לייב ארת'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרזת המופע

לייב ארת' (Live Earth, מופע לכדור הארץ) הוא שמם של שורת קונצרטים של מוזיקת פופ ומוזיקת רוק, בהם השתתפו שורת אמנים שהתרחשו ב-7 ביולי 2007 (07.07.07). מטרת המופעים הייתה להעלות את המודעות לשינויי אקלים מעשי ידי אדם (התחממות עולמית), לעודד אנשים לחיות חיים סביבתניים יותר, ולעודד מס פליטת פחמן עולמי. באירועים השונים הופיעו למעלה מ-150 אמנים מרחבי העולם על מספר במות ביבשות שונות. דבר שהופך את המופע לאחד האירועים העולמיים גדולים ביותר בהיסטוריה. שמו של המופע והפורמט שלו דמו למופע עולמי קודם, לייב 8.

אחד הנואמים המרכזיים שנאם במופע בוושינגטון, היה סגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור, שמאז הפסדו בבחירות לנשיאות ארצות הברית עסק בפעילות הסברה בנושא התחממות כדור הארץ. מכיוון שלא יכול היה להופיע בכל עיר ועיר, הוא הופיע בחלק מהערים כהולוגרמה. המופע היה הסיום הגדול של החודש העולמי לאיכות הסביבה, שיזם גור.

הופעות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעות בולטות במוקדים השונים:

הופעה מיוחדת התקיימה ביבשת אנטארקטיקה, שם הופיעה להקה בשם נונאטאק מול 17 אנשים.

מדונה שרה את השיר hey you במופע לייב ארת'.

במהלך שידור האירוע, בין ההופעות השונות, שודרו קטעי וידאו בשחור-לבן בהם שחקנים וידוענים שונים נתנו עצות לחיסכון באנרגיה, כגון שימוש בנורות פלואורסצנט קומפקטיות במקום בנורות ליבון, העדפת רכיבה על אופניים על פני נסיעה בכלי רכב, כיבוי מכשירי חשמל בתום השימוש ומיחזור נייר.

שידור המופע ברחבי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת המארגנים, הועבר השידור בכ-120 תחנות טלוויזיה, בהן צפו כשני מיליארד אנשים בעולם. לפי נתוני המידרוג בבריטניה צפו במופע רק כ-4.5 מיליון איש בשיא, פחות משליש מאלה שצפו במופע ההוקרה לנסיכה דיאנה שהתקיים מספר ימים קודם. בארצות הברית מספר הצופים אמנם היה רב יותר, כ-19 מיליון, אך זו עדיין לא הייתה התוכנית הנצפית ביותר באותו הערב.

בניגוד לשידור בטלוויזיה, שידור המופע באינטרנט נחשב להצלחה גדולה ונספרו כ-9 מיליון צפיות בקטעים השונים, אם כי לא ידוע מה סך האנשים שצפו בהם.[1]

לייב ארת' בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופע הלייב ארת' שודר בארץ בערוץ 10, את חלק הראשון של המשדר הנחו לינוי בר גפן וקובי אוז, שגם הופיע על בימת המופע, כסולן להקת טיפקס ואת חלקו השני של המשדר הנחו עדן הראל וחיים אתגר. ברדיו שודר המופע בתחנת "רדיו רם".

בתל אביב, נערך מופע בכיכר רבין, אשר כוסתה לכבוד האירוע במרבד של דשא, ונכחו בו מאות אלפי צופים במהלך יומיים. המופע כלל, בין השאר, הופעות של טיפקס, שוטי הנבואה, מוש בן ארי, אפרת גוש וקורין אלאל. בנוסף להופעות היה ניתן למצוא בכיכר גם שוק אוכל אורגני גדול, מיצג סרטים אקולוגיים בהיכל מיוחד שהוקם בכיכר, מתחמי הופעות ופעילות יצירה לילדים, דוכני בגדים, תכשיטים ותיקים המיוצרים מחומרים ידידותיים לסביבה כגון צמח ההמפ, מתחם יוגה, דוכני מידע של עמותות וארגונים העוסקים בנושאי איכות הסביבה ומיצגים מיוחדים שעסקו במיחזור נייר ובמכוניות היברידיות.

בירושלים ארגנו ארגוני סביבה כמו החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה ואקולנוע הקרנות של סרטים בנושא סביבה כחלק מפסטיבל הקולנוע ירושלים בסינמטק ירושלים. בנוסף אורגנו סיורי הליכה ורכיבה על אופניים, ופעילויות נוספות במקום.

ביקורת על המופע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון באקלי, יועץ לחברות בנושא צמצום גזי חממה טען כי המופע העולמי גרם לפליטת 74,500 טון של גזי חממה, והעריך כי כדי לבטל את התרומה של המופע להתחממות העולמית, בין היתר כתוצאה מהטסתם של אמנים, בחלקם במטוסים פרטיים, למרחק כולל של קרוב ל-360 אלף ק"מ, יש צורך לשתול כ-100 אלף עצים.[2]

על פי חישובים של מומחים ידרשו שתילתם של 150 עצים כדי לפצות על כמות הפחמן שנפלט מהאירוע בכיכר רבין, וכדי לפצות על כך ערוץ 10 הבטיח שישתלו בשמו 150 עצים.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לייב ארת' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מופע Live Earth שבר שיא של צפיות באינטרנט: יותר מ-9 מיליון צופים, "גלובס", 9.7.2007
  2. ^ מגנים על כדור הארץ? מופע לייב ארת' העולמי הפיק כ-74 אלף טון גז - 100 אלף עצים חדשים יידרשו לכיסוי הנזק ליטל דטל 10.7.07 the marker
  3. ^ כך הובטח במהלך השידור של הלייב ארת' בתום האירועים בכיכר רבין