באמבלבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באמבלבי
Bumblebee
שם ספר רובוטריקים (מארוול קומיקס)
רובוטריקים (Dreamwave)
רובוטריקים (IDW Publishing)
שם סרט רובוטריקים: הסרט
רובוטריקים
רובוטריקים 2: הנקמה
רובוטריקים 3: אפלת הירח
רובוטריקים 4: עידן ההכחדה
רובוטריקים: האביר האחרון
באמבלבי
תוכנית טלוויזיה הרובוטריקים
הופעה ראשונה More Than Meets the Eye, Part 1
הופעה אחרונה War for Cybertron Trilogy: Kingdom
דיבוב דן גילבזן
דיבוב בשפה העברית דניאל מגון
מידע
מקצוע מרגל
כלי רכב שינוי צורה למכונית חיפושית (הדור הראשון, "באמבלבי")
שינוי צורה לרכב שרירים מסוג שברולט קמארו הדור הראשון ושברולט קמארו הדור החמישי (סרטי הלייב אקשן, פריים)
אזרחות סייברטרון עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים שקרניק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באמבלביאנגלית: Bumblebee, ע"ש דבורה מסוג בומבוס האדמה, נקרא "דבור" בתרגום בעברית) הוא דמות בדיונית מהזיכיון הבדיוני רובוטריקים. במרבית גלגוליה של הדמות, לרבות סדרת האנימציה "הרובוטריקים", באמבלבי הוא רובוטריק קטן וצהוב שמשנה את צורתו לחיפושית פולקסווגן. אולם, החל מסדרת סרטי הלייב אקשן הוא הופיע במספר דגמים של מכונית הקמארו - מכונית השרירים של חברת שברולט. הדמות נקראת על שם הבומבוס - דבורה מפוספסת בצבעי שחור וצהוב, שהיוו השראה גם לצבעי הדמות.

את דמותו של באמבלבי דיבב דן גילבזן בסדרת האנימציה המקורית ובאמפר רובינסון בסדרת רובוטריקים אנימייטד. זיכיון סרטי הלייב אקשן, שהחל בשנת 2007, הציג את באמבלבי כדמות שאינה מדברת לרוב אלא משמיעה קולות ומדברת דרך שידורי רדיו. את דמותו בסרט הלייב אקשן "באמבלבי" מדבב דילן או'בריאן. את דמותו בסדרות האנימציה ששודרו בישראל מדבב דניאל מגון.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדור הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הרובוטריקים (סדרת טלוויזיה), רובוטריקים (סרט, 1986)

באמבלבי הוא "האח הקטן" של סיעת הרובוטריקים הגיבורים, שמשמשים כפרוטגוניסטים בסדרת האנימציה המקורית משנות ה-80 של המאה ה-20. הוא דמותג הקבוצה, ומנסה ללא הרף להוכיח את עצמו בעיני אחרים, בעיקר בעיני מנהיגו אופטימוס פריים. הדבר גורם לו לעיתים לקחת סיכונים שמסכנים את חייו. למרות שהוא מתחכם רוב הזמן, הוא מצליח לשמש כשליח וכמרגל זריז ויעיל, ושיעור קומתו מאפשר לו להגיע למקומות שמפקדיו אינם יכולים להגיע אליהם.

באמבלבי נמנה בין הרובוטריקים אשר יוצאים למשימת מחקר בחלל כדי לחפש מקורות אנרגיה חלופיים לעולמם החרב סייברטרון. ספינת החלל שלהם, "התיבה", מתרסקת בהר געש בכדור הארץ לאחר התקפת אויביהם השקרניקים, והם נכנסים למצב הקפאה למשך ארבעה מיליוני שנים. עם התעוררותם של הרובוטריקים, באמבלבי מתחבר לבנו האנושי של ספארקפלאג ויטוויקי, ספייק, וזאת כאשר הרובוטריקים מצילים את בני האדם מהתקפה של השקרניקים ומנהיגם האכזר מגהטרון. ברובה של העונה הראשונה והשנייה של הסדרה, באמבלבי נראה לצד וילג'ק - מכונאי הקבוצה - והשניים יוצאים יחדיו למשימות שטח.

ב"רובוטריקים: הסרט", השקרניקים השתלטו על סייברטרון, והרובוטריקים נאלצו לסגת לשני ירחיו של סייברטרון ולכדור הארץ. באמבלבי מופיע לצד ג'אז וספייק הבוגר כשהם התיישבו באחד מבסיסי הירח. כאשר כוכב הלכת המפלצתי יוניקרון שואב את ירחי סייברטרון לתוכו, באמבלבי מוצא את עצמו לכוד ברובוט הענק יחד עם חבריו עד אשר הוא ניצל בידי דניאל ויטוויקי - בנו של ספייק - ושאר הרובוטריקים שהגיעו להצלתם, בעוד הרובוטריק הוט רוד מתעמת מול גלבטרון (מגהטרון המחודש) ומשתמש במטריקס המנהיגות כדי להפוך לרודימוס פריים - המנהיג הבא של הרובוטריקים - ולהשמיד את יוניקרון מבפנים.

בעונה השלישית של הסדרה, באמבלבי הוא חלק ממשלחת חילוץ שנשלחה בידי רודימוס פריים לחלץ את גופו של אופטימוס פריים מידיהם של שני מדענים אנושיים שונאי רובוטים שהתכוונו להשתמש בו כדי למשוך את הרובוטריקים למלכודת. כשמשלחת החילוץ נכנסת למעבדה, היא מודבקת בנבגים סולאריים חייזריים שמעוררים דחפי זעם בכל אלה שבאים עמם במגע. באמבלבי הוא היחיד שמתחמק מהידבקות בהם, אך הוא ניזוק קשה בידי סופריון אחוז הדיבוק. חבר הקווינטסונס החייזרים מחזיר את אופטימוס לחיים, כדי שיוכל לעצור את "מגפת השנאה" ולרפא את באמבלבי. אולם, הרובוטריק הקטן ניזוק בצורה כל כך מקיפה עד שהוא היה זקוק לבנייה מחדש. בגופו החדש והנוצץ, הוא מעיר על כך שהפך מדבור לחרק זהוב וזוכה לשם החדש "גולד באג". שחרור האנרגיות של המטריקס מצליח להשיב את עידן הזהב של סייברטרון, הרובוטריקים מנצחים במלחמה והשקרניקים נסוגים מהכוכב.

ב"רובוטריקים: אדוני הראש" (Transformers: The Headmasters), גולד באד היה בסייברטרון יחד עם המשנקטריקים (Throttlebots) כאשר מחשב-העל וקטור סיגמא החל להראות סימנים של חוסר יציבות. הסיבה לכך הייתה נעוצה בעובדה שאופטימוס פריים שחרר את מטריקס המנהיגות, והאנרגיות שבו ריפאו את "מגפת השנאה". השקרניקים ניצלו את המצב כדי לפלוש מחדש ולנסות להשתלט על מחשב-העל. גולד באג והמשנקטריקים הצטרפו לגרימלוק ולסלאג הדינוטריקים בקו החזית נגדם. לרוע מזלם הם נפלו מחוסרי הכרה בידי כוחו ההיפנוטי של השקרניק מיינדוייפ, אך הצליחו להחזיק בשקרניקים מספיק זמן כדי שאדוני הראש יגיעו וינצחו בקרב.

המשנקטריקים נעלמו לאחר העימות הזה, אך הופיעו כאשר השקרניקים החלו בתוכניתם הסופית להשמיד את כדור הארץ. גולד באג והמשנקטריקים חברו לפאסטליין ולקלאוד רייקר בחקירתו של "מגדל מוות" שהגיח משום מקום בסנטיאגו דה צ'ילה. הם גילו שפרדקינג - מצב הרובוט המשולב של חמשת הפראניקים - ממתין להם. הם לחמו בעוז רוח, אך לא עמדו בפני חוזקו. למזלם, אדוני המטרות (Targetmasters) הגיעו וניטרלו את הרובוט הענק.

דרימווייב הפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יותר מעשור שבו דמותו של באמבלבי לא הופיעה בעיבודים טלוויזיוניים כמו "מלחמות החיות"/"רובוטריקים: מכונות חיות", "רובוטים במסווה" וטרילוגיית יוניקרון (ארמדה, אנרג'ון וסייברטרון), חברת ההוצאה לאור Dreamwave Productions הציגה עיבוד מחדש של המאה ה-21 להמשכיות הדור הראשון, ובאמבלבי היה נוכח בהרפתקאות הרובוטריקים פעם נוספת. המיני סדרה "רובוטריקים: המלחמה שבפנים" (Transformers: War Within) התרחשה בעברו הרחוק של סייברטרון ותיארה את הרפתקאותיו של באמבלבי בקרב אלתיאקס ובהגנה על העיר איאקון מפני התקפתו של שוק-וייב.

כאשר אופטימוס פריים ומגהטרון נעלמים לאחר ניסוי מוקדם של גשר החלל, הרובוטריקים והשקרניקים מתפצלים לסיעות קטנות יותר, ובאמבלבי נשאר עם הרובוטריקים תחת פיקודו של פראול.

הוצאת IDW[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רובוטריקים (IDW Publishing)

בסתיו של שנת 2005 חלה הרצה מחודשת שלישית לקומיקס של הרובוטריקים, הפעם תחת חברת ההוצאה לאור IDW Publishing. היקום הבסיסי של החברה הוצג במיני סדרה בת שישה חלקים, "רובוטריקים: הסתננות" (Transformers: Infiltration), והובהר בה כי גרסתה זו של החברה לדור הראשון היה שונה באופן קיצוני.

באמבלבי מופיע כחבר קבוצה קטנה של רובוטריקים תחת פיקודו של פראול, שפועלת בחשאי בכדור הארץ בספינת "התיבה 19". בגרסה זו הוא עדיין משנה צורה למכונית חיפושית, וכמו שאר הרובוטריקים הוא מחזיק ביכולת להקרין הולוגרמה של אווטאר בצורת נהגת צעירה שמתקשרת עם בני האדם. במהלך חיפוש אחר בסיס שקרניקים נטוש יחד עם ראטצ'ט ושלושה צעירים אנושיים, באמבלבי מצליח להביס את סקיי וורפ בזמן התקפת השקרניקים תוך חשיבה מהירה ויירוטו מהשמיים למרות מערכת הטלפורטציה של השקרניק המעופף. אחרי שבליצווינג וסקיי וורפ משמידים את הבסיס, באמבלבי עוזר להציל את בני האדם למרות שהעיר מקודם על כך שהם אבדות מתקבלות על הדעת. כשמגהטרון מתעמת מול סטארסקרים הבוגדני בקרב, באמבלבי מתצפת על הקרב וניצל בידי פראול וג'אז לאחר שמבחינים בו. במיני סדרת ההמשך, "רובוטריקים: הסלמה" (Transformers: Escalation) ניתן לו הפיקוד על ספינת "התיבה 19".

באמבלבי היה בין הרובוטריקים אשר התנגדו לשקרניקים ששירתו את האלים הבכירים בקומיקס "רובוטריקים: נגע 2" (Infestation 2: Transformers).

סרטי לייב אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – רובוטריקים (סרט), רובוטריקים 2: הנקמה, רובוטריקים 3: אפלת הירח, רובוטריקים 4: עידן ההכחדה, רובוטריקים: האביר האחרון, באמבלבי (סרט)
באמבלבי בגרסת סרטי הקולנוע.
מצב שינויי הצורה של באמבלבי
בסרטי הלייב אקשן, שברולט קמארו משנים 1967 ו-2010.
באמבלבי ומצב שינוי הצורה הקלאסי שלו, כפי שהופיע על כרזה אלטרנטיבית לסרט "באמבלבי".

באמבלבי הוא אחד מהרובוטריקים בזיכיון סרטי הלייב אקשן "רובוטריקים". למרות שהוא שומר על מספר מאפיינים מהדור הראשון, כמו הקרניים המפורסמות שבראשו, ניתן לו מצב שינוי צורה של רכב שונה מאשר הדור הראשון. במקום חיפושית, באמבלבי הופך בסרטים אלו לרכב מסוג שברולט קמארו, בתחילה לדגם משנת 1967 ולאחר מכן לדגם הקונספט משנת 2010. בתוספת ה-DVD של הסרט הראשון, הבמאי מייקל ביי ציין ששינוי מודל הרכב היה מכיוון שמכונית החיפושית הזכירה לו את הרבי, מכונית הפולקסווגן המונפשת מסרטי חברת וולט דיסני. כתוצאה מפגיעת קרב, הוא נותר ללא יכולת דיבור ולמעשה מדבר באמצעות שידורי פלייבק של אותות רדיו וטלוויזיה (בדרך דומה בה מדבר הרובוטריק רק-גאר ב"רובוטריקים: הסרט"). למרות שקולו משוחזר בסוף הסרט הראשון, הוא בוחר להשתמש שוב באותות רדיו בסרט השני, ובשילוב של שניהם בסרט השלישי. את קולו מדבב מארק ריאן.

בסרט הראשון, באמבלבי חוזר לתפקידו כחברו של בן האנוש הפרוטגוניסט - במקרה זה, סאם ויטוויקי. סאם מחזיק במשקפיים של סבא רבא שלו, חוקר ידוע בשם קפטן ארצ'יבלד ויטוויקי, אשר נתקל בגופתו הקפואה של מגהטרון באזור הארקטי ובטעות הפעיל את מערכת החישה שלו. על המשקפיים שלו הוטבעו נקודות ציון למקום הימצאו של הניצוץ, מקור כל חיי הרובוטריקים. באמבלבי מופקד לשמור על סאם מפני כוחות השקרניקים, ומתחזה לשברולט קמארו ישנה בעוד סאם ואביו קונים את רכבו הראשון. בהמשך, באמבלבי נוסע מביתו של סאם כדי לזמן את הרובוטריקים לכדור הארץ, וסאם חושב שרכבו נגנב, ורודף אחריו בעזרת אופניו. הוא עד להפיכתו של באמבלבי למצב רובוט בפעם הראשונה. בהמשך, באמבלבי חוזר ומרוויח את אמונו של סאם לאחר שמגן עליו ועל אהובתו מיקאלה מפני התקפתם של באריקייד ופרנזי. כשמיקאלה מעירה על מצבו הנושן של הרכב אליו באמבלבי משנה צורה, הוא סורק מכונית קונספט נוסעת של שברולט קמארו והופך לאותו דגם. הוא מסיע את השניים לסמטה בה הם פוגשים בשאר הרובוטריקים. הם חוזרים לביתו של סאם כדי למצוא את המשקפיים אך נעצרים בידי ארגון ממשלתי סודי בשם מדור 7. הרובוטריקים מנסים להציל אותם אך באמבלבי נלכד ונלקח בידי מדור 7. הוא עובר ניסויים באמצעות שוקים חשמליים עד שסאם נושא ונותן את שחרורו. באמבלבי שורד את שיאו של הקרב, למרות שמאבד את רגליו לאחר שעזר לאיירון הייד להדוף את אחד מטיליו של סטארסקרים. בעזרתה של מיקאלה ומשאית גרר, הוא מצטרף שוב לקרב ומשמיד את בראול, שקרניק שמשנה צורה לטנק אימתני. לאחר הקרב, באמבלבי עובר תיקונים ומבקש להישאר לצידו של סאם.

בתחילת הסרט השני, באמבלבי מציל את סאם ואת בני ביתו לאחר שרסיס של הניצוץ הקים לתחיה מוצרים חשמליים בביתם והפך אותם לרובוטים קטנים ועצבניים. הוא מראה התלהבות כשסאם אומר לו שהוא הולך למכללה, אך מתאכזב כשסאם אומר לו שאסור לו לבוא איתו. הוא גם נאלץ לעזוב את המוסך המשפחתי לאחר שבתקרית הרובוטים החריב את הבית. עם תחילת הסמסטר, באמבלבי עוקב אחרי סאם למעונות ומנסה להזהיר אותו מפני מתחזה שקרניקית שעוקבת אחריו. מעט לאחר שמגהטרון מוצא את סאם ומענה אותו, באמבלבי מגיע יחד עם אופטימוס פריים להילחם במגהטרון, סטארסקרים וגרינדור, אך מגהטרון הורג את פריים. באמבלבי, סיידסווייפ, איירון הייד וראטצ'ט מחפים על בריחתו של סאם. כשהרובוטריקים מתאבלים על מותו של פריים, סאם אומר לבאמבלבי שהוא איכזב את הרובוטריקים, אך באמבלבי מרגיע אותו ואומר שהוא האדם שהכי חשוב לו. אחרי שבאמבלבי לוקח את סאם, מיקאלה, ליאו וסימונס למכון הסמית'סוניאן כדי להעיר את הרובוטריק הקדום ג'טפייר, באמבלבי עורך מסע עם בני האדם דרך גשר החלל אותו פתח ג'טפייר למצרים כדי למצוא את מטריקס המנהיגות. בחורבות פטרה, באמבלבי עוזר לאחרים להיכנס לאחר שהוא מפוצץ דרך כניסה. במהלך העימות האחרון, סאם ומיקאלה נכנסים למלכודת של ראמפייג', שמשתמש בהוריו של סאם כפתיון. באמבלבי אורב לשקרניק החייתי וקורע אותו במו ידיו. סאם אומר לבאמבלבי לדאוג להוריו, בעוד הוא יוצא להחיות את פריים עם מטריקס המנהיגות. לאחר שמגהטרון הורג את סאם, באמבלבי מגיע למקום ונותר שבור לב על כך שנכשל בתפקידו לשמור עליו. אולם, הוא שמח לראות שסאם חזר לחיים.

בסרט השלישי, באמבלבי לא חי יותר עם סאם ויוצא עם שאר הרובוטריקים למשימות שטח כמו ניטרול מתקן גרעיני במזרח התיכון. בסרט זה נראה מצב החמקנות החדש שלו, שכולל כלי נשק רבים. כשסאם מגיע עם קרלי, וילי ובריינז, באמבלבי מציל אותם מהחיילים שלקחו אותם בשבי. לאחר מכן, באמבלבי מקבל שוב את תפקיד שומרו של סאם. אחרי שסנטינל פריים בוגד ברובוטריקים וגורם להגלייתם מהכוכב, באמבלבי נפרד בעצב מסאם אך חובר אליו שוב בקרב בשיקגו כשהוא עוזר לו להציל את קרלי ולהרוג את לייזרביק. אחרי שסאם הורג את סטארסקרים, באמבלבי מציל אותו ואת לנוקס מנפילה מגובה רב. הוא נשבה בידי סאונד-וייב ונלחם נגדו, כשהוא מוכיח את עצמו כיריב שקול לו. הוא גם משמיד את אחד מעמודי התמיכה הגדולים בהם השתמש סנטינל פריים כדי להקריב את כוכב סייברטרון לכדור הארץ, ובכך השבית את גשר החלל והשמיד את סייברטרון ואת השקרניקים הנותרים.

בסרט הרביעי, באמבלבי נוטל פיקוד על הרובוטריקים כאשר אופטימוס פריים משגר את עצמו לחלל כדי למצוא את יוצריו.

רובוטריקים אנימייטד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רובוטריקים אנימייטד
באמבלבי בגרסת "רובוטריקים אנימייטד".

בסדרת ההנפשה משנת 2008, באמבלבי מתואר כרובוטריק צעיר וחם מזג שחובב מרוצים ומשחקי וידאו, מה שהופך את דמותו לדומה יותר להוט שוט מסדרת רובוטריקים ארמדה יותר מאשר באמבלבי המקורי מהדור הראשון. בסדרה זו, באמבלבי משנה את צורתו למכונית משטרה מדגם סופרמיני. באמצעות החיבור שלו עם סארי סאמדק ובולקהד, הוא שומר על חמימות הלב שלו ועל גישתו החברית כמו גרסתו מהדור הראשון. למרות שהוא נחשב בעיני רבים מחבריו הרובוטריקים לילדותי ומרוכז בעצמו, הוא מראה צד נאמן ואכפתי לחבריו ומגונן על סארי סאמדק גם במחיר פגיעה בעצמו.

רובוטריקים פריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמבלבי בגרסת "רובוטריקים פריים".

רובוטריקים: רובוטים במסווה (2015)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר שנים לאחר מאורעות "רובוטריקים פריים", באמבלבי חוזר לכדור הארץ כאשר דור חדש של שקרניקים מאיים על שלום העולם. הוא אוסף תחת פיקודו חבורת רובוטריקים הכוללת את סייד-סווייפ המרדן, מיניקון ההיפראקטיבי העונה לשם פיקסיט, את גרימלוק מנהיג הדינוטריקים ורובוטריקית חניכה ממשמר האליטה בשם סטרונג-ארם.

משחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – רובוטריקים: המלחמה על סייברטרון, רובוטריקים: נפילת סייברטרון, רובוטריקים: עליית הניצוץ האפל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באמבלבי בוויקישיתוף