תא גורדין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תא גורדין
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה דרמת ריגול
דרמה משפחתית
יוצרים רון לשם
עמית כהן
דני סירקין
יזהר הר-לב
גיורא יהלום אופיר
טמירה ירדני
כותבים רון לשם
עמית כהן
יזהר הר-לב
אסף בייזר
בימוי דני סירקין
שחקנים רן דנקר
נטע ריסקין
הלנה ירלובה
מוני מושונוב
אביב אלוש
סלבה ביברגל
סבטלנה נרבאייבה
שלומיק קלדרון
נטשה מנור
מארק איווניר
הדר רצון רותם
פסקול ארכדי דוכין
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
רוסית
מספר עונות 2
מספר פרקים 22
הפקה
מפיקים בפועל אסף גורדון
חברת הפקה טדי הפקות
הפצה yes הטלוויזיה בלוויין עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים ישראל
צלמים גיורא ביח
רועי פרג'
מוזיקה ארקדי דוכין עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-45 דקות
שידור
רשת שידור yes
פורמט (תמונה) HD pal progressiv
פורמט (קול) סטריו מיקס- על גבי CH 1-2 HDCAM
תקופת שידור מקורית 4 בינואר 201212 בפברואר 2015
קישורים חיצוניים
תא גורדין ב-yes
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תא גורדין היא דרמת ריגול ישראלית. סדרת הטלוויזיה הופקה על ידי טדי הפקות ושודרה לראשונה בערוץ yes Drama HD, בין 4 בינואר ל-22 במרץ 2012. כמה חודשים לאחר שידורה, רכשה רשת NBC את זכויות ההפקה שלה בארצות הברית בה שודרה הסדרה "Allegiance".[1] הזכויות נמכרו גם לחברת הפקות ברוסיה, וכן לחברת הפקות בקוריאה הדרומית, בה הופקה סדרה בשם "מרגל".[2][3] ב-21 אפריל 2013 הועלתה הסדרה לשידור בערוץ 2 על ידי קשת. ב-11 בדצמבר 2014 עלתה העונה השנייה לשידור. כל פרקי העונה שודרו ברצף.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנה ומיקי גורדין עלו לישראל מברית המועצות בשנות התשעים והתאקלמו בה, תוך שהם משתלבים במעמד הבינוני-גבוה. למעשה, שניהם גויסו עוד על ידי הקג"ב, ואספו מידע עבור הארגון שירש אותו, הסו"ר (שירות ביון החוץ הרוסי). מאז עברו כבר שנים רבות, אך עברם שב לרדוף אותם. לביתם מגיע מפעילם הישן, המרגל האגדי יעקב לונדין. הוא דורש מהם להעביר לשירותו את בנם הצעיר אייל – קצין מצטיין ביחידה 669 לשעבר, המשרת עתה בלשכת מפקד חיל האוויר. בני הזוג גורדין ניצבים בפני המשימה הקשה ביותר שעמדה מולם אי פעם, ובמקביל הולכים וסוגרים על המשפחה אנשי המחלקה הרוסית בשב"כ. דרך הפחדים והשקרים נחשפים קשיי הקליטה שלא נעלמו גם אחרי עשרים שנה בישראל. הבן אייל, קצין מעוטר ומצולק, נקלע למבחן בלתי אפשרי: האם לבגוד בהוריו או במדינה אליה הוא לא חדל מלשאוף להתקבל? האם לבגוד שוב בחברו הטוב ביותר, או לבגוד באהובת לבו? על מצוקתו של אייל ועל מצב רוחו משפיעים גם השיקום מהפציעה שחווה בצבא, שקר וסוד גדול אותם הוא נושא מאז, וגם אהבתו לחברתו של יונתן, הסמל והחבר הטוב שלצידו אושפז והשתקם במשך חצי שנה.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנתיים לאחר אירועי העונה הקודמת, אייל גורדין הוא אסיר והוריו משוחררים וחיים בעיירה ברוסיה במחוז לנינגרד. אנשי המחלקה הרוסית בשב"כ, שפרשו מתפקידם, מוחזרים לשירות על מנת לעלות על עקבותיה של נטליה גורדין, לאחר שחיסלה את סגן ראש המוסד וראש אגף צומת. בינתיים נטליה עובדת צמוד למתנקש, בעודה מנהלת מבצע חשאי כשאחריה דולקים אנשי הביון הרוסי והמוסד. אייל גורדין שמשוחרר מכלאו כדי לסייע למודיעין הישראלי בלכידתה שוב מוצא עצמו בדילמה פנימית: האם לבגוד במשפחתו ולהסגיר את אחותו לידי המדינה?

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לביקורות חיוביות. מבקר אתר "nrg'" כתב על העונה השנייה כי "תא גורדין" מנצחת את כל המכשולים והמגבלות שבדרך - היא אינה מסתמכת על הגימיק בלבד אלא מתאמצת, כל פעם מחדש ולמרות הכל, להראות לנו שעם המון השקעה, עלילה נבונה ודמויות מרתקות, אפילו רן דנקר יכול להיות ג'יימס בונד הבא".

הסדרה נבחרה על ידי העיתון הבריטי "גרדיאן" כאחת משש סדרות הטלוויזיה הבינלאומיות הטובות בעולם, לצד "You're the Worst" (האמריקאית), "Prófugos" (הצ'יליאנית), "קבלו אותי" (האוסטרלית) "שוודיה אהובתי" (השוודית) ו"הרומן" (האמריקאית) שנוצרה על ידי חגי לוי הישראלי ושרה טרים.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אייל "אלכסנדר" (אליק) גורדין (רן דנקר) – בנם הצעיר של דיאנה ומיכאל גורדין. בעברו קצין מצטיין והמעוטר בצל"ש ביחידת 669, המשרת עתה בלשכת מפקד חיל האוויר הישראלי, "צבר" אמיתי שמוכן לעשות הכול למען מדינת ישראל. בעונה הראשונה לונדין מתמרן אותו והופכו לאחד מסוכניו, אך אייל בורח על מנת לסכל את תוכניות המודיעין הרוסי, בעוד שהשב"כ והסו"ר מחפשים אחריו בזמן שחיפושו אותו השב"כ קראו לו בשם הקוד "כחול עמוק". בתחילת העונה השנייה הוא נמצא בכלא, אך במהלכה הוא משתחרר בשביל לעזור למוסד לתפוס את אחותו נטליה. לקראת סוף העונה השנייה, לאחר שהוא מגלה על החקירה שעליה הורתה קרן שבמהלכה נהרג אביו, מיכאל גורדין, אייל נכנס למשרדה וחנק אותה. בסוף העונה אייל מקבל חנינה ומשוחרר מהכלא.
  • נטליה "נטשה" גורדין/נתי גנות (נטע ריסקין) – אחותו של אייל ולכאורה אשת עסקים מצליחה, אך גם היא נמסרה על ידי הוריה בזמנו וריגלה עבור הסו"ר. בעונה הראשונה היא מרגלת ואחת משותפי לונדין שרואה בו סוג של דמות אב. בעונה השנייה משמשת כנבלית הראשית, ומתגלה שיש לה ילד, אנטון, בעקבות יחסיה עם אופיר, בזמן שחיפושו אותה המוסד קראו לה בשם הקוד "צמח בר".
  • דיאנה גורדין (הלנה ירלובה) – אם המשפחה, עשרים שנה בארץ, פסיכיאטרית. עבדה עבור הקג"ב בעבר אבל כיום מנסה להשתחרר מאחיזתם בה. היא אם לחוצה ומגוננת, העושה כל שבידיה כדי להרחיק מהם את אייל.
  • פטר יום טוב (מוני מושונוב) – איש שב"כ בולגרי מהדור הישן הדובר רוסית, ומוותיקי המלחמה הקרה. בסדרה מוזכר שהוא גרוש שלוש פעמים וחלק ממקהלת זמר בזמנו הפנוי. לפני תחילת העונה השנייה יוצא לפנסיה אך חוזר לפעילות בעקבות היכרותו עם משפחת גורדין, ובהמשך משתף פעולה עם יעקב לונדין, שעוזר למוסד.
  • אופיר רידר (אביב אלוש) – דסקאי שב"כ טרי, בוגר יחידת דובדבן שחלם לטפל בטרור פלסטיני, אך נשלח בסוף קורס הצוערים אל המחלקה הרוסית. מנהל מערכת יחסים מסובכת עם נתי (זהותה המזויפת של נטליה) שמובילה לבגידתו במדינה. בסוף העונה השנייה נחשף ונשלח לכלא וכמו כן, מתגלה לו שיש לו בן, אנטון כתוצאה מיחסיו עם נטליה.
  • מיכאל "מישה" (מיקי) גורדין (סלבה ביברגל) – אב המשפחה, מהנדס גמלאי של רפא"ל, ובעברו סוכן קג"ב. הכיר את דיאנה בזמן עבודתו בריגול הרוסי. מת במהלך העונה השנייה בעקבות חקירה עליה הורתה קרן.
  • נינה איסקובנה גורדין (סבטלנה נרבאייבה) – רופאה בגמלאות, אמה של דיאנה גורדין, גרה עם המשפחה. מודעת היטב לפעילותם של דיאנה ומיקי ועושה הכל כדי למנוע מאייל להיכנס לעולם הזה.
  • ולוולה (שמוליק קלדרון) - ראש המחלקה הרוסית באגף הערבי של השב"כ.
  • אסתר לונדין (נטשה מנור) – אשתו של יעקב לונדין. הקריבה את חייה למען הקריירה של בעלה וכיום מסתגרת בדירתם, ללא ילדים. רוצה לעזוב את ישראל ולחזור לרוסיה. בסוף העונה הראשונה היא נרצחת על ידי הסו"ר (שירות ביון החוץ הרוסי).
  • יעקב "יאשה" לונדין (מארק איווניר) – מרגל מוכשר ומפעילם של דיאנה ומיכאל גורדין בזמנם כמרגלים עבור רוסיה. היה אגדה בקג"ב בשנים עברו, אך שיא הקריירה שלו מאחוריו : הדור החדש בסו"ר לא מכיר אותו ולא מעריך אותו. רוצה לעזוב את ישראל כמנצח, עם מבצע גדול אחרון לזכותו. למעשה, הוא לא רוצה לעזוב כלל, שכן התאהב בארץ ובתרבותה, אך אשתו לוחצת עליו לחזור הביתה. בעונה הראשונה הוא האויב המרכזי של משפחת גורדין, וזה שמנסה לגייס את אייל למודיעין הרוסי. בעונה השנייה הוא נרתם לעזור למוסד לתפוס את נטליה, מאמין כי היא זו שהרגה את אשתו, ומתחיל לעבוד לצידו של פטר יום טוב. חזר למוסקבה בפרק האחרון לעונה.
  • תמר אמסל (דנה מיינרט) (עונה ראשונה) - בת זוגו וארוסתו של יונתן, אשר מנהלת רומן אסור עם אייל. כמו בן זוגה גם היא במקור ממשפחה דתית. לקראת סוף העונה הראשונה נטליה מזריקה לה וירוס אשר כמעט גורם לה לאבד את חייה.
  • משה (מוסה) גבריאלי (יגאל נאור) (עונה שנייה) - שר הביטחון אשר הופך לראש הממשלה בפועל. בסוף העונה תוקף את עוזרו הצמוד אהרל'ה לאחר שמגלה את פרצופו האמיתי, ונשלח לחקירה.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ליאת(נובה דובל)- פקידת לשכה יפה ופלרטטנית.
  • יהודה ארקדי ויסוצקי (אנטון אוסטרובסקי) - סוכן שב״כ ממוצא רוסי, ומומחה למחשבים וטכנולוגיה. בעונה השנייה הופלל כבוגד במדינת ישראל ומשתף פעולה עם נטליה, אך לבסוף מתגלה ש״החפרפרת״ הוא אופיר, והוא משוחרר.
  • יונתן אבידור (תום חגי) (עונה ראשונה) – חברו הטוב ביותר של אייל ועופר. שירת איתו ביחידת 669. דתל"ש שכעת בעקבות פציעתו והטראומה שחווה חוזר ומתחזק.
  • עופר סומך (דניאל גד) (עונה ראשונה) - פעיל ימין קיצוני חבר טוב של יונתן ויעקב מהשטחים.
  • לודמילה (ולריה פוליאקוב) – מפקדת חטיבת ההאזנה של הסו"ר בשגרירות הרוסית בתל אביב. נרצחת על ידי אייל בסוף העונה השנייה, לאחר שניסתה לפגוע בתינוק של אחותו נתי.
  • האלוף גדעון רם (איצ'ו אביטל) (עונה ראשונה) - מפקדו הישיר של אייל גורדין ומפקד חיל האוויר.
  • יוליה/לנה גלוזמן (אנסטסיה פיין) (עונה שנייה) - האקרית ממוצא רוסי שהייתה בצוות שכתב את וירוס הסטוקסנט, וחזרה לחיות ברוסיה. מעבירה לנתי גרסה של הווירוס שמוחדרת לכור האטומי בשורק, אך בהמשך חוזרת לארץ עם אייל ומנטרלת את הווירוס. לקראת סוף הסדרה מתגלה כי היא סוכנת סו"ר בעצמה. בפרק האחרון נורתה על ידי לודמילה בניסיון למנוע ממנה להרוג את בנה של נטליה.
  • אהרל'ה ניר (ישי גולן) (עונה שנייה) - עוזרו הצמוד של מוסה, תחמן וערמומי. בסוף העונה השנייה נרצח על ידי מוסה לאחר שמתגלה כמרגל רוסי הנקרא "תנשמת".
  • ניסן טייטל (ליאור רז) (עונה ראשונה) - עובד בשביל המאפיה הרוסית, רוצה להשתחרר מאחיזתם בו לאחר שרצחו את אשתו.
  • אורלי טייטל (מגי אזרזר) (עונה ראשונה) - אשתו של ניסן, נרצחת על ידי המאפיה הרוסית באמצע העונה.
  • יעקב (דולב מסיקה) (עונה ראשונה) - חבר טוב של עופר ויונתן, פעיל ימין קיצוני.
  • קרן פלאח (הדר רצון רותם) (עונה שנייה) - מפקדת בכירה במוסד. קשוחה, אשר בשבילה כל האמצעים כשרים להשגת המטרה. מנהלת רומן קצר עם אופיר. מורה על החקירה שמביאה בסופו של דבר למותו של מיכאל גורדין. לקראת סוף העונה השנייה אייל חנק אותה והיא נפצעה קשה, אך נותרה בחיים.
  • גאל (אנחל בונני) (עונה שנייה) - מתנקש העובד צמוד לנטליה גורדין. יום טוב הורג אותו בתחילת העונה כדי להציל את אייל.
  • ראש הממשלה (גיל פרנק) (עונה שנייה)- ראש ממשלת ישראל. אהרל'ה סימם אותו כדי לגרום לו להחליט החלטות שגויות הקשורות למשרתו וכדי שמוסה, שר הביטחון, ייקח את תפקידו.
  • פרדי (עמי ויינברג) (עונה שנייה) -ראש המוסד.
  • הילה (הדס מורנו) (עונה שנייה) - העובדת הסוציאלית של אייל בכלא, מנהלת איתו קשר רומנטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע וכתבות:

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]