יצחק תשובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק תשובה
לידה 7 ביולי 1948 (בן 75)
לוב
מדינה ישראלישראל ישראל
מקום מגורים נתניה
ידוע בשל בעל השליטה בקבוצת דלק
מקצוע איש עסקים
השקפה דתית יהדות
בת זוג חיה תשובה

יצחק תשובה (שרון) (נולד ב-7 ביולי 1948) הוא איש עסקים, יזם, משקיע ונדבן ישראלי. העוסק בתחומי הנדל"ן, התשתיות והאנרגיה, באמצעות החברות בקבוצת דלק ו"אלעד השקעות" שבשליטתו. בינואר 2023 העריך המגזין הכלכלי פורבס את הונו של תשובה בכ-4.1 מיליארד דולר.

תשובה נולד בלוב וגדל בנתניה. החל את דרכו העסקית כקבלן בנייה, תחילה בישראל ובהמשך בארצות הברית. ב-1998 השתלט על קבוצת דלק, והרחיב את עסקיו גם לתחום האנרגיה ותחומים נוספים. במשבר הכלכלי של 2008 ובשנים שאחריו נקלעו עסקי הנדל"ן של הקבוצה לקשיים וזרוע הנדל"ן שלה אף הגיעה להסדר חוב עם נושיה ב-2012, אך הודות להצלחות בחיפושי הגז הטבעי מול חופי ישראל התאוששו עסקיו של תשובה במהירות והוא חיזק את מעמדו כאחד מאנשי העסקים רבי העוצמה במשק הישראלי[1]. בהמשך העשור התמקד תשובה בענף האנרגיה, והשקיע בחיפושי נפט וגז ברחבי העולם.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק תשובה נולד בטריפולי, בירת לוב בשנת 1948. כשהיה בן חצי שנה עלו הוריו, רחמים וג'וליה, יחד עם שמונת ילדיהם לישראל והתגוררו במעברה בנתניה[2]. סבו מצד אביו, הרב יוסף (סוסו) תשובה, נרצח בסמוך לעלייתם ארצה במהלך פרעות שביצעו הלובים ביהודים[3]. כילד קטן התגורר זמן מה עם אחיו אברהם אצל סבתו[4]. למד בבית הספר היסודי "יבנה" ובגיל 12 החל לעבוד כדי לסייע בפרנסת המשפחה, ולמד בערבים[5]. שירת בצה"ל בבסיס בינוי של חיל ההנדסה, שם הכיר את תחום הבנייה. לאחר שחרורו מצה"ל עבד במחלקת הבינוי וההנדסה של משרד הביטחון והיה אחראי על ביצוע פרויקטי בינוי מגוונים בבסיסי צה"ל בכל רחבי הארץ.

פעילות עסקית והשקעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

תשובה התחיל את דרכו המקצועית העצמאית כקבלן בניין בנתניה, וצבר את הונו הראשוני תוך עיסוק בפרויקטים תשתית בשירות מערכת הביטחון, כמו קו בר לב.[6]

ביסוסו הכלכלי החל בשנות השבעים, במהלכן היה מעורב בבניית מאות יחידות דיור בעיר. בתום עשור רווי פעילות עסקית בתחום הנדל"ן החליט תשובה להתנסות בפוליטיקה, והקים את הסיעה המקומית "מנוף", אשר זכתה לשלושה מושבים במועצת העיר נתניה בבחירות המוניציפליות בשנת 1978. בכהונתו כחבר מועצת העיר היה אחראי בין השאר על תחום הבינוי והשיכון ושיקום השכונות. בשנות התשעים היה תשובה גם בעליה של קבוצת הכדורגל מכבי נתניה במשך שלוש שנים, לאחר ששימש גזבר המועדון בתחילת שנות השמונים.

בעשור הרביעי לחייו החלו עסקיו לצבור תאוצה. במרוצת שנות השמונים היה אחראי להקמתם של פרויקטים גדולים למגורים ולמסחר בכל רחבי ישראל, ובשנת 1988 עבר להתגורר עם משפחתו בארצות הברית למשך מספר שנים, שבמהלכן היה מעורב במיזמי בנייה בניו ג'רזי ובמנהטן.

עם שובו לישראל בשנת 1990 השתלב בתנופת הבנייה שליוותה את גל העלייה הגדול מברית המועצות. בתוך כך בנה אלפי יחידות דיור בחדרה, בדימונה, באשקלון ובערים נוספות. בשנת 1991 הקים את חברת תחנות הדלק "שוהם".

אלעד החזקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 ייסד את קבוצת "אלעד החזקות" (ידועה גם בשם "אלעד גרופ"), הקרויה על שם בנו, שבמסגרתה מתנהלים מאז מרבית עסקיו בתחומי הנדל"ן בצפון אמריקה. באמצע שנות התשעים רכש באמצעות "אלעד גרופ" אלפי נכסים למגורים ולמסחר בניו יורק ובפלורידה שבארצות הברית. באותה תקופה בוצעו הנפקות ציבוריות בהיקף של מאות מיליוני שקלים של מספר חברות בבעלותו (בהן אלעד מלונות, תשלו"ז נכסים וגרין הון סיכון).

בשנת 2004 רכש באמצעות אלעד גרופ את מלון פלאזה בניו יורק תמורת 675 מיליון דולר מידי המשקיע הסעודי אל-וליד בן טלאל. בדצמבר 2012, כשמונה וחצי שנים לאחר הרכישה, מכרה אלעד גרופ את החזקותיה במלון על השטחים המסחריים שבו בכ-2.2 מיליארד ש"ח. הרווח הכולל שהניב המלון ודירות היוקרה שבו לתשובה נאמד בכמיליארד דולר[7].

באותה תקופה השלימה אלעד גרופ רכישת מספר גדול של נכסים בטורונטו ובמונטריאול שבקנדה, בשווי כולל של כ-700 מיליון דולר. כמו כן רכשה הקבוצה אלפי יחידות דיור להשכרה בחוף המזרחי של ארצות הברית.

קבוצת דלק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 השיג את השליטה בקבוצת דלק, שהייתה עד אז בבעלות משפחת רקנאטי, בעזרת חבריו אליעזר פישמן ותד אריסון. העסקה הייתה בלתי צפויה, כיוון שהציבור הישראלי לא היה מודע באותה העת להיקף הכנסותיו של תשובה מעסקיו בארצות הברית. תחת שליטתו של תשובה צמחה החברה לממדי ענק. מחברה המתמקדת בעיקר בתחום הדלק, התרחבה לעסוק גם בגז טבעי, בביטוח, בביוכימיה, בכלי רכב משוריינים, בתקשורת ועוד. נכון למרץ 2014, שווי השוק של הקבוצה הוא כ-16 מיליארד ש"ח והיא אחת החברות הגדולות בשוק ההון הישראלי[8].

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008, חלה ירידה חדה בערכן של מניות חברת דלק, והונו של תשובה, שהוערך ערב המשבר בכ-4.5 מיליארד דולר, נאמד בעקבות המשבר בכ-1.3 מיליארד דולר. חברת דלק נדל"ן שבשליטתו הפסידה בשנים 2008–2011 יותר מ-4 מיליארד ש"ח. בעקבות הפסדים אלה צנח שווי השוק של החברה מ-4.6 מיליארד ש"ח בחודש מרץ 2007 ל-75 מיליון ש"ח בנובמבר 2011[9].

תגליות הגז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2009 דווח כי בקידוחי הגז "תמר 1" ו"דלית", שנערכו מול חופי ישראל על ידי קבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י האמריקנית, נתגלו עתודות גדולות של גז טבעי[10], אשר מוערך שהיקפן כ-270 מיליארד מטר מעוקב[11]. בשנת 2010 התגלו עתודות גז גדולות אף יותר בשדה הגז "לווייתן", בהיקף של כ-700 מיליארד מטר מעוקב. לאחר מכן התגלו מצבורי גז גם בקידוחים "דולפין", "תנין" ו-"בלוק 12" שבקפריסין.

משבר 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2019, לאחר משא ומתן ממושך, רכשה חברת אית'קה, חברת בת של דלק, את קידוחי חברת שברון בים הצפוני בתמורה כוללת של כ-1.7 מיליארד דולר[12]. העסקה מומנה בחלקה ממכירת החזקות דלק בחברת הביטוח "הפניקס" וברובה באמצעות הלוואות ואיגרות חוב, שדלק הסתמכה על תקבוליה ממכירת גז ונפט לצורך פרעונן.

בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בפברואר 2020 החלה ירידה בביקוש לנפט[13], ובמקביל עלה ההיצע כתוצאה ממאבקים בין מפיקות נפט וגז גדולות. מחירי הנפט והגז ירדו בחדות, והתעורר ספק בקשר ליכולתה של דלק לפרוע את חובותיה. כדי להתמודד עם המשבר פתחה דלק במסע חירום למימוש נכסים והגדלת הנזילות, וב-2021 דלק הצליחה להשתקם לחלוטין מהמשבר[14].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2012 אישרה השופטת ורדה אלשיך הסדר חוב ("תספורת") לדלק נדל"ן, שבמסגרתו נמחקו למחזיקי איגרות החוב של החברה, אשר לא היו מגובות בביטחונות, כשני שלישים מהחוב, שהם 1.4 מיליארד ש"ח. בהחלטתה מתחה השופטת אלשיך ביקורת חריפה על תשובה, בטענה כי התנהלותו בפרשה נועדה רק כדי ״להציל את עורו״ וכי מדובר ״בהסדר בעייתי, שאף אם הוא תואם את דרישות החוק, הוא רחוק מלהוות פתרון אופטימלי״[15]. במסגרת ההסדר העמיד תשובה לטובת מחזיקי איגרות החוב של החברה סכומים של מאות מיליוני שקלים כדי לסייע לאשרור ההסדר[דרוש מקור].

בתו של יצחק תשובה החזיקה עד 2021 ב-20% מזכיינית ערוץ 2, שידורי קשת. עידן וולס, מנכ"ל קבוצת תשובה, היה דירקטור בחברת החדשות. בעיתונות הכלכלית נטען שהסיבה להשקעה זו היא רצון להשפיע על סדר היום הציבורי באמצעות סיקור אוהד[16]. בשידורי הערוץ, בניגוד לגופי תקשורת אחרים, התעלמו לאורך תקופה ארוכה מהמשבר הקשה שהקבוצה נקלעה אליו בשנת 2020[17].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תשובה נשוי לחיה והוא אב ל-5 ילדים. המשפחה מתגוררת בתל אביב[18].

החזקותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלה היו החזקותיו הבולטות של יצחק תשובה לפני המשבר שאליו נקלע ב-2020:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גולן חזני, יצחק תשובה הימר בענק על נפט וגז, ועשוי להישאר רק עם קורונה, באתר כלכליסט, 9 במרץ 2020
  2. ^ יצחק תשובה: ביזנס אנד פלאזה, באתר nrg‏, 7 במאי 2008
  3. ^ רבי יוסף (סוסו) תשובה הי"ד, הודעה לבני הקהילה הלובית
  4. ^ קובי נחשוני, 64 שנים אחרי: משפחת תשובה סוגרת מעגל, באתר ynet, 15 ביולי 2012
  5. ^ Calev Ben-David and David Wainer, Isaac Tshuva: Israel's Gas King באתר BusinessWeek,‏ 22 באפריל 2010
  6. ^ שרה ליבוביץ-דר, מסע בעקבות אצולת הממון: שנות ה-70. מתעשרים מבר לב
  7. ^ גולן חזני, נחשף ב"כלכליסט": עכשיו זה רשמי: תשובה השלים מכירת הפלאזה בניו יורק, באתר כלכליסט, 30 ביולי 2012
  8. ^ מניית דלק קבוצה, גלובס פורטל פיננסי
  9. ^ אבי שאולי, ‏הסדר החוב של תשובה בדלק נדל"ן יוצא לדרך, באתר גלובס, 17 בנובמבר 2011
  10. ^ גיא מי-טל, סימנים חיוביים ראשונים להימצאות גז טבעי בקידוח "תמר" מול חופי חיפה, באתר כלכליסט, 11 בינואר 2009
  11. ^ אביטל להב, ההזרמה החלה: הגז מ"תמר" בדרך לאשדוד, באתר ynet, 30 במרץ 2013
  12. ^ ליאור גוטמן, דלק השלימה את עסקת שברון - קיבלה בעלות על הנכסים בים הצפוני, באתר כלכליסט, 10 בנובמבר 2019
  13. ^ אתר למנויים בלבד יוסף חרש, הביקוש צפוי לרדת לשפל כל הזמנים; מחיר הנפט צלל ב-8% ל-18 דולר לחבית, באתר TheMarker‏, 17 באפריל 2020
  14. ^ חזי שטרנליכט, תשובה ופתאל הכניסו יד לכיס במשבר הקורונה, והרוויחו מכך, באתר כלכליסט, 17 בפברואר 2022
  15. ^ אבי שאולי, ‏אושר הסדר החוב בדלק נדל"ן; "תשובה הציל את עורו", באתר גלובס, 27 בספטמבר 2012
  16. ^ אתר למנויים בלבד נתי טוקר, סדר חדש בטלוויזיה: ורטהיים, תשובה ובלווטניק יגישו לכם את החדשות, באתר TheMarker‏, 2 בדצמבר 2018
  17. ^ אורן פרסיקו, סיקור של עשר שניות לחוב של 20 מיליארד, באתר העין השביעית, 27 באפריל 2020
  18. ^ טלי ציפורי, רן שטיין, ורון שטיינבלט, ‏אנשי הקשר של יצחק תשובה, באתר גלובס, 3 ביוני 2010