מונטסראט (הר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מונטסראט
תצפית על ההר
תצפית על ההר
תצפית על ההר
מידע כללי
גובה 1,236 מטר
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קטלוניה, ספרד
רכס הרים הרכס הקטלאני הקדם-חופי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך הרכס 10 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מסלול ההעפלה הקל נסיעה ברכב, ברכבת או ברכבל
קואורדינטות 41°35′30″N 1°50′16″E / 41.59167°N 1.83778°E / 41.59167; 1.83778
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המדונה השחורה ממונטסראט (La Moreneta)

מונטסראטקטלאנית: Montserrat) הוא הר המצוי בקטלוניה שבספרד, כ-50 קילומטרים צפון-מערבית מברצלונה. ההר הוא אתר קדוש לנצרות, ועליו נמצא מנזר בנדיקטיני, סנטה מריה דה מונטסראט, שנועד להציג את פסל "הבתולה ממונטסראט". על פי אחד המיתוסים של המלך ארתור, במקום מצוי הגביע הקדוש.

שם וגאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש השם מונטסראט הוא "ההר המשונן" בשל צורתו של ההר. ההר מורכב משכבות של סלעי משקע המורכבים מקונגלומראט של חלוקי נחל. אלו מעידים בבירור על כך שההר היה בעבר עמק שמליוני שנים זרמו בו מים רבים.

כתוצאה מפעילות גאולוגית מורכבת ביותר שינו את כיוונן המקורי, ועתה הן מאונכות לפני הקרקע, אם-כי תנועת הקרקע האיטית שילבה בתוך אותן השכבות האנכיות, שכבות משקע אופקיות אדמדמות המוכיחות שגם השכבות האנכיות, טרם הפיכתן להר, שהוּ מיליוני שנים כקרקעית ים.

מגוון תופעות אלו יצרו את פניו המשוננים של ההר, שממרחק נראה כמורכב מפלחי סלע אנכיים ענקיים. מקרוב נראות בבירור השכבות האפקיות בעלות צבע שונה מעט ומקרוב עוד יותר נראה הרכבו של המסלע, שכולו, כאמור קונגלומרט של חלוקי נחל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מסורת נוצרית, המנזר נבנה לאחר שהתגלה במקום פסל הבתולה על ידי רועה צאן. הרועה ניסה להוריד את הפסל לכפר אך לא הצליח להזיזו, אף לאחר שקרא לאנשי הכפר. לאחר שגם אלה לא הצליחו להזיזו, נבנה מנזר במקום, על מנת להגן על הפסל.

הפסל עצמו עשוי עץ שצבעו כהה, והוא משתייך לשורת "המדונות השחורות"[1]. הפסל מתאר את מריה יושבת ומחזיקה את ישו התינוק, שניהם עטורים בכתר ומריה נושאת כדור (המסמל את שלטון הכנסייה). הפסל הוא, כנראה, פסל רומנסקי מסוף המאה ה-12, אם כי יש המאמינים שהוא נעשה בירושלים בימיה הראשונים של הנצרות והובא לכאן. הוא מוצב בעומק הכנסייה מעל למזבח ומאחוריו. אלפי עולי הרגל עולים במדרגות כדי לנשק את הפסל.

במנזר מקהלה של נערים המתחנכים במקום, הנותנים מדי יום הופעה לתיירים ולעולי רגל. לפניה נושא אב המנזר תפילה לשלום העולם בשפות רבות, כולל בעברית.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל המנזר ניתן להגיע באמצעות כביש המוביל אליו, באמצעות רכבל, וכן באמצעות קו הרכבת מונטסראט ראק, מהעיירה מוניסטרול דה מונטסראט בעמק לרגלי המנזר, אל המנזר.

מהמנזר מוביל פוניקולר לראש ההר, בו מצויים מנזרים קטנים נוספים.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של האי מונטסראט שבים הקריבי ניתן לו על ידי כריסטופר קולומבוס, בשנת 1493, על שם ההר הקדוש.

מבט פנורמי על ההר

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ . ברחבי העולם הקתולי קיימות כמה מאות איקונות, פסלים או ציורים, של דמויות המדונה בצבע כהה עד שחור, רובן באירופה. יש חילוקי דעות האם הצבע הכהה נבחר במתכוון, או שהוא מקרי (חומר כהה או התכהות שנוצרה במשך השנים). המדונות השחורות הידועות ביותר נמצאות בצ'נסטוחובה (פולין), אַיינזידֵלְן (שווייץ) ובמונטסראט.