יעקב שילה (קצין)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעקב שילה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 15 בנובמבר 1935
פוליןפולין פולין
נהרג 7 ביוני 1967 (בגיל 31)
שְׁכֶם, ירדן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19531967 (כ־14 שנים)
דרגה רב-סרן  רב-סרן
תפקידים בשירות
מדריך צניחה
קצין מודיעין של חטיבת שריון
פעולות ומבצעים
מלחמת סיני  מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
עיטורים
עיטור המופת  עיטור המופת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב שילה (15 בנובמבר 19357 ביוני 1967) היה קצין מודיעין של חטיבת שריון, שלחם בחזית הירדנית במלחמת ששת הימים ונפל בקרב. על פעולתו בימי המלחמה עוטר שילה בעיטור המופת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקב שילה (יצק שילק) נולד ב- 1935 בקאליש שבפולין, בן יחיד להוריו ינינה ומוריס. משפחתו הייתה משכילה ואמידה. אמו הייתה מורה בבית ספר פולני ואביו בעל בית חרושת לטקסטיל בעיר לודז'. לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, בהיותו בן שלוש וחצי גר עם משפחתו בגטו ורשה. במהלך השהיה בגטו שימש תקופה רץ בין הבונקרים. [1] המשפחה הצליחה לברוח מהגטו, שרדה והגיעה לאחר המלחמה לבלגיה.

המלחמה פגעה ברצף לימודיו ובבלגיה התמודד עם לימודי שפה חדשה. הוא סיים את לימודיו בבית ספר יסודי והמשיך לגמנסיה. לימודיו בגמנסיה נקטעו כאשר הוריו שלחו אותו ללמוד בבית הספר איטון שבבריטניה, שם שהה בפנימייה. בשל קשיים כלכליים החזירו אותו הוריו לבלגיה.

שילה עלה לישראל ב-1949, במסגרת עליית הנוער, בניגוד לרצון הוריו, עמם ניהל מאבקים על רצונו לעלות לישראל. שהה בקיבוץ משמר העמק ואחר כך בקיבוץ גן שמואל. לאחר תקופה קצרה, עלו גם הוריו והוא הצטרף אליהם. הוא החל ללמוד בבית ספר שבח בתל אביב אך נאלץ להפסיק את לימודיו התיכוניים כדי לעזור בפרנסת המשפחה עקב מצבו הרפואי של אביו.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שילה התגייס לצה"ל ב-1953 בטרם מלאו לו 18. הוא שירת כצנחן, לחם במלחמת סיני וצנח בה בא-טור. הוא המשיך לשירות קבע כמדריך צניחה. ב-1957 נשלח לצרפת להשתלמות בבית הספר לכוחות המוטסים של צבא צרפת בעיר פו. ב-1958 השתתף במשלחת בת חמשה מדריכי צניחה, שייצגה את ישראל בתחרות בינלאומית בצניחה חופשית בצרפת. המשלחת הגיעה למקום הרביעי בתחרות.[2]

ב-1959 עבר קורס קצינים והוצב כשליש בבית הספר לצניחה. עקב פציעה, עבר ב-1960 לשרת ביחידת המחקר של חיל המודיעין כיוון שהיה דובר אנגלית וצרפתית. באותה שנה נשלח עם קבוצה של חמשה מדריכי צניחה להעברת קורס צניחה באתיופיה. ב-1964 הושאל שוב לצנחנים ופיקד על קורס מדריכי צניחה שהועבר לצנחנים מקונגו, לאחריו חזר לשרת במודיעין - מחקר. בהמשך השירות הוצב במודיעין פיקוד דרום כקצין מערך.

ב-1966 סיים קורס מפקדי פלוגות בחיל השריון, והוצב לשרת במודיעין קרבי. בתקופת ההמתנה שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים הועלה לדרגת סרן וקיבל מינוי חרום כקצין המודיעין של חטיבת השריון 37.

במלחמת ששת הימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרוץ המלחמה יצאה חטיבה 37 לקרב בגדה המערבית והגיעה ממערב אל פאתי העיר שכם. ב-7 ביוני התנדב שילה לכוון את מטוסי חיל האוויר שנתנו סיוע לחטיבה, בהסתמך על הנסיון שצבר בקשר אויר קרקע כמדריך צניחה. כדי להגיע לעמדת תצפית מתאימה עבר שני קילומטר בנסיעה בג'יפ בשטח לא מטוהר תחת אש אויב. לאחר מכן עלה על טנק בודד שפגש והמשיך לנוע אתו אל עמדת התצפית, תוך שהם משמידים כוח אויב שחסם את דרכו. בהמשך נפגע מאש האויב ונהרג.

יעקב שילה היה בן 31 במותו. לאחר נופלו הועלה לדרגת רב סרן. הניח אשה ובת בגיל חצי שנה. הוא נקבר בקבורת חירום בעפולה ולימים הועבר ארונו לבית הקברות הצבאי קריית שאול לבקשת הוריו.

על פעולתו בקרב עוטר שילה בציון לשבח מטעם מפקד החטיבה אל"מ אורי רום. בשנת 1973 הומר הצל"ש לעיטור המופת.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של יעקב שילה הונצח על גבי מספר אנדרטאות: אנדרטת חטיבה 37 בגליל, אנדרטת יד לשריון בלטרון, אנדרטת הצנחנים בתל נוף ובאתר ההנצחה לחללי קהילת המודיעין בגלילות, אנדרטת מדריכי הצניחה בבסיס מרכז הטסה והכשרות מיוחדות בתל נוף, וכן באולם הקרוי על שמו בבה"ד 15.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי עדות אימו שנכתבה לאחר נפילתו
  2. ^ במחנה, 4 בנובמבר 1958