יהודה ברוניצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

יהודה לוסיאן ברוניצקי (נולד ב-23 בספטמבר 1934) הוא מהנדס מכונות ויזם ישראלי, מייסד קבוצת אורמת. חתן פרס ישראל לתעשייה לשנת 2018.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוניצקי נולד בלבוב (אז בפולין כיום באוקראינה), בנם של נפתלי ואן בקנרוט. לאחר הכיבוש הנאצי במבצע ברברוסה גורשה המשפחה לגטו דרוהוביץ', אביו, שהיה אגרונום, פעל להצלת יהודים על ידי ארגון עבודתם בחקלאות. במהלך השואה שינה אביו את שם המשפחה לברוניצקי על שם העיירה ויער ברוניצה, שבו נרצחו רבים מהיהודים באזור. לאחר המלחמה עבר עם משפחתו לקרקוב וב-1946 לצרפת.

הוא למד לתואר ראשון במדעי הגרעין במכון CNAM, הנדסת מכונות בבית הספר להנדסה בפריז (Arts et Métiers ParisTech) ותואר שני בפיזיקה מאוניברסיטת פריז. במקביל ללימודיו עבד במכון למחקר גרעיני כמפתח ציוד עבור CERN.

ב-1958 עלה לישראל, הוא חבר לצבי תבור, שהיה ראש המעבדה הלאומית לפיזיקה ויחד עבדו על ניצול אנרגיית השמש. במעבדה פיתחו את הטורבו-גנרטור ואת מעגל רנקין אורגני (ORC). ב-1965 הקים יחד עם רעייתו יהודית (דיתה) את מפעל אורמת ביבנה וכיהן כמנכ"ל החברה, המפעל הוקם בסמוך למפעל סיבעור, מפעל מחזור שהקים אביו. בשנת 1966 הצטרף לחברה יוסף שידלובסקי שרכש 50% ממניותיה. המפעל ייצר טורבינות אותן ייצא למדינות רבות ברחבי העולם, בהמשך נהנתה החברה מגידול בפעילות ייצוא טורבינות השמש כתוצאה מהגידול במחירי האנרגיה בעקבות משבר האנרגיה העולמי. במקביל לפעילותה הקימה החברה את בית הספר המקצועי אורט-אורמת מרשת אורט. מיזם בריכת שמש שהקים ב-1978 באזור עין בוקק דעך לאחר הירידה במחירי הנפט.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 החלה הקבוצה להקים ברחבי העולם תחנות כוח המייצרות חשמל מאנרגיה גאותרמית. ב-1991 הונפקה חברת אורמת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. בשנת 1996 עברה שינוי אסטרטגי נוסף והחלה לעסוק במכירת אנרגיה מתחנות כוח בבעלותה.

בשנים 1992 עד 2006 כיהן ברוניצקי כיו"ר מנועי בית שמש, חברה שנרכשה על ידי אורמת, ובשנים 1992 עד 1995 כיו"ר משותף של אורבוטק, שנוסדה מאורבוט, אחת מהחברות שהוקמו במסגרת חממה טכנולוגית של אורמת, ומשנת 1999 עד 2005 כיו"ר אורעד מערכות הייטק, אף היא חברה מהחממה.

עד 2016 כיהן ברוניצקי כדירקטור וכמדען הראשי באורמת. לאורך השנים פיתח טכנולוגיות רבות ועל שמו נרשמו עשרות פטנטים[1].

ב-1977 זכה ברוניצקי בפרס רוטשילד, ב-1978 זכה יחד עם רעייתו בפרס התעשייה[2] וב-2008 זכה בפרס מפעל חיים מהתאחדות התעשיינים.[3] כמו כן הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מהטכניון וממכון ויצמן למדע, וב-1992 זכה בפרס יושב-ראש הכנסת לאיכות החיים. בשנת 1994 נמנה עם מדליקי המשואות בפתיחת חגיגות יום העצמאות. כיהן במועצת המנהלים ובוועד הפועל של מכון ויצמן למדע[4]. יחד עם רעייתו הקים את מרכז ברוניצה ליזמות וחדשנות בטכניון. הוא מכהן כחבר מועצת יד ושם.

ברוניצקי הכיר את רעייתו יהודית במהלך צעדת ירושלים, השניים נישאו ב-1961 ולהם שלושה ילדים. בנם יורם כיהן כיו"ר אורמת טכנולוגיות עד 2015.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]