פלונטר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלונטר
Tangled
פוסטר הסרט בישראל
פוסטר הסרט בישראל
מבוסס על "פעמונית" מאת האחים גרים
בימוי ביירון הווארד, נייתן גרנו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוי קונלי
ג'ון לאסיטר
גלן קין
תסריט דן פוגלמן
עריכה טים מרטנס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים מנדי מור
זאקרי לוי
דונה מרפי
מוזיקה אלן מנקן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 24 בנובמבר 2010
ישראלישראל 25 בנובמבר 2010
משך הקרנה 100 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מוזיקלי, סיפור התבגרות, סרט קומדיה, אגדה קולנועית, סרט הנפשה ממוחשבת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $260,000,000
הכנסות $590,721,936
הכנסות באתר מוג'ו rapunzel
סרט הבא פלונטר עד עצם היום הזה עריכת הנתון בוויקינתונים
תרגום לעברית אולפני אלרום - ישראל אובל
movies.disney.com/tangled
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלונטראנגלית: Tangled; בתרגום לעברית: [שיער] סבוך) הוא סרט פנטזיה מוזיקלי משנת 2010, בהנפשה ממוחשבת המופק על ידי חברת וולט דיסני וה-50 במספרו המופק על ידי החברה. הסרט מבוסס באופן רופף על המעשייה הגרמנית "פעמונית" (רפונזל) באוסף של סיפורי העם שפורסמו על ידי האחים גרים.[1] הסרט מספר את סיפורה של נסיכה אבודה עם שיער ארוך קסום אשר משתוקקת לעזוב את מגדלה המבודד. בניגוד לרצונה של אמה, היא מגייסת את עזרתו של גנב שודד לקחת אותה החוצה אל העולם שאותו היא מעולם לא ראתה.

הסרט זכה להצלחה גדולה בעולם גם מבחינת הביקורות (הוא קיבל ציון של 90% באתר הביקורות "Rotten Tomatoes") וגם מבחינת ההכנסות של הסרט שהכניס יותר מ-$590,000,000 והיה לסרט המונפש הרביעי הכי מכניס של דיסני.

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפה של אור שמש נופלת על הקרקע וגדלה לפרח. אישה זקנה בשם גות'ל מוצאת אותו ומשתמשת בו כדי לשמור על עצמה צעירה על ידי שירה לפרח. מאות שנים מאוחר יותר, ממלכה בשם ממלכת השמש הוקמה, והיא נשלטת על ידי מלך ומלכה. המלכה הופכת להיות חולה במהלך ההריון, והנתינים חיפשו אחר הפרח האגדי. המלכה ניזונה בסופו של דבר מהפרח, נרפאת, ויולדת בת בשם רפונזל, ששיער הזהב שלה ספג את היכולות של הפרח. גות'ל מגלה זאת ומנסה לגנוב קצוות שיערה של רפונזל. עם זאת, היא מוצאת שברגע שהשיער נחתך, הוא הופך לחום ומאבד את כוחותיו. היא חוטפת את רפונזל ומסתירה אותה במגדל, שומרת את הכוחות של הפרח לעצמה, ומגדלת אותה כילדה שלה. בכל שנה, ביום ההולדת של רפונזל, הוריה הביולוגים ונתיניהם משחררים אלפי עששיות לשמים, בתקווה שהנסיכה האבודה תחזור. רפונזל רואה את הפנסים במהלך השנים מהמגדל הגבוה שלה וביום הולדתה ה-18 הקרב ובא, היא מבקשת מגות'ל לקחת אותה החוצה כדי לראות את מקור האורות הצפים כמתנתה, אבל גות'ל מסרבת.

בינתיים, פלין ריידר הכריזמטי ושותפיו גונבים את הכתר של הנסיכה האבודה. במהלך המרדף מקסימוס, הסוס של קפטן השומרים, מופרד מהרוכב שלו וממשיך לחפש את פלין לבד. פלין מערים על שותפיו, לוקח את הנזר, ונתקל במגדל של רפונזל. הוא מטפס עליו אבל מעולף על ידי רפונזל המפוחדת, שמסתירה אותו בארון. כאשר גות'ל חוזרת, רפונזל מנסה להראות לה את השבוי שלה, אבל גות'ל מתעלמת ממנה, ואומרת לה שהיא לעולם לא תעזוב את המגדל, אבל רפונזל הנואשת אך החדה מבקשת מגות'ל צבע מיוחד ליום הולדתה הנמצא במרחק של 3 ימים. גות'ל עוזבת ורפונזל מוציאה את פלין מהארון שלה וקושרת אותו לכיסא. כאשר הוא מתעורר, היא מספרת לו שהיא תיתן לו את הנזר אם הוא ייקח אותה לראות את האורות. פלין לוקח אותה לפונדק "הברווזון המכורבל" המלא בבריונים, בתקווה להפחיד אותה ולוותר על בקשתה, אבל הבריונים מוקסמים מרפונזל, אשר מעודדת אותם ללכת בעקבות החלומות שלהם.

אמא גות'ל רואה את מקסימוס ללא רוכב ודואגת שמישהו ימצא את רפונזל. היא חוזרת למגדל ומגלה שרפונזל נעלמה. בינתיים, השומרים פולשים לפונדק, אבל רפונזל ופלין בורחים. המרדף מסתיים בסכר, ומקסימוס גורם לקריסתו. פלין ורפונזל נלכדים במערה שמוצפת מתוצאת קריסת הסכר. פלין מאמין שהוא עומד למות ומודה ששמו האמיתי הוא יוג'ין פיצהרברט. רפונזל מודה שיש לה שיער שזוהר כשהיא שרה. היא משתמשת באור השיער שלה והם מוצאים את הדרך החוצה. מאוחר יותר, כאשר יוג'ין הולך לאסוף עצי הסקה, גות'ל פוגשת את רפונזל ועומדת על כך שלפלין לא אכפת ממנה ורק רוצה את הנזר. גות'ל נותנת לרפונזל את הנזר, ומציעה לה להחזיר אותו לפלין ולראות אם הוא עדיין יישאר איתה.

למחרת בבוקר, מקסימוס מתעמת עם יוג'ין אבל רפונזל מתיידדת עם הסוס ומשכנעת אותו לעזור להם במקום. הם מגיעים אל הממלכה ויוג'ין לוקח את רפונזל לראות את הפנסים. שם, רפונזל נותנת ליוג'ין את הנזר בחזרה. יוג'ין מבחין בשותפיו הישנים ועוזב את רפונזל המחכה כדי לתת להם את הנזר בחזרה, מאחר שהבין כי לא אכפת לו כבר מהערך הכספי שלו. עם זאת, האחים קושרים אותו על ספינה ומפליגים אותה על פני האגם. הם מגלים את בגידתו של יוג'ין לרפונזל לפני שהם "מנסים" לחטוף אותה בשביל כוח השיער שלה, אבל גות'ל "מצילה" אותה והן חוזרות למגדל. מאוחר יותר, יוג'ין נעצר ונידון למוות. מקסימוס מביא בריונים מהפונדק להציל את יוג'ין, והם רצים בחזרה אל המגדל. מתוך רמזים שונים שמצאה במהלך ההרפתקה שלה, רפונזל מבינה שהיא הנסיכה האבודה ומנסה לברוח מהמגדל. יוג'ין חוזר למגדל, מטפס על שיערה של רפונזל ומגלה שהיא קשורה לקיר. גות'ל דוקרת אותו מאחור ומתכוננת לקחת את רפונזל למקום מסתור חדש. רפונזל אומרת לגות'ל שהיא לא תפסיק להתנגד אלא אם כן היא תוכל לרפא את יוג'ין. בידיעה שרפונזל שומרת על המילה שלה, גות'ל מסכימה, אבל לפני שרפונזל מרפאה אותו, יוג'ין משתמש בשבר של ראי שבור וקוצץ את שיערה שהופך מייד לחום ומאבד את כוחו. כתוצאה מכך, גות'ל במהירות מתחילה להזדקן. זיקית המחמד של רפונזל, פסקל, משתמש בשיער לגרום לגות'ל ליפול מהמגדל והיא הופכת לאבק לפני שהיא נוחתת על הקרקע.

רפונזל מנסה לרפא את יוג'ין הגוסס, שבנשימתו האחרונה מצהיר על אהבתו אליה. רפונזל בוכה. דמעה אחת, המלאה בכוחותיה, נוחתת על לחיו ומשיבה אותו לחיים. בחזרה בממלכה, משפחת המלוכה מתאחדת והמלך והמלכה מקבלים את יוג'ין בברכה למשפחה.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות תיאור הדמות מדבבים בגרסה האנגלית מדבבים בגרסה העברית
רפונזל נסיכה שנחטפה על ידי גות'ל בשל יכולות הריפוי של שיערה הקסום מנדי מור משי קלינשטיין
יוג'ין פיצהרברט / פלין ריידר גנב נמלט הבורח למגדל שבו גרה רפונזל זאקרי לוי מיכאל עינב
אמא גות'ל זקנה שחטפה את רפונזל כדי להישאר צעירה לנצח. ככל הנראה לוקה בהפרעת אישיות נרקיסיסטית. דונה מרפי לימור שפירא

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פלונטר" היה בפיתוח במשך 6 שנים ועלה יותר מ-260 מיליון דולר להפיקו.[2] במקור הודיעו באפריל 2007 כי האנימטור דין ולינס יביים את הסרט לצד גלן קין.[3] ב-9 באוקטובר 2008, דווח כי קין וולינס התפטרו מתפקידם כבמאים, והוחלפו על ידי הצוות של ביירון הווארד ונייתן גרנו, המנהלים של סרט האנימציה "בולט". קין נשאר כמפיק בפועל, בעוד ולקינס עבר לפתח סרטים קצרים אחרים.[4]

שינוי שם הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הנסיכה והצפרדע", סרט האנימציה הקודם של דיסני, התקבל היטב על ידי מבקרים שונים[5] וגרף כמעט 270 מיליון דולר ברחבי העולם, אך לא היה מוצלח כמו שדיסני קיוו.[6] דיסני האמינו כי הדגש על נסיכות גרם לבנים להימנע מלראות את הסרט.[6] על מנת לשווק את הסרט לשני המינים, דיסני שינו שמו של הסרט מ"רפונזל" ל"פלונטר" תוך השמת דגש על פלין ריידר, הדמות הגברית הראשית בסרט.[6] דיסני ספגו ביקורת על שינוי הכותרת הקלאסית כאסטרטגיה שיווקית. פלויד נורמן, אנימטור לשעבר של חברת וולט דיסני ופיקסאר אמר, "הרעיון לשנות את הכותרת של קלאסיקה כמו 'רפונזל' ל'פלונטר' הוא מעבר לטיפשי. אני משוכנע שהם לא ירוויחו מכך דבר פרט לכך שהציבור יראה את דיסני כמנסה נואשות למצוא קהל."[7]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם משך
1. When Will My Life Begin? (?מתי חיי יתחילו) 2:32
2. Mother Knows Best (אמא יודעת הכי טוב) 3:10
3. I've Got a Dream (יש לי חלום) 3:11
4. I See the Light (אני רואה את האור) 2:47

המשכים והפקות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלונטר עד עצם היום הזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פלונטר עד עצם היום הזה

ב-13 בינואר 2012 יצאה לאקרנים גרסת התלת־ממד של סרט האנימציה הקלאסי של דיסני "היפה והחיה". לפני הסרט הוקרן סרט קצר בן 6 דקות בשם "פלונטר עד עצם היום הזה". הסרט מתרחש ביום חתונתם של רפונזל ויוג'ין, ועוקב אחר נושאי הטבעות, הזיקית פסקל והסוס מקסימוס, שמאבדים את הטבעות ויוצאים למסע רווי הרס בעיר במטרה להשיב אותן. הסרט שודר בערוץ דיסני לפני הקרנת הבכורה הטלוויזיונית של "הנסיכה והצפרדע", ולאחר מכן צורף גם כרצועת בונוס למהדורת היהלום של ה-DVD של "סינדרלה".

מחזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2015 דווח כי אלן מנקן וגלן סלייטר כתבו שלושה שירים חדשים לטובת מחזמר המבוסס על הסרט. המחזמר עלה בנובמבר 2015 על במת דיסני מג'יק, אחת משתי אוניות התענוגות של דיסני.[8][9]

פלונטר: לפני שהכל התחיל ופלונטר: הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פלונטר: לפני שהכל התחיל"[10] הוא סרט טלוויזיה ששודר בערוץ דיסני ב-10 במרץ 2017.[11] הסרט מהווה פיילוט לסדרת טלוויזיה מצוירת באנימציה קלאסית הנקראת "פלונטר: הסדרה", שעלתה בערוץ דיסני ב-24 במרץ 2017.[11][12] עלילת הסדרה תתרחש בין עלילת הסרט לעלילת "פלונטר עד עצם היום הזה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלונטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Walt Disney Studios Rolls Out Slate of 10 New Animated Motion Pictures Through 2012". PR Newswire. נבדק ב-2010-11-23.
  2. ^ Chmielewski, Dawn C.; Eller, Claudia (21 בנובמבר 2010). "Disney Animation is closing the book on fairy tales". Los Angeles Times. נבדק ב-2010-11-23. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "LaughingPlace.com: Rhett Wickham: Rapunzel Gets Second Director – Apr 12, 2007 (The #1 Site for Disney)". LaughingPlace.com. Retrieved 2010-11-23.
  4. ^ "Ain't It Cool News: Glen Keane leaving Disney's RAPUNZEL. Who's stepping up?". AintItCool.com (2008-10-10). Retrieved 2011-03-23.
  5. ^ "The Princess and the Frog @ Metacritic". Metacritic listing of mainstream reviews. נבדק ב-5 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 1 2 3 Dawn C. Chmielewski & Claudia Eller (2010-03-09). "Disney restyles 'Rapunzel' to appeal to boys". Los Angeles Times. נבדק ב-2010-03-12.
  7. ^ Claudia Eller (2010-03-09). "Disney wrings the pink out of 'Rapunzel'". Los Angeles Times.
  8. ^ Tangled: The Musical Is Coming to the Disney Magic!, On My Disney, 2/4/2015
  9. ^ Tangled: The Musical, Disney Cruiseline Website
  10. ^ Disney Next: Future Series Disney Channel
  11. ^ 1 2 Mooney, Melody (1 בפברואר 2017). "Disney's 'Tangled' Premiere Date Sneak Peek". geekmom. נבדק ב-2 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Disney TVA News post". Twitter. 10 באוקטובר 2016. {{cite web}}: (עזרה)