלי כמו שנסחתי כאן לעיל)? מישהו שאפילו איננו יודע מהי המדיטציה הטרנסנדנטלית? או אדם שמכיר כל תו ותג בה?
מה להערכתך בכל מה שכתבתי לעיל איננו נטרלי?
הערך הנוכח שגוי ברובו (כמעט ככולו) ומטעה ביותר.
בגרסאות הקודמות שלו הוא עלול היה לגרום לאנשים אפילו נזק.
כמו שהוא מופיע, הוא אינו תורם כל כבוד למוסד כה מכובד כויקיפדיה העברית.
מה ניתן לעשות כדי שהמידע גם על נושא שנקרא 'מדיטציה טרנסנדנטלית' יהיה מדוייק ונכון בויקיפדיה?

תראה, העניין שלי בערך ובדיון בערך התמצה. לדעתי, מי שהיה עד לא מזמן מספר שלוש ברשימת מפלגת חוק הטבע לכנסת ה-15, למרות שהמפלגה כבר לא פעילה, לא נאה שיוסיף כאן עריכות. העובדה שמתוך כ-2000 אנשים שבכלל הצביעו עבור המפלגה, דווקא מספר שלוש בה יבוא ויכתוב דברי הילולים על המוצר שהיא קיוותה למכור למדינת ישראל, היא פסולה בעיני. זאת, כמובן, בנוסף לעובדה שאתה עצמך, באופן פרטי, סוחר במוצר הזה בכסף מלא ורואה בו את פרנסתך. אם תמצא מישהו שחושב שמגיע לך לכתוב כאן - שיבושם לך. אם לא - עריכות נרחבות שלך ישוחזרו על ידי במלואן. אם תעלה בדף השיחה משפטים ספציפיים שברצונך לשנות או להוסיף - ניתן לשקול זאת בהתאם. אשמח אם תכתוב את מפלגת חוק הטבע. יום טוב, נרקיסוס 13:40, 31 יולי 2006 (IDT)
העובדה שאדם הוא נוגע בדבר צריכה להיות מונחת על השולחן, אבל בהנחה שזה כך, אני לא רואה מניעה עקרונית שהוא יכתוב על הנושא. כללי הכתיבה הנייטרלית חלים במקרה כזה ביתר שאת, אבל אין הצדקה לשחזור גורף. עוזי ו. 14:09, 31 יולי 2006 (IDT)
לדעתי, אם ידוע שהם נוגעים בדבר - ותוספות שלהם בעבר היו לא אובייקטיביות (כפי שניתן לראות בהסטוריה של הערך) - חבל לשרוף זמן בלנסות לברור את המוץ מהתבן. פריטי מידע ספציפיים ניתן לאשר או לא לאשר (כמו שאמרתי) יחסית בקלות. תוספות נרחבות והפניות לחפש מאמרים (במקום להביאם כאן) - זה כבר בזבוז זמן (מבחינתי). כמובן שאני לא עורך-על וכל מה שויקיפדים אחרים שמתעניינים בערך יאמרו - מקובל עלי. נרקיסוס 14:27, 31 יולי 2006 (IDT)


לו היה חי, האם מי מכם היה רואה פסול בזה, שדוד בן גוריון היה כותב/עורך את הערך 'מפאי'?

ראו את מצע מפלגת חוק הטבע.
האם יש בו משהו שלא נראה לכם חיובי?
האם אתה, נרקיסוס מכיר את חשבון הבנק שלי כל כך טוב שאתה יוצא בהכרזות "...סוחר במוצר הזה בכסף מלא ורואה בו את פרנסתך...."?

אבל.
לא זה מה שחשוב.
הערך 'מדיטציה טרנסנדנטלית' כתוב גרוע.
נקודה.
כמו שהוא כתוב היום הוא מהווה בושה לויקיפדיה בכלל ולזו העברית בפרט.
בשיחת המשתמש שלי, הכנסתי נקודה נקודה את רוב השגיאות שנוגעות לערך כמו שהוא.

אני את שלי אמרתי.
עשו עם המידע הזה מה שנראה לכם נכון. --ד"ר דניאל גליקר 16:18, 31 יולי 2006 (IDT)

כבר ביקשתי ממך בעצמי לכתוב על המפלגה בה היית חבר. איני רואה בכך פסול מכיוון שהיא התפרקה. את הערך הזה לעומת זאת, אתה משכתב כדי שה"מטופלים" שלך יוכלו לקרוא את ה"אמת", שאתה מציג להם, בויקיפדיה - מקור מידע מהימן ונייטראלי. ואכן, אתה מנהל לפחות פעם בשבוע (לפי הזמנה) בתל אביב סדנה העוסקת בזה. מכיוון שאני כבר הבנתי כמה עולה ללמוד את הטכניקה, אני מסיק נכונה שאתה מתפרנס ממנו יופי. נרקיסוס 16:26, 31 יולי 2006 (IDT)

דני גליקר הוא אדם יקר והאופן הבוטה וחסר הכבוד בו כתבתם לו מוזר מאוד.

פנייה לאנשי המדע שבין האחראים לויקיפדיה העברית[עריכת קוד מקור]

שלשום, יום רביעי ה-11/4/2007, הייתה הרצאה נהדרת של מדען בעל שם עולמי, ד"ר ג'ון הייגלין, זוכה פרס קילבי.
הפרס מוכיר מדענים שתרמו "תרומה גדולה לחברה באמצעות מחקרם בתחומי המדע והטכנולוגיה".
בזכייה בפרס הזה, ד"ר הייגלין הוכר כ-"מדען ממסורתם של איינשטיין, ג'ינז, בוהר ואדינגטון".

ההרצאה הייתה במסגרת של מסיבת העיתונאים כלל עולמית, בערוץ מהרישי.

הרצאתו של ד"ר הייגלין היא הסבר יפהפה על הפיזיקה של התודעה.

שידורים חוזרים של ההרצאה באינטרנט בקישור: http://www.globalcountry.org/EasyWeb.asp?pcpid=43:

   * ראשון 15/4       ב-17:30
* ראשון 15/4 ב-22:30
* שני 16/4 ב-03:30
* שני 16/4 ב-08:30
* שני 16/4 ב-12:00
* שני 16/4 ב-18:30
* שלישי 16/4 ב-03:30

מי שחשובה לו מהימנותה של הויקיפדיה העברית, גם בערך זה, מתבקש להקדיש לשמיעת ההרצאה הזו שעה מזמנו כדי שיוכל להבין מהי המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM) באמת.
בתודה מראש
--ד"ר דניאל גליקר 12:26, 13 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
עוד תאריכים למי שרצה להיות אובייקטיבי ולא הספיק:

   * שלישי 17/4        ב-12:30
* חמישי 19/4 ב-14:00
* שבת 21/4 ב-12:00 (יסלחו לי שומרי השבת)
* ראשון 22/4 ב-23:30

--ד"ר דניאל גליקר 14:30, 16 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

שלום עודד מה טעם ראית להסיר בערך 'מדיטציה טרנסנדנטלית' קישור לאתר שישב שם שנים?
אתמול החלפתי את הכתובת של אתר ישן של האגודה בארץ עם כתובת של אתר חדש.
לא הוספתי דבר.
אהא החזר את הקישור.
תודה. דניאל ד"ר דניאל גליקר (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

הטעם הוא פשוט: הוא לא הוסיף חומר בנושא הערך, והוא היווה פרסומת עצמית (שלך). מה טעם ראית להוסיפו, למעט הרצון לפרסם את עצמך? ‏odedee שיחה 11:38, 10 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]


יש בו הסברים על מחקרים מדעיים.
מאמרים
פורומים.
חוץ מהשם שלי בדף הראשי באותיות קטנות למטה. איפה אני מפרסם את עצמי? אני נותן באתר מידע על המדיטציה הטרנסנדנטטלית.
הלוא זה היה בסיווג במשך שנים. עד אז זה לא היווה פרסומת?

לא ראיתי בו תרומה מעבר לתוכן הקיים בערך ובקישורים האחרים. היותו כאן במשך שנים אכן משמעה שהייתה כאן פרסומת במשך שנים, אבל אף פעם לא מאוחר לתקן. אני מעביר את הדיון לשיחת הערך, אולי אחרים יחשבו אחרת ממני. ‏odedee שיחה 21:58, 11 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

ערך משוחד[עריכת קוד מקור]

הערך הזה משוחד, ונכתב על ידי אחד מאנשי הכת הידועה. בחורים הנחשפים לכת מתעסקים בפעילות הטרנסצנדטלית במשך ארבעים דקות ביום ומנתקים מגע מבני משפחתם ו"מתנגדים" נוספים, ושולחים "מתנות" וכספים רבים לגורו של הכת.

ההוכחה שהערך נכתב על ידי איש הכת, הם המשפטים הבאים "פשוטה... וטבעית", "עברה בעל פה... במשך אלפי שנים" - טענות אלו נאמרות אך ורק על ידי אנשי הכת ולא מקובלים במחקר מדעי נגד הכתות: "המדיטציה הטרנסצנדנטלית היא טכניקה מנטלית (שמתורגלת רק במחשבה), פשוטה קלה וטבעית. היא באה ממסורת הידע הרציף העתיק בעולם – מסורת המורים הוודית. במסורת זו היא עברה בעל-פה ממורה לתלמיד במשך אלפי שנים."

יש לך מקור לכך שהמדיטציה הזאת הוכרזה כ"כת"? אם כן, מי הכריז ומתי ומה הסימוכין לכך. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 14:35, 8 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]
האם דוח של משרד הרווחה משנת 2011 המתייחס למספר כתות בישראל ובינהן זאת שנידונה כאן באריכות, יכול להוות סימוכין לסיווג התנועה ככת? Talashar - שיחה 12:30, 3 בספטמבר 2015 (IDT)[תגובה]
כן, אבל צריך לכתוב במפורש שהכרזה זו נעשתה על ידי משרד הרווחה. גילגמש שיחה 12:47, 3 בספטמבר 2015 (IDT)[תגובה]

ויכוח לשוני[עריכת קוד מקור]

שלום לך,
הנוהג בתעתיק מילים ממקור לועזי הוא לשקף בכתיב את הגיית השם, ואם זה מתאים – באותו אופן שהוא נהגה בשפת המקור. בהנחיות ויקיפדיה:תעתיק שמות זרים לעברית מצוין ש" יש להיצמד לאופן ההגייה בשפת המקור".

לפני כמה חודשים, בטרם נרשמתי לאנציקלופדיה זאת, ראיתי שהמילה הכתובה בו היא "טרנסצנדנטלית". זה כמה עשרות שנים לא שמעתי איש הוגה מילה זאת כך, ולכן תיקנתי לצורה המקובלת ללא צד"י, שגם תואמת את הנחיות התעתיק המקובלות כאן. להפתעתי, ראיתי כעבור כמה זמן שוב את האות צד"י. אפילו לא עלה בדעתי שהדבר נעשה באופן מכוון. תיקנתי שוב, ומשבאתי לערך לפני כמה שבועות ראיתי שוב את הצד"י ה"מפורסמת". כעת הבנתי שמישהו עושה זאת מתוך ביטחון שזאת הדרך הנכונה.

הסברתי לעיל מדוע זאת שגיאה, וגם ציטטתי את הנחיות ו'יקיפדיה בעניין זה. אני מקווה שזה נראה לך, מי שעשה זאת (ניסיתי לבדוק מי, אבל טירון שכמוני בו'יקיפדיה – לא מצאתי את ידיי ואת רגליי בעניין) . טוב, אני מקווה שאת/ה מקבל/ת זאת. אם לא אראה תוך כמה ימים תגובה כלשהי, אקבל זאת כקבלה, ואשנה שוב למילה בלי צד"י, כפי שהוגים מילה זאת. אם מי שביצע את השינויים לצד"י, לא יגיב על דברים אלה, אבל ישנה שוב לצד"י, אבין שזה חשוב לך כמו.. כמו אני-לא-יודע-מה, ואניח לעניין. שלוות נפשך חשובה יותר מאשר כתיב של כל מילה שהיא.

כמובן, אם אקבל ממך כאן תגובה, אקרא ונראה מה הלאה.

לסיום, אציין שבכל הנוגע למדיניות הכתיבה והעריכה בו'יקיפדיה, יש לי הרבה ללמוד. אשר לתחום השפה והעריכה העניינית, יש לי ניסיון רב, ואפשר לסמוך עליי – אם כי אינני מושלם ובהחלט מסוגל לטעות.

אכיר לך תודה אם תסביר/י לי איך לתקן את הערות השוליים 2 ו-9 שיצאו מחורבשות, מן הסתם בגלל טקסט לועזי.

בידידות ובהערכה לך ולכל הו'יקיפדים, שמעון זילבר - שיחה 05:13, 12 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]

אני לא יודע מי החזיר את המצב לקדמותו אחרי התיקון שלך. אני משער שזה קרה כי לא ניתן לקרוא לערך "מדיטציה טרנסצנדנטלית", אך בגוף הערך להתייחס לזה כאל "מדיטציה טרנסנדנטלית". הוספתי תבנית שמודיעה על כוונתך לשנות את שמו של הערך. אם לא תיהיה התנגדות או אם יהיה רוב דעות לעמדתך, תוכל לשנות (על ידי לחיצה על לשונית "העברה". לגבי הערות שוליים - היו שם כמה תווים מיותרים. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 06:23, 12 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]
אולי הצירוף "מדיטציה טרנסצנדנטלית" נהגה בטעות ללא צדי, אבל המלה "טרנסצנדנטלי" עצמה נהגית כראוי בהקשרים אחרים, ומכיוון שהיא מלת תאור (למדיטציה) ולא שם, אי אפשר לעוות אותה באופן מיוחד בערך הזה. עוזי ו. - שיחה 07:39, 12 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]

שלום,

עוזי, העלית טענה צודקת: המילה transcendent מתועתקת כ- טרנסצנדנטי, ומן הסתם גם מבוטאת כך. היא משמשת בטקסטים העוסקים בפילוסופיה ובמטאפיזיקה. יש באנגלית שם תואר נוסף – Transcendental, אשר משמש כמעט אך ורק ואולי אך ורק בצירוף Transcendental Meditation, אשר כל מי שבעם ישראל או עם ישמעאל הוגה אותו, הוא עושה זאת תמיד בלי צד"י. נניח שמבחינה בלשנית טהורה היו צריכים לבטא גם את שם התואר הזה בצד"י. אבל תולדות הלשונות מלאות בשינויים שהתאזרחו עד כדי כך שנתפסו כצורת מקור (בשיעורי לשון בתיכון מלמדים שורש תנייני, שעד לפני כמה עשרות שנים נחשב לשגיאה חמורה ביותר, ומלמדים זאת כתופעה דקדוקית כשרה). ייראה מוזר לקורא שמכיר רק את הגרסה בלי צד"י לקרוא כאן גרסה השונה ממש שכל כלי התקשורת, הספרים והאנשים אומרים וכותבים – רק ו'יקיפדיה יוצאת דופן, מוזרה. יתר על כן, הצירוף "המדיטציה הטרנסנדנטלית" הפך לכבול , כלומר: סגור וקפוא, ואי אפשר או אין זה מקובל לשנות מרכיב של ביטוי כבול. לפחות לי לא זכור שדבר כזה נעשה, ונראה לי שהוא נוגד את רוח השפה. אגב, כולנו ללא יוצא מן הכלל אומרים וכותבים בעברית סיינס פיקשן (כמובן, לצד מדע בדיוני), ואיש איננו דורש לכתוב סציין פיקשן. נניח שאין זה חוקי, אבל זה הפך לתקני בעקבות השימוש הנרחב והעקבי. הוא הדין ב"המדיטציה הטרנסנדנטלית".

תודה לך, גילגמש, על תגובתך, וכדבריך נמתין ונראה מה אומרים הו'יקיפדים. כתבת שבהערות השוליים 2 ו-9 שאינני יודע איך לתקן את המספר המראה בערך עצמו, יש תווים מיותרים. התוכל לכתוב לי מה הם בכל אחד משניהם? ניסיתי לתקן את הערת שוליים 2 ורק קלקלתי יותר.

אגב, אני אוהב את השם שלך – מדיף ניחוח של משהו קדום, בעל עוצמה ואותנטי. אין לי מושג איזה מין בן אדם אתה, אבל השם יפה.

תודה לשניכם.

נקודה נוספת: אם גילגמש מחליט מחר לשנות את שמו ל-גילגמס, זאת זכותו המלאה, כי הוא הבעלים של שם עצם פרטי זה, ולאיש אין זכות לכפות עליו שינוי, גם לא בטענה שהשם הנכון והאמיתי מצוי ב"עלילות גילגמש". וגם עוזי, אם יחליט לשנות את שמו ל עוזי+זיו = עוזיו, זאת זכותו המלאה, כי הוא הבעלים של שם עצם פרטי זה, ולאיש אין זכות לכפות עליו שינוי.

חברה יכולה לשווק מוצר לשוק ולקרוא לו בכל שם שתרצה (בתנאי שלא תקומם ציבור זה או אחר, אבל זה עניין אחר), כי היא הבעלים של שם העצם הפרטי שבחרה, גם אם הוא נראה כשיבוש של מילה מוכרת בשפה. הוא הדין באגודה למדיטציה בישראל שמלמדת טכניקה ונתנה לו שם – המדיטציה הטרנסנדנטלית. היא הבעלים ולאיש אין זכות לכפות שינוי שם שהיא בחרה בו.

הטענה לשם פרטי לא תקפה כאן. אפשר במידת הצורך לשאול גם ביעוץ לשוני, אם כי אני נוטה לדעתו של עוזי שאין לשנות את שם הערך. תיקנתי את הערת השוליים. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 06:31, 13 ביולי 2012 (IDT)[תגובה]
אין הסכמה, הדיון דעך, הורדתי את התבנית. גיא - שיחה 09:33, 14 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 11:08, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

יש לשנות שם הערך בהקדם האפשרי[עריכת קוד מקור]

יש לאיית זאת מדיטציה טרנסנדנטאלית, בלי צ'. אין מה לעשות, זה גם יותר נוח וזמיר לדוברי עברית, וגם זהה להיגוי האנגלי (Trans-senden), שכמובן נכתב Transcendental. Ben-Natan - שיחה 07:31, 8 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

גגל---מדיטציה טרנסצנדנטלית+www.nrg.co.il
כן, מעניין ממי הם למדו. דעתי במקומה מונחת. {{ס:כ}} Ben-Natan - שיחה 12:09, 8 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

במדיטציה הטרנסנדנטלית אינה מוגדרת ככת בעמותה הישראלית לנפגעי כתות

מקור: http://www.infokatot.com/

דווח על ידי: Odesh46 - שיחה 09:01, 18 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]


עדכון ערך על פי עובדות[עריכת קוד מקור]

אני מבקש מכל מי שמוריד גרסאות חדשות - אנא קראו עד הסוף את הטקסט החדש המדיטציה הטרנסנדנטלית אינה מתוייגת ככת בארגון הישראלי לנפגעי כתות. מעבר לכך הבאנו דוגמאות חדשות של פעילות באגודה בעולם ועל התועלת הבריאותית של הטכניקה - מדוע אתם חוזרים ומסירים?

בקשה לגישור[עריכת קוד מקור]

שלום רב לכל העורכים מאחר ולא קיבלתי תגובה ומאחר שנראה כי מתקיימת כאן מלחמת עריכה אני מציע ברוח טובה לקיים הליך של גישור על מנת להגיע להבנה לגבי הטקסט של הערך הזה כפי שהוא כתוב בגרסא הנוכחית הוא אינו מדוייק, חסר בתוכן, ומציג דברים בצורה שלילית שלא לצורך אני ממתין לתגובתכם

העריכות שלך נרחבות יותר מהעניין הצר הזה. אתה מנסח את התוספת שלך באופן לא נייטרלי והדבר איננו מקובל. גילגמש שיחה 09:44, 19 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
מה הבעיה בעריכות נרחבות? מה זאת אומרת לא נייטרלי? Odesh46 - שיחה 11:32, 19 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
הפתיח אכן שגוי: אני לא מוצא המלצה דומה באתר המרכז לכתות. זכור לי שקראתי מאמר של תומר פרסיקו על המהרישי והמשך דרכה של התנועה. אני לא מצליח למצוא אותו כרגע. ממה שאני זוכר: לפי אותו מאמר התנועה אכן הייתה בראשיתה עם מאפיינים רבים של כת, אולם בהמשך (בשנות התשעים? לאחר מותו של המהרישי? לא זכור לי בדיוק) המצב שופר.
נדרשת עדיין עבודה רבה על הערך. לדוגמה: אפשר להשוות את הפרק על המחקרים המדעיים לפרק המקביל בערך האנגלי, שלמיטב הבנתי מדויק בהרבה: התנועה משקיעה המון משאבים במחקרים, אולם מחקרים אלו אינם מחקרים מוצלחים, ועד היום אין עדות טובה לתועלת מהמדיטציה הטרנצנדנטלית (בהשוואה לדברים דומים, שוב, ר’ פירוט שם). Tzafrir - שיחה 13:46, 19 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
תודה צפריר. אבל העניין עם המחקרים הוא לא הנושא המרכזי: 1. העניין של הכת אינו רלוונטי באופן רשמי וזה לא הוגן שיהיה רשום כאן... 2. מעבר לכך רשמתי הרבה תכנים חדשים וקישורים. אם יש התנגדות - אנא פרטו לגבי כל אחת מהן ולא באמירות כלליות. Odesh46 - שיחה 14:16, 19 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
כתיבה בוויקיפדיה מתחלקת לשני חלקים: תוכן הכתיבה (עובדות וכו') ואופן הכתיבה (הצגת העובדות). בשום פנים ואופן לא תתקבל כתיבה לא נייטרלית, גם אם הפרטים שיוצגו יהיו נכונים אופן כללי. לכן, אין צורך לפרט לגבי כל טענה וטענה. עליך לכתוב אך ורק באופן נייטרלי. אם לא ברור לך מה רוצים ממך בדיוק ראה את הדף שלנו העוסק בכלל הזה וראה ערכים אחרים. גילגמש שיחה 01:15, 20 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
שלום גילגמש. הטקסט החדש מציין עובדות בלבד ובאופן שלטעמי נתפס נקי ונייטראלי. לכן קשה לי לקבל את הטענה שלך. היא נראית שרירותית ובלתי מתפשרת. ראיתי בהיסטוריה של השיחה שאתה מתנגד לכל שינוי באשר הוא ולכן אני מציע שנפנה לגישור כדי ליישב את העניין הזה, על פי כללי ויקיפדיה. במידה ואתה מסרב או לא מגיב אני אפנה לבורר פנימי שינסה ליישב את המחלוקת. Odesh46 - שיחה 08:17, 20 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אף אחד לא מונע ממך לפנות לכל מי שתרצה. כל שינוי חייב להיות לפי הכללים שלנו. גילגמש שיחה 12:01, 20 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

בוקר טוב. קיבלתי יעוץ לגבי הדיון שלנו וחשבתי שיהיה נכון להתקדם צעד צעד: מאחר והאגודה אינה מקוטלגת ככת במרכז הישראלי לנפגעי כתות יש להסיר את הכיתוב. כמו כן, יש לשקול מדוע לכתוב שהאגודה שנויה במחלוקת? אמנן היו עליה ביקורות אבל זה הן היו בשוליים. יש כמות עצומה של מתרגלים שהטכניקה הזו הועילה להם. אשמח לשמוע את דעתכם Odesh46 - שיחה 08:31, 21 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

אם מדיטציה טרנסצנדנטלית לא מקוטלגת ככת במרכז הישראלי לנפגעי כתות, אני גם תומך בהסרת הפרט הזה מהערך. לגבי ביקורת - צריך לבדוק עד כמה הביקורת נפוצה. אם זה באמת בשוליים כפי שאתה טוען, אתמוך בהסרת הפרט הזה גם כן. לא משנה לצורך העניין אם יש הרבה אנשים או מעט אנשים שטכניקה זו עזרה להם או פגעה בהם. חשוב רק אם יש הרבה ביקורת או מעט ביקורת (ואז אם יש הרבה היא מן הסתם שנויה במחלוקת). גילגמש שיחה 08:35, 21 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
תודה גילגמש. נשמע הגיוני. ממה שאני ראיתי בגוגל יש בערך 3 ביקורות שמדורגות גבוה - אתה מוזמן לבדוק בעצמך. לדעתי האישית זה לא מצדיק לכתוב שהטכניקה שנויה במחלוקת כי סטטיסטית תמיד יהיו ביקורות. סך הכל יש כמות רבה מאד של המלצות של רופאים ובכלל זה ארגון הלב האמריקאי (2013) שטוענים שהטכניקה משפרת פרמטרים של בריאות של הלב ועוד פרמטרים נוספים. 84.94.226.250 08:36, 22 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
יש אישוש לטענה זו? למשל של ארגון הלב האמריקאי? גילגמש שיחה 08:47, 22 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אתה מוזמן לעיין במקורות הבאים (יש עוד הרבה):
ארגון הלב האמריקאי: https://www.youtube.com/watch?v=dCb3f6q7i-E&t=18s
מחקר עדכני על השפעת הטכניקה על פוסט טראומה: https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(18)30384-5/fulltext
ומילה נוספת על הביקורות - שים לב שרבות מהן ישנות מאד... Odesh46 - שיחה 09:33, 22 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
הלינק הראשון מפנה לפרסום של ערוץ המוקדש למדיצטיה זו ולא לפרסום של ארגון אמריקאי שעוסק בבריאות. הקישור השני הוא קישור למאמר שהשווה בין המדיטציה הזאת לטיפול אחר. זה לא הרבה. יש פרסום רשמי של גוף רפואי מרכזי שתומך בשיטה זו? ולינק לפרסום זה לא לינק למקום אחר כלשהו שמספר על הפרסום הזה. אני לא יכול לדעת אם הגוף הזה לא מעוות את הפרסום. גילגמש שיחה 09:39, 22 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
לגבי המאמר - יש שם השוואה מדעית בין ההשפעה של המדיטציה על פוסט טראומה לבין טיפול נפשי קונבנציונלי. זה בעיני מאמר חשוב כי הוא עדכני, ופורסם בז'ורנל מדעי מרכזי. לגבי ארגון הלב האמריקאי - אני אחפש מקור יותר אובייקטיבי Odesh46 - שיחה 10:03, 22 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אני רואה בשחזור האחרון שיש מקורות נוספים שטוענים שזאת כת. צריך לברר את הסוגיה הזאת. גילגמש שיחה 16:26, 24 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
גילגמש - מי הם המקורות? בכל מקרה מאחר וזה לא מופיע באתר לנפגעי כתות יש להסיר את החלק הזה. מהחיפוש שלי עולה שישנם כל מיני קריטריונים שהופכים ארגון לכת. להבנתי המדיטציה הטרנסנדנטלית אינה עומדת בקריטריונים הללו. כך שגם אם יש הטוענים לכך שהארגון הוא כת זה עדיין לא הופך את הארגון לכזה Odesh46 - שיחה 06:24, 25 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
לא חשוב מה הם הקריטריונים. אנחנו לא עורכים מחקר מקורי. חשוב אם יש ארגון חשוב בארץ או בעולם שקרא להם כך. גילגמש שיחה 06:47, 25 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
בסדר מקובל. אבל את העניין של רישום בעמותה לנפגעי כתות אפשר להסיר - כי זה ממש לא נכון. מסכים? Odesh46 - שיחה 11:43, 25 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
בדפי שיחה נהוג להזיח תגובה באמצעות סימן נקודתיים (:) בתחילת התגובה. אם כבר יש נקודתיים בתגובה שאליה מתייחסים (כלומר נכתבה כבר שורת תגובה מעל לזאת שמתווספת כעת), נהוג להוסיף זוג נוסף של נקודתיים. באופן זה, נשמר הסדר בדיון ויודעים אילו דברים נכתבו כתגובה לדברים שהופיעו קודם. תודה, Dovno - שיחה 11:46, 25 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

לא בדקתי את הדברים לעומק מפאת קוצר הזמן. אם המדיטציה הזאת לא נמצאת ברשימת הכתות של המרכזי הישראלי לנפגעי כתות אז בוודאי שיש להסיר. עם זאת, יתכן שהופיע בעבר ואולי אז כדאי לכתוב שהיא הופיעה בעבר והוסרה. אם אין אפשרות לברר את זה אז רק להסיר. אי אפשר להציג מידע שגוי. לגבי מקורות נוספים - צריך לבדוק מה בדיוק נאמר בהם ועד כמה הם עדכניים. יתכן שיצא פרסום חדש יותר שמסיר את המדיטציה הזאת מרשימת הכתות. גילגמש שיחה 23:34, 25 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

אז אני מציע להסיר בינתיים עד שיתקבל מידע חדש Odesh46 - שיחה 14:47, 26 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אפשר למחוק, אבל בדף עצמו יש קישור לטענה של אדם נוסף שמדובר בכת, ובויקי האנגלית יש עוד כמה מקורות. יש בערך העברי גם קביעה של בג"ץ (ישנה אמנם) שהשיטה מסוכנת. באתר המרכז הישראלי יש גם פרק על השיטה, אבל איני יודע מאיזה ספר הוא נלקח. אריה ה. - שיחה 10:25, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
הקביעה של בגץ באמת ישנה והדף של השיטה של האגודה אינו מצביע על זה שזו כת ואני מסכים שגם לא ברור מה המקור.Odesh46 - שיחה 14:17, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אנחנו בשום פנים ואופן לא יכולים להתעלם מהחלטת בג"צ. לא חשוב מתי היא ניתנה. אם אין פסיקה חדשה, זה מה שיש. החלטותיו של בית המשפט העליון הם דבר כבד משקל. גילגמש שיחה 14:24, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
נכון מאד. אי אפשר להתעלם. יחד עם זאת זו פסיקה מיושנת ומאז התפרסמו מחקרים (גם בשנים האחרונות) על התועלת של הטכניקה. לדוגמא: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2268875/pdf/nihms-34949.pdf, http://www.thepermanentejournal.org/issues/2014/winter/5591-transcendental-meditation.html, https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(18)30384-5/fulltext . צריך להביא את הדברים בצורה מאוזנת
זה לא משנה דבר. פסיקות של בתי משפט עליונים הם דברים כבדי משקל ואין מחקר שיכול לסתור אותם. רק פסיקה חדשה יכולה לשנות זאת. גילגמש שיחה 15:53, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
כמובן שאין כאן כוונה לסתור את בית המשפט. אני חושב שצריך להציג את המידע העובדתי שמצד אחד היתה פסיקה ומצד שני ישנם מחקרים שמראים על תועלת והשפעה חיובית על בריאותOdesh46 - שיחה 16:11, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אני צריך להסתכל על המחקרים האלה לפני שאסכים לתוספת כזאת. באופן עקרוני, לא מספיק שיצאו מחקרים. חשוב מאוד היכן פורסמו ומה הסטטוס שלהם. המדע לא מתקדם על פי מחקר בודד. צריך לבדוק מטה-אנליזות ומה שמופיע בספריית קוקריין. המלצות של גופים רשמיים כמו משרדי בריאות במדינות מרכזיות הן גם כן דברים חשובים מאוד. מחקר בודד או אוסף של מחקרים שלא מאוגדים במטה-אנליזה - זה מקור חלש מאוד. גילגמש שיחה 18:55, 27 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
בסדר גמור - אנא בדוק ותגיד מה דעתך. אני בינתיים מחפש עוד חומרים וגם בודק לעומק את הסטטוס המשפטי Odesh46 - שיחה 08:00, 28 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

הי לכולם. שימו לב - עשיתי קצת מחקר וגיליתי שבכלל לא היתה פסיקה של בגצ נגד האגודה למדיטציה טרנסנדנטלית. מה שקרה זה שבשנת 1980 משרד הבריאות הוציא מכתב תמיכה בטכניקה של המדיטציה ואחכ משרד הבריאות החליט למשוך את המכתב. האגודה הגישה בגצ והפסידה: בגצ קבע שמשרד הבריאות רשאי למשוך את ההמלצה שלו ותו לא. לא היתה שום פסיקה שהאגודה היא כת מסוכנת. הכתבה שפורסמה במעריב היתה מסולפת. אנא ראו את הפסיקה של בגצ: https://www.nevo.co.il/psika_html/elyon/NOPADI-NX-1-021-L.htm Odesh46 - שיחה 11:19, 29 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

אוקי, איזו עריכה אתה רוצה לבצע? גילגמש שיחה 13:11, 29 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אני חושב שצריך להוריד את הטקסטים שהתבררו כלא נכונים: אין אזכור בעמותה לנפגעי כתות, לא נקבע ע"י בגצ ככת מסוכנת, ולדעתי האישית גם צריך להוריד את "שנוי במחלוקת". אני חושב שנכון להוסיף שהטכניקה נבדקה ע"י גופים בלתי תלויים ושנמצאו לה השפעות חיוביות ולצרף מראי מקום של המחקרים הללו. האם נשמע הגיוני? Odesh46 - שיחה 13:22, 29 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
אני מציע שנתקדם שלב שלב. להוריד את האזכור של העמותה לנפגעי כתות. יתכן שזה היה כך בעבר אבל כעת היא לא מופיעה שם ואי אפשר לדעת למה הוסרה. להוריד את העניין של הבג"צ. לגבי שנוי במחלוקת - אני מסכים שזה קטע בעייתי. באופן אישי אני מסכים שכדאי להוריד. לגבי בדיקה על ידי גופים בלתי תלויים - צריך לבדוק איזה גופים בדיוק ומה המחקרים שהם מציגים. עד כה יש רק קישור לפרסום של העמותה עצמה ושם יש ציטוט מפי מישהו שמצטט מישהו אחר - זאת בעיה. צריך לראות את המקור. לכן, אני מציע שתבצע את החלק הראשון של העריכה. תבהיר בתקציר העריכה שזה נעשה בהתאם לתוצאות הדיון בדף שיחה כדי להמנע משחזור על ידי משתמשים שישימו לב למחיקת טקסט. גילגמש שיחה 14:56, 29 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]
מסכים. בסדר גמור. נבצע בשלב הראשון את ההסרה של התכנים שציינת ובהמשך נחשוב מה לכתוב על המחקרים Odesh46 - שיחה 15:01, 29 בנובמבר 2018 (IST)[תגובה]

אני חוזר למשהו מלפני כ-15 שנה. שם מותג מול איות "תקין פוליטית". מאז שנת 1968, בה הוקמה רשמית ה-"אגודה העותומנית" (לימים העמותה) 'האגודה הבינלאומי למדיטציה בישראל'. עמותה שמטרתה היא הוראת טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, תרגום השם האנגלי Transcendental Meditation. השם, ב-50 שנים האלה, הפך לשם של מותג. יתכן שמבחינה דקדוקית או בלשנית, "טרנסצנדנטלית" זה האיות הנכון. האם יעלה על הדעת לשנות את שם המותג "עלית" ל-"אליט" כי היא נגזרת אולי מהמלה אליטה? ד"ר דניאל גליקר (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אם יש עמותה כלשהי שכחלק משמה מופיעה המילה "טרנסנדנטלית" כך ייכתב שם הערך על העמותה. אולם סוג המדיטציה אינו מותג מסחרי ולכן אמור להיות כתוב לפי כללי התעתוק של ויקיפדיה. לדוגמה, המילה מוזיקה מאוייתת אצלנו עם ז', אולם יש לנו בית הספר למוסיקה רימון, כי כך ביה"ס מאיית את שמו. Dovno - שיחה 21:49, 24 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
מה הקשר לשם עמותה? מדובר על מותג. כך הוא מוכר בארץ למעלה מ-50 שנה. למה מתורגם השם transcendental ל-טרנסצנדנטלית. מהו ההגיון הדקדוקי לזה? אין גם שום קשר לערך בויקיפדיה "טנסצנדנטיות"ד"ר דניאל גליקר - שיחה 14:52, 26 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
יש הבדל בין "מותג" לבין "שם מקובל". אם יש מותג (שיש גוף העומד מאחוריו, בין אם זו חברה, עמותה או אדם פרטי שהמותג שייך אליו), אז השם כאן יהיה לפי השם הרשמי. אם פשוט זה המונח המקובל, יש לרשום אותו לפי כללי האיות של ויקיפדיה.
אם לדעתך התעתוק הזה שגוי, אפשר לשאול את אלדד, amikamraz, Ewan2, יונה בנדלאק, יודוקוליס, המקיסט, mbkv717, TergeoSoftware, Alon112, Assayas, שמזן, תמרה20בעלי הידע בתעתוק. Dovno - שיחה 20:38, 26 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
שלום לך, ד"ר דניאל גליקר,
את שם הערך הנוכחי אין אפשרות לשנות, כי הוא כתוב בעברית על פי כללי התעתיק הנכונים - הגם שאותה מילה בדיוק היא גם חלק משמה של העמותה. את המילה transcendental מתעתקים לעברית התקנית במילה "טרנסצנדנטלית". שם הערך בוויקיפדיה חייב להיות מאוית בעברית התקנית, ואין דרך אחרת, נכונה יותר, לאיית את המילה. אלדדשיחה 22:17, 26 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
לא הבנתי מה הדיון. אם יש שם מקובל בעברית - הולכים לפיו אלא אם הוא שגוי (זאת אומרת "שנקל" לא יתקבל). אחרת - שם תקני. דרור - שיחה 23:22, 26 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
כמו אלדד ודרור.Ewan2 - שיחה 00:10, 27 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
סתם לדוגמה כתבה מהיום על דוח הכתות של מרים גלזר-תעסה כל המופעים הם „טרנצנדנטלית״, כולל מה שנראה לי ציטוט אחד מהאגודה משנת 1981. Tzafrir - שיחה 10:50, 28 ביוני 2019 (IDT)[תגובה]
צפריר,שלום. ראית לנכון לשנות את מה שכתבתי לגבי מסקנות ועדת משרד הבריאות. אם תשלח ליל מייל שלך אוכל להעביר לך צילום של המסמך המקורי של החלטת ועדת משרד הבריאות.ד"ר דניאל גליקר - שיחה
ועדה של משרד הבריאות לא אחראית למתן שמות. גילגמש שיחה 17:05, 24 ביולי 2019 (IDT)[תגובה]

הדף בעבודה ולכן אני רק מעדכן שבהררית המדיטציה כבר לא מה שהייתה פעם. מתוך [4]:
„ כבר בסוף העשור הקודם נשבר הכלל שחייב את כל תושבי המקום לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית[..]

[...]חלק מהכללים נשמרים גם היום. למשל באירועים הקהילתיים יוגש רק כיבוד טבעוני, ומעגל דממה נשמר סביב אולם המדיטציה בשעות התרגול הקבועות. אך אם בעבר ישבו באולם זה מאה איש ואישה פעמיים ביום — תושבים ומבקרים, גם אורחים שהגיעו מחו"ל ליישוב המיוחד, היום מגיעות לתרגל בקביעות רק שש נשים מבוגרות.״ Tzafrir - שיחה 17:12, 19 בספטמבר 2021 (IDT)[תגובה]

מידע מסולף[עריכת קוד מקור]

לפני כמה ימים נמחק קטע בערך "מדיטציה טרנסצנדנטלית" והוא הוחזר. סיבת המחיקה: לקטע הזה אין כל קשר למדיטציה טרנסצנדנטלית הוא מדבר על מדיטציה באופן כללי. מקומו אולי, בערך "מדיטציה". אני מבקש אישור למחוק שוב את הקטע. יש עוד קטעים נוספים שהקישור אליהם מצביע שאינם בסוג הספציפי הזה של מדיטציה אלא בסוגים אחרים. מקומם, לדעתי, לא בערך "מדיטציה טרנסצנדנטלית". אבקש תשובה. ד"ר דניאל גליקר (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

ממה שאני רואה, רוב הקטע שהוסר מדבר במפורש על מדיטציה טרנסצנדנטלית, ומקשר למחקרים שהם ספציפית על שיטה זו ולא על מדיטציה "רגילה"
בנוסף, בסוף קטע שנכתב בדפי שיחה, נהוג "לחתום" באמצעות הקלדת ~~~~ (ארבעה סימני טילדה), שהופכים ל"חתימה" עם שמירת הדף. לחלופין, ניתן להשתמש בכפתור חתימה: חתימה. הוספת החתימה נדרשת כדי שנבין בקלות מיהו הכותב של כל קטע בדף, ולכן חשוב להקפיד עליה. Dovno - שיחה 12:56, 17 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
~~~~
תודה שהזכרת לי.
למשל, אפשר להיכנס ל-"סימוכין"
  1. Louise Hartley, Angelique Mavrodaris, Nadine Flowers, Edzard Ernst, Transcendental meditation for the primary prevention of cardiovascular disease, The Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, 2017-11-15 doi: 10.1002/14651858.CD010359.pub3
  2. ^
  3. לא מוזכרת מלה וחצי מלה "טרנסצנדנטלית" מבקש אישור למחוק את הקטע הזה. מי שכתב זאת יכול לכתוב זאת בערך "מדיטציה" אבל זה לא נוגע למדיטציה הזו. תודה
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 11:09, 18 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
המונח "מדיטציה טרנסצנדנטלית" מוזכר שם 38 פעמים (כולל בכותרת!). הקיצור "TM" מופיע שם כ-80 פעמים נוספות. Dovno - שיחה 11:32, 18 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 10:36, 20 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
טעות בקישור.
האם יש מחקר שמראה שיש משהו שמונע מחלות לב?
הקישור הנכון הוא Julie Lynch, Lucia Prihodova, Pádraic J. Dunne, Áine Carroll, Mantra meditation for mental health in the general population: A systematic review, European Journal of Integrative Medicine 23, 2018-10, עמ' 101–108 doi: 10.1016/j.eujim.2018.09.010
בו נאמר כמה פעמים על מדיטציות מנטרה כ מ ו מדיטציה הטרנסנדנטלית.
יש סוגי מדיטציה שמשתמשים בהם במנטרות. הן מאוד שונות מהמדיטציה הזו.
בקשה להסיר. ד"ר דניאל גליקר - שיחה 10:36, 20 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
זה מוזכר בערך כסימוכין למשפט שמדבר על השוואה בין מחקרים שנעשו על מדיטציה טרנסצנדנלטית לבין מחקרים שנעשו על מדיטציה על מנטרות. ההשוואה לגיטימית, ולכן ההפניה למאמר בתור סימוכין לגיטימית. לא ברור לי מדוע להסיר אותה - היא לא מובאת בתור סימוכין לטענה כלשהי על מדיטציה טרנסצנדנטלית כשלעצמה ולכן איננה הפניה שגויה. Dovno - שיחה 10:43, 20 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 09:52, 24 באוקטובר 2021 (IDT)אבדוק את זה.[תגובה]
בכל אופן, הדבר החמור היותר הוא הקישור הזה ומה שמתאר אותו.
המדיטציה הטרנסנדנטלית לא נמצאה שהיא מספקת תוצאות שליליות (כפי שניתן להבין בקטע עצמו).
  1. M. Farias, E. Maraldi, K. C. Wallenkampf, G. Lucchetti, Adverse events in meditation practices and meditation‐based therapies: a systematic review, Acta Psychiatrica Scandinavica 142, 2020-11, עמ' 374–393 doi: 10.1111/acps.13225
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 09:52, 24 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 12:59, 25 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
אישור למחוק? ד"ר דניאל גליקר - שיחה 12:59, 25 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
אתה רואה איזושהי הסכמה למה שכתבת בדף השיחה? אני מתנגד להסרות שביצעת. גילגמש שיחה 13:08, 25 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
אני גם נגד הסרת המידע. למעשה לדעתי התמיכה המחקרית מוצגת בצורה חיובית מדי - עדיף להדגיש שרוב התמיכה מגיעה ממחקרים באיכות נמוכה, עם בעיות מתודולוגיות ובעיות הטיה, ורק אז לציין את המחקרים שתומכים בכך ש-TM עשוייה לסייע בלחץ גם גבוה ובמקרי חרדה. Keren - WMIL - שיחה 14:39, 25 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
ד"ר דניאל גליקר - שיחה 10:49, 26 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
אמרת. אז מה?
כתבי עת עם PEER REVIEW אומרים ל ג מ ר י אחרת!
אתם נגד שויקיפדיה תסיר מידע שקרי או מטעה?
בכל אופן המשפט הזה מציג כל מיני סוגי מדיטציה.
הוא לא מדבר בהקשר של מה שנכתב, על מדיטציה טרנסנדנטלית. ד"ר דניאל גליקר - שיחה 10:49, 26 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
@ד"ר דניאל גליקר, קראתי את הדיון ואני מתקשה להבין. יש מחקרים הסותרים את מה שכתוב בערך? מקף־ 10:53, 26 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
קשה לנהל דיון אפקטיבי כשקופצים מטענה לטענה ללא קשר ביניהן.
בתחילה ביקשת להסיר חלק גדול מאוד מהערך תוך טענה שהוא לא קשור למדיטציה טרנסצנדנלטית. כשנאמר לך שרוב הקטע כן מדבר על מדיטציה טרנסצנדנלטית, טענת שמאמר א' לא מזכיר כלל את המושג. כשהצביעו לך על העובדה שאותו מאמר בהחלט מזכיר את המושג (וגם בכותרת המאמר), שינית את הטענה לכך שהכוונה למאמר ב'. כשהסבירו שמאמר ב' אכן נותן סימוכין למשפט אליו הוצמד, שוב שינית את הטענה לכך שהמאמר הכי בעייתי המוזכר בערך הוא בכלל מאמר ג'. ככה אי אפשר להתכנס לדיון על מהות הבעיות שיש לדעתך בערך. Dovno - שיחה 23:38, 26 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ד"ר דניאל גליקר - שיחה 11:22, 27 באוקטובר 2021 (IDT) אז, למען המידע המדויק בויקיפדיה, נא נתמקד רק בזה.[תגובה]

  1. M. Farias, E. Maraldi, K. C. Wallenkampf, G. Lucchetti, Adverse events in meditation practices and meditation‐based therapies: a systematic review, Acta Psychiatrica Scandinavica 142, 2020-11, עמ' 374–393 doi: 10.1111/acps.13225

ד"ר דניאל גליקר - שיחה 11:22, 27 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]

מה לגביו? מקף־ 11:48, 27 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
ראשית כל, מקובל לחתום אצלנו רק בסוף תגובה ולא בתחילתה. בפסקה האמורה כתוב „מדיטציה״ (באופן כללי) ולא „מדיטציה טרנצנדנטלית״. Tzafrir - שיחה 11:57, 27 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]
המאמר שמוזכר בפסקה המתחילה במילים "למדיטציה וטיפולים המבוססים על מדיטציה יש גם סיכונים" בהחלט מדבר גם על מדיטציה טרנסצנדנטלית -"Although there is a wide range of meditation techniques originally developed across religious traditions, for the past 50 years the study of meditation has overwhelmingly focused on two techniques derived from Hindu and Buddhist traditions: transcendental meditation and mindfulness ". בסקירת המאמרים כתוב "The studies employed a wide variety of meditation techniques (see Table 1), though the majority used either mindfulness or mindfulness-based interventions (MBIs) (61; 71%), or transcendental meditation (14; 16%).". ‏Keren - WMIL - שיחה 13:15, 27 באוקטובר 2021 (IDT)[תגובה]

שאלה לגילגמש[עריכת קוד מקור]

ד"ר דניאל גליקר - שיחה 11:42, 21 בדצמבר 2021 (IST) ראית לנכון למחוק מחקר עם PEER REVIEW עם הטיעון "אין מקום לאזכור של מחקר אקראי". איזה מחקרים ניתן לאזכר? מהו מחקר "אקראי"?[תגובה]

לא ניתן להזכיר מחקר אקראי ומבודד בערך. רק מחקר מהמיינסטרים המדעי ורק אם הוא בעל רלוונטיות גדולה. ויקיפדיה היא לא כלי לסקירת ספרות, בוודאי לא כזאת שתומכת בשיטת מפוקפקת שלא מקובלת על ידי המיינסטרים המדעי. גילגמש שיחה 19:34, 21 בדצמבר 2021 (IST)[תגובה]
שיטה מפוקפקת???
האם יש לך משהו שפוסל את המחקר הזה?
ראית שזה PEER REVIEWED? ד"ר דניאל גליקר - שיחה 12:22, 22 בדצמבר 2021 (IST)[תגובה]
אני מסכימה עם גילגמש שמאמר אחד, גם אם עבר ביקורת עמיתים, אינו מקור מתאים לוויקיפדיה ויש להסתמך על ספרות שניונית ושלישונית. Keren - WMIL - שיחה 13:44, 22 בדצמבר 2021 (IST)[תגובה]

שיכתוב הערך[עריכת קוד מקור]

בראש הערך מופיעה הבקשה שלכתב את הערך. אשמח לקבל ייעוץ מה נדרש כדי להסיר הערה זו. איזה שכתוב נדרש? איפה קיים חוסר נייטרליות? למה יש תחושה של חוסר מקורות? והיכן עודף הסופרלטיבים? ד"ר דניאל גליקר - שיחה 12:08, 6 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]

מאוד אשמח לקבל סיוע כדי להבין מה דורש שינוי ותיקון בערך החשוב הזה. ד"ר דניאל גליקר - שיחה 11:09, 22 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]
האם להגיע למסקנה שלעורכי ויקיפדיה העברית לא חשובה שלמות המידע?
ערך שנרשמה בו הערה מסוימת לגבי הצורך לשכתב.
לא מצאתי מה צריך שינוי ושיכתוב ואני מבקש מזה זמן רב עזרה.
יש מישהו שיכול לסייע בידי להפוך את הערך למשוכתב כהלכה? ד"ר דניאל גליקר - שיחה 15:38, 20 במרץ 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדיטציה טרנסצנדנטלית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:22, 13 ביוני 2023 (IDT)[תגובה]

בעיה בקישורי ארכיון בערך (נובמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:32, 4 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]